משרד הבריאות: מדוע לא להשתמש בזולטר?

זולטר, צילום מסך מתוך הסרט "ביג"
זולטר, צילום מסך מתוך הסרט "ביג"

פסיכולוגים רבים ואני בתוכם גאים, ובצדק, בהכשרתנו המוכרת על ידי משרד הבריאות, כפי שמוכיחה עובדת היותנו רשומים ב"פנקס הפסיכולוגים" שבניהולו. אכן, המשרד מציב סטנדרטים גבוהים של הכשרה אקדמית וקלינית ואוכף בקפדנות את העמידה בהם: מסלול אוניברסיטאי, התנסויות, התמחויות, המלצות, בחינות מסכמות ועוד.

בהכשרתי הלא קצרה, שכוללת שתי התמחויות, צברתי קילומטראז' נאה של דיאלוג עם המשרד. לאורך המסלול ספגתי ידע מגוון, עליו נמנה כלל-אצבע כדלקמן: אין לשלוח מסמכים למשרד; יש למסור אותם ידנית ולהקפיד לקבל חותמת פיזית בשטח; אין להתפתות למשלוח פקסים, לטלפונים ולשאר ביטויי אמון נאיביים במודרנה, או במשרד.

במסלול הכשרתי כפסיכולוגית ספגתי ידע מגוון ואת כלל-האצבע: אין לשלוח מסמכים למשרד הבריאות; יש למסרם ידנית ולהקפיד על חותמת פיזית, אין להתפתות למשלוח פקסים, לטלפונים ולשאר ביטויי אמון נאיביים במודרנה, או במשרד

את שנות התמחותי האחרונות עשיתי בלב תל אביב. אגב כך פיתחתי מנהג הליכה רגלית למשרד הספון בפאתי יפו, סלי על כתפי ובו מסמכי ביכורים יקרי ערך – סיומי תארים, קבלה למקומות התמחות, סיומי מסלול ועוד. המסע התקופתי הלך ולבש בהדרגה איכות מזככת של עלייה לרגל ששיאה בניפוק החותמת המיוחל.

יתכן שבשנים הספורות שחלפו מאז שונו הדברים מיסודם וכעת ניתן לשגר לשם בבטחה פקסים ואף מסמכים מקוונים. עם זאת שינוי שהתרחש בבירור לקראת תום מסלולי האישי הוא רפורמה שערך המשרד בשלהי 2015, בה נורמלו שירותי בריאות הנפש והפכו לחלק ממערך שירותי הבריאות הרגילים לציבור. כך, באותה אלכימיה מופלאה בה מגדיל המשרד בתוך ימים ספורים שבעת אלפים בדיקות קורונה ליום לארבעת אלפים בדיקות פר יום – הוגדלו תקציבי בריאות הנפש באמצעות העברתם הישירה לקופות החולים, עד שכמעט ולא נותר מהם דבר.

כך, אזרח הסובל ממצוקה נפשית, שבדק ואף מצא כתובת קיימת ומתפקדת לטיפול נפשי ציבורי – למשל באחת ממרפאות בריאות הנפש הממלכתיות ששרדו את גיליוטינת הרפורמה או במרפאה חדשה שהקימה קופת החולים שלו – עתיד לגלות שהתור לטיפול נפשי אורך חודשים ארוכים ולעיתים גם יותר מכך, וקיצור ההמתנה כרוך בפנייה לטיפול מופרט (הכרוך בהשתתפות עצמית דשנה), לטיפול פרטי, או בהסתפקות בטיפול תרופתי.

*  *  *

עד 2015 נקט המשרד בשיטת טיפול מערכתי מוכחת שפיתח, הידועה בכינוי "שיטת ההרעבה": כך, מרפאות ובתי חולים לבריאות הנפש זכו לתקצוב הולך וקטן, ולמדו לתפקד על אדי הדלק של תקציבים קודמים, של מחויבות הצוותים וגיבושם, של רוח התנדבות וכיו"ב'. תופעות הלוואי של השיטה – תת תיקנון, תורי המתנה, חדרים דולפים ומתקלפים, תקרות נופלות וכן הלאה – שימשו בידי המשרד כהוכחה לחיוניות הרפורמה להצלת המערכת הכושלת. במהלך הרפורמה חוסלו מניה וביה מערכי פסיכולוגיה רבים, הוצעו תחליפים טיפוליים שהכשרתם קצרה וזולה יותר, ופצעי הפערים בין הבטחות לטיפול נפשי ציבורי נגיש בקופות לבין המציאות החסרה נחבשו ברטיות אטומות ויעילות של סיסמאות.

