אילוסטרציה, אישה חולפת ליד ציור קיר בדובאי, ארכיון, 2018 (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)
עם עוף בערב שבת: כך הצליח רב של חב"ד לעורר סערה באיחוד האמירויות

מלחמות היהודים מגיעות לדובאי

בלעדי

הקהילה היהודית הזעירה של איחוד האמירויות עוד לא יצאה מארון הקודש בעקבות התחממות היחסים עם ישראל, וכבר קמה לה מתחרה מבית ● הרב לוי דוכמן ושותפו פתחו במסע יחצנות לפיו הקהילה החדשה שהקימו היא-היא קהילת יהודי דובאי האמיתית, והצליחו להרגיז את השלטונות באבו-דאבי, כמו גם את ותיקי היהודים במפרץ ● אבל יש להם גם תומכים: "המניין שלהם גדול, והעוף בשבת שינה את המשחק, כי בבית הכנסת הישן הכול צמחוני", אומר אחד מהם

זה סיפור ישן כמו ההיסטוריה היהודית עצמה. קהילה מתפתחת, ובאופן בלתי נמנע מתפצלת לבית הכנסת שאתה הולך אליו ולבית הכנסת שאתה לא, כמו בבדיחה הישנה. רק שהפעם זה קורה בדובאי, שם רב צעיר מתנועת לובביץ' נתקל בתגובת נגד ובנזיפה רשמית לאחר שמסע יח"צ מתוכנן לקהילה החדשה שלו התעקש להתעלם מקיומה של קהילה יהודית מקומית לא מתוקשרת אך מבוססת.

זה יכול היה להיות הסיפור החביב של הקיץ: הקהילה היהודית הקטנה אבל השוקקת של איחוד האמירויות הערביות יוצאת מהצללים, פותחת חשבונות במדיה החברתית ומעניקה ראיונות על החיים היהודיים במפרץ.

אבל בחודש שעבר, השלטונות המקומיים הורו לאנשים שעומדים מאחורי הקהילה הזאת – קבוצה קטנה שהתפלגה מקהילת המאמינים הקיימת בעיר – להשעות "לאלתר" את חשבונות המדיה החברתית שלה, כך נודע לזמן ישראל.

אך במקום לעשות זאת, הקבוצה החדשה, שהקימו הרב לוי דוכמן ואיש העסקים סולי וולף, רק שינתה את שמה, את תיאורה ואת תמונות הפרופיל בטוויטר שלה, שבמשך כמה שבועות יצרו את הרושם כאילו היא הקהילה היהודית הרשמית של המדינה. שם חשבון הטוויטר שונה מ"הקהילה היהודית של איחוד האמירויות הערביות", ל"הקהילה היהודית" והוא כבר אינו טוען להיות "רשמי" בשום צורה.

אתר האינטרנט של הקבוצה עדיין פעיל, ובראשו מופיע לוגו עם הכיתוב "הקהילה היהודית של איחוד האמירויות הערביות" באנגלית ("Jewish Community of U.A.E") ו"הקהילה היהודית בדובאי" בעברית.

מקור יודע דבר אמר לזמן ישראל כי בכך שהפר את הוראת הרשויות בדובאי, דוכמן הכעיס את השלטונות במדינה, ולפיכך פגם בסיכוייו לקבל עבור קהילתו את הרישיון הרשמי הנדרש לקבוצות דתיות. דוכמן, שמוצאו מארצות הברית אבל בשנים האחרונות חי במפרץ, היה במשך זמן מה חבר פעיל בקהילה היהודית המבוססת בדובאי, שעל קיומה דווח לראשונה בטיימס אוף ישראל בדצמבר 2018.

אבל בחודשים האחרונים דוכמן פתח מרכז קהילתי משלו, הכולל בית כנסת וחלל לשיעורי יהדות, באזור אחר בעיר. המרכז נראה כמו בתי חב"ד אחרים בעולם, אבל במקרה זה תמונתו הגדולה של מנהיג התנועה, מנחם מנדל שניאורסון, תלויה על הקיר מול סדרת דיוקנאות של משפחת המלוכה של האמירות.

הרב לוי דוכמן (צילום: לוי טייטלבאום)
הרב לוי דוכמן (צילום: לוי טייטלבאום)

כמה משקיפים ראו בניתוק מ"הקהילה היהודית של האמירויות" ניסיון לגיטימי להקים מרכז של חב"ד לצד הקהילה הוותיקה יותר – הקרויה הקהילה היהודית של האמירויות – אף על פי שהם תהו מדוע דוכמן ושותפיו בחרו בשם כמעט זהה.

אחרים ראו בכך "השתלטות עוינת" מצד התנועה החסידית, שכבר ספגה בעבר ביקורת על כניסה לאזור שיש בו קהילה יהודית קטנה וניסיון לעצב אותה בדמותה. ב-2004, למשל, האשמות כי חב"ד "נדחפה לקהילה" בפראג והדיחה את הרב הראשי של העיר הגיעו עד לבית הדין הרבני בירושלים.

דוכמן פתח מרכז קהילתי משלו, הכולל בית כנסת וחלל לשיעורי יהדות, באזור אחר בעיר. המרכז נראה כמו בתי חב"ד אחרים בעולם, אבל תמונתו הגדולה של מנהיג התנועה תלויה מול סדרת דיוקנאות של משפחת המלוכה

לפני כחודש וחצי, הקהילה החדשה השיקה מסע יחסי ציבור נמרץ, שהרגיז לא רק את הקהילה היהודית הוותיקה, אלא גם את השלטונות המקומיים. דוכמן לא הגיב לכמה בקשות תגובה ששלחנו אליו, וכמוהו גם שותפו וולף.

