איכון הטלפונים בידי שב"כ: וועדת החוץ והביטחון תקיים דיון בחלופות

ראש השב"כ: לא מעוניין להשתמש בארגון לאיתור חולים ● מנכ"ל משרד הבריאות: "לא חושב שנדרש סגר" ● בני גנץ הודיע כי מוותר על המעון הרשמי והחזר ההוצאות ● מבקר המדינה: לא אפתח בבדיקה בעניינו של היועמ"ש ● מנכ"ל משרד הבריאות הנכנס: לא יינקטו צעדים נגד גרוטו

ראש שב"כ נדב ארגמן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
הדס פרוש, פלאש 90
ראש שב"כ נדב ארגמן
06:58 עריכה

על רקע העלייה בשיעורי ההדבקה בנגיף הקורונה, ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים היום דיון חירום עם מנכ"לי משרדי הממשלה הרלוונטיים, שבו ייבחנו הצעדים הדרושים כדי לצמצם את התפשטות המגפה. אתמול פורסם דוח של מרכז המידע והידע של הלאומי למערכה בקורונה, שהזהיר שישראל נכנסת בימים אלה לגל תחלואה שני בקורונה, השונה מהגל הראשון, אך לא פחות ממנו בחומרתו.

07:17 עריכה

בבית הלבן יתקיים השבוע "דיון מכריע" בשאלת הסיפוח – כך דיווח אתמול ברק רביד בחדשות 13. שגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן, ימריא היום לוושינגטון כדי להשתתף בדיון. השליח האמריקאי לתהליך השלום אבי ברקוביץ', שתכנן לבקר השבוע בישראל, ביטל את הביקור האמור כדי לקחת חלק בדיון, שבו ישתתפו מזכיר המדינה מייק פומפאו ויועצו של הנשיא ג'ארד קושנר. הנשיא דונלד טראמפ צפוי להשתתף בחלק מהדיונים.

07:58 עריכה

היום, 21 ביוני, מתחיל החופש הגדול עבור תלמידי בתי הספר העל-יסודיים. שלשום פסק בית הדין הארצי לעבודה בירושלים, כי ארגון המורים אינו מחויב ללמד את תלמידי כיתות ז'-י' תשעה ימים נוספים על חשבון חופשת הקיץ כפי שדרשה המדינה. ההחלטה מהווה תבוסה עבור שר החינוך יואב גלנט.

בעקבות ההחלטה, גם בבתי הספר היסודיים לא תוארך שנת הלימודים בתשעה ימים, ותלמידי כיתות א'-ו' יסיימו את לימודיהם בשבוע הבא.

08:03 עריכה

תנועת הליכוד פנתה למועצת העיתונות ולרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו בשל דבריה אתמול של העיתונאית רינה מצליח בתוכנית "פגוש את העיתונות". מצליח אמרה בשידור: "תומכים של נתניהו אומרים לי – 'גם אם הוא יאנוס את הבת שלי אני אצביע בשבילו'". ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירים במפלגתו גינו אמש את הדברים.

08:14 עריכה

הנה באה הרכבת: מחר יתחדשו הנסיעות ברכבת ישראל לאחר כשלושה חודשי השבתה. נוסעים המבקשים לעשות שימוש ברכבת נדרשים להזמין קודם שובר נסיעה. מספר הנוסעים בכל רכבת מוגבל ל-500 נוסעים. נכון לשעה זו ישנם מקומות פנויים לנסיעות הקרובות.

09:31 עריכה

הממשלה תצביע היום על מינוי אבי נעים למנכ"ל משרד ההתיישבות ורונן מנליס למנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה. שני המינויים צפויים לזכות לאישור הממשלה.

09:49 עריכה

היום ייכנסו לתוקפן התפטרויותיהם מהכנסת של השרים אריה דרעי מש"ס ויזהר שי מכחול לבן. במקומם יתמנו לחברי כנסת הילה וזאן ואוריאל בוסו. ההתפטרויות נמסרו ליושב ראש הכנסת יריב לוין בשבוע שעבר, לאחר כניסתו לתוקף של החוק הנורווגי.

