איוונקה טראמפ בבית הלבן, 12 בדצמבר 2019 (צילום: Brendan Smialowski/AFP דרך Getty Images)
Brendan Smialowski/AFP דרך Getty Images

הו-הא, מי זאת באה? באמריקה כבר מדברים על בחירות 2024

כשברני סנדרס הודיע ביום רביעי שעבר שהוא משעה את הקמפיין שלו לנשיאות, נסתם הגולל על האפשרות שאמריקה תבחר בשנת 2020 את הנשיא היהודי הראשון בתולדותיה ● ההיסטוריה היהודית של הבית הלבן עדיין לא נכתבה, אבל הנה עשרה אנשים שיכולים לעשות זאת

1

מארק קיובן

יש כמה נקודות דמיון בין מארק קיובן לדונלד טראמפ: גם קיובן הוא איש עסקים עשיר שבנה את המוניטין הנוצץ שלו ואת הונו בזכות תרבות הפופ, החל מהופעה בריאליטי ("הכרישים") וכלה בבעלות מתוקשרת על קבוצת ה-NBA דאלאס מבריקס.

ואולם פוליטית, קיובן דומה יותר למועמד עצמאי כמו מייקל בלומברג — כמוהו, גם הוא שמרן כלכלי, ליברל חברתי ואיש מרכז מובהק — וכל קמפיין עתידי שלו יתמקד, מן הסתם, ביכולתו להשתמש בניסיונו ובכישוריו העסקיים כדי להשליט סדר בוושינגטון. קיובן כבר השתעשע בעבר בהצעות להצטרף למירוץ.

מארק קיובן במשחק של דאלאס מבריקס במדיסון סקוור גארדן בניו יורק, 14 בנובמבר 2019 (צילום: Mike Stobe/Getty Images)
מארק קיובן במשחק של דאלאס מבריקס במדיסון סקוור גארדן, 14 בנובמבר 2019 (צילום: Mike Stobe/Getty Images)

2

ג'ייקוב פריי

פריי בן ה-38 נבחר לראש עיריית מיניאפוליס ב-2017, ונמצא בתחילת הקריירה הפוליטית שלו. אבל מדינת מינסוטה שימשה לא פעם כן שיגור לפוליטיקאים בעלי שאיפות כלל-ארציות (אם כי, יש לציין שאיש מהם לא הגיע לבית הלבן). כדמוקרט, שנלחם על הרחבת אפשרויות דיור בר-השגה בעירו, פריי עלה לכותרות בשנה שעברה כשסירב לספק אבטחה לעצרת שקיים טראמפ במיניאפוליס — החלטה שבעקבותיה השתלח בו נשיא ארצות הברית בטוויטר.

"הציווי המוסרי של 'תיקון עולם'", אמר פריי בשנה שעברה, "הוא עיקרון שאני מאמין בו מאוד, ועבורי זה עמוד תווך לא רק ביהדות שלי אלא גם בתפיסת הממשל שלי".

ראש עיריית מיניאפוליס, ג'ייקוב פריי, מסייר בקפיטול בוושינגטון ב-24 בינואר 2019 (צילום: Tom Williams/CQ Roll Call/Getty Images)
ג'ייקוב פריי מסייר בוושינגטון ב-24 בינואר 2019 (צילום: Tom Williams/CQ Roll Call/Getty Images)

3

אריק גרסטי

גרסטי בן ה-49, שמכהן כראש עיריית לוס אנג'לס מאז 2013, דחה הצעה לרוץ לנשיאות בשנת 2020, אבל לא פסל את האפשרות להצטרף למירוץ בעתיד. למעשה, גרסטי עצמו הזין את השמועות סביב שאיפותיו הפוליטיות, כשערך ביקורים במדינות שמקיימות פריימריז מוקדמים, כולל איווה, דרום קרוליינה וניו המפשייר בשנה שעברה.

לצד המדיניות הפרוגרסיבית שלו בלוס אנג'לס, גרסטי ניסה גם לטבול במימיה הסוערים של הפוליטיקה במזרח התיכון, כשאמר במהלך ביקור בארץ בשנה שעברה שהוא "גם פרו-פלסטיני וגם פרו-ישראלי". אבל, הוא גם הביע תמיכה בהחלטתו של טראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים.