צילום מסך מסרטון וידיאו המופיע בעמוד הפייסבוק של "הקהילה היהודית של איחוד האמירויות הערביות" (צילום: פייסבוק)
צילום מסך מסרטון המופיע בעמוד הפייסבוק של "הקהילה היהודית של איחוד האמירויות הערביות" (צילום: פייסבוק)

מתפללים בדובאי מזה עשור

הקהילה היהודית הראשונה באמירויות פועלת בדובאי מזה עשור – בתחילה בהסכמה שבשתיקה אבל לאחרונה בתמיכה גלויה יותר מצד הרשויות המקומיות, והיא נמצאת כרגע בתהליך של הפיכה לקהילה דתית מורשית באופן רשמי.

רוס קריל, נשיא הקהילה היהודית של האמירויות, סירב להגיב לכתבה.

בסוף מאי, הקהילה היהודית של האמירויות בראשותו של דוכמן, הנתמכת על ידי איש העסקים האוקראיני נאום קוהן, פתחה חשבון טוויטר המתיימר לייצג את הערוץ ה"רשמי" של הקהילה היהודית שם. הוא מציג תמונות של נשיא הקהילה, סולי וולף, עם בכירים באמירות וסרטונים מקצועיים של החזן שר תפילה יהודית לשלומם של מדינת איחוד האמירויות הערביות, מנהיגיה וכוחות הביטחון שלה.

הקהילה היהודית הראשונה באמירויות פועלת מזה עשור – בתחילה בהסכמה שבשתיקה אבל לאחרונה בתמיכה גלויה יותר מצד הרשויות, והיא נמצאת כרגע בתהליך של הפיכה לקהילה דתית מורשית באופן רשמי

"הברכה, שמושרת בעברית, נשמעת על רקע סימני נוף מרכזיים של איחוד האמירויות, דיוקנאות של מנהיגי המדינה וגברים עטויים בשל היהודי המסורתי בצבעי שחור ולבן הקרוי טלית", כך תיאר ערוץ הטלוויזיה אל-ערבייה, שנמצא בבעלות סעודית ופועל מדובאי, את תוכן הסרטון.

הסרטון עורר עניין ניכר, וגופי תקשורת מבלומברג ועד כאן התפעלו מהמבט הנדיר אל חיי הקהילה בלב המפרץ הערבי. "סרטון יפהפה מהקהילה היהודית של איחוד האמירויות הערביות. לאחרונה הם הצטרפו לטוויטר, ומוכרחים לעקוב אחריהם", השתפך שגריר המדינה בבריטניה, מנסור אבו אל-הול.

וולף, שהיה איש מכירות מצליח לפני שהפך לנשיא הקהילה החדשה, העניק ראיונות לתקשורת הישראלית והבינלאומית, שבהם דיבר על הקהילה שלו כאילו הייתה הקהילה המבוססת והמוכרת היחידה במדינה, מבלי להזכיר את קיומו של בית כנסת אחר, שבו הוא נהג לבקר במשך שנים.

"זה כבוד גדול מאוד", אמר וולף, 71, למגזין Ami בריאיון שער כאשר נשאל מה זה אומר בשבילו להיות נשיא הקהילה היהודית באיחוד האמירויות הערביות.

"אני בטוח שישנם אחרים שעשויים להיות טובים בזה יותר ממני, כי אני לא טיפוס שנותן נאומים ארוכים. אני אוהב לעבוד בשקט מאחורי הקלעים. אבל אני גאה מאוד להיות חלק מעשיית היסטוריה, ואני מקווה שיום אחד יהיו במפרץ עשרות שוּלים", הוא אמר, כשהוא משתמש במילה היידית לבית כנסת.

לא ברור כמה יהודים חיים כעת באיחוד האמירויות הערביות. וולף מאמין כי ישנם "בערך 1,500 יהודים שפזורים בכל שבע האמירויות שמרכיבות את המדינה". אחרים מעריכים כי המספר עומד על כמה מאות בודדות.

חשבונות המדיה החברתית של הקהילה החדשה מציגים תמונות של וולף, שחי בדובאי מאז 2002, עם מוחמד בן זאיד אאל נהיאן, יורש העצר של אבו דאבי ומנהיגה של המדינה בפועל, וכמה בכירים נוספים במדינה.

חשבונות המדיה החברתית של הקהילה החדשה מציגים תמונות של וולף, שחי בדובאי מאז 2002, עם מוחמד בן זאיד אאל נהיאן, יורש העצר של אבו דאבי ומנהיגה של המדינה בפועל, וכמה בכירים נוספים במדינה

אבל כמה מקורות המכירים את הקהילה היהודית במפרץ אמרו לזמן ישראל כי רבות מהתמונות האלה צולמו לפני שנים, וכי וולף מעולם לא נפגש עם בכירי המדינה מתוקף תפקידו כנציג הקהילה היהודית. פרסומן של התמונות האלה ברשת בהקשר לתפקידו כנשיא הקהילה היהודית הכעיס את השלטונות וגרם להם לבקש מהקהילה לסגור את חשבונות המדיה החברתית שלה.

בזמן כתיבת שורות אלה, תמונותיו של וולף עם מנהיגי איחוד האמירויות עדיין הופיעו בחשבון הטוויטר החדש של הקהילה. אף על פי שעמוד הטוויטר שונה וכבר אינו טוען לייצג את כל הקהילה, אתר האינטרנט של הקבוצה עדיין כולל את המילים "הקהילה היהודית באיחוד האמירויות הערביות".

בנוסף, דף ויקיפדיה מציג את וולף כמנהיג היחיד של הקהילה היהודית של דובאי, וטוען באופן שגוי כי "בית הכנסת הקבוע הראשון… מנוהל ע"י דוכמן מאז 2015".

היסטוריית העריכה מראה כי אזכורים לקהילה היהודית הוותיקה יותר בדובאי נמחקו ע"י המשתמש הקנדי "שם טוב", שם שבדרך כלל מקושר לתנועת חב"ד.

צילום מסך מחשבון הטוויטר של "הקהילה היהודית של איחוד האמירויות הערביות" לפני ששונה (צילום: courtesy)
צילום מסך מחשבון הטוויטר של "הקהילה היהודית של איחוד האמירויות הערביות" לפני ששונה (צילום: courtesy)

כמה בתי כנסת דובאי צריכה?

