הישרדות VIP

בארצות הברית מדובר בתופעה מוכרת: קוראים להם "שרדנים", או "מתכוננים", והם נערכים לשורת תרחישי קיצון באמצעות אגירת נשק, מים ומזון ● ג'ושוע וונדר הוא אחד השרדנים הבולטים בארץ ● אחרי שכיכב בנשיונל ג'יאוגרפיק, הוא מסביר לזמן ישראל מדוע משבר הקורונה והאלימות הגואה בעולם מסוכנים במיוחד ליהודים, ונותן כמה טיפים שאולי יעזרו להם להיערך טוב יותר לעתיד ● למשל, להתפשר על מזון לא כשר ● "ארנבות הן מקור מזון טוב מאוד, מכיוון שיש בהן הרבה יותר חלבון מאשר בתרנגולות, והן מתרבות הרבה יותר מהר"

ג'ושוע וונדר (צילום: צילום מסך/נשיונל ג'יאוגרפיק)
צילום מסך/נשיונל ג'יאוגרפיק

בארצות הברית מדובר בתופעה מוכרת: קוראים להם "שרדנים", או "מתכוננים", והם נערכים לשורת תרחישי קיצון באמצעות אגירת נשק, מים ומזון ● ג'ושוע וונדר הוא אחד השרדנים הבולטים בארץ ● אחרי שכיכב בנשיונל ג'יאוגרפיק, הוא מסביר לזמן ישראל מדוע משבר הקורונה והאלימות הגואה בעולם מסוכנים במיוחד ליהודים, ונותן כמה טיפים שאולי יעזרו להם להיערך טוב יותר לעתיד ● למשל, להתפשר על מזון לא כשר ● "ארנבות הן מקור מזון טוב מאוד, מכיוון שיש בהן הרבה יותר חלבון מאשר בתרנגולות, והן מתרבות הרבה יותר מהר"

ג'ושוע וונדר הוא "שרדן" מסור – כלומר, חסיד של היערכות לאסונות – במשך כל חייו הבוגרים. כמתנדב בכוחות ההצלה, וונדר החל להתייחס לשרדנות ברצינות לאחר שמצא את עצמו בזירות פיגועים רבות בתחילת שנות האלפיים.

בהתחלה, "רוב האנשים חשבו עלינו כעל קונספירטורים, אלרמיסטים (זורעי בהלה מוגזמת, כתגובה לאיום אמיתי או מדומה, מ"ג) שעוטפים את הראש בנייר אלומיניום", אומר וונדר. אבל בעקבות מגפת הקורונה – משבר שרוב האנשים לא ציפו לו או נערכו לקראתו – ייתכן שמתחולל כעת שינוי.

כאשר ממשלות בכל העולם הכריזו על סגר לאומי בתחילת מרץ, קונים מבוהלים התנפלו על רשתות המזון, דבר שהוביל למחסור אשר הוחרף בשל קטיעתה של שרשרת האספקה העולמית. דבר זה, יחד עם חוסר השקט האזרחי שאחז בארצות הברית מאז הרצח של ג'ורג' פלויד ב-25 במאי בעת מעצרו על ידי המשטרה, ערער את תחושת היציבות החברתית שנתפסה עד אז כמובנת מאליה.

יתר על כן, אומר וונדר, תגובות הממשל האמריקאי וכוחות אכיפת החוק, הן למגפה והן למחאות בעקבות הרג ג'ורג' פלויד, פגעו באמון העם בשלטונות, ויותר אמריקאים החלו להתעניין בדרכים לדאוג לעצמם במקרה של אירוע דומה בעתיד.

תגובות הממשל האמריקאי וכוחות אכיפת החוק, הן למגפה והן למחאות בעקבות הרג ג'ורג' פלויד, פגעו באמון העם בשלטונות, ויותר אמריקאים החלו להתעניין בדרכים לדאוג לעצמם במקרה של אירוע דומה בעתיד

וונדר, שנולד במק'קיספורט, פנסילבניה, וגדל בפיטסבורג השכנה, השתתף בתכנית הריאליטי של הנשיונל ג'יאוגרפיק "המתכוננים ליום הדין" ב-2014. הסדרה הציגה כמה שרדנים קיצוניים, בהם כאלה שבנו בונקרים במרתף ביתם, עברו אימונים בנשק וקצרו אצות שישמשו אותם כמקור מזון.

