ציפי חוטובלי (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90

ראיון שלום, אני נוסעת

בעוד שלושה חודשים, תצא ציפי חוטובלי ללונדון, שם תכהן כשגרירת ישראל בבריטניה ● כמה זמן תהיה שם תלוי במצב הפוליטי בישראל: אם ממשלת החליפים תגיע למועד הרוטציה בעוד שנה וחצי, חוטובלי תחזור למשרד ההתיישבות ● אם העסק יתפרק ונלך לבחירות, היא תישאר בלונדון שלוש שנים ● מבחינתה, המטרה העיקרית לנסיעה היא להגן בבריטניה על מהלך הסיפוח - לו חיכתה כל כך הרבה שנים

בתחילת ספטמבר תצא ציפי חוטובלי ללונדון, שם תכהן כשגרירת ישראל בבריטניה. מי שנתפסה בתקשורת כדוברת רהוטה של הימין לפני 15 שנה, הפכה לחברת כנסת בליכוד, מונתה כסגנית שר במשרדי התחבורה והחוץ ורק לאחרונה הפכה לשרת ההתיישבות – יוצאת כעת לקריירה דיפלומטית מסוג אחר.

חוטובלי לוקחת על עצמה הימור גדול. היא נזרקת מהגלגל הפוליטי שמסתובב במהירות. אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו עשה איתה ג'סטה לא אופיינית: הוא הבטיח לשמור לה את הכיסא.

בעוד שנה וחצי, אם ירצה נתניהו, תהיה כאן רוטציה ובני גנץ יהפוך לראש הממשלה. במקרה כזה יהיה סבב מינויים דרמטי בין שרי הליכוד. צחי הנגבי, שיקבל עכשיו את תיק ההתיישבות של חוטובלי, ייקח את תיקי המועצה להשכלה הגבוהה והמים; זאב אלקין יעבר למשרד התחבורה; מירי רגב תהפוך לשרת החוץ; וחוטובלי תחזור לממשלה ולהתיישבות, אם תחליט לעזוב את לונדון. מילה של נתניהו.

ציפי חוטובלי עם בנימין ושרה נתניהו בארוע הדלקת נר ראשון של חנוכה במשרד החוץ, ב-12 בדצמבר 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
ציפי חוטובלי עם בנימין ושרה נתניהו בארוע הדלקת נר ראשון של חנוכה במשרד החוץ, ב-12 בדצמבר 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

אם יהיו בחירות קודם לכן, חוטובלי תישאר בלונדון בשלוש השנים הבאות. היא התלבטה ובסוף החליטה שלונדון מתאימה לה. זו בירה חשובה, קרובה לארץ, ברקזיט משנה את מפת הסחר העולמי ואת יחסי הכלכלה עם ישראל, ובוריס ג'ונסון הוא מנהיג חשוב, ויהיה עוד יותר חשוב אם דונלד טראמפ יפסיד את הבחירות בנובמבר.

ויש כמובן את נושא הריבונות, שחוטובלי רוצה להוביל בלונדון. "זה מהלך היסטורי. חשוב שהעמדה שלנו תקבל את ההסברה הכי טובה בבריטניה, שהיא ידידה גדולה של ישראל", היא אומרת לזמן ישראל.

בריטניה מתנגדת קשה לסיפוח, יחד עם האיחוד האירופי כולו.
"ועדיין, היא ידידה של ישראל. גם ארצות הברית התנגדה פעם לסיפוח ואי אפשר לומר שהיא לא ידידה שלנו".

תגידי, הקורונה בבריטניה לא מפחידה אותך ואת המשפחה?
"זה עלה בדיון, אבל מסיבה שתפתיע אותך. אנחנו צעירים, לא בקבוצת סיכון, ואני לא חוששת (חוטובלי בת 41, בעלה אור צעיר ממנה בארבע שנים. לבני הזוג שלוש בנות; ש"י). מה שכן, העבודה הדיפלומטית נתקעת. אין טיסות, אין אירועים, אין כנסים או פגישות גדולות. זה לא הכי מתאים לשגריר, אבל זה ישתנה".