חברי הקהילה היהודית של האמירויות, הקהילה המבוססת שמורכבת בעיקר מיהודים אמריקאים ואירופאים שנמצאים במפרץ בענייני עסקים, החלו בשנת 2010 להתכנס בחגים היהודיים במקום המכונה "הווילה". בחמש השנים האחרונות, הם עורכים שם טקסים דתיים מודרניים מדי שבת. בתחילה, מנהיגי הקהילה לא התנגדו לקהילה החדשה של דוכמן, היות שחב"ד מושכת קהל אחר.

אולם מנהיגי הקהילה, שלרוב שומרים על פרטיות ונמנעים מתשומת לב תקשורתית, חשים חוסר נוחות לנוכח הפרסום שמחפשת לעצמה הקהילה של דוכמן. "בהתחלה, הרב לוי היה חלק מבית הכנסת בווילה, שהיה קיים לפני שהוא הגיע", אמר לזמן ישראל מקור המכיר את הקהילה היהודית שם. "הוא ניסה להשתלט, מה שלא היה מקובל על הקהילה המקורית, אז הוא החליט לעזוב. אני חושב שאין צורך בשני בתי כנסת באמירויות, כי גודל הקהילה לא מצדיק את זה".

"בהתחלה, הרב לוי היה חלק מבית הכנסת בווילה. הוא ניסה להשתלט, מה שלא היה מקובל על הקהילה המקורית, אז הוא החליט לעזוב. אין צורך בשני בתי כנסת באמירויות, כי גודל הקהילה לא מצדיק את זה"

אולם מקורות אחרים שדיברו עם זמן ישראל, וביקשו להישאר בעילום שם, אמרו שפעילותו של דוכמן, שכוללת הבאת בשר כשר לדובאי, משרתת את הקהילה היטב. "בעיקר הצעירים נמשכים ללוי. המניין שלו ממש גדל", אומר מקור שמרבה לבקר במפרץ. "העוף בערב שבת שינה את המשחק, כי בווילה הכול צמחוני".

בסרטון למטה, שצולם לפני כמה חודשים, שותפיו של דוכמן מציגים את מתחם בית הכנסת החדש של הקהילה:

בריאיון ל-Ynet, וולף ציין כי הקהילה שלו מפעילה בית ספר לתלמוד תורה שבו לומדים 45 ילדים על יהדות. "מאוד מרגש לראות ילדים קטנים שרים 'מה נשתנה', וזה לא יאומן לראות אותם לומדים את פרשת השבוע", הוא אמר.

"אני מאחל לכל הקהילות היהודיות בעולם שיהיה להם רב כזה. הוא אדם יוצא מן הכלל, צעיר – אבל עושה את הבלתי יאומן. כולם אוהבים אותו".

הרב יהודה סרנה, הרב הראשי של הקהילה היהודית באמירויות, שאינו תושב המקום, ניסה להישמע דיפלומטי אך לא הסתיר את חששותיו לגבי בית הכנסת המתחרה החדש. "זה רק טבעי שבנקודת זמן מסוימת יהיו צורות ביטוי שונות לחיים היהודיים בדובאי", הוא אמר בריאיון לזמן ישראל.

Year of Tolerance: Rabbi Yehuda Sarna, Chief Rabbi of the Jewish Community of the Emirates (JCE)

“The fact that there is for the first time in centuries a new Jewish community established in the heart of the Arab World is nothing short of historic.” Earlier this year, Rabbi Yehuda Sarna, Executive Director of The Bronfman Center for Jewish Student Life at NYU, was announced as the first Chief Rabbi of the Jewish Community of the Emirates (JCE). He reflected on the significance of this nascent community in the UAE. #YearOfTolerance #UAEUSA

פורסם על ידי ‏‎UAE Embassy in Washington, DC‎‏ ב- יום שישי, 15 בנובמבר 2019

"אף על פי שהעתיד מאוד מבטיח, ההווה עדיין מאוד עדין. הדבר הכי מדאיג היה חשבון טוויטר שנפתח לאחרונה ונשא למעשה את אותו השם של הקהילה היהודית הקיימת של האמירויות. אבל זו לא אותה ישות", הוא אמר. "בטווח הארוך, אני מקווה שיהיו כמה בתי כנסת באמירויות. אבל זה צריך להיעשות בתיאום. אני מקווה שנוכל להבהיר את העניין כדי שנוכל להמשיך הלאה".

סרנה, רב ידוע בניו יורק ופעיל למען קשרים בין-דתיים, מוכר כרב הראשי של הקהילה על ידי כמה מנהיגים יהודים בכירים בעולם, בהם הרב הראשי הספרדי של ירושלים שלמה עמר, הרב הראשי לשעבר של אוקראינה יונתן זקס וראשי מועצת הרבנים של אמריקה, ועידת רבני אירופה וועד הרבנים הבינלאומי.

הפרשה הנוכחית, הקשורה בבית הכנסת של חב"ד, היא לא הפעם הראשונה שדוכמן גרם אי נוחות לשלטונות במפרץ. ב-2016, הוא הביא לבחריין קבוצה של אנשי עסקים יהודים, שצולמו שרים שירים על בנייתו המחודשת של בית המקדש במבנה ההיסטורי של באב אל-בחריין במנאמה. הפרשה הכתה כמה גלים בתקשורת המקומית, למורת רוחם של המארחים הבחריינים.

ב-2016, דוכמן הביא לבחריין קבוצה של אנשי עסקים יהודים, שצולמו שרים שירים על בנייתו המחודשת של בית המקדש במבנה ההיסטורי של באב אל-בחריין במנאמה. הפרשה הכתה גלים בתקשורת, למורת רוחם של הבחריינים

"להביא יהודים דתיים לאזור בתואנה שהם אנשי עסקים, ואז לשיר ולרקוד באמצע בירת בחריין, זה דבר בלתי קביל לחלוטין", אמר לזמן ישראל מקור שמכיר את הקהילה היהודית במפרץ. "הוא מאוד שתלטן, נאיבי ולא מבין את המורכבויות של הקהילות היהודיות בעולם הערבי", הוסיף המקור.