במסגרת הצילומים לפרק שבו הופיע וונדר, המצלמה עקבה אחריו בחיפוש אחר מזון עמיד בעל הכשר כשרות – דרישת חובה עבור וונדר. יתר על כן, הכמות הייתה צריכה להספיק להאכלת 8 פיות (הוא אב ל-6). יחד עם עריכת תרגולי מילוט עם ילדיו, מדובר במשימה לא פשוטה, אתגר שמהווה חומר מצוין לריאליטי.

בהתחשב בחשיפה הטלוויזיונית שלו, וונדר הסכים לדבר איתי מירושלים, שם הוא מתגורר בשש השנים האחרונות, על מה שנדרש ממנו כדי "להיערך" כיהודי דתי ("שרדנים" יהודים אחרים היו פחות נלהבים לדבר עם התקשורת, והעדיפו להסתתר). לפני הריאיון, וונדר בדיוק סיים דיון בפורום של שרדנים ברשת, שעסק באופן שבו יושפע הביטקוין אם רשת החשמל תיפול במקרה של פעימה אלקטרומגנטית שתשתק את החשמל לחלוטין והמטבע המבוזר יאבד את ערכו.

"אנשים יחפשו את היהודים"

כשמגפת הקורונה הגיעה לראשונה אל גבולותיה של ישראל בחודש מרץ, וונדר לא באמת חשש שהוא יצטרך להשתמש במלאי החירום שלו. ועדיין, הוא בדק את מצבור מסכות ה-N95 שלו וערך רשימת מצאי של כל הציוד והמזון העמיד שלו. הוא גם הטעין שוב את כל הסוללות שלו, "ליתר ביטחון".

גם אם ישראל וארצות הברית מתחילות להתאושש מהמגפה, עדיין קיימת האפשרות של גל שני של הדבקות, ועוד לא ידוע מה יביא ההרס הכלכלי שנגרם בגללה. זהו מקור לדאגה עבור שרדנים רבים – ובכללם וונדר – שמאמינים כי התמוטטות כלכלית עלולה להוביל למהומות ולקריסה חברתית, דאגה שיש בה משום ראיית הנולד בהתחשב בחוסר השקט החברתי ששורר בארצות הברית.

שוטר בעיר ניו יורק משגיח על מאות אבלים במסע הלוויה של הרב החסידי חיים מרץ, שנפטר לאחר שנדבק בנגיף הקורונה, בברוקלין, ניו יורק, 28 באפריל 2020 (צילום: פיטר גרבר באמצעות AP)
שוטר משגיח על מסע הלוויה של רב שמת מקורונה, ברוקלין, ניו יורק, 28 באפריל 2020 (צילום: פיטר גרבר באמצעות AP)

כ-75.5 מיליארד דולר הוצאו בכל העולם על היערכות לחירום ב-2017, לפי חברת הייעוץ וחקר השווקים Allied Market Research. הוצאה זו צפויה לגדול ל-423 מיליארד דולר ב-2025, בשל שכיחותם הגוברת של אירועי מזג אוויר קיצוניים.

אבל אף על פי שהאמריקאים מאמצים יותר ויותר מנטליות של שרדנים, הרוב, למרבה הצער, עדיין אינם ערוכים. עדות לכך היו המחסור החמור בנייר טואלט ומדפי החנויות הריקים שהפכו סמל לפניקה של האמריקאים עם הטלת הסגר.

לפי מחקר שערכה הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום ב-2012, כמעט מחצית מהאמריקאים לא מאמינים שאסון טבע יכה בקהילה שלהם.

מחקר מאוחר יותר, מ-2015, שבדק אזורים מועדים לאסון, מצא כי פחות ממחצית התושבים ערכו תכנית היערכות לחירום או דנו בכך עם משפחותיהם, דבר שהוביל להשקת מסע הסברה נרחב של הסוכנות הפדרלית.

