מוות. אילוסטרציה (צילום: SIphotography/iStock)
SIphotography/iStock

גם אם צריך להילחם בביורוקרטיה חוצת גבולות, גם אם צריך להצטייד במיגון מיוחד ויקר, גם אם צריך לשכור מטוס פרטי בעלות של מאות אלפי דולרים, וגם אם זה מסוכן לכולנו ● נראה כי דבר לא יעצור את קרוביהם של יהודים וישראלים שמתו בחו"ל מקורונה, ומבקשים להביא אותם לקבורה בארץ הקודש

ב-25 במרץ, תושב לונדון לאון סימונס, 88, התחיל להרגיש ברע. הוא לא הצליח לקום מהכיסא, אז הוא ואשתו דבורה נלקחו לבית החולים. אף אחד מהם לא הראה תסמיני קורונה, אבל כחלק מהנוהל הם נבדקו והתגלה כי נדבקו במחלה.

לאחר יומיים בבית החולים, לאון הרגיש טוב יותר. אבל לפני שהם היו אמורים להשתחרר, לאון התחיל לפתע להתקשות בנשימה ונלקח לטיפול נמרץ, שם הוא נפטר מספר שעות לאחר מכן.

סימונס רצה להיקבר בישראל. לפני כ-20 שנה, הוא קנה חלקת קבר בבית העלמין "ארץ החיים" ליד בית שמש, דרך United Synagogue, איגוד של קהילות אורתודוקסיות בריטיות המחזיק בחלקה בבית העלמין.

"הוא עשה מולם את הסידורים הנדרשים. הם ידעו מה צריך להיעשות", אמר בנו, מייקל, תושב ירושלים שגר בישראל מאז 1988, השבוע. "כל העניין היה אמור לעבור בצורה חלקה מאוד – מלבד מה שקרה בתקופה הספציפית הזו".

בריטניה דורשת תעודת פטירה מיוחדת לפני הטסת גופה מהמדינה. אך יש מגבלות רבות נוספות על הובלת מישהו שנפטר ממחלה מדבקת. משרד הבריאות בארץ, מצידו, דורש כי מי שמת מקורונה ייקבר בשקיות מיוחדות לגופות, שלא היו זמינות לחברה קדישא בלונדון באותה נקודת הזמן, אומר סימונס.

וכדי להפוך את הדברים למסובכים אף יותר, כל חברות התעופה המסחריות עצרו את הטיסות מבריטניה לישראל, כתוצאה של הטלטלה הגלובלית חסרת התקדים שנוצרה ממגפת הקורונה.

"בהתחלה לא היה ברור בכלל האם יהיה אפשר להוציא את זה לפועל", אמר מייקל סימונס. "אף אחד לא אמר שזה לא רעיון לטוב לנסות ולעשות את זה. אבל הרב אמר שיכול להיות שזה לא יהיה אפשרי".

"בהתחלה לא היה ברור בכלל האם יהיה אפשר להוציא את זה לפועל", אמר מייקל סימונס. "אף אחד לא אמר שזה לא רעיון לטוב לנסות ולעשות את זה. אבל הרב אמר שיכול להיות שזה לא יהיה אפשרי"

אך בסופו של דבר, הכל הסתדר. נציג United Synagogue המטפל בקבורות – שהוא גם סוכן נסיעות במקרה – עזר לטפל בניירת הנדרשת והזמין מקום לגופה של סימונס על טיסת מטען לנמל התעופה בן גוריון.

ארבעה ימים לאחר שנכנע לקורונה, המשאלה האחרונה שלו מולאה. בנו מייקל ומספר בני דודים וחברים, כולם חבושים במסכות, צפו ממרחק של כמה מטרים בזמן שצוות חברה קדישא הוריד את גופתו לקבר וכיסה אותו באדמת הארץ.

"זה דרש כמה ימים של פעילות אינטנסיבית מאנשים רבים שונים", אמר מייקל. "הרבה אנשים יצאו מגדרם כדי לגרום לזה לקרות".

