בלעדי מלחמות היהודים מגיעות לדובאי

הקהילה היהודית הזעירה של איחוד האמירויות עוד לא יצאה מארון הקודש בעקבות התחממות היחסים עם ישראל, וכבר קמה לה מתחרה מבית ● הרב לוי דוכמן ושותפו פתחו במסע יחצנות לפיו הקהילה החדשה שהקימו היא-היא קהילת יהודי דובאי האמיתית, והצליחו להרגיז את השלטונות באבו-דאבי, כמו גם את ותיקי היהודים במפרץ ● אבל יש להם גם תומכים: "המניין שלהם גדול, והעוף בשבת שינה את המשחק, כי בבית הכנסת הישן הכול צמחוני", אומר אחד מהם

  • אילוסטרציה, אישה חולפת ליד ציור קיר בדובאי, ארכיון, 2018 (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)
    AP Photo/Jon Gambrell
  • צילום מסך מסרטון וידיאו המופיע בעמוד הפייסבוק של "הקהילה היהודית של איחוד האמירויות הערביות" (צילום: פייסבוק)
    פייסבוק
  • דובאי, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)
    AP Photo/Jon Gambrell
  • "בית משפחת אברהם" שמתוכנן להיבנות בדובאי, איחוד האמירויות הערביות (צילום: באדיבות הוועד העליון לאחווה אנושית)
    באדיבות הוועד העליון לאחווה אנושית

זה סיפור ישן כמו ההיסטוריה היהודית עצמה. קהילה מתפתחת, ובאופן בלתי נמנע מתפצלת לבית הכנסת שאתה הולך אליו ולבית הכנסת שאתה לא, כמו בבדיחה הישנה. רק שהפעם זה קורה בדובאי, שם רב צעיר מתנועת לובביץ' נתקל בתגובת נגד ובנזיפה רשמית לאחר שמסע יח"צ מתוכנן לקהילה החדשה שלו התעקש להתעלם מקיומה של קהילה יהודית מקומית לא מתוקשרת אך מבוססת.

זה יכול היה להיות הסיפור החביב של הקיץ: הקהילה היהודית הקטנה אבל השוקקת של איחוד האמירויות הערביות יוצאת מהצללים, פותחת חשבונות במדיה החברתית ומעניקה ראיונות על החיים היהודיים במפרץ.

אבל בחודש שעבר, השלטונות המקומיים הורו לאנשים שעומדים מאחורי הקהילה הזאת – קבוצה קטנה שהתפלגה מקהילת המאמינים הקיימת בעיר – להשעות "לאלתר" את חשבונות המדיה החברתית שלה, כך נודע לזמן ישראל.

אך במקום לעשות זאת, הקבוצה החדשה, שהקימו הרב לוי דוכמן ואיש העסקים סולי וולף, רק שינתה את שמה, את תיאורה ואת תמונות הפרופיל בטוויטר שלה, שבמשך כמה שבועות יצרו את הרושם כאילו היא הקהילה היהודית הרשמית של המדינה. שם חשבון הטוויטר שונה מ"הקהילה היהודית של איחוד האמירויות הערביות", ל"הקהילה היהודית" והוא כבר אינו טוען להיות "רשמי" בשום צורה.

אתר האינטרנט של הקבוצה עדיין פעיל, ובראשו מופיע לוגו עם הכיתוב "הקהילה היהודית של איחוד האמירויות הערביות" באנגלית ("Jewish Community of U.A.E") ו"הקהילה היהודית בדובאי" בעברית.

מקור יודע דבר אמר לזמן ישראל כי בכך שהפר את הוראת הרשויות בדובאי, דוכמן הכעיס את השלטונות במדינה, ולפיכך פגם בסיכוייו לקבל עבור קהילתו את הרישיון הרשמי הנדרש לקבוצות דתיות. דוכמן, שמוצאו מארצות הברית אבל בשנים האחרונות חי במפרץ, היה במשך זמן מה חבר פעיל בקהילה היהודית המבוססת בדובאי, שעל קיומה דווח לראשונה בטיימס אוף ישראל בדצמבר 2018.

אבל בחודשים האחרונים דוכמן פתח מרכז קהילתי משלו, הכולל בית כנסת וחלל לשיעורי יהדות, באזור אחר בעיר. המרכז נראה כמו בתי חב"ד אחרים בעולם, אבל במקרה זה תמונתו הגדולה של מנהיג התנועה, מנחם מנדל שניאורסון, תלויה על הקיר מול סדרת דיוקנאות של משפחת המלוכה של האמירות.