דבר זה, יחד עם מספרם הגדל של אסונות טבע כמו הוריקן הארווי והוריקן אירמה, ששניהם הכו ב-2017, המריצו יותר אמריקאים מהזרם המרכזי לבנות תכנית היערכות התואמת לאזור הגאוגרפי שלהם ולצורכי המשפחה שלהם.

וונדר מותח ביקורת על תכנית הריאליטי "המתכוננים ליום הדין" על כך שהיא מקדמת סטריאוטיפים של "שרדנים משוגעים" ומבקשת ממשתתפיה לבחור תרחיש יום הדין אחד שהם נערכים לקראתו.

"אני לא מכיר שום שרדן כזה באופן אישי, ואני מכיר לא מעט שרדנים", אומר וונדר. "אתה צריך להיות נביא כדי לדעת איזה דבר בדיוק הולך לקרות. כשאתה נערך, אתה נערך באופן כללי לסוגים שונים של אסונות. בוודאי, אם אתה גר במקום כמו ישראל אתה לא תיערך להוריקן, כי לא תהיה כאן שום סופת הוריקן.

"אם אתה גר במקום כמו קליפורניה, הגיוני להיערך לרעידת אדמה אבל לא לסופת טורנדו. אתה מתאים את זה למקום שאתה גר בו".

שרדן בודק רובה ציד Akdal 1919 בסגנון AR-15 באחד הדוכנים בתערוכת PrepperCon בסנדי, יוטה, 24 באפריל 2015 (צילום: AP/ריק באומר)
שרדן בודק רובה ציד באחד הדוכנים בתערוכת PrepperCon בסנדי, יוטה, 24 באפריל 2015 (צילום: AP/ריק באומר)

וונדר מתנדב במד"א ובזק"א. הוא גם השתתף במשלחת סיוע ישראלית שנשלחה לטקסס לאחר הוריקן הארווי. הדאגה הגדולה ביותר של וונדר והגורם המניע העיקרי שלו להיערכות היא עליית האנטישמיות בעולם – ובפרט בארצות הברית.

"זה מצער מאוד, אבל היהודים הכי פחות ערוכים כרגע", אומר וונדר. "אני חושב שהקורונה היא הבעיה הכי פחות חמורה עכשיו. בעיה גדולה יותר תהיה הקריסה הכלכלית שתבוא בעקבותיה, כשהדאו ג'ונס וקרנות הפנסיה יקרסו. אני יכול להבטיח לך שיהיו מהומות ברחובות ושאנשים יחפשו את היהודים".

"הקורונה היא הבעיה הפחות חמורה. בעיה גדולה יותר תהיה הקריסה הכלכלית שתבוא בעקבותיה, כשהדאו ג'ונס וקרנות הפנסיה יקרסו. אני יכול להבטיח לך שיהיו מהומות ברחובות ושאנשים יחפשו את היהודים"

בלי קשר לאלרמיזם, הפיכת יהודים לשעירים לעזאזל איננה בדיוק תופעה חדשה. באפריל, ראש העיר ניו יורק, ביל דה בלאזיו, תקף בחריפות את הקהילה החסידית בוויליאמסבורג על קיום הלוויה בניגוד לתקנות הריחוק החברתי, ובמהלך המחאות על הרג ג'ורג' פלויד נבזזו חנויות של יהודים, וכתובות גרפיטי רוססו על בתי כנסת כשמפגיני "חיי שחורים נחשבים" שטפו את לוס אנג'לס.

"יש מזכיר אוצר יהודי בארה"ב ויש יהודים בבית הלבן, ואני לא יכול לתאר לעצמי שלא תהיה תגובה נגדית איומה ונוראה בארצות הברית נגד יהודים", אומר וונדר.