התפטרויותיהם של השרים חילי טרופר, אלון שוסטר, מיכאל ביטון ואסף זמיר מכחול לבן ושל מאיר פרוש מיהדות התורה נכנסו לתוקף שלשום, ובמקומם התמנו לחברי כנסת יוראי להב הרצנו, מיכל וונש, עינב קאבלה ותהלה פרידמן מכחול לבן ויצחק פינדרוס מיהדות התורה.

10:02 עריכה

במערכת הפוליטית סופדים הבוקר למדען המדינה, זאב שטרנהל, שהלך לעולמו.

10:31 עריכה

"סיכמנו על תקציב דו שנתי, ואנחנו נעמוד על כך. להעביר תקציב לשלושה חודשים זה לא אחראי" – כך אמר הבוקר השר אסף זמיר מכחול לבן בראיון באתר ynet.

במאמר שפרסם היום שלום ירושלמי כתב פרשן זמן ישראל, כי בני גנץ הציב לראש הממשלה בנימין נתניהו אולטימטום, שלפיו, אם לא יועבר תקציב אחד לשנים 2020-2021, יפעל למנוע את מימוש תוכנית הסיפוח.

10:48 עריכה

עשרות עובדות ועובדים סוציאליים מקיימים צעדת מחאה בתל אביב. המפגינים, שיצאו מקריית הממשלה בתל אביב ויסיימו את מחאתם מול משרד האוצר בירושלים ביום חמישי, קוראים לשיפור תנאי העסקתם ולהגדלת תקציב הרווחה. שר העבודה והרווחה איציק שמולי הביע תמיכה במוחים.

10:56 עריכה

הילה וזאן מכחול לבן, שהחלה היום את כהונתה כחברת כנסת, הביעה תמיכה ביוזמת הסיפוח. "אני לגמרי ימין", אמרה הבוקר וזאן בראיון לבני טיטלבוים בתאגיד השידור כאן. כשנשאלה כיצד הייתה מצביעה לו היה חופש הצבעה בסוגיה זו השיבה: "אני בעד החלת הריבונות". לצד זאת הביעה וזאן מחויבות לעמדת סיעתה וראש המפלגה, בני גנץ.

וזאן נכנסה לכנסת בעקבות התפטרותו ממנה של השר יזהר שי.

11:25 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו נביא על עצמנו את השבת הסגר". בפתח ישיבת הממשלה השבועית נדרש נתניהו לדוחות של מרכז המידע והידע למערכה בקורונה ואמר: "התחזיות הללו כולן קשות. אנחנו חייבים לשטח את העקומה עכשיו".

דברי נתניהו –

בסוף השבוע קיימתי התייעצויות בעניין העלייה התלולה בתחלואה בקורונה. הבוקר ביקשתי לכנס ישיבה של כל המנכ"לים של המשרדים הרלוונטיים, גם של השלטון המקומי, עם ראש המל"ל ועם מומחים שונים שנתנו את ההערכות שלהם. הם נתנו לי תחזיות שונות של גופים שונים, והתחזיות הללו כולן קשות. אנחנו חייבים לשטח את העקומה עכשיו.

אכנס מחר את קבינט הקורונה ונדון שם בצעדים המתבקשים לבלימת התפשטות המגפה. אם לא נשנה באופן מיידי את התנהגותנו בעניין חבישת המסכות ושמירה על מרחק, אנחנו נביא על עצמנו, בניגוד לרצוננו, את השבת הסגרים. אף אחד מאיתנו אינו רוצה בזה. ולכן, אני מבקש מכם אזרחי ישראל לחבוש מסכות ולשמור על המרחק.

במקביל אנחנו עושים כל מאמץ להגיע לחיסון. זה חלק ממאמצים בינלאומיים, כולל בארץ במכון הביולוגי, כולל השקעה שלנו בחברת 'מודרנה'. מתקיים מירוץ מבורך ואנחנו רוצים לקוות שמישהו יצליח, אבל עד אז אין לנו ברירה, אין אלטרנטיבה, אלא לשמור על מדיניות אחראית, מושכלת, כדי שנוכל להמשיך לפתוח את הכלכלה שלנו וכדי שנוכל להמשיך ולנהל את החיים שלנו באופן סביר בשגרת הקורונה. תחבשו מסכות, תשמרו על מרחק. אנחנו נאמר עוד דברים בנושא הזה בהמשך השבוע.