"בית משפחת אברהם" שמתוכנן להיבנות בדובאי, איחוד האמירויות הערביות (צילום: באדיבות הוועד העליון לאחווה אנושית)
"בית משפחת אברהם" שמתוכנן להיבנות בדובאי, איחוד האמירויות (צילום: באדיבות הוועד העליון לאחווה אנושית)

בקרוב, בית כנסת שלישי באמירויות

איחוד האמירויות עשתה לאחרונה מאמצים גדולים להציג עצמה כמדינה פתוחה שמכבדת את בני כל הדתות. הנשיא אאל נהיאן הכריז על שנת 2019 כ"שנת הסובלנות" באיחוד. בהקשר זה, המדינה הודיעה על בנייתו של מתחם בין-דתי גדול באבו דאבי, שיכלול גם בית כנסת. המתחם, המכונה "בית משפחת אברהם", מתוכנן להיפתח ב-2022, ולא ברור כרגע מי יוזמן לאכלס את המבנה.

רוס קריל, נשיא הקהילה היהודית של האמירויות, משמאל, מארח את ראש הממשלה הקנדי לשעבר סטיבן הרפר בבית הכנסת שלו בדובאי, המכונה "הווילה", אפריל 2019 (צילום: courtesy)
רוס קריל מארח את ראש הממשלה הקנדי לשעבר סטיבן הרפר בבית הכנסת שלו בדובאי, 2019 (צילום: courtesy)

אלי קריל, רעייתו של נשיא הקהילה היהודית באמירויות, פתחה לאחרונה שירות קייטרינג בשם "המטבח הכשר של אלי", שגם הוא זכה לתשומת לב רבה, בכלל זאת מצד שרת התרבות של איחוד האמירויות, נורה אל-כעבי, שבירכה עליו כפרק חדש ב"היסטוריית האוכל של המפרץ".

"רק בחודש שעבר הושק בדובאי שירות קייטרינג כשר חדש שמשרת את האוכלוסייה היהודית ההולכת וגדלה – הקהילה היהודית החדשה הראשונה בעולם הערבי מזה יותר מ-100 שנה", כתב שגריר האמירויות בארצות הברית, יוסף אל-עוטייבה, במאמר דעה תקדימי שפורסם בידיעות אחרונות ב-12 ביוני.

"רק בחודש שעבר הושק בדובאי שירות קייטרינג כשר חדש שמשרת את האוכלוסייה היהודית ההולכת וגדלה – הקהילה היהודית החדשה הראשונה בעולם הערבי מזה יותר מ-100 שנה", כתב שגריר האמירויות בארה"ב

קשרים חשאיים בין ישראל לאיחוד האמירויות מתקיימים שנים, אבל בחודשים האחרונים אבו דאבי הייתה גלויה יותר לגביהם. המאמר של אל-עוטייבה – הראשון אי פעם שמפרסם דיפלומט של איחוד האמירויות בעיתון ישראלי – הזהיר את ירושלים מפני הסיפוח המתוכנן של חלקים מהגדה, אך בה בעת אמר כי המדינה שלו נכונה לשיתוף פעולה עם ישראל במגוון רחב של תחומים.

דובאי, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)
דובאי, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אין סוף למה שקורה איתם באומן הדתיים הפכו אותה לעיר חבדדתית בלי רסן זנות וסמים ומה לא הולך שם שיצא שהילכו בחלונות החנויות אזהרות שיהרגו את היהודים.זה לגביי אלו בדובאי להיתנהג בהתאם וחש... המשך קריאה

אין סוף למה שקורה איתם באומן הדתיים הפכו אותה לעיר חבדדתית בלי רסן זנות וסמים ומה לא הולך שם שיצא שהילכו בחלונות החנויות אזהרות שיהרגו את היהודים.זה לגביי אלו בדובאי להיתנהג בהתאם וחשוב שמדינות בכללית יאכפו איסור לכתות דתיות מכל המינזרים להשפיע את אמונתם בציבור ולהלך חיים בבידוד שלהחוק יהייה מודעות וזמין לתמיכת הצורך.הדת היא אחד הגורמים הישיר למלחמות בעולם !

עוד 1,770 מילים ו-1 תגובות
כל הזמן // שבת, 8 באוגוסט 2020
מה שחשוב ומעניין עכשיו

"בהנצחת היהודים שנרצחו, אכפר מעט על הפשעים של משפחתי"

ספרם של אפרים זורוף ורוטה ונאגייטה עורר סערה בליטא ובישראל, כאשר חשף את הזוועות שביצעו אזרחים ליטאים נגד יהודים במהלך השואה ● עכשיו, המסע העולמי שלהם מגיע לשיאו עם פרסום הספר באנגלית ● בשיחה עם זמן ישראל הם מדברים על הניסיונות המתסכלים לשכנע את הליטאים להכיר בפשעי אבותיהם - וגם על מערכת היחסים המיוחדת שהתפתחה ביניהם במהלך העבודה המשותפת ● ראיון זוגי

עוד 2,179 מילים

ראיון וופי גולדברג עולה למתקפה

"בארצות הברית אנחנו צריכים להזכיר לאנשים שחיים של שחורים נחשבים, משום שזה קל מדי לסיים חיים של שחורים, קל מדי לירות בהם ברכב. אף אחד לא משתגע מזה, כי זה סוג של 'אה, הם שוב כועסים'" ● "טראמפ גילה חוסר שפיות בנוגע לקורונה, אפשר היה לחסוך את זה מאיתנו" ● השחקנית והמנחה וופי גולדברג היא כבר סבתא-רבתא, והיא רוצה שהנינה שלה תגדל באמריקה אחרת ● בראיון אישי היא מספרת על החיים החדשים שלה

עוד 1,923 מילים

תנועת "קריים מיניסטר" הגישה תלונה למשטרה נגד יונה אברושמי בגין הסתה לרצח

רוצחו של אמיל גרינצוויג הופיע בכתבה ב"אולפן שישי", כינה את המפגינים בבלפור "חיידקים" והצהיר כי "יש בחורים צעירים, הם ילכו לשם והם יודעים מה לעשות"● הראיון עורר סערה ברשתות החברתיות וגרר תגובות בזירה הפוליטת

13:10 עריכה

עמותת "חוזה חדש", העומדת מאחורי תנועת "קריים מיניסטר", הגישה הבוקר תלונה למשטרה נגד יונה אברושמי, רוצחו של אמיל גרינצוויג לפני 37 שנים, בגין הסתה.