ליאון ודבורה סימונס בחתונת בנם בירושלים, אוקטובר 2012 (צילום: ג'ארד ברנסטין)
ליאון ודבורה סימונס בחתונת בנם בירושלים, אוקטובר 2012 (צילום: ג'ארד ברנסטין)

למה לעשות את זה?

בני משפחת סימונס הם לא היחידים שעמדו בפני קשיים בסיטואציה הייחודית שנוצרה בעקובת הקורונה, כשניסו לארגן קבורה בישראל עבור קרוביהם שנפטרו בחו"ל. אכן, רבים הקפיאו את התכניות שלהם להביא את קרוביהם לישראל לקבורה, ובמקום זאת ארגנו קבורה זמנית. חלק נטשו לחלוטין את התכניות.

מתחילת פברואר 2020 ועד סוף אפריל, 353 גופות (100 אזרחים ישראלים ו-253 זרים) הובאו לישראל ממדינות שונות לקבורה, רבים מהם בטיסות שאורגנו במיוחד, וחלקם עם מספר עצירות בדרך במקרים בהם לא הייתה טיסה ישירה לישראל (בשנה שעברה, כ-1,500 יהודים הוטסו לישראל לקבורה).

מתוך אותם 353 אנשים שגופותיהם הוטסו לישראל מאז תחילת המגפה, 55 (10 ישראלים -45 זרים) היו חולים בקורונה, כך אמר דובר משרד החוץ, ליאור חייט, לזמן ישראל. רוב הקבורות היו של יהודים מארה"ב, קנדה, צרפת, בריטניה ומדינות אחרות, שלא היו אזרחי ישראל אך בקשתם האחרונה הייתה להיקבר פה.

בניגוד לטורקיה, הרשות הפלסטינית ומדינות אחרות, ישראל לא אוספת מידע על תושבי חוץ שמתו מקורונה בחו"ל.

ישנן סיבות רבות לכך שיהודי התפוצות רוצים להיקבר בארץ: חלק מאמינים כי המתים יקומו לתחייה בסוף העולם ורוצים להיות קרובים יותר לבית המקדש כשהוא יבנה מחדש. אחרים פשוט רוצים להיקבר ליד קרובי משפחה שעברו לכאן.

ולמרות שחלקות הקבר בישראל אינן זולות (בין 10,000 דולר ל-30,000 דולר בתלות במיקום, ובנוסף גם עמלות), יכולות להיות סיבות פיננסיות. בצרפת, למשל, קרובי משפחה חייבים לחדש את חוזה החכרת חלקות הקבר של אהוביהם בכל 30 שנה או להסתכן בהוצאת הגופה מהחלקה לטובת מיקום פחות נחשק.

יכולות להיות סיבות פיננסיות: בצרפת, למשל, קרובי משפחה חייבים לחדש את חוזה החכרת חלקות הקבר של אהוביהם בכל 30 שנה או להסתכן בהוצאת הגופה מהחלקה לטובת מיקום פחות נחשק

המניעים האלו לא השתנו גם לאור משבר בריאות הציבור הנוכחי. אבל משום שהתעבורה האווירית הגלובלית נעצרה כמעט לגמרי מאז פרוץ המגפה, העברת ארונות לארץ הפכה להיות הרבה יותר קשה, ולעתים כמעט בלתי אפשרית.

"אנשים עדיין עושים את זה. אבל מספר האנשים שעושים את זה ירד בחדות, אך ורק בעקבות קשיים של הובלה", אמר הרב בנג'י ספירו מלוס אנג'לס, העובד ב"חסד של אמת", ארגון אורתודוקסי המסייע ליהודים לקבור את קרוביהם.

לדבריו, רוב חברות התעופה עצרו את טיסותיהן לישראל, ואלו שעדיין טסות מהססות באשר להטסת גופות בעקבות הקורונה (אל על הודיעה לאחרונה כי היא מוכנה להטיס את הגופות של קרבנות הקורונה מניו יורק לתל אביב).

על רקע מגפת הקורונה, חברי ארגוני 'חסד של אמת' מעבירים את הגופה של אדם יהודי למטוס שנחכר באופן פרטי בדרכו לישראל, אפריל 2020 (צילום: באדיבות חסד של אמת)
חברי חסד של אמת מעבירים גופה למטוס שנחכר באופן פרטי בדרכו לישראל, אפריל 2020 (צילום: באדיבות הארגון)

פתרונות זמניים

"חסד של אמת", הפועלת כבר 40 שנה, מחזיקה בבית עלמין גדול בוודרידג', ניו יורק, שם היא קוברת יהודים ללא חברי משפחה שיטפלו בהם או שאין להם את האמצעים הפיננסיים לשלם על לוויה.

על רקע התפרצות המגפה, הארגון קבר באופן זמני כ-70 איש שקרוביהם רוצים להביא אותם לארץ, אך נכון לעכשיו לא מצליחים לעשות זאת. ההלכה מכירה בקונספט של קבירת אדם "על תנאי", ושינוי מיקום הגופה בשלב מאוחר יותר.

"אני לא מאמין שכל ה-70 יגיעו בסופו של דבר לישראל, בעקבות העלויות וחלק מהאנשים אולי יסכימו להתפשר ולסיים עם זה", אמר ספירו.

שירות פרטי

במקביל, מספר קטן של משפחות מאוד עשירות או בולטות שוכרות מטוסים פרטיים כדי להביא את מתיהן למנוחת עולמים בישראל.

בתחילת החודש, "חסד של אמת" ארגנה טיסה פרטית משדה התעופה של מחוז ווסצ'סטר, מצפון לניו יורק סיטי, לנתב"ג, עם גופותיהם של ארבעה אנשים שמתו מקורונה. בהם היו הרב יוסף קליש, הרב דוד אולבסקי, שעמד בראש ישיבת גור בארה"ב, אשר בזמן שהונשם אמר כי בקשתו האחרונה היא להיקבר בארץ, ואדם נוסף בן 62, חבר ידוע בקהילה החרדית בירושלים, שנסע לאמריקה לגיוס כספים.

"חסד של אמת" ארגנה טיסה פרטית משדה התעופה של מחוז ווסצ'סטר, מצפון לניו יורק סיטי, לנתב"ג, עם גופותיהם של ארבעה אנשים שמתו מקורונה. בהם היו הרב דוד אולבסקי, שעמד בראש ישיבת גור בארה"ב

בתקופה רגילה, הבאת ארון קבורה בטיסת אל על מצפון אמריקה לבן גוריון עולה כ-3,000 דולר. כדי לארגן מטוס פרטי מניו יורק לישראל, האבלים היו צריכים להוציא יותר מ-200,000 דולר, אמר ספירו. כעת, הארגון מנסה לשכור מטוס גדול שיכול לשאת גופות רבות, בתקווה כי לקל על משלוח הנפטרים לישראל.

העלות העצומה של העברת גופות לישראל הובילה חלק מהגורמים ללגלג לארגונים המטפלים בכל בתור "תעשייה" לעשיית כספים.

אך סימונס, ששילם כ-20,000 ₪ על פעולות ביורוקרטיות ולוגיסטיות שונות כדי להביא את אביו מלונדון לבית שמש, לא מרגיש שניצלו אותו. "התחושה שקיבלתי היא שהאנשים המעורבים עשו זאת לשם המעשה הטוב באותה מידה", הוא אמר.

על רקע מגפת הקורונה, חברי ארגוני 'חסד של אמת' מעבירים את הגופה של אדם יהודי למטוס שנחכר באופן פרטי בדרכו לישראל, אפריל 2020 (צילום: באדיבות הארגון)
חברי חסד של אמת מעבירים גופה למטוס שנחכר באופן פרטי בדרכו לישראל, אפריל 2020 (צילום: באדיבות הארגון)
עוד 1,003 מילים ו-1 תגובות
סגירה