ג'ושוע וונדר (צילום: צילום מסך/נשיונל ג'יאוגרפיק)
ג'ושוע וונדר (צילום: צילום מסך/נשיונל ג'יאוגרפיק)

כציוני מסור, וונדר שם לעצמו למטרה לעודד את יהודי התפוצות לעלות לארץ באמצעות הארגון שלו, "להביא אותם הביתה" (Bring Them Home). בעקבות המגפה וההתרחשויות האחרונות בארצות הברית, הארגון הגביר את מסריו והשיק קמפיין נמרץ הפונה לחרדים שאינם ציונים. לדבריו, האירועים האחרונים מהווים סימן עבור יהודים בכל העולם כי עליהם לארוז את המזוודות שלהם.

"בשבילי זה כמו להיות ב-1938 באירופה ולדעת שהולכת להיות שואה, מבלי להיות מסוגל לעשות שום דבר", אומר וונדר.

מצות – המזון האולטימטיבי לשרדנים

למרות שאופן ההיערכות לשעת חירום משתנה מאדם לאדם, הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום ממליצה לאזרחי ארה"ב להחזיק בבית אספקה לשלושה ימים וכן ערכת מילוט עם מספיק אוכל, מים ראויים לשתייה ומצרכים חיוניים שיאפשרו להם לשרוד בכוחות עצמם במשך 72 שעות. אולם עבור רוב השרדנים הרציניים, הערים הופכות ל"מלכודות מוות עירוניות" במצבי אסון, כך שתכניותיהם כוללות מקום מילוט מחוץ לעיר ומספיק מזון ומצרכים שיספקו את צורכיהם למשך שנים.

עבור רוב השרדנים הרציניים, הערים הופכות ל"מלכודות מוות עירוניות" במצבי אסון, כך שתכניותיהם כוללות מקום מילוט מחוץ לעיר ומספיק מזון ומצרכים שיספקו את צורכיהם למשך שנים

רובם גם עברו אימונים בנשק בשל החשש מקריסת מערכת אכיפת החוק או מהטלת ממשל צבאי – מציאות שלא קשה לדמיין בימים שבהם המשמר הלאומי מגויס להשלטת סדר ברחובות ועוצר מוטל בערים רבות ברחבי ארה"ב (וונדר הוא מדריך נשק גאה, בעל הסמכה מאיגוד הרובאים האמריקאי, ותומך בזכות לנשיאת נשק. לדבריו, אזורים שחל בהם איסור נשק הם "הזמנה להתקפה").

למרות שלרשות השרדן הממוצע עומדים משאבים רבים, שומרי הכשרות נותרים לפעמים אובדי עצות. לפיכך הקים וונדר אתר, שכבר אינו פועל, עבור שרדנים יהודים – משאב מקוון שהציע לשרדנים טיפים למציאת מזון כשר עמיד.

כנסיית ישוע המשיח של קדושי אחרית הימים, אחת מכנסיות המורמונים, התגלתה כמקור עזרה מרכזי. הכנסייה דורשת מכל מאמיניה להחזיק בבית אספקה לשעת חירום שתספיק לשנה.

זאת לא בציפייה לאירוע יום הדין, אמר נציג הכנסייה לזמן ישראל, אלא כחלק מאמונת המורמונים בחיים עצמאיים, או בסיפוק עצמי של צרכים. הכנסייה וחברי הקהילה שלה מפעילים בתי חרושת גדולים לשימורים ומחסני מזון ברחבי ארצות הברית, שבהם חברי הקהילה יכולים לרכוש מלאי של מזון עמיד וציוד.

כנסיית ישוע המשיח של קדושי אחרית הימים, אחת מכנסיות המורמונים, התגלתה כמקור עזרה מרכזי לשרדנים. הכנסייה דורשת מכל מאמיניה להחזיק בבית אספקה לשעת חירום שתספיק לשנה שלמה

"ביקרתי בהרבה מהמחסנים האלה ובדקתי היכן יוצרו מוצרי מזון שונים כדי לראות אם יש להם תעודת כשרות, ואז פרסמתי את המידע בבלוג שלי לשרדנים יהודים", אומר וורנר. "אפשר גם לרכוש מהם את המזון ולארוז במקום".