איראן ממשיכה לשקר לקהילה הבינלאומית כדי להגיע לנשק גרעיני. היום גם סבא"א, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מבינה זאת. הדו"ח שלה בסוף השבוע מדבר בעד עצמו, מה שאנחנו טענו במשך שנים, מבינים היום גם במוסדות הללו.

הממשלה תאשר היום החלטה להאריך את המענק בגובה של עד 4,000 ש"ח לבני 67 ומעלה שהופסקה עבודתם. אנחנו מסייעים כלכלית גם לצעירים – נחליט היום לאפשר לחיילים משוחררים למשוך חלק מכספי הפיקדון שלהם לכל מטרה ובכל מועד שירצו.

ההחלטות הללו הן רק חלק קטן מתוכנית הסיוע הכלכלית הגדולה שהבאנו למען אזרחי ישראל. נעשה הכל כדי לעזור למשק להמשיך להתאושש.

אנחנו נקצה היום למעלה מחמישים מיליון שקלים לפיתוח וקידום התיירות בטבריה. זאת תוכנית שכוללת מענקים לעסקים קטנים, בניית תוכנית מקיפה לפיתוח התיירות, מתן תמריצים לשיפור בתי מלון ותקציבים לפיתוח העיר. אני מקווה שבכך נצעיד את טבריה קדימה ונעודד בה גם את הכלכלה וגם את התיירות.

12:05 עריכה

העיתונאית רינה מצליח תושעה מעבודתה למשך שבוע בשל דבריה אתמול על תומכי נתניהו. בתוכנית "פגוש את העיתונות", המשודרת בקשת 12, אמרה אתמול המגישה: "תומכים של נתניהו אומרים לי – 'גם אם הוא יאנוס את הבת שלי אני אצביע בשבילו'".

רינה מצליח (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
מצליח משדרת מאחד ממוקדי ההצבעה לפריימריז בליכוד בתל אביב, אשתקד (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
12:24 עריכה

הממשלה אישרה העברה של חבילת סיוע בגובה של 52 מיליון שקלים לעיר טבריה.

12:45 עריכה

בערוץ כנסת נערכת בדיקה בעקבות הדלפה של ראיון עם חבר הכנסת עפר שלח, שנגנז משידור. בקטע האמור התעמת שלח עם מגיש התוכנית "שחור לבן", משה גלסנר, לגבי החקירות הפרטיות שנעשות בכחול לבן.

13:17 עריכה

"מגדלור של אמת": על רקע הביקורת על רינה מצליח – שאמרה אתמול בשידור: "תומכים של נתניהו אומרים לי – 'גם אם הוא יאנוס את הבת שלי אני אצביע בשבילו'" – הביע ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק תמיכה בעיתונאית.

13:29 עריכה

כחול לבן דורשת לקבל תקציבים קואליציוניים בסכום זהה לזה שיוקצה בתקציב המדינה לגוש הימין, בהתאם לעקרון הפריטטיות – כך דיווח חיים לוינסון ב"הארץ". אם התביעה תיענה, יקבלו כחול לבן, העבודה ודרך ארץ מאות מיליוני שקלים, שיוכלו להקצות למטרות שיבחרו. בהסכם הקואליציוני אין התייחסות לחלוקה מפלגתית של כספי המדינה.

מכחול לבן נמסר בתגובה שבכוונתם לפעול למען ציבור הקשישים, העצמאים ובעלי העסקים הקטנים ולקידום חינוך מסובסד לפעוטות עד גיל שלוש. אולם סוגיות אלה יקודמו ללא קשר לכספים הקואליציוניים.

13:53 עריכה

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעות החוק לאי הפללה של משתמשי קנאביס. הצעות החוק של חברי הכנסת שרן השכל ורם שפע יובאו להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב.

14:32 עריכה

יושב ראש מועצת יש"ע, דוד אלחייני, ביקר את ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון בגלי צה"ל: "לא להראות לשר הביטחון, לצבא או למשטרה את מפות החלת הריבונות זו עבודה חובבנית על גבול הרשלנית. כנראה שיש למי שמתנהג כך מה להסתיר".

14:40 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים להחלטת ועדת השרים לענייני חקיקה לאשר את הצעות החוק להסדרת שימוש פרטי בקנאביס.