ראש עיריית לוס אנג'לס, אריק גרסטי, במהלך מסיבת עיתונאים בנושא נגיף הקורונה בלוס אנג'לס, 4 במרס 2020 (צילום: Robyn Beck/AFP דרך Getty Images)
אריק גרסטי במסיבת עיתונאים על הקורונה בלוס אנג'לס, 4 במרץ 2020 (צילום: Robyn Beck/AFP דרך Getty Images)

4

בוב איגר

יושב הראש של חברת וולט דיסני (ובעבר גם מנכ"ל החברה במשך 15 שנה) זוכה לכבוד מקיר אל קיר בתעשיית הבידור ואף מעבר לה, לאחר שהוביל את התאגיד לשיאים חדשים של הצלחה ורלוונטיות. בכירים שלחצו עליו להתמודד לנשיאות בשנת 2020 ראו בו את ההפך מדונלד טראמפ: דמות אלגנטית, נינוחה, אינטליגנטית ומתונה בדעותיה הפוליטיות.

מנכ"ל דיסני, בוב איגר, בטקס האוסקר שנערך בתיאטרון דולבי בהוליווד, קליפורניה, 9 בפברואר 2020 (צילום: Robyn Beck/AFP דרך Getty Images)
מנכ"ל דיסני, בוב איגר, בטקס האוסקר בהוליווד, 9 בפברואר 2020 (צילום: Robyn Beck/AFP דרך Getty Images)

5

ג'ארד פוליס

פוליס נבחר למושל מדינת קולורדו ב-2018, כאשר הביס את הרפובליקני המכהן והפך למושל הלהט"בי המוצהר הראשון בארצות הברית. פוליס בן ה-45 הרוויח מיליונים בהייטק לפני שנכנס לפוליטיקה, והתמודד לתפקיד המושל על מצע שקורא לשימוש באנרגיה מתחדשת, לחינוך ציבורי חינם לגיל הרך ולצמצום אי השוויון בהכנסה. "אני שואב מהאמונה הפרטית שלי הרבה מהערכים שאני מנסה להביא גם לפעילות הציבורית שלי", אמר פוליס בראיון בשנת 2017.

מושל קולורדו ג'ארד פוליס נושא נאום באחוזת המושל בדנוור, יום שני, 6 באפריל 2020 (צילום: Aaron Ontiveroz/The Denver Post/Getty Images)
ג'ארד פוליס נואם באחוזת המושל, 6 באפריל 2020 (צילום: Aaron Ontiveroz/The Denver Post/Getty Images)

6

ג'יי.בי פריצקר

ג'יי.בי פריצקר הפגין את הכישורים הפוליטיים הדרושים כדי לרוץ לנשיאות עוד לפני משבר הקורונה: הוא נבחר ברוב מוחץ למושל מדינת אילינוי, אחת החשובות במערב התיכון; הוא מעורב בפוליטיקה של המפלגה הדמוקרטית; והוא נצר למשפחת נדבנים שבנתה את הונה בענף המלונאות. חילופי הדברים והתנצחויות בינו לבין טראמפ במהלך המשבר רק העלו את קרנו בעיני הדמוקרטים.

פריצקר, שאחותו פני הייתה שרה בקבינט של אובמה, נוהג לציין את החינוך היהודי שקיבל בבית הוריו, מייסדי רשת המלונות הייאט, כגורם שעיצב את השקפת עולמו. הוא היה חבר בדירקטוריון של השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק ותמך בהייאס, הארגון היהודי לסיוע למהגרים ופליטים. הארגון עזר למשפחתו להתיישב בארה"ב לאחר שנמלטה מאימת הפוגרומים באוקראינה ב-1881.

ג'יי.בי פריצקר בשיקגו, 1 באוקטובר 2018 (צילום: Joshua Lott/Getty Images)
ג'יי.בי פריצקר בשיקגו, 1 באוקטובר 2018 (צילום: Joshua Lott/Getty Images)

7

אדם שיף

שיף, חבר קונגרס מדרום קליפורניה מאז שנת 2001, מילא תפקיד מרכזי במשפט ההדחה של טראמפ בראשית 2020, ובשל כך עורר עליו את חמתו של הנשיא, שאף שיגר לעברו איומים.

כראש ועדת המודיעין של בית הנבחרים, שימש שיף התובע הראשי במשפט ההדחה, ואף על פי שבסנאט יש רוב רפובליקני שזיכה את טראמפ בסופו של דבר, דברי הסיכום רבי-העוצמה של שיף הפכו אותו לגיבור בעיניהם של אלו שקיוו לתוצאה אחרת.