אברושמי הופיע אמש בכתבתו של יגאל מוסקו באולפן שישי, ולמרות שהביע לכאורה חרטה על רצח גרינצוויג לפני עשור – בעת שהופיע בפני ועדת השחרורים – הפעם חזר בו בראיון למוסקו, ואף הצדיק את הרצח. ואם לא די בכך, גם התבטא באופן ממנו משתמע כי הוא קורא לאחרים לבצע רצח דומה בהפגנות בלפור.

לכשנשאל האם בכוונתו ללכת בעצמו להפגנות בלפור, השיב אברושמי: "אני לא הולך! אני יושב בבית, לומד, אוכל, שותה, זה הכל. בלפור, יש בחורים צעירים, הם ילכו לשם. והם יודעים מה לעשות".

"קריים מיניסטר" הגישה תלונה למשטרת כפר סבא והבוקר שלחה בנוסף מכתב למ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן בתלונה על כך שהמשטרה מתמהמהת בטיפול בנושא.

מכתב מעמותת חוזה חדש אל מ"מ מפכל המשטרה
מכתב מעמותת חוזה חדש אל מ"מ מפכל המשטרה

הראיון עם אברושמי, ובמיוחד קריאתו לכאורה לאלימות נגד המפגינים בבלפור, עורר סערה במערכת הפוליטית – וסביר להניח כי עם צאת השבת, הדיון בראיון יתגבר.

אם לבנון תמשיך לשקוע בבוץ, מדינות רבות נוספות יידרדרו בעקבותיה ● העיראקים סובלים פעמיים: מגל חום חסר תקדים, ומהמיליציות הנאמנות לאיראן ● בולדוזרים עולים על עיר המתים העתיקה והמיתולוגית בקהיר ● לאיראן יש גיבור-על חדש, אבל לא כולם בטהרן מפרגנים ● היזידים מציינים 6 שנים לטבח בני עמם ● והעולם נזכר במלחמת המפרץ ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

עוד 938 מילים
אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
חַיְזָרִים

מי שידוע בקמצנותו החולנית לא יוכל להאמין שאנשים מוכנים להשקיע מזמנם, ממרצם ומכספם בהתנדבות למען עקרונות שהם מאמינים בהם. מבחינתו, חייבת להיות אחרי הפגנה לפחות ארוחת בוקר במלון יוקרה, ובלי ספק גם מימון נדיב מבעלי הון זרים. אחרת, למה שיעשו זאת?

עוד 1,124 מילים ו-2 תגובות

למקרה שפיספסת

גוף ראשון עולם של יהודה נוריאלים

פרשת יהודה נוריאל, והתגובות עליה, העלו בי שדים שביעבעו מתחת לפני השטח. הציפו את הפרדוקס שמוטמע עמוק כל כך בתוכנו. זה מתחיל כשהחברה – ההורים, הפרסומות בטלוויזיה, חברים לשכבה – אומרת לך: כאישה, עליך להיות עדינה, עלמה במצוקה, לחכות לנסיך שיגאל אותך מרפיון ידייך הנובע מהיותך אישה בעולם.

כשאת מנסה להתנגד, להציע אלטרנטיבה, לומר – "אני שווה לכל גבר, אני אישה חזקה", יאמרו לך שלא ניתן להתכחש לשוני הביולוגי הבסיסי שמאפשר לכל גבר באשר הוא לתפוס אותך ולזיין אותך בניגוד לרצונך. לא שאנחנו אומרים שזה בסדר, כן? לא שאנחנו מצדיקים אותו, אבל רק שתדעי שאת לא יכולה להתנגד גם אם היית רוצה כי את אישה, ואישה – חלשה.

אספר לכם מה קורה אחר כך:

אחר כך את מתבגרת קצת, עדיין ילדה, מנסה להבין מי את בעולם הזה. לרוע מזלך גיל 16 הוא גיל אטרקטיבי במיוחד לרווקים מבוגרים שמחפשים קצת אקשן בלי מחויבות. שמפחדים להזדקן ומחפשים מישהי צעירה שתאשר להם (ולכל שאר הגברים שסביבם) שהם עדיין בחיים.

לרוע מזלך גיל 16 הוא גיל אטרקטיבי במיוחד לרווקים מבוגרים שמחפשים קצת אקשן בלי מחויבות. שמפחדים להזדקן ומחפשים מישהי צעירה שתאשר להם (ולכל שאר הגברים סביבם) שהם עדיין בחיים

והם יודעים מה את צריכה – שיגידו לך שאת יפה, שאת חכמה, שאת משהו מיוחד. שיסתכלו עליך ויראו אותך. וכשאת באה ממקום של חוסר – ובגיל ההתבגרות, כשאת רק מגלה ניצנים ראשונים של זהות, כשאת עדיין מנסה להבין מי נגד מי, ואולי אבא שלך, גבר בעצמו, הוא לא האב הנוכח של השנה, או נרקסיסט בעצמו, או שניהם – לא צריך הרבה כדי לקנות אותך.

כולם מודעים לקלישאה וכולם משחזרים אותה שוב ושוב. את תגידי לעצמך "יש לי דדי אישיוז" ותחשבי שזה מגניב ומתוחכם, והזאבים שסביבך ישמעו את הדלת נפתחת ויתקעו את הרגל בחריץ.