הרב לוי דוכמן (צילום: לוי טייטלבאום)
הרב לוי דוכמן (צילום: לוי טייטלבאום)

כמה משקיפים ראו בניתוק מ"הקהילה היהודית של האמירויות" ניסיון לגיטימי להקים מרכז של חב"ד לצד הקהילה הוותיקה יותר – הקרויה הקהילה היהודית של האמירויות – אף על פי שהם תהו מדוע דוכמן ושותפיו בחרו בשם כמעט זהה.

אחרים ראו בכך "השתלטות עוינת" מצד התנועה החסידית, שכבר ספגה בעבר ביקורת על כניסה לאזור שיש בו קהילה יהודית קטנה וניסיון לעצב אותה בדמותה. ב-2004, למשל, האשמות כי חב"ד "נדחפה לקהילה" בפראג והדיחה את הרב הראשי של העיר הגיעו עד לבית הדין הרבני בירושלים.

דוכמן פתח מרכז קהילתי משלו, הכולל בית כנסת וחלל לשיעורי יהדות, באזור אחר בעיר. המרכז נראה כמו בתי חב"ד אחרים בעולם, אבל תמונתו הגדולה של מנהיג התנועה תלויה מול סדרת דיוקנאות של משפחת המלוכה

לפני כחודש וחצי, הקהילה החדשה השיקה מסע יחסי ציבור נמרץ, שהרגיז לא רק את הקהילה היהודית הוותיקה, אלא גם את השלטונות המקומיים. דוכמן לא הגיב לכמה בקשות תגובה ששלחנו אליו, וכמוהו גם שותפו וולף.

צילום מסך מסרטון וידיאו המופיע בעמוד הפייסבוק של "הקהילה היהודית של איחוד האמירויות הערביות" (צילום: פייסבוק)
צילום מסך מסרטון המופיע בעמוד הפייסבוק של "הקהילה היהודית של איחוד האמירויות הערביות" (צילום: פייסבוק)

מתפללים בדובאי מזה עשור

הקהילה היהודית הראשונה באמירויות פועלת בדובאי מזה עשור – בתחילה בהסכמה שבשתיקה אבל לאחרונה בתמיכה גלויה יותר מצד הרשויות המקומיות, והיא נמצאת כרגע בתהליך של הפיכה לקהילה דתית מורשית באופן רשמי.

רוס קריל, נשיא הקהילה היהודית של האמירויות, סירב להגיב לכתבה.

בסוף מאי, הקהילה היהודית של האמירויות בראשותו של דוכמן, הנתמכת על ידי איש העסקים האוקראיני נאום קוהן, פתחה חשבון טוויטר המתיימר לייצג את הערוץ ה"רשמי" של הקהילה היהודית שם. הוא מציג תמונות של נשיא הקהילה, סולי וולף, עם בכירים באמירות וסרטונים מקצועיים של החזן שר תפילה יהודית לשלומם של מדינת איחוד האמירויות הערביות, מנהיגיה וכוחות הביטחון שלה.

הקהילה היהודית הראשונה באמירויות פועלת מזה עשור – בתחילה בהסכמה שבשתיקה אבל לאחרונה בתמיכה גלויה יותר מצד הרשויות, והיא נמצאת כרגע בתהליך של הפיכה לקהילה דתית מורשית באופן רשמי

"הברכה, שמושרת בעברית, נשמעת על רקע סימני נוף מרכזיים של איחוד האמירויות, דיוקנאות של מנהיגי המדינה וגברים עטויים בשל היהודי המסורתי בצבעי שחור ולבן הקרוי טלית", כך תיאר ערוץ הטלוויזיה אל-ערבייה, שנמצא בבעלות סעודית ופועל מדובאי, את תוכן הסרטון.

הסרטון עורר עניין ניכר, וגופי תקשורת מבלומברג ועד כאן התפעלו מהמבט הנדיר אל חיי הקהילה בלב המפרץ הערבי. "סרטון יפהפה מהקהילה היהודית של איחוד האמירויות הערביות. לאחרונה הם הצטרפו לטוויטר, ומוכרחים לעקוב אחריהם", השתפך שגריר המדינה בבריטניה, מנסור אבו אל-הול.

וולף, שהיה איש מכירות מצליח לפני שהפך לנשיא הקהילה החדשה, העניק ראיונות לתקשורת הישראלית והבינלאומית, שבהם דיבר על הקהילה שלו כאילו הייתה הקהילה המבוססת והמוכרת היחידה במדינה, מבלי להזכיר את קיומו של בית כנסת אחר, שבו הוא נהג לבקר במשך שנים.

