• מבט מבחוץ על בניין מרכז הקהילה היהודית "מגדל" באודסה, שנבנה במקור כבית כנסת ב-1909 (צילום: באדיבות קירה ורחובסקי)
    באדיבות קירה ורחובסקי
  • ילדות שרות במסגרת תוכנית של מרכז הקהילה היהודית "מגדל" באודסה, ללא תאריך (צילום: באדיבות קירה ורחובסקי)
    באדיבות קירה ורחובסקי
  • קשישים רוקדים במסגרת תכנית של מרכז הקהילה היהודית "מגדל" באודסה, ללא תאריך (צילום: באדיבות קירה ורחובסקי)
    באדיבות קירה ורחובסקי
  • בני נוער מבלים במרכז הקהילה היהודית "מגדל" באודסה, ללא תאריך (צילום: באדיבות קירה ורחובסקי)
    באדיבות קירה ורחובסקי
  • יש המאשימים את קריסתו של הבניין הזה באודסה (שאיננו מבנה מרכז הקהילה היהודית "מגדל") בעבודות בנייה סמוכות (צילום: סרגיי קורילו)
    סרגיי קורילו

המבנה שרד את הנאצים ואת הקג"ב. הקפיטליזם זה סיפור אחר

יהודי אוקראינה יצאו למאבק נגד פרויקט ענק של דירות יוקרה, שעלול להביא לקריסת "בית הכנסת של הקצבים" ההיסטורי באודסה, שמצבו הפיזי רעוע גם כך ● אבל בהיעדר דרכים חוקיות להתמודד עם הבעיה, הם מנסים לגלות יצירתיות ● "באודסה קשה לעשות משהו באופן חוקי, אז אנחנו רוצים לבייש את חברת הנדל"ן", אומרת מובילת המאבק

מבנה בית הכנסת לשעבר, שמשמש היום כמרכז הקהילה היהודית "מגדל", היה הבניין הראשון שהוחזר לקהילה היהודית של אודסה לאחר התפרקות ברית המועצות. הוא נבנה ב-1909 כבית תפילה לקצבים כשרים (לא שוחטים, אלא מוכרי בשר), ולאחר המהפכה הקומוניסטית הפך למועדון האתלטיקה של הצבא. בחצר עמד מגדל, שצנחנים השתמשו בו לקפיצות אימון.

"בית הכנסת של הקצבים" שרד את הכיבוש הנאצי של אודסה, שבמהלכו נרצח הגבאי האחרון של בית הכנסת עם כל בני משפחתו. מאוחר יותר הוא שימש את הקג"ב. אולם התפילה הגדול חולק לחדרי משרדים, וכבלים הותקנו בתוך הקירות.

"כשקיבלנו את הבניין, הקירות נראו כאילו עבר בתוכם טרקטור. היו כבלים בכל מקום. הוא היה במצב איום. לא היה חימום מרכזי. עד לפני 12 שנה חיממנו אותו עם פחם", אומרת לי קירה ורחובסקי, יושבת ראש מרכז מגדל.

"בית הכנסת של הקצבים" שרד את הכיבוש הנאצי של אודסה, שבמהלכו נרצח הגבאי האחרון של בית הכנסת עם כל בני משפחתו. מאוחר יותר הוא שימש את הקג"ב, וכבלים הותקנו בתוך הקירות

המרכז הקהילתי פועל בבניין מאז 1991, ושוכנת בו הספרייה היהודית הגדולה ביותר בעיר – וקרוב לוודאי שבכל אוקראינה, לדברי ורחובסקי. המרכז מציע גם שיעורי תאטרון, מחול, אמנות וספרות יהודיים, קבוצות לנוער יהודי ולהורים יהודים ומועדון לניצולי שואה. כ-1,000 משפחות נהנות מהמרכז על בסיס קבוע.

"כל מה שאנחנו עושים הוא יהודי", אומרת ורחובסקי. "אפילו שיעורי אירובי אנחנו עושים עם מוזיקה יהודית". אבל עכשיו חברי המרכז הקהילתי מגדל חוששים שבנייתו המתוכננת של בית דירות בן שש קומות, במרחק מטר עד שלושה מטרים מקיר בית הכנסת, תביא לקריסתו של המבנה ההיסטורי.

"הם מתכננים לבנות בחצר שלנו. יש תקנות שאף אחד לא מקיים. התקנות קובעות שאסור לבנות במרחק של 50 מטרים או לפחות 9 מטרים", אומרת ורחובסקי. "אני פוחדת שהמבנה יקרוס".