15:24 עריכה

ח"כ רם שפע על אישור ועדת השרים את הצעת החוק על אי הפללת משתמשי קנאביס: "הרבה חולים ומשתמשי קנאביס יוכלו לנשום בקרוב לרווחה: ישראל סוף סוף מצטרפת למדינות ליברליות כמו הולנד וקנדה ועושה צעד גדול נוסף בדרך ללגליזציה מלאה של קנאביס. גאה להיות ממובילי המהלך בכנסת ואעשה הכל שהפעם הוא יושלם בהצלחה".

15:48 עריכה

ח"כ איילת שקד מימינה ערכה היום סיור בשומרון והתייחסה לנושא הסיפוח: "אנחנו נמצאים בנקודת זמן היסטורית. צריך לנצל זאת ולהחיל ריבונות בלי תנאים. בלי מדינה פלסטינית ובלי הקפאה. עם רצף התיישבותי ישראלי ולא פלסטיני. רה"מ יקבל לזה גיבוי מאיתנו, אם יעשה את הדבר הנכון. תוכנית טראמפ כשלעצמה היא תוכנית להקמת מדינה פלסטינית, אותה אסור לקבל".

16:13 עריכה

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי שיגר מכתב למשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו, והעיר לו על הפטור שנתן לאיש עסקים שהגיע לישראל.

"אני מוצא לנכון להעיר לך על דרך הטיפול שלך במקרה זה. טיפולך היה מוטעה. בקשה חריגה מסוג זה יש לבחון בצורה קפדנית. אחרי שבחנתי את הדברים החלטתי לקבל את התנצלותך ולא לנקוט בצעדים נוספים נגדך", כתב לוי לגרוטו.

16:52 עריכה

שרת התחבורה מירי רגב לקראת חזרתה של הרכבת מחר, לאחר כשלושה חודשים שלא פעלה בעקבות נגיף הקורונה: "אנחנו בהיערכות שיא על מנת לשמור על הנחיות משרד הבריאות. מבקשים מציבור הנוסעים לשמור על ההנחיות במהלך הנסיעה ברכבת, בכדי לאפשר לכולנו נסיעה טובה ובטוחה".

17:20 עריכה

תנאיו של שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ כראש הממשלה החליפי לאחר התיקון לחוק שיאושר מחר באופן רשמי בוועדת הכספים – גנץ יקבל מעון ראש ממשלה רשמי, המדינה תממן את התיקונים במעון החלופי, את כלכלת באי הבית, הובלת החפצים בתום הקדנציה ואת אחסונם. כמו כן, שכר ראש הממשלה החלופי יושווה לזה של ראש הממשלה בפועל והואם גם יהנה מגילום מס על הרכב. הפרטים דווחו לראשונה בחדשות 12.

17:41 עריכה

ח"כ עודד פורר על השוואת שכרו של ראש הממשלה החליפי לראש הממשלה בפועל: "בבהילות הוכנס סעיף מהיום למחר לסדר היום של ועדת הכספים. לא דמי אבטלה לעצמאים, לא סיוע לענפי המשק הקורסים, אלא הכנסת היד של נתניהו וגנץ לכיס האזרחים כדי לממן את החגיגה שלהם על חשבון כולנו".

18:05 עריכה

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, השיב לפנייתו של ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) והודיע לו כי לא יפתח בבדיקה בעניינו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

18:14 עריכה

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "החגיגה על חשבון הציבור נמשכת. ביבי ובני ממשיכים לבזבז עשרות מיליונים מהכסף של האזרחים בתמורה לכיבודים ונהנתנות. מנותקים נמאתסם".

18:32 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ במכתב ליו"ר ועדת הכספים משנה גפני: מוותר על המעון החלופי ועל כל ההוצאות הנלוות.

18:41 עריכה

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, ערך הצהרה מיוחדת לתקשורת ואמר: "רק מיום ראשון האחרון נדבקו בקורונה מעל 1,700 בני אדם. אנחנו רואים יותר חולים מאומתים צעירים מאשר שראינו בחודשים האחרונים. אם התחלוטה בחודשים קודמים היו באחוז ניכר בקרב שבים מחו"ל, כרגע זה לא קיים והתחלואה היא קהיתית. הדבר הזה מטיל אתגר גדול על קטיעת שרשרת ההדבקה והתחקירים האפידמיולוגיים".