"זה כבוד גדול מאוד", אמר וולף, 71, למגזין Ami בריאיון שער כאשר נשאל מה זה אומר בשבילו להיות נשיא הקהילה היהודית באיחוד האמירויות הערביות.

"אני בטוח שישנם אחרים שעשויים להיות טובים בזה יותר ממני, כי אני לא טיפוס שנותן נאומים ארוכים. אני אוהב לעבוד בשקט מאחורי הקלעים. אבל אני גאה מאוד להיות חלק מעשיית היסטוריה, ואני מקווה שיום אחד יהיו במפרץ עשרות שוּלים", הוא אמר, כשהוא משתמש במילה היידית לבית כנסת.

לא ברור כמה יהודים חיים כעת באיחוד האמירויות הערביות. וולף מאמין כי ישנם "בערך 1,500 יהודים שפזורים בכל שבע האמירויות שמרכיבות את המדינה". אחרים מעריכים כי המספר עומד על כמה מאות בודדות.

חשבונות המדיה החברתית של הקהילה החדשה מציגים תמונות של וולף, שחי בדובאי מאז 2002, עם מוחמד בן זאיד אאל נהיאן, יורש העצר של אבו דאבי ומנהיגה של המדינה בפועל, וכמה בכירים נוספים במדינה.

חשבונות המדיה החברתית של הקהילה החדשה מציגים תמונות של וולף, שחי בדובאי מאז 2002, עם מוחמד בן זאיד אאל נהיאן, יורש העצר של אבו דאבי ומנהיגה של המדינה בפועל, וכמה בכירים נוספים במדינה

אבל כמה מקורות המכירים את הקהילה היהודית במפרץ אמרו לזמן ישראל כי רבות מהתמונות האלה צולמו לפני שנים, וכי וולף מעולם לא נפגש עם בכירי המדינה מתוקף תפקידו כנציג הקהילה היהודית. פרסומן של התמונות האלה ברשת בהקשר לתפקידו כנשיא הקהילה היהודית הכעיס את השלטונות וגרם להם לבקש מהקהילה לסגור את חשבונות המדיה החברתית שלה.

בזמן כתיבת שורות אלה, תמונותיו של וולף עם מנהיגי איחוד האמירויות עדיין הופיעו בחשבון הטוויטר החדש של הקהילה. אף על פי שעמוד הטוויטר שונה וכבר אינו טוען לייצג את כל הקהילה, אתר האינטרנט של הקבוצה עדיין כולל את המילים "הקהילה היהודית באיחוד האמירויות הערביות".

בנוסף, דף ויקיפדיה מציג את וולף כמנהיג היחיד של הקהילה היהודית של דובאי, וטוען באופן שגוי כי "בית הכנסת הקבוע הראשון… מנוהל ע"י דוכמן מאז 2015".

היסטוריית העריכה מראה כי אזכורים לקהילה היהודית הוותיקה יותר בדובאי נמחקו ע"י המשתמש הקנדי "שם טוב", שם שבדרך כלל מקושר לתנועת חב"ד.

צילום מסך מחשבון הטוויטר של "הקהילה היהודית של איחוד האמירויות הערביות" לפני ששונה (צילום: courtesy)
צילום מסך מחשבון הטוויטר של "הקהילה היהודית של איחוד האמירויות הערביות" לפני ששונה (צילום: courtesy)

כמה בתי כנסת דובאי צריכה?

חברי הקהילה היהודית של האמירויות, הקהילה המבוססת שמורכבת בעיקר מיהודים אמריקאים ואירופאים שנמצאים במפרץ בענייני עסקים, החלו בשנת 2010 להתכנס בחגים היהודיים במקום המכונה "הווילה". בחמש השנים האחרונות, הם עורכים שם טקסים דתיים מודרניים מדי שבת. בתחילה, מנהיגי הקהילה לא התנגדו לקהילה החדשה של דוכמן, היות שחב"ד מושכת קהל אחר.

אולם מנהיגי הקהילה, שלרוב שומרים על פרטיות ונמנעים מתשומת לב תקשורתית, חשים חוסר נוחות לנוכח הפרסום שמחפשת לעצמה הקהילה של דוכמן. "בהתחלה, הרב לוי היה חלק מבית הכנסת בווילה, שהיה קיים לפני שהוא הגיע", אמר לזמן ישראל מקור המכיר את הקהילה היהודית שם. "הוא ניסה להשתלט, מה שלא היה מקובל על הקהילה המקורית, אז הוא החליט לעזוב. אני חושב שאין צורך בשני בתי כנסת באמירויות, כי גודל הקהילה לא מצדיק את זה".