בני נוער מבלים במרכז הקהילה היהודית "מגדל" באודסה, ללא תאריך (צילום: באדיבות קירה ורחובסקי)
בני נוער מבלים במרכז הקהילה היהודית "מגדל" באודסה (צילום: באדיבות קירה ורחובסקי)

באודסה זה אכן עלול לקרות. הבעיה היא גאולוגית בחלקה. העיר בנויה על קטקומבות, מערכת מנהרות תת קרקעיות שעשויות לערער את יציבות היסודות. אבן גיר, החומר שממנו נבנו רבים מבתיה של אודסה בעבר, גם היא לא מאוד עמידה. לדברי ורחובסקי, רק בחודשיים האחרונים התמוטטו בעיר חמישה בתים.

גם אם בנייה סמוכה לא תגרום באופן ישיר לקריסתו של מבנה בית הכנסת ברחוב מאלאיה ארנאוצקיה A46, היא תחסום את הגישה של המרכז הקהילתי לאור שמש טבעי, תבטל את מקומות החניה שלו ותאלץ את מבקריו להשתמש בדרך האחורית כדי לצאת ולהיכנס, אומרת ורחובסקי. "הבניין יהיה גלוי לעין מצד אחד בלבד. לא נוכל לראות אור יום בכלל", היא אומרת.

הבעיה היא גאולוגית בחלקה. העיר בנויה על קטקומבות, מערכת מנהרות תת קרקעיות שעשויות לערער את יציבות היסודות. אבן גיר, החומר שממנו נבנו רבים מבתיה של אודסה בעבר, גם היא לא מאוד עמידה

על מנת להציל את המרכז הקהילתי היקר שלהם, חברי הקהילה היהודית ניסו להפעיל לחץ על ממשלת אוקראינה מבחוץ. למשל, ג'ני בתיה ספקטור, שעלתה לאחרונה לישראל אבל עדיין משמשת כאחראית המתנדבים של מרכז מגדל, שולחת ליהודים ברחבי העולם הודעות דוא"ל שמפצירות בהם לעזור לבית הכנסת. בהודעת דוא"ל ששלחה באמצע יוני, היא הפצירה בנמענים לפנות לשגרירויות אוקראינה בעולם בשאלות לגבי הריסת בית הכנסת, וכן לבקש מחברי קונגרס או פרלמנט להתערב בנושא אצל השלטונות האוקראיניים.

ילדות שרות במסגרת תוכנית של מרכז הקהילה היהודית "מגדל" באודסה, ללא תאריך (צילום: באדיבות קירה ורחובסקי)
ילדות שרות במסגרת תוכנית של מרכז הקהילה היהודית "מגדל" באודסה (צילום: באדיבות קירה ורחובסקי)

"באודסה קשה לעשות משהו באופן חוקי. הרעיון שזרים ייצרו קשר עם השגרירויות הוא שאנחנו רוצים שהמצב יהיה ידוע, לבייש אותם על הפרת החוק", אומרת ספקטור. לדבריה, קהילות יהודיות בבולטימור ובוושינגטון הבירה שלחו לאחרונה לשגרירות אוקראינה בארצות הברית מכתבים בנוגע לבית הכנסת.

"באודסה קשה לעשות משהו באופן חוקי. הרעיון שזרים ייצרו קשר עם השגרירויות הוא שאנחנו רוצים שהמצב יהיה ידוע, לבייש אותם על הפרת החוק", אומרת ג'ני בתיה ספקטור, שעלתה לאחרונה לישראל

"מדובר על הריסת היסטוריה, מבנה יהודי היסטורי", אומרת ספקטור. "אם הוא יתמוטט, זה יהיה כמו לראות את הבית שלך קורס… אני מכירה כל פינה בבניין הזה. גייסנו כסף ושיפצנו חדר אחר חדר. כל כך הרבה מהחברים שלי עמדו תחת החופה בחצר הזאת. זה ממש כמו בית בשבילי".

יש המאשימים את קריסתו של הבניין הזה באודסה (שאיננו מבנה מרכז הקהילה היהודית "מגדל") בעבודות בנייה סמוכות (צילום: סרגיי קורילו)
יש המאשימים את קריסתו של הבניין הזה באודסה (שאיננו מבנה מרכז הקהילה היהודית "מגדל") בעבודות בנייה סמוכות (צילום: סרגיי קורילו)

תלמידיו לשעבר של מרכז מגדל ברחבי העולם – בארצות הברית, בישראל ובגרמניה – פועלים עכשיו להצלת המבנה, היא אומרת. גם באודסה, 320 אנשים חתמו על מכתב לראש העירייה בנוגע לפרויקט הבנייה, אבל הם עדיין ממתינים לתגובה, אומרת ורחובסקי.