חתונתם של אורי אלון וציפי חוטובלי בחוות רונית, ב-27 במאי 2013 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
חתונתם של אורי אלון וציפי חוטובלי בחוות רונית, ב-27 במאי 2013 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)

נתניהו הביא את חוטובלי לליכוד ב-2008. גם שרה נתניהו התרשמה אז מהופעותיה הטלוויזיוניות של חוטובלי, בעיקר בפוליטיקה של הערוץ הראשון. עד היום השתיים ביחסים מצוינים. חוטובלי ייבאה לליכוד את העמדה הדתית-ציונית מהבית שבו גדלה ברחובות, והפכה לאחת הדמויות הפופולריות בתנועה.

בשבוע שעבר, כאשר נתניהו ביקש להשיג את תמיכת ראשי מועצת יש"ע העיקשים בתוכנית טראמפ, הוא גייס לצידו את חוטובלי. בניגוד לנתניהו, שנרתע מהחלת הריבונות המלאה ונוטה לחלוקת השטח, חוטובלי תומכת בפתרון המדינה האחת, one-state solution, עם מתן אזרחות מלאה לפלסטינים, מה שעשוי להפוך אותה לפופולרית גם בלונדון, שם יש הרבה קונים לרעיון הזה.

"הכי קל יהיה להסביר את העמדה שלי, אבל אני צריכה להסביר את העמדה של המדינה", אומרת חוטובלי, אבל העבר המדיני שלה כולל כמה התבטאויות קשות.

בנובמבר 2017, כאשר כיהנה כסגנית שר החוץ, טענה חוטובלי כי היהודים האמריקאים לא שולחים את הילדים שלהם להילחם בארץ, וכי הכותל לא מעניין את הרפורמים, אלא רק כדי להשיג הכרה. הדברים עוררו סערה, נתניהו נאלץ לגנות וחוטובלי טענה כי ההדגשים שלה היו אחרים.

נתניהו רצה שחוטובלי תצא מיד לתפקיד השגרירה. היא ביקשה לדחות את המינוי בכמה חודשים בגלל הריבונות. "בימים ההיסטוריים האלה אני רוצה להיות כאן", היא אמרה לנתניהו, וכך נוצר גם המשרד לענייני התיישבות שלא היה קיים מעולם.

ציפי חוטובלי בדיון על החלת הריבונות בכנס "בשבע", ב-5 בספטמבר 2019 (צילום: Hillel Maeir/Flash90)
ציפי חוטובלי בדיון על החלת הריבונות בכנס "בשבע", ב-5 בספטמבר 2019 (צילום: Hillel Maeir/Flash90)

בניגוד לרוב השרים האחרים, שאין להם מושג, חוטובלי היא בין אלה שעובדים על מפות הסיפוח, ויודעת מה קורה בין נתניהו, האמריקאים, בני גנץ וגבי אשכנזי והמתנחלים בשטח.

ובכל זאת, תמונת המצב עדיין לא ברורה ואין וריאציה סופית של הסיפוח. נתניהו רוצה כידוע סיפוח מלא-מלא של הבקעה וההתנחלויות בשטחים, אבל ייאלץ להסתפק כנראה בריבונות חלקית, בגלל ההסתייגות האמריקנית המעודכנת.

"משהו הולך לקרות. אני בטוחה", חוטובלי אומרת. "זהו חלון הזדמנויות של הימין הפוליטי שאסור לנו להחמיץ. אני שומעת את הביקורת. אנחנו לא מקפיאים שום התיישבות שלנו. אנחנו נחיל ריבונות ונהיה מוכנים להיכנס למו"מ על בסיס תוכנית טראמפ. מה הבעיה? אפילו על מפת הדרכים היינו מוכנים להיכנס למשא ומתן.

"אנחנו לא מתחייבים לכלום, גם לא למדינה פלסטינית. לא תהיה החלטת ממשלה שחותרת לכיוון הזה. בדוק".

את עשויה לחזור רק בעוד שלוש שנים. מי מבטיח לך מקום בליכוד?
"נכון. אחזור יחד עם גלעד ארדן, שהולך לארצות הברית ולאו"ם. נחזור בשלום, כמו כל אחד שיצא לשליחות חשובה".

עוד 628 מילים ו-2 תגובות
סגירה