עד גיל שמונה-עשרה איבדתי אמון בגברים מכל הסוגים. זה התחיל בגיל צעיר, כשנקריתי בדרכם של חבורת בנים מתבגרים "סקרנים", שהעבירו אותי מיד ליד ועד היום לא התנצלו על זה. יש לציין שהיינו "חברים טובים" ונשארנו בקשר עד לפני שנים אחדות. אולי אתם שואלים את עצמכם, איך זה הגיוני. אז ככה:

ההורים בשלהי תהליך גירושים די מכוער, שניהם מרוכזים בעצמם בעיקר, לא פנויים לשים לב, וגם סומכים עליי – כי אני ילדה נורא עצמאית. בגיל ארבע-עשרה אני יוצאת לעולם, מצוידת בהרבה עקרונות ומעט הבנה אמיתית של המורכבות הגדולה שמרכיבה את המציאות.

בבית-הספר אני מוזרה מכדי להיות מקובלת, וגם החברות המעטות שיש לי לא מבינות אותי. תמיד הייתי החוצנית של הכיתה, והחוצנות הלא מתנצלת שלי גררה השפלות לרוב. אותה חבורה שמאוחר יותר הפכה לחבורה שלי, ואחר כך לנקודה שבה הכל התחיל להידרדר – התחילה בתור חבורת בנים שמשפילים אותי כי אני לא מנסה להתאים את עצמי לסטנדרטים שלהם.

כולם מודעים לקלישאה וכולם משחזרים אותה שוב ושוב. את תגידי לעצמך "יש לי דדי אישיוז" ותחשבי שזה מגניב ומתוחכם, והזאבים שסביבך ישמעו את הדלת נפתחת ויתקעו את הרגל בחריץ

בשלב מסוים משהו השתנה, התקרבתי לאחת הבנות שהיתה חברה שלהם, והיא הציגה אותי כאחת משלהם ומהר מאוד הדחקתי את ההשפלה וקיבלתי את ההצעה להיות חלק. זה הרי כל מה שרציתי.

מאותו רגע הפכתי לכלי, למשחק, לאיזה גוף שאפשר לעשות עליו ניסיונות ואחר כך לצאת לעולם האמיתי ולפגוש בנות אמיתיות. כל כך הייתי תלויה בקבלה של אלו שהוקיעו אותי, ששכנעתי את עצמי שזה התפקיד שלי בעולם הזה. שמעתי את המונח שרמוטה ואמרתי, אם יש מונח כזה זה אומר שיש דבר כזה, ואם יש דבר כזה מישהו צריך להיות הדבר הזה, וכנראה שאני פשוט זה. שרמוטה.

וכך (תכתיבי החברה ו)היגיון של ילדה בת ארבע-עשרה המשיכו להוביל אותי כמעט עשור קדימה בכל צעד ומצלים על צעדיי עד עצם היום הזה.

בשלב מסוים נפסקו ה"התנסויות", כפי שהגדרתי אותן אז, ומה שהיה לא דובר יותר בינינו עד היום. בשלב זה כבר הייתי מטושטשת לגמרי לעצמי. הרגשתי שהגוף שלי הוא הנכס היחיד שיש לי, והבנתי שאני צריכה לעבוד עם מה שיש לי. קיבלתי עליי את תפקיד הקורבן בלי להבין מה זה אומר בכלל. פלירטטתי עם העלובים שבגברים ונעניתי לחיזורים משפילים ומבזים, משום שזה מה שהכרתי. מבחינתי, אלו הגברים שהרכיבו את העולם, שלי לפחות, ומי שלא היה כזה – או שהוא עושה בכאילו או שאני פשוט לא מספיק טובה בשבילו.

קיבלתי עליי את תפקיד הקורבן בלי להבין מה זה אומר בכלל. פלירטטתי עם העלובים שבגברים ונעניתי לחיזורים משפילים ומבזים. מבחינתי, אלו הגברים שהרכיבו את העולם, שלי לפחות

כל פעם ששכבתי עם מישהו והוא התכחש אליי מיד לאחר מכן, לרוב כי אני צעירה מדי – צעירה מדי בשביל לבלות איתו, אבל בוגרת מספיק כדי לשכב איתו – זה היה עוד אישור לעליבות שלי עצמי, לחוסר התקווה, לאמונה שאני טובה מספיק רק בתור זיון.

הסתמכתי על מדגם מפוקפק של גברים בין הגילאים 23 ו-40 שלא עצרו לרגע להקשיב לילדה השבורה שביקשה חיבוק, ובמקום זה עשו כאילו הם מקשיבים עד שהיא התפשטה ואז הם זיינו אותה והזמינו לה מונית כי הם "צריכים לקום מוקדם".

אחרי הזיונים הגיעו מערכות היחסים. החבר הראשון שלי היה קצת לפני שהתגייסתי, בן 40, רווק מבוגר, עצוב ומדוכא מהחיים, שגרר אותי לתוך הבור החשוך שלו בלי לחשוב פעמיים, בעידוד חבריו הרווקים המזדקנים שעבורם זו הייתה מטרת חיים לזיין כל כוס בעיר, וכמה שיותר צעיר, וכל האמצעים כשרים.

הדובדבן שבקצפת היה חבר של חברים, כמעט בגילי. התרגשתי מהמתח שנבנה בינינו, הרגשתי שסוף סוף מישהו רואה אותי כפי שאני, הוא ידע שאני מזדיינת ולא הייתה לו בעיה עם זה. בדיעבד, זו היתה הנקודה. אחרי שנים שבהן האמנתי שאף גבר לא ירצה אותי כשאני "משומשת" ככה, הוא ידע וזה לא הפריע לו. באותה נקודה כבר הייתי שלו.