אדם שיף צועד לעבר אולם הסנאט שבבניין הקפיטול, לקראת משפט ההדחה של הנשיא דונלד טראמפ, 5 בפברואר 2020 (צילום: Mario Tama/Getty Images)
אדם שיף צועד לעבר אולם הסנאט , לקראת משפט ההדחה של טראמפ (צילום: Mario Tama/Getty Images)

8

ג'וש שפירו

שפירו, דמוקרט בן 48, נבחר לתובע הכללי של מדינת פנסילבניה ב-2016, בשנה שבה טראמפ זכה ברוב הקולות במדינה שסללה את דרכו לנשיאות. מאז, זוכה שפירו לאהדה משני צדי הקשת הפוליטית, בזכות עבודתו כראש מערך המשפט ואכיפת החוק בפנסילבניה. אובמה והילרי קלינטון תמכו שניהם במועמדותו, זאת לצד מנהל בית הספר היהודי בפילדלפיה שנמנה על תומכיו המובהקים של תלמידו לשעבר.

שפירו נוהג לומר שערכיו היהודיים משפיעים על עבודתו, שכללה בין השאר תיעוד של התעללות מינית בילדים בכנסייה הקתולית. "עקרונית, היהדות מלמדת אותנו שאף אחד מאיתנו אינו מחויב להשלים את המשימה, אבל מצד שני, איש גם אינו חופשי להשתמט ממנה", הוא אמר ל-Philadelphia Jewish Voice בשנת 2008. "וזה מה שמנחה אותי בשירות הציבורי שלי".

התובע הכללי של מדינת פנסילבניה, ג'וש שפירו, בעצרת בפילדלפיה, 2 במרס 2017 (צילום: Jessica Kourkounis/Getty Images)
ג'וש שפירו, בעצרת בפילדלפיה, 2 במרץ 2017 (צילום: Jessica Kourkounis/Getty Images)

9

אליסה סלוטקין

חברת הקונגרס הטרייה מטעם המפלגה הדמוקרטית משתייכת למה שמכונה "כנופיית התשעה", המובילה את המחנה המתון במפלגה. סלוטקין עלתה לכותרות כאשר הנהיגה את אנשי הזרם המרכזי במפלגתה לתמוך בפתיחת הליכי הדחה נגד טראמפ, זאת למרות החשש שהדבר יפגע בהם במחוזות הבחירה המתונים שהם מייצגים.

מידת השאפתנות הפוליטית של סלוטקין עדיין לא ברורה לחלוטין, אבל יש המנבאים למחוקקת הקשוחה ממישיגן, ששירתה בעבר בסי-איי-אי, עתיד פוליטי מזהיר, גם מעבר לקונגרס.

חברת הקונגרס אליסה סלוטקין, במסיבת עיתונאים בוושינגטון (צילום: Michael Brochstein / Echoes Wire/Barcroft Media דרך Getty Images)
חברת הקונגרס אליסה סלוטקין, במסיבת עיתונאים בוושינגטון (צילום: Michael Brochstein / Echoes Wire/Barcroft Media דרך Getty Images)

10

איוונקה טראמפ

לבתו של הנשיא, המשמשת יועצת בכירה לטראמפ מאז תחילת כהונתו, יש ניסיון רב יותר בבית הלבן מכל שאר המועמדים הפוטנציאליים שברשימה.

איוונקה אינה מפגינה כרגע שאיפות פוליטיות מעבר לתפקידה הנוכחי, אבל אביה מקדם את שמה בכל הזדמנות: רק באחרונה טען שהיא אחראית ליצירת 10% מכלל המשרות החדשות בארצות הברית.

איוונקה התגיירה והפכה לשומרת מצוות לקראת נישואיה לג'ארד קושנר בשנת 2009, ומאז היא יצאה לא פעם בפומבי נגד גילויי אנטישמיות באמריקה. קושנר עצמו מחזיק במשרת יועץ בכיר, האחראי גם לענייני המזרח התיכון בבית הלבן של טראמפ.

יתכן שלקושנר יש שאיפות פוליטיות משלו, אבל שמה של איוונקה הוא זה שמושלך לחלל האוויר בכל דיון על המשך השושלת של טראמפ. היא ואחיה, דונלד טראמפ ג'וניור, היו המובילים בסקר על המועמדים המועדפים במפלגה הרפובליקנית למירוץ של 2024.

איוונקה טראמפ, דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
איוונקה טראמפ, דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

בהכנת הידיעה השתתפו גבריאל פרידמן ורון קמפיאס

עוד 848 מילים
סגירה