רבים מבעליהם של אותם מפעלי שימורים מקבלים את פניו של וונדר בברכה, למרות העובדה שהוא אינו שייך לקהילת המאמינים של הכנסייה, ועוזרים לו לאתר את יצרני המזון כדי לבדוק את הכשרות של מוצרי מזון מסוימים.

"חלק ניסו להטיף לי, אבל לא היה אכפת לי", אומר וונדר. "מישהו ביקש ממני לברך על האוכל, ושמחתי לעשות את זה".

ג'ושוע וונדר ובנו (צילום: צילום מסך/נשיונל ג'יאוגרפיק)
ג'ושוע וונדר ובנו (צילום: צילום מסך/נשיונל ג'יאוגרפיק)

בנשיונל ג'יאוגרפיק, וונדר מציג למצלמות את מאגר המצות הענקי שלו, "המזון האולטימטיבי לשרדנים", לדבריו. ייתכן שיש אמת בדבריו, בהתחשב בזמן הממושך שקופסאות מצות עומדות על המדפים הכשרים בסופרים בארה"ב.

וונדר מהלל את הדגנים כמזון נהדר לאגירה, היות שהם יכולים להחזיק שנים. "חיטה מלאה, לפני שהיא נטחנה, הייתה ידועה כמזון שיכול להחזיק לנצח. יש חיטה מתקופת הפירמידות שנמצאה והונבטה. יש דגנים, דבש, שמנים, מלח. אלה מוצרים שמחזיקים כל החיים אם הם יבשים ומאוחסנים במקום קריר ואפל".

הוא גם הצליח להשיג ולאגור מנות קרב כשרות שנועדו לחיילי צבא ארצות הברית השומרים כשרות. בסך הכול, נדרשו לוונדר שלוש שנים כדי לאגור מזון שיספיק לשמונה הנפשות של משפחתו למשך שלושה חודשים בלבד.

"חיטה מלאה, לפני שהיא נטחנה, הייתה ידועה כמזון שיכול להחזיק לנצח. יש חיטה מתקופת הפירמידות שנמצאה והונבטה. יש דגנים, דבש, שמנים, מלח. אלה מוצרים שמחזיקים כל החיים אם הם יבשים ומאוחסנים היטב"

"בזמן של אסון אמיתי, במצב של פיקוח נפש, אנחנו יכולים להשעות את כל החוקים היהודיים, גם את חוקי הכשרות", אומר וונדר. כשוונדר התגורר בפיטסבורג, הוא גידל תרנגולות (כשרות) וארנבות (לא כל כך כשרות).

"ארנבות הן מזון מצוין לשרדנים ומקור מזון טוב מאוד, מכיוון שיש בהן הרבה יותר חלבון מאשר בתרנגולות, והן מתרבות הרבה יותר מהר", הוא אומר. ארנבות יכולות להמליט עד 40 צאצאים בשנה, מה שהופך אותן למקור מזון טוב במצוקה.

"אפשר לחשוב מחוץ לקופסה ולהפעיל את הדמיון כשזה מגיע לכשרות ולשבת", הוא מוסיף. "קרוב לוודאי שכל הדברים האלה יושעו במצב של אסון אמיתי".

פועלים מבריגים מכסים על צנצנות רסק תפוחים במפעל שימורים של כנסיית ישוע המשיח של קדושי אחרית הימים בסולט לייק סיטי, 13 בנובמבר 2013 (צילום: AP/ריק באומר)
מפעל שימורים של כנסיית ישוע המשיח של קדושי אחרית הימים בסולט לייק סיטי, 2013 (צילום: AP/ריק באומר)

היהודים ה"נודדים"

למרות שזה אולי נשמע מנוגד לאורח החיים השרדני, וונדר מדגיש את חשיבותה של רשת קשרים חברתיים להישרדות לטווח ארוך.

"כל מי שחושב שהוא יכול לעשות את זה לבד חי באשליות", הוא אומר. "זה פשוט לא מציאותי. אף אחד לא יכול לשרוד בכוחות עצמו משבר ארוך טווח. לא חשוב כמה עמוק הבונקר שלך, אתה זקוק לקשרים עם אנשים אחרים".