"בהתחלה, הרב לוי היה חלק מבית הכנסת בווילה. הוא ניסה להשתלט, מה שלא היה מקובל על הקהילה המקורית, אז הוא החליט לעזוב. אין צורך בשני בתי כנסת באמירויות, כי גודל הקהילה לא מצדיק את זה"

אולם מקורות אחרים שדיברו עם זמן ישראל, וביקשו להישאר בעילום שם, אמרו שפעילותו של דוכמן, שכוללת הבאת בשר כשר לדובאי, משרתת את הקהילה היטב. "בעיקר הצעירים נמשכים ללוי. המניין שלו ממש גדל", אומר מקור שמרבה לבקר במפרץ. "העוף בערב שבת שינה את המשחק, כי בווילה הכול צמחוני".

בסרטון למטה, שצולם לפני כמה חודשים, שותפיו של דוכמן מציגים את מתחם בית הכנסת החדש של הקהילה:

בריאיון ל-Ynet, וולף ציין כי הקהילה שלו מפעילה בית ספר לתלמוד תורה שבו לומדים 45 ילדים על יהדות. "מאוד מרגש לראות ילדים קטנים שרים 'מה נשתנה', וזה לא יאומן לראות אותם לומדים את פרשת השבוע", הוא אמר.

"אני מאחל לכל הקהילות היהודיות בעולם שיהיה להם רב כזה. הוא אדם יוצא מן הכלל, צעיר – אבל עושה את הבלתי יאומן. כולם אוהבים אותו".

הרב יהודה סרנה, הרב הראשי של הקהילה היהודית באמירויות, שאינו תושב המקום, ניסה להישמע דיפלומטי אך לא הסתיר את חששותיו לגבי בית הכנסת המתחרה החדש. "זה רק טבעי שבנקודת זמן מסוימת יהיו צורות ביטוי שונות לחיים היהודיים בדובאי", הוא אמר בריאיון לזמן ישראל.

Year of Tolerance: Rabbi Yehuda Sarna, Chief Rabbi of the Jewish Community of the Emirates (JCE)

"The fact that there is for the first time in centuries a new Jewish community established in the heart of the Arab World is nothing short of historic." Earlier this year, Rabbi Yehuda Sarna, Executive Director of The Bronfman Center for Jewish Student Life at NYU, was announced as the first Chief Rabbi of the Jewish Community of the Emirates (JCE). He reflected on the significance of this nascent community in the UAE. #YearOfTolerance #UAEUSA

פורסם על ידי ‏‎UAE Embassy in Washington, DC‎‏ ב- יום שישי, 15 בנובמבר 2019

"אף על פי שהעתיד מאוד מבטיח, ההווה עדיין מאוד עדין. הדבר הכי מדאיג היה חשבון טוויטר שנפתח לאחרונה ונשא למעשה את אותו השם של הקהילה היהודית הקיימת של האמירויות. אבל זו לא אותה ישות", הוא אמר. "בטווח הארוך, אני מקווה שיהיו כמה בתי כנסת באמירויות. אבל זה צריך להיעשות בתיאום. אני מקווה שנוכל להבהיר את העניין כדי שנוכל להמשיך הלאה".

סרנה, רב ידוע בניו יורק ופעיל למען קשרים בין-דתיים, מוכר כרב הראשי של הקהילה על ידי כמה מנהיגים יהודים בכירים בעולם, בהם הרב הראשי הספרדי של ירושלים שלמה עמר, הרב הראשי לשעבר של אוקראינה יונתן זקס וראשי מועצת הרבנים של אמריקה, ועידת רבני אירופה וועד הרבנים הבינלאומי.

הפרשה הנוכחית, הקשורה בבית הכנסת של חב"ד, היא לא הפעם הראשונה שדוכמן גרם אי נוחות לשלטונות במפרץ. ב-2016, הוא הביא לבחריין קבוצה של אנשי עסקים יהודים, שצולמו שרים שירים על בנייתו המחודשת של בית המקדש במבנה ההיסטורי של באב אל-בחריין במנאמה. הפרשה הכתה כמה גלים בתקשורת המקומית, למורת רוחם של המארחים הבחריינים.

ב-2016, דוכמן הביא לבחריין קבוצה של אנשי עסקים יהודים, שצולמו שרים שירים על בנייתו המחודשת של בית המקדש במבנה ההיסטורי של באב אל-בחריין במנאמה. הפרשה הכתה גלים בתקשורת, למורת רוחם של הבחריינים

"להביא יהודים דתיים לאזור בתואנה שהם אנשי עסקים, ואז לשיר ולרקוד באמצע בירת בחריין, זה דבר בלתי קביל לחלוטין", אמר לזמן ישראל מקור שמכיר את הקהילה היהודית במפרץ. "הוא מאוד שתלטן, נאיבי ולא מבין את המורכבויות של הקהילות היהודיות בעולם הערבי", הוסיף המקור.

