חסן נסראללה (צילום: AP Photo/Hussein Malla, File)
AP Photo/Hussein Malla, File

מה עומד מאחורי השתיקה המשותפת של ישראל וחזבאללה

מאחורי הירי לעבר ג'יפ חזבאללה בשבת עשוי לעמוד "דיאלוג" שקט בין ישראל לבין ארגון הטרור הלבנוני, שנתמך על ידי איראן ● לפי התאוריה הזו, התקרית הסתיימה בשקט יחסי - כי כך רצו שני הצדדים ● אבל עצם העובדה שאנשי חזבאללה חתכו בתגובה את גדר הגבול, צריכה להדליק נורה אדומה ● חזבאללה הוא ארגון מחושב, ולכל צעד שלו יש משמעות ● גם השתיקה הלא-אופיינית של נסראללה מעוררת תהיות ● פרשנות

יש מעט מאד מעצמות שמנהלות דיאלוג שקט עם ארגוני טרור. ישראל, בהיותה המעצמה האזורית, עושה זאת כבר כמעט שני עשורים.

מאז הנסיגה הישראלית מלבנון מתנהל בין ישראל לחזבאללה דו-שיח רציף. בדרך כלל השיח הזה מתנהל בתקשורת, לעתים הוא זולג לפעולות פיזיות לא אלימות לאורך גבול הלבנון, ולעתים בודדות הוא כולל גם מרכיב קינטי.

מרכיב כזה מיוחס לישראל באירוע שבו פגעו טילים אלמוניים בג'יפ שהוביל פעילי חזבאללה, סמוך לגבול עם לבנון, אבל בצד הסורי. דגש על הצד הסורי. מדוע? משום שישראל, גם אם אינה מודה בכך רשמית, ממעטת לפעול על קרקע לבנון.

בהיבט הזה, חזבאללה בהחלט הצליח ליצור ממד הרתעה. הוכחה לכך ניתן לראות במבצע השמדת מנהרות חזבאללה בשנה שעברה. ישראל חזרה והדגישה כי היא פועלת משטחה בלבד, לנוכח הפרת הריבונות על ידי הארגון. מבחינת צה"ל, עצם חשיפת הפרויקט האסטרטגי הסודי של חזבאללה הספיק כגביית מחיר מהארגון.

בחזרה לאירוע השמדת הג'יפ. מי שירה לעברו, ככל הנראה לא רצה נפגעים. זו הסיבה לירי טיל האזהרה, ולשיגור טיל ההשמדה רק אחרי כמה דקות.

חזבאללה הבין את המסר, וענה באחד משלו. גם הוא לא רצה לגבות מחיר, והסתפק בחיתוך הגדר מתחת, סמוך כל כך לישובים הישראלים. לכולם ברור שמי שהגיע לגדר יכול היה גם לעבור אותה, בדרך לקיבוץ יפתח.

מי שירה לעבר הג'יפ, ככל הנראה לא רצה נפגעים. זו הסיבה לירי טיל האזהרה, ולשיגור טיל ההשמדה רק אחרי כמה דקות. חזבאללה הבין את המסר, וענה באחד משלו. גם הוא לא רצה לגבות מחיר, והסתפק בחיתוך הגדר

לאירוע הזה, אפרופו דיאלוג, יכולה להיות גם פרשנות אחרת.

בהחלט סביר להניח שכמו במקרים דומים בעבר, גם הפעם ישראל אפשרה לחזבאללה לשחרר קיטור. "לסגור את האירוע", קוראים לזה בלשון הצה"לית. זה קרה עם מתקפת הטילים לעבר האמבולנס הצבאי באביבים, בספטמבר 2019, מתקפה שהסתיימה ללא נפגעים אבל עם פסאדה של פצועים בצד הישראלי.

אלא שהפסאדה בדיעבד התבררה כפארסה. מישהו שכח לתאם את המסר בין צה"ל לבין בית החולים רמב"ם, וזה האחרון הודיע שאין נפגעים בתקיפה, למרות נחיתה של מסוק עם חיילים.

השאלה עתה היא, מה גרם לחזבאללה להגיב על השמדת הג'יפ? לא אחת פגעה ישראל במשלוחי נשק של הארגון על אדמת סוריה, ולרוב הארגון הבליג, למעט מקרים שבהם נפגעו בכירים, דוגמת ג'יהאד מוע'ניה בינואר 2015.

האם חשיפת זהות נוסעי הרכב והאיום המפורש עליהם, נגעה לחזבאללה בנקודה רגישה? בשלב זה לא ברור, אך אין ספק שהתגובה בחיתוך הגדר לא שגרתית.

חזבאללה בדרך כלל מגיב על פעולות ישראליות בגזרת הר דב. הסיבות לכך היסטוריות. הארגון חוזר ומצהיר כי ישראל לא נסוגה לגמרי מלבנון בשנת 2000, כך שבעצם נוכחותה בהר, היא מפרה את ריבונות ארץ הארזים. נדגיש כי על פי החוק הבינלאומי, הפרת ריבונות היא עילה לפעולה צבאית.

חזבאללה לא בהכרח טועה. הר דב הוא שטח שנוי במחלוקת בין לבנון לסוריה עוד מימי הסכם סייקס-פיקו, ולכן מבחינת ישראל זהו שטח שהיה פעם סורי.

זו גם הסיבה לבוררות בין ישראל ללבנון בעניין המים הכלכליים. גם כאן חזבאללה מנסה להיתלות על וו הריבונות. ישראל, מבחינתה, עושה הכל כדי לא לאפשר לו את מרחב התמרון המסוכן הזה.

חזבאללה בדרך כלל מגיב על פעולות ישראליות בגזרת הר דב. הארגון חוזר ומצהיר כי ישראל לא נסוגה לגמרי מלבנון, כך שבעצם נוכחותה בהר, היא מפרה את ריבונות ארץ הארזים. לפי החוק הבינלאומי, זו עילה לפעולה צבאית

המחאה החברתית בלבנון, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
המחאה החברתית בלבנון, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

לכן, הפעולה האחרונה של חזבאללה צריכה לעורר סימני שאלה בצד הישראלי. הארגון נמצא באחד המשברים החמורים בתולדותיו: כלכלי – בשל קיצוץ בתקציב האיראני, צבאי – בשל הפריסה הרחבה והיקרה בשטח שבין לבנון, רמת הגולן וצפון סוריה, ופוליטי בשל התסיסה הסונית נגדו בלבנון.

אם אחרי כל אלה מחליט הארגון לפעול נגד ישראל בצורה גלויה, המסקנה המתבקשת היא שמישהו בארגון מוכן לקחת סיכונים. חוסר זהירות או פזיזות זה לא. שהרי חזבאללה, להבדיל מארגוני הטרור הפלסטיניים, הוא ארגון היררכי, ממושמע ובעיקר מחושב מאד.

נעלם נוסף הוא השתיקה של חזבאללה מאז שבת. בדרך כלל חסן נסראללה מתהדר בפעולות נגד ישראל. זה מרכיב חשוב בחיזוק התדמית שלו במישור הפנים לבנוני , כמגן המדינה. הפעם זה לא קרה, חזבאללה שתק, כך גם ישראל.

שתיקה רועמת?

הפגנה של חזבאללה בביירות בעקבות חיסול סולימאני, פברואר 2020 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
הפגנה של חזבאללה בביירות בעקבות חיסול סולימאני, פברואר 2020 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
עוד 607 מילים
סגירה