בתקופת מגוריו בפיטסבורג, וונדר אסף חברים ושכנים כדי לחלוק איתם טיפים להיערכות ולערוך תרגילי הגנה עצמית ועזרה ראשונה למקרה של התקפת טרור.

"כל מי שחושב שהוא יכול לעשות את זה לבד חי באשליות. זה פשוט לא מציאותי. אף אחד לא יכול לשרוד בכוחות עצמו משבר ארוך טווח. לא חשוב כמה עמוק הבונקר שלך, אתה זקוק לקשרים עם אנשים אחרים"

"מיומנויות חשובות באותה מידה, אם לא יותר, מהמלאי שיש לך", הוא אומר. "קל מאוד לצאת להצטייד, אתה יכול ללכת לקנות חיטה, אבל אם אתה לא יודע איך לטחון אותה, לא השגת שום דבר. מיומנויות הן חשובות בקשר לאוכל ולמים, אבל גם בקשר לדברים אחרים, כמו דרכי תקשורת", מוסיף וונדר, שגם מפעיל רדיו חובבים. "מיומנויות נשק ועזרה ראשונה הן חיוניות. זה נהדר אם יש לך רובה, אבל זה יותר מסוכן אם יש לך רובה ואתה לא יודע איך להשתמש בו".

אילוסטרציה: נציג של חברת Ultimate Bunker עומד בפתח בונקר תת-קרקעי עשוי 100% פלדה במהלך תערוכת PrepperCon בסנדי, יוטה, 24 באפריל 2015 (צילום: AP/ריק באומר)
בונקר תת-קרקעי עשוי 100% פלדה בתערוכת PrepperCon בסנדי, יוטה, 2015 (צילום: AP/ריק באומר)

ב-2013 וונדר התמודד ללא הצלחה על ראשות עיריית פיטסבורג, ושרדנות הייתה יסוד מרכזי במסע התעמולה שלו. "כשהאוכלוסייה ערוכה, המקום יהיה בטוח יותר לכולם בעת צרה. לא כל אחד יכול להחזיק בכל משאב ובכל מיומנות, אז צריך רשת של אנשים שיכולים לסמוך אחד על השני בעת צרה", הוא אומר.

ב-2013 וונדר התמודד ללא הצלחה על ראשות עיריית פיטסבורג, ושרדנות הייתה יסוד מרכזי בקמפיין שלו. "כשהאוכלוסייה ערוכה, המקום יהיה בטוח יותר לכולם. צריך רשת של אנשים שיכולים לסמוך אחד על השני", הוא אומר

אף על פי שמגפת הקורונה לא מאוד הדאיגה אותו ואת רשת החברים השרדנים החדשה שלו בישראל, וונדר מעודד את כל יהודי התפוצות לארוז את מזוודותיהם כדי לטוס לישראל ביד אחת, ולהיערך למצב חירום ביד השנייה.

"שם המשפחה שלי הוא וונדר ('נדידה' באנגלית); אנחנו היהודים הנודדים. במשך דורות הוגלינו ונדדנו ממקום למקום. אני חושב שההיסטוריה שלנו הייתה צריכה להחדיר בנו תפיסה כלשהי של להיות ערוכים", הוא אומר.

ג'ושוע וונדר (צילום: צילום מסך/נשיונל ג'יאוגרפיק)
ג'ושוע וונדר (צילום: צילום מסך/נשיונל ג'יאוגרפיק)

"אני נוהג להתבדח שעבור יהודים שומרי מצוות, כל החגים והמועדים שלנו קשורים בשרדנות – אם זה פסח, שבו אנחנו אוכלים מצות, שהן מזון עמיד, או חג הסוכות, שבו אנחנו יוצאים מהבתים שלנו ושוהים תחת מחסה בחוץ, או יום השבת, שבו אנחנו מפסיקים להשתמש בחשמל למשך 24 שעות", הוא אומר.

"כל הדברים האלה מכינים אותנו בצורה מסוימת לא לסמוך על החברה", הוא אומר. "במובן מסוים, שומרי מצוות אמורים להיות ערוכים טוב יותר, אבל הם לא".

עוד 1,950 מילים
סגירה