"בית משפחת אברהם" שמתוכנן להיבנות בדובאי, איחוד האמירויות הערביות (צילום: באדיבות הוועד העליון לאחווה אנושית)
"בית משפחת אברהם" שמתוכנן להיבנות בדובאי, איחוד האמירויות (צילום: באדיבות הוועד העליון לאחווה אנושית)

בקרוב, בית כנסת שלישי באמירויות

איחוד האמירויות עשתה לאחרונה מאמצים גדולים להציג עצמה כמדינה פתוחה שמכבדת את בני כל הדתות. הנשיא אאל נהיאן הכריז על שנת 2019 כ"שנת הסובלנות" באיחוד. בהקשר זה, המדינה הודיעה על בנייתו של מתחם בין-דתי גדול באבו דאבי, שיכלול גם בית כנסת. המתחם, המכונה "בית משפחת אברהם", מתוכנן להיפתח ב-2022, ולא ברור כרגע מי יוזמן לאכלס את המבנה.

רוס קריל, נשיא הקהילה היהודית של האמירויות, משמאל, מארח את ראש הממשלה הקנדי לשעבר סטיבן הרפר בבית הכנסת שלו בדובאי, המכונה "הווילה", אפריל 2019 (צילום: courtesy)
רוס קריל מארח את ראש הממשלה הקנדי לשעבר סטיבן הרפר בבית הכנסת שלו בדובאי, 2019 (צילום: courtesy)

אלי קריל, רעייתו של נשיא הקהילה היהודית באמירויות, פתחה לאחרונה שירות קייטרינג בשם "המטבח הכשר של אלי", שגם הוא זכה לתשומת לב רבה, בכלל זאת מצד שרת התרבות של איחוד האמירויות, נורה אל-כעבי, שבירכה עליו כפרק חדש ב"היסטוריית האוכל של המפרץ".

"רק בחודש שעבר הושק בדובאי שירות קייטרינג כשר חדש שמשרת את האוכלוסייה היהודית ההולכת וגדלה – הקהילה היהודית החדשה הראשונה בעולם הערבי מזה יותר מ-100 שנה", כתב שגריר האמירויות בארצות הברית, יוסף אל-עוטייבה, במאמר דעה תקדימי שפורסם בידיעות אחרונות ב-12 ביוני.

"רק בחודש שעבר הושק בדובאי שירות קייטרינג כשר חדש שמשרת את האוכלוסייה היהודית ההולכת וגדלה – הקהילה היהודית החדשה הראשונה בעולם הערבי מזה יותר מ-100 שנה", כתב שגריר האמירויות בארה"ב

קשרים חשאיים בין ישראל לאיחוד האמירויות מתקיימים שנים, אבל בחודשים האחרונים אבו דאבי הייתה גלויה יותר לגביהם. המאמר של אל-עוטייבה – הראשון אי פעם שמפרסם דיפלומט של איחוד האמירויות בעיתון ישראלי – הזהיר את ירושלים מפני הסיפוח המתוכנן של חלקים מהגדה, אך בה בעת אמר כי המדינה שלו נכונה לשיתוף פעולה עם ישראל במגוון רחב של תחומים.

דובאי, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)
דובאי, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אין סוף למה שקורה איתם באומן הדתיים הפכו אותה לעיר חבדדתית בלי רסן זנות וסמים ומה לא הולך שם שיצא שהילכו בחלונות החנויות אזהרות שיהרגו את היהודים.זה לגביי אלו בדובאי להיתנהג בהתאם וחש... המשך קריאה

אין סוף למה שקורה איתם באומן הדתיים הפכו אותה לעיר חבדדתית בלי רסן זנות וסמים ומה לא הולך שם שיצא שהילכו בחלונות החנויות אזהרות שיהרגו את היהודים.זה לגביי אלו בדובאי להיתנהג בהתאם וחשוב שמדינות בכללית יאכפו איסור לכתות דתיות מכל המינזרים להשפיע את אמונתם בציבור ולהלך חיים בבידוד שלהחוק יהייה מודעות וזמין לתמיכת הצורך.הדת היא אחד הגורמים הישיר למלחמות בעולם !

עוד 1,770 מילים ו-2 תגובות
סגירה