עד 2015 נקט המשרד בשיטת טיפול מערכתי מוכחת שפיתח: "הרעבה" – מרפאות ובתי חולים לבריאות הנפש זכו לתקצוב מצטמק, ולמדו לתפקד על אדי הדלק של תקציבים קודמים, מחויבות הצוותים ורוח התנדבות

ברם, משבר הקורונה עימת ישראלים רבים עם נפשם הסוערת והכאובה: סכנות אבטלה, מחלה, בדידות או חיכוך-יתר עם בני משפחה וחברים לסגר, הובילו רבים לפתח מצוקה נפשית שאינה ניתנת לשיכוך באמצעות הבטחות והסחות דעת.

בדק המשרד, שזה מכבר שלח פסיכולוגים רבים שעוד נותרו במערכת לחל"ת, ומצא שכדי לענות על מצוקתו הנפשית של הציבור יַפְנה אנשים לטיפול במיקור חוץ של עמותות פרטיות: לפי הפתרון המוצע, ינגישו עמותות נבחרות לכל דורש טיפול נפשי מעמיק טלפוני או מקוון בן שלושה מפגשים של חצי שעה כל אחד.

אין להקל ראש ביתרונות המענה: מחיר נמוך, מהירות, ניעור אחריות לידי גורמים חיצוניים ועמעום קולות טורדניים של אנשי מקצוע על צרכי הציבור והמענים המקצועיים התקפים והמהימנים שראוי להציע להם. אחריות ומקצועיות מהוות עול ואילו את המערך הפרוביזורי שיוקם ניתן לקפל מיד לכשיתפוגגו צרכי השעה והעניין לציבור, ולהשליך לפח ההיסטוריה בדומה לכפפה חד"פ משומשת.

עם זאת, גם פתרון מעשי לעילא זה אפשר לייעל: למשל, להציב מכונות זולטר במקום מטפלים מקוונים או טלפוניים. כידוע, המענה הטיפולי שמציע הזולטר מעצים ומהיר (ע"ע הסרט "ביג" בו פנה לזולטר ילד מוחלש וכאוב שהפך בן לילה לבחור יפה-תואר בגילום טום הנקס).

ניתן להציבו בפשטות ובקלות באתרים משתנים כמו בחניוני היבדק וסע, או בתחנות מדידת חום בכניסה למרכולים. הוא עונה לדרישות מקצועיות כמו תוקף, מהימנות ושקיפות בדומה למערך המופרט המוצע הנוכחי – רק זול, מיידי, מספק ונשלט יותר, ומנגנון פעילותו אף אינו סוטה בצורה גסה מדי מהשקפת עולמו של השר הממונה.

גם פתרון מעשי זה אפשר לייעל: למשל, להציב מכונות זולטר במקום מטפלים מקוונים או טלפוניים. כידוע, המענה הטיפולי שמציע הזולטר מעצים ומהיר (ע"ע הסרט "ביג", בו ילד מוחלש וכאוב הפך בן לילה לבחור יפה-תואר בגילום טום הנקס)

בדומה למטושים גם את מתקני הזולטר יכולים כוחות הביטחון ללקט בהשקט ובבטחה בחו"ל ולהגניבם ארצה, וכמותם ייתכנו לו שימושים ורסטיליים: ניתן לשקול את הצבת הזולטר בתשדירי האקטואליה במקומם של נציגי המשרד, להסבר מדיניותו וצעדיו. מנגנון פעולתו הכולל פליטת איגרת סתומה שמשמעותה מתבררת, לעיתים, למחרת, דומה למנגנון פעולתם שלהם וככל הנראה אף עונה בצורה דומה על קריטריונים של אינטראקטיביות, ספונטניות, שקיפות, רגישות וטלגניות.

בעידן אי-הוודאות שהנחיתה עלינו הקורונה מתאמצים רבים להבין כיצד פועל הווירוס ומהם מנגנון פעילותן ובסיס נתוניהן של ישויות רבות עוצמה מסתוריות נוספות, כמו משרד הבריאות, משרד האוצר, רשות המיסים ועוד. הזולטר עשוי להציע תגובה ברורה, פשוטה, סמלית וניצחת לכל התוהים והמתלבטים אודות המתרחש בעולמם הפנימי ובעולם הסובב אותם, או למצער להקנות תחושה דומה לזו שחוויתי אני בעלייה התקופתית לרגל אל משרד הבריאות למסירה ידנית של טפסי: השפל רוח, במופלא ממך אל תדרוש, ובמכוסה ממך אל תחקור.

סרטון הזולטר מ"ביג":

יעלה ורטהיים היא פסיכולוגית קלינית וחינוכית, עובדת בקליניקה פרטית בתל-אביב. בזמנה הפנוי כותבת, קוראת וטווה מחשבות מול נופים בריצה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 831 מילים
סגירה