בריטניה מצטרפת להאשמות ארה"ב: "איראן אשמה בפיצוץ מיכליות הנפט"

האיראנים מכחישים קשר, אבל במערב ובמדינות ערב מאשימים את איראן בפיצוץ שתי מיכליות הנפט במפרץ הפרסי ● צבא ארה"ב שלח משחתת נוספת למפרץ ● מזכ"ל הליגה הערבית: "אחינו האיראנים, היזהרו, אתם דוחפים להתנגשות שאין לדעת את תוצאותיה"

Persian Gulf Tensions (צילום: האו"ם דרך AP)
האו"ם דרך AP
מיכלית נפט במפרץ הפרסי

ממשלת בריטניה הודיעה היום (ו') כי היא "בטוחה כמעט לגמרי" שזרוע של הצבא האיראנית תקפה את שתי מיכליות הנפט שבערו אתמול במפרץ הפרסי.

שר החוץ הבריטי ג'רמי הונט קרא לאיראן "להפסיק בדחיפות כל פעילות שפוגעת ביציבות העולמית". לדברי הונט: "שום מדינה או שחקן לא-מדינתי אחר לא יכלו לעמוד מאחורי ההתקפות הללו".

מוקדם יותר הבוקר צייץ נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי איראן עומדת בוודאות מאחורי התקפת המיכליות וקרא לאיראן "מדינת טרור".

הצבא האמריקני הפיץ היום סרטון שבו נראה כוח של משמרות המהפכה האיראניים מסיר מוקש שלא התפוצץ מדופן של אחת מהמיכליות שהותקפו. צבא ארה"ב שלח אמש משחתת צבאית למפרץ הפרסי בנוסף למשחתות האמריקניות שכבר נמצאות בו.

גם מדינות ערב מאשימות את איראן בפיצוץ המיכלית. שר החוץ של ערב הסעודית, עדל אל ג'ובייר, אמר הבוקר: "אין לנו שום סיבה שלא להסכים עם ארה"ב. לאיראן יש היסטוריה של מעשים מהסוג הזה".

מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו ג'ייט, אמר: "אני לא רואה סיכוי שמדינה ערבית הייתה עושה צעד כזה. היא הייתה יורה לעצמה ברגל. אנו קוראים לאחינו האיראנים: היו זהירים ושנו כיוון שאתם דוחפים את כולנו להתנגשות שאף אחד אינו יכול להיות בטוח לגבי תוצאותיה".

ואילו איראן מתעקשת שאין לה קשר לפיצוץ המיכליות. שר החוץ האיראני מוחמד זריף אמר "וושינגטון מיהרה להאשים את איראן בלי שום ראיה או הוכחה, אפילו נסיבתית". נשיא איראן חסן רוחאני הצהיר הבוקר כי "ההאשמות האמריקניות נגד איראן מערערות את היציבות באזור".

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוארז, קרא היום לחקירה "בלתי תלויה" כדי לגלות מי עומד מאחורי תקרית פיצוץ המיכליות.

טיל טורפדו פגע במיכליות

שתי מכליות נפט – Front Altair הנושאת את דגל איי מרשל ו-Kokuka Courageous הנושאת את דגל פנמה – ששטו במפרץ הפרסי, קרוב למיצרי הורמיז, הותקפו אתמול בטיל טורפדו ועלו באש. כל אנשי הצוות של המיכליות פונו בשלום.

האירוע התרחש, כנראה, מול חופי פוג'יירה באיחוד האמירויות, אותו אזור שבו הותקפו לפני כחודש ארבע מכליות שהובילו נפט מקטאר וערב הסעודית למזרח אסיה.

 

עוד 293 מילים
סגירה