18:52 עריכה

ח"כ שלמה קרעי, הגיב לכך שמבקר המדינה החליט שלא לפתוח בבדיקה בעניין היועמ"ש מנדלבליט: "מבקר המדינה טועה ומטעה. לפי תשובתו יתכן וכלל לא קרא את מכתבי. לא לחינם הסכימו כל חברי הוועדה לביקורת המדינה כי יש לפתוח בבדיקה".

19:48 עריכה

ח"כ משה בוגי יעלון (יש עתיד-תלם): "העצמאים ימשיכו לקרוס כלכלית, המובטלים ימשיכו במאבקם "לגמור את החודש". כולנו נשלם על המשבר הכלכלי הפוקד אותנו. ונתניהו? הוא ימשיך לדאוג לעצמו. אם לא די בשחיתות, מוסיף הנאשם בפלילים חטא על פשע ודורש מהכנסת לאשר לו החזרי מס רטרואקטיבית. אין גבול לחוצפה! אין בושה! מנותקים, נמאסתם!".

20:10 עריכה

ראש השב"כ בקבינט הקורונה: לא רוצה להשתמש בארגון לאיתור חולי קורונה

בהקלטות שפורסמו הערב בחדשות 12, נשמע ראש השב"כ, נדב ארגמן, כשהוא מבקש שהשב"כ לא ייכנס כרגע לחקיקה ראשית. "שהשב"כ יהיה מוכן לתת פתרון במידה ותהיה התפרצות ולא יהיה מענה. ולעבוד חזק, אבל חזק, למען הפרויקטור שיודע לנהל את זה בשביל שיהיה פתרון אזרחי למדינת ישראל לשנים הקרובות".

ארגמן הוסיף כי צריך לערוך יותר חקירות אפדימיולוגית ורק במקרה שמדובר באלפים להשתמש בשירות השב"כ: "כשמדובר באלפים, אי אפשר לעשות את זה כנראה בשיטה הזאת וצריך ללכת טכנולוגי. במצב שיש תחלואה רחבה מאוד ולא יהיה פתרון אחר, יהיה נכון להעביר אל השירות. אני מבקש מאוד מאוד לא להיכנס לחקיקה ראשית של השב"כ בשלב הזה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשמע גם הוא בהקלטות אלה, אומר את מה שהוא אומר גם בפרהסיה: ההתפרצויות "באות אלינו אחת אחרי השנייה ואנחנו מסרבים להאמין ואומרים לא יקרה כלום. האחריות שלנו היא לעצור את המגפה הזאת. היא חוזרת. חוזרת".

20:26 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין השתתף בהערכת מצב עם בכירי משרדו אודות העליה בתחלואה: "חוק האיכון חשוב מאוד. עדיף שהמידע יהיה בידי השב"כ מאשר בחברה פרטית שהשד יודע מה האינטרסים שלה. אנחנו בימים קריטיים וקטיעה מהירה של שרשרת ההדבקה, בין היתר באמצעות חוק האיכון, חשובה מאוד כדי לשטח את העקומה תוך השארת המשק פתוח", אמר אדלשטיין.

21:53 עריכה

על פי נתוני משרד החינוך בנוגע להיקף התחלואה בישראל, מספר החולים הכולל במערכת עומד כעת על 739 בני אדם, לצד 222 מוסדות חינוך שנותרו סגורים בשל הנחיות משרד הבריאות. כ-23,780 עובדי הוראה ותלמידים נמצאים כעת בבידוד מניעתיי

22:21 עריכה

ח"כ צבי האוזר: "ועדת החוץ והביטחון תקיים עוד השבוע דיון חירום לבחינות החלופות לאיכון טלפונים בידי השב"כ".

"אם לא תוצג חלופה אזרחית זמינה עד סוף החודש כפי שהובטח, אפיל לחוקק חוק המסדיר את השימוש באיכוני השב"כ חרף הבעייתיות בעניין. אסור לאבד שליטה על המצב. חובה עלינו להציל חיי אדם ולמנוע קריסה כלכלית".

סגירה