בינתיים, דירות היוקרה בבניין פרוסטרנסטבו נה שמידטה – שטרם הוחל בבנייתו – כבר מוצעות למכירה ברשת, תמורת 124,254 דולר לדירת שני חדרים ו-62,445 דולר לדירת חדר.

בסטנדרטים של אוקראינה, שהשכר השנתי הממוצע בה עומד על כ-5,000 דולר, זה לא זול. ההדמיות של הבניין ברשת כוללות חלונות גדולים, מרפסות וגינות גג, והאתר מתפאר בשירותי שוער ובמכלי אשפה תת-קרקעיים.

קשישים רוקדים במסגרת תכנית של מרכז הקהילה היהודית "מגדל" באודסה, ללא תאריך (צילום: באדיבות קירה ורחובסקי)
קשישים רוקדים במסגרת תכנית של מרכז הקהילה היהודית "מגדל" באודסה (צילום: באדיבות קירה ורחובסקי)

אוקסנה גוק, הדוברת של פרוסטרנסטבו, החברה שבונה את בית הדירות (שעל פי מסמכים רשמיים נמצאת בבעלותה של לודמילה גרמן), הבטיחה לזמן ישראל כי החברה תכסה את עלויות השיפוץ של בית הכנסת, בכלל זאת החלפת הגג והתקנת מבני תמך כדי שבית התפילה לא יקרוס.

אוקסנה גוק, הדוברת של פרוסטרנסטבו, החברה שבונה את בית הדירות, הבטיחה לי כי החברה תכסה את עלויות השיפוץ של בית הכנסת, בכלל זאת החלפת הגג והתקנת מבני תמך כדי שבית התפילה לא יקרוס

"פרוסטרנסטבו מייחסת חשיבות עליונה לשימור המורשת ההיסטורית של אודסה", כתבה גוק בהודעת דוא"ל. "נתחיל לבנות את בית הדירות רק לאחר השלמת העבודות לשיפוץ בית הכנסת. נוסף על חיזוק המבנה, נשפץ גם את גג בית הכנסת, היות שמי הגשמים הורסים את יסודות הבניין. פרוסטרנסטבו תשפץ גם את החזית והחצר של בית הכנסת. כל זאת כתרומה מרצון לפיתוח עירנו האהובה", כתבה גוק. גוק הוסיפה כי בית הדירות ייבנה "במרחק של יותר משלושה מטרים" מקיר בית הכנסת.

ג'ני ספקטור, כאן בתמונה ללא תאריך, ממשיכה לשמש אחראית המתנדבים של מרכז הקהילה היהודית "מגדל" באודסה למרות שעלתה לאחרונה לישראל (צילום: Courtesy)
ג'ני ספקטור. עלתה לאחרונה לישראל (צילום: Courtesy)

אבל ורחובסקי אינה בוטחת בהבטחות החברה. היא מציינת כי החברה כבר הרסה חלק מגדר אבן הגיר ההיסטורית שהייתה פעם חלק מחצר בית הכנסת. בעבר, מסעדה כשרה שפעלה במקום הייתה צריכה לקבל אישור מיוחד מהלשכה לשימור היסטורי רק כדי לצבוע את הגדר בצבע שונה, היא אומרת.

ורחובסקי מוסיפה כי החברה למעשה עומדת לבנות על אדמה הנמצאת בבעלות עירונית. "הם מבטיחים לחזק את הבניין שלנו. אנחנו מדברים איתם כבר שלושה חודשים, אבל עדיין לא חתמנו על שום דבר… זה מצב קשה. אולי בית הכנסת שלנו לא יקרוס בזמן הבנייה. אולי הוא ייפול בעוד שנתיים", אומרת ורחובסקי. "בשבילם זה רק עסקים. בשבילנו, זה החיים".

"הם מבטיחים לחזק את הבניין שלנו. אנחנו מדברים איתם כבר שלושה חודשים, אבל עדיין לא חתמנו על שום דבר… זה מצב קשה. אולי בית הכנסת שלנו לא יקרוס בזמן הבנייה. אולי הוא ייפול בעוד שנתיים", אומרת ורחובסקי

עוד 959 מילים
סגירה