מעבר לכך שלא הפריעה לו ההיסטוריה המפוקפקת שלי, נראה שבאופן כללי לא ממש עניין אותו מי אני ומה אני. כבר בתחילת הקשר הוא לא טרח להסתכל עליי או לדבר איתי. יכולנו לצאת לאכול ובמשך שעה שלמה הייתי מתפתלת ומחפשת נושאי שיחה והוא היה עונה בלקוניות ובקושי יוצר איתי קשר עין. כשהייתי מנסה למחות, הוא היה הופך לגבר רגיש ורחום וחנון, מלטף לי את השיער ואומר לי שהוא אוהב אותי ושהוא לא התכוון. כל כך ניסיתי לשכנע את עצמי שסוף סוף מצאתי גבר הגון, שמשפט כזה היה מספיק כדי למוסס, או לפחות לדחוק לפינה אפלה מאוד, את כל מה שידעתי שאני מרגישה.

אחרי הזיונים הגיעו מערכות היחסים. החבר הראשון שלי היה קצת לפני שהתגייסתי, בן 40, רווק מבוגר, עצוב ומדוכא מהחיים, שגרר אותי לתוך הבור החשוך שלו בלי לחשוב פעמיים

מהר מאוד התחלתי לראות את עצמי רק דרך העיניים שלו – שיעממתי את עצמי, לא ראיתי בעצמי שום דבר טוב. האפאתיות המוכרת כל כך גרמה לי לצאת למלחמה על תשומת הלב שלו, לנסות להוכיח לו שאני כן מספיק טובה, רק לא להפסיד אותו. כי מי עוד מסוגל לדעת עליי את מה שהוא יודע ועדיין לאהוב אותי.

זנחתי את כל מה שעניין אותי לטובת מחקר אובססיבי על תחומי העניין שלו. כל מי שהייתי סבב סביבו – והפחד להיות לבד גדל וגדל ומילא את כולי. כשהוא היה שם, היה רע. אבל כשהוא היה הולך – הייתה חרדה שאי אפשר לסבול אותה. אם כל מה שאני זה הוא, כשהוא הולך לא היה נשאר ממני כלום מלבד הציפיה שיחזור.

הוא היה מפלרטט עם בנות אחרות לידי והייתי אומרת לעצמי – עדיף לו להיות איתה, היא הרבה יותר מעניינת ממני. מה יש לי להציע בכלל שאין לכל בחורה אחרת ברחוב. הייתי תופסת אותו מתכתב עם בנות אחרות, שולח לבבות ומצחקק כמו ילדה מאוהבת, והייתי מוכנה כבר לעימות כשהוא היה פשוט מתוודה.

וכשהתלבטתי מה עכשיו, כשאני יודעת בעומק ליבי שאני לא מסוגלת לעזוב אותו, הוא היה מפטיר "אני אוהב אותך, אני בחיים לא אפגע בך", בלי לדבר על הצעדים הקונקרטיים שבהם הוא מתכנן לנקוט כדי לא לפגוע בי, והייתי עוזבת את זה. הוא אמר לי שהוא בקטע של החברה הכי טובה שלי כאילו שזה דבר לגיטימי להגיד ואני, שכבר לא נשאר לי היגיון עצמאי, הצדקתי אותו ותירצתי בשבילו וסיפרתי לעצמי שכנות זה מרכיב חשוב בקשר.

זנחתי את כל מה שעניין אותי לטובת מחקר אובססיבי על תחומי העניין שלו. כל מי שהייתי סבב סביבו – והפחד להיות לבד גדל וגדל ומילא את כולי. כשהוא היה שם, היה רע. אבל כשהוא היה הולך – הייתה חרדה בלתי נסבלת

כשנחלצתי בקושי נותרתי צל של בנאדם, לא זכרתי מי אני ולמה. לקח לי חודשים ארוכים לשלוף את עצמי מהדיכאון השחור שנכנסתי אליו, עמוק יותר ויותר עם כל יום שבו הוא היה חלק מחיי.

לא הכרתי את יהודה נוריאל והוא לא פגע בי, אבל הכרתי יהודה נוריאלים כמוהו. אז מה אני, פשוט טיפשה? אישה חלשה? זה מה שאמרתי לעצמי שנים. אל תטעו. וכל טוקבק של גבר שלא יודע מה זה להיות אישה בעולם של מסרים סותרים, בעולם שבו מנצלים אותך ואז מאשימים אותך שאת מאפשרת או מבקשת (!) את זה, מעלה שוב את הקול הקטן הזה בפנים שאומר – את חלשה, את תמימה מדי, את נותנת שינצלו אותך, לא התנגדת, התלבשת חשוף מדי, שתית יותר מדי ואז עלית אליו – מה ציפית שיקרה?

תשמרי על הכוס שלך! אם את לא תשמרי עליו אף אחד לא ישמור עליו בשבילך! ואם לא שמרת עליו מספיק טוב זו אשמתך הבלעדית! 

אומרים לנו שאנחנו חלשות כי לא אמרנו לא, כי אף אחד לא הצמיד לנו סכין לצוואר (ברוב המקרים) ובכל זאת נשארנו שם.

ואז אנחנו מנסות להשמיע קול ולהגיד די! ואז אומרים לנו שאנחנו אופורטוניסטיות, שאנחנו פתייניות ונקמניות.

אז מה כן?

מפקפקים באמינות שלנו כאילו יש למישהי סיבה להתלונן על פגיעה מינית סתם ככה, כי זה כזה כיף וקליל, ולא תהליך שהוא נורא כמעט כמו האונס המקורי, שבו חוקרים אותך כאילו היית את הנאשמת, ושואלים שאלות כמו "האם היית רטובה", ואז את מגיעה למשפט (או שהתיק נסגר הרבה לפני כן) ואת נאלצת לעמוד מול שופטים שמרשים לעצמם להגיד ש"יש נשים שנהנות מאונס".

וכל טוקבק של גבר שלא יודע מה זה להיות אישה בעולם של מסרים סותרים, בעולם שבו מנצלים אותך ואז מאשימים אותך שאת מאפשרת או מבקשת (!) את זה, מעלה שוב את הקול הקטן הזה בפנים

וכולנו קורבנות בתוך המציאות האלימה הזו. גם גברים נפגעים מינית – עד גיל שלוש-עשרה אפילו בשיעור שווה לזה של הנשים הנפגעות. כמעט אף אחד מהם לא מדבר על זה, כי אם מישהו הצליח לכבוש אותך אתה לא גבר, או לכל הפחות גבר חלש מאוד – עוד חתיכה ממשחק התפקידים הענק שכולנו פיונים בו.

וכך מעגל האימה הולך ומשחזר את עצמו, כשהפוגעים ממשיכים בחייהם ומקבלים אישור שבשתיקה למעשיהם, והנתקפים נותרים לברוח ולברוח מסכנות ממשיות ולא ממשיות, עם בוחן מציאות לקוי, זרים לעצמם וגופם זר להם, עם סיוטים בלילה וקשיי שינה, עם דיכאונות וחרדות ועוד מגוון השלכות ארוכות טווח ומחריבות חיים שבהן, משומה, אף אחד לא ממש מתעסק.

ואז הפוגע שלך מת ואת מחליטה לצאת לאור כי את מבינה שכבר אין לך ממה לפחד, ואת מבינה שאם תמשיכי לשתוק את תמשיכי לפחד ותמשיכי להאשים את עצמך. ואז מהביבים מזדחלים כל מיני טוקבקיסטים שכלואים כל כך עמוק בתוך המשחק, ומאשימים אותך כדי להרגיש יותר טוב עם הפעם ההיא שהם שכבו עם איזה אחת חצי מעולפת בלי לחשוב, או שהם ראו איזו אחת כזו עם חבר שלהם ולא אמרו לו כלום.

והם לא מבינים בכלל כמה המילים שלהם מכוונות בדיוק לפצע המדמם הענק שנמצא עמוק בתוכך, שאת נאבקת איתו כל יום, כל דקה, כל פעם שמישהו אומר לך שהוא אוהב אותך ואת לא בטוחה אם להאמין לו.

אומרים לך לגלות קצת אחריות אישית. ואני אומרת לכם – תתחילו להסתכל פנימה. תתחילו לעשות חשבון נפש עם כל החלקים הרקובים שמדברים מתוככם. אלימות היא לא רק אונס בסמטה חשוכה, היא לא רק סימנים סגולים. אלימות היא עליונות, היא האמונה שזכותי לשלוט באדם אחר, להחליט בשבילו, להגיד לו מה נכון ולא נכון לו.

הנתקפים נותרים לברוח ולברוח מסכנות ממשיות ולא ממשיות, עם בוחן מציאות לקוי, זרים לעצמם וגופם זר להם, עם סיוטים בלילה וקשיי שינה, עם דיכאונות וחרדות ועוד מגוון השלכות ארוכות טווח ומחריבות חיים

בסופו של יום כולנו בני אדם, כולנו זקוקים לחום ואהבה ולאישור, כולנו זקוקים לבית. אין בזה רע. אל לנו לתת לאף אחד להשפיל אותנו משום שאנו מוכנים להודות בכך, או להשתמש בידיעה הזו כדי לנצל ולפגוע בנו. אל לנו לתת יד להצדקה של מעשים מהסוג הזה. ועלינו להיות מודעים להשלכות של המעשים ושל המילים שלנו, וגם של השתיקה. ולהבין שאנחנו עוסקים בבני אדם אמיתיים, בשר ודם לב וכליות, בדיוק כמותנו, ומוטלת עלינו האחריות ללמוד להקשיב זה לזה, ולהיות ראויים להקשבה.

אשמה

אני החתול
והעכבר
והמלכודת
וחתיכת הגבינה
וחתיכת הבשר
אני החתול
והעכבר
והמלכודת
וחתיכת הגבינה
וחתיכת הבשר

לכן אפשר, ולכן אפשר,
לכרסם אותי. לכרסם אותי.
ולכן אפשר לכרסם אותי.

גם אם אני קצת קשה ללעיסה
גם אם לא נראה שאני ממש רוצה
גם אם נראה שאני ממש רוצה את זה
גם אם נראה שאני ממש רוצה את זה
גם אם נראה שאני ממש רוצה את זה
גם אם נראה שאני ממש רוצה את זה

ולכן אפשר לכרסם אותי
לכרסם אותי
לכן אפשר לכרסם אותי.

הגר שמיע היא סטודנטית לפסיכולוגיה, מורה ליוגה, סולנית בלהקת רוק וכותבת. מאמינה בטוב הבסיסי בבני האדם, מכירה בסבל הקיומי הבלתי נמנע, ומתקיימת בתווך שבין השניים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
את כותבת נהדר ממש טבעי חשבת פעם על כתיבה לקולנוע? יש לך כרגע אוסקר ביד זה פשוט כל כך מעניין חומר כל כך עשיר. רק חבל שזה אמיתי וכואב. אבא שלי שהיה שחקן אמר לי פעם שהסיפורים הכי טובים נמצ... המשך קריאה

את כותבת נהדר ממש טבעי חשבת פעם על כתיבה לקולנוע? יש לך כרגע אוסקר ביד זה פשוט כל כך מעניין חומר כל כך עשיר. רק חבל שזה אמיתי וכואב. אבא שלי שהיה שחקן אמר לי פעם שהסיפורים הכי טובים נמצאים בחיים עצמם. רק צריך לדלות אותם משם. אבל זה לא קל ולא פשוט.

הגר כמה אומץ לכתוב. קראתי בכאב עצום. קראתי חשבתי על עצמי. איפה הייתי אני בתחנות הגיל שבהן היית. את מוכשרת, את חזקה מספיק לספר ולהתמודד עם העבר, אני קורא שאת עושה הרבה דברים יפים וטובים ... המשך קריאה

הגר כמה אומץ לכתוב. קראתי בכאב עצום. קראתי חשבתי על עצמי. איפה הייתי אני בתחנות הגיל שבהן היית. את מוכשרת, את חזקה מספיק לספר ולהתמודד עם העבר, אני קורא שאת עושה הרבה דברים יפים וטובים לעצמך ולטובת אחרים. זן גם דרך נהדרת להתמודד גם עