בכיר לשעבר במנהל האזרחי השתלט על אדמות פלסטיניות באופן לא חוקי

חשיפה יחידת הפיקוח במנהל האזרחי ביו"ש אחראית לאכוף שימוש שלא כחוק באדמות פרטיות בגדה המערבית ● אלא שדוד קישיק-כהן, מי שעמד בראש היחידה במשך 23 שנים, בעצמו השתלט על אדמות פלסטיניות ונטע עליהן מטע עצי זית לפני 30 שנה, בזמן שכיהן בתפקיד ● הוא ממשיך להחזיק במטע בניגוד לחוק גם היום ● גורמים במנהל האזרחי: אין למנהל סמכות לפנות את המטע ללא תלונה רשמית

תמונת הווטסאפ של דוד קישיק כהן במטע הזיתים שלו
תמונת הווטסאפ של דוד קישיק כהן במטע הזיתים שלו

מי שעמד בראשות יחידת הפיקוח במנהל האזרחי ביהודה ושומרון – אשר באחריותה לאכוף שימוש שלא כחוק באדמות פרטיות בגדה המערבית – בעצמו שתל מטע של עצי זית על אדמות פלסטיניות, בזמן שהוא כיהן בתפקיד, ומחזיק בעצי הזיתים באופן לא-חוקי עד עצם היום הזה. כך נודע לזמן ישראל.

דוד קישיק-כהן היה בכיר במנהל האזרחי וראש יחידת הפיקוח במשך 23 שנים, בין 1984 ועד 2007. הוא הודח מתפקידו אחרי שהוגש נגדו כתב אישום בגין מרמה והפרת אמונים, אחרי שהיה מעורב באישור הקמת מחצבת "כוכב השחר" מבלי לדווח כי אשתו היא אחת הבעלים של המחצבה.

בזמן שהיה בתפקיד, קישיק-כהן שתל מטע זיתים בסמיכות להתנחלות כוכב השחר, במרכז הגדה המערבית.

קישיק-כהן אישר את הדבר בשיחה עם זמן ישראל השבוע, ואמר כי הוא שתל כ-12 דונם של עצי זיתים בסביבות 1988. הוא טען כי המטע נמצא "בתוך היישוב" אך כשנשאל האם הוא מתכוון בתוך השטח המגודר של כוכב השחר, סרב להשיב.

קישיק-כהן אישר אמר בשיחה עם זמן ישראל כי הוא שתל כ-12 דונם של עצי זיתים בסביבות 1988. הוא טען כי המטע נמצא "בתוך היישוב" אך כשנשאל האם הוא מתכוון בתוך השטח המגודר של כוכב השחר, סרב להשיב

ב-1980, צה"ל הפקיע כ-600 דונם של אדמות מהיישובים הפלסטיניים כאפר מליק ודיר ג'ריר, בטענה כי יש צורך להקים רצועת ביטחון סביב היאחזות נח"ל שהוקמה במקום ב-1975. ההיאחזות אוזרחה והפכה ליישוב כוכב השחר באוגוסט 1980.

גדר דרומית-מזרחית ליישוב מקיפה עשרות דונמים של מטעי עצי זית, המצויים מעל ומעבר לשטח שהוקצה לכוכב השחר.

מפות של המנהל האזרחי מראות כי מרבית המטעים שנשתלו על ידי מתנחלי כוכב השחר נמצאים כמה מאות מטרים מעבר לגבולות האדמה המעוקלת, ונמצאים בשטחים אשר ישראל מכירה בהם כשייכים לפלסטינים.

מפה אווירית של התנחלות כוכב השחר משנת 2019 ובה נתוני המנהל האזרחי המזהים את תפיסת האדמה של 1980 על ידי ישראל באדום, חלקות אדמה שונות בצהוב, ואזור מטע עצי הזית של דוד קישיק כהן בצבע כחול (צילום: דרור אטקס/כרם נבות)
מפה אווירית של התנחלות כוכב השחר משנת 2019 ובה נתוני המנהל האזרחי המזהים את תפיסת האדמה של 1980 על ידי ישראל באדום, חלקות אדמה שונות בצהוב, ואזור מטע עצי הזית של דוד קישיק כהן בצבע כחול (צילום: דרור אטקס/כרם נבות)

קישיק-כהן רשם את אדמות המטעים שלו ברבנות הראשית, והוא נכלל ברשימת הרבנות של חקלאים מאושרים לענייני ערלה בזית, אשר פורסמה בינואר השנה.

תמונת הפרופיל הפומבית של קישיק-כהן בווטסאפ מראה אותו עומד במה שנראה כמטע הזיתים שלו, במהלך המסיק האחרון.

זמן ישראל ביקר בכוכב השחר השבוע על מנת לוודא את המיקום המדויק של המטע ואף זיהה את הנקודה שבה קישיק-כהן הצטלם בתמונת הווטסאפ שלו. בנוסף, תושב של כוכב השחר וכן עובד זר ששהו במקום אישרו כי המטע הלא-חוקי שייך לקישיק-כהן.

כשהצגנו לקישיק-כהן את העדויות על היותו של המטע בלתי חוקי, הוא הפסיק לענות לפניות זמן ישראל.

מטע עצי הזית של דוד קישיק כהן ליד כוכב השחר (צילום: ג'ייקוב מגיד)
מטע עצי הזית של דוד קישיק כהן ליד כוכב השחר (צילום: ג'ייקוב מגיד)

במנהל האזרחי סרבו להגיב לידיעה זו, אך גורם רשמי ששוחח עם זמן ישראל שלא לייחוס אישר שמטע הזיתים איננו חוקי ונשתל על אדמות פלסטיניות השייכות לכפרים פלסטינים סמוכים – על אף שהפלסטינים אינם מורשים להגיע לאדמותיהם אלה מזה כמה עשורים.

במנהל האזרחי סרבו להגיב לידיעה זו, אך גורם רשמי ששוחח עם זמן ישראל שלא לייחוס אישר שמטע הזיתים איננו חוקי ונשתל על אדמות השייכות לכפרים פלסטינים סמוכים

עם זאת, הבכיר במנהל האזרחי הוסיף כי לא התקבלה כל דרישה לגישה לאדמות שעליהן יושב המטע של קישיק-כהן, ומאחר שעברו מעל חמש שנים מאז שהמטע נשתל, אין למנהל האזרחי את הסמכות לפנות את המטע מהשטח ללא תלונה רשמית ומוצלבת.

דרור אטקס, מייסד ארגון "כרם נבות", העוקב אחר השתלטות מתנחלים על אדמות פלסטינים, אמר לזמן ישראל: "מר קישיק-כהן הוא רק אדם רקוב אחד שעבד בגוף רקוב שאחראי לתחזוקת מציאות רקובה.

"כל מי שמכיר את המציאות בשטחים מבין שזהו רק הקצה של הקצה של תמונת מצב גדולה בהרבה, שלמעשה נסמכת על נישולם של מיליוני פלסטינים החיים בגדה המערבית".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 506 מילים ו-2 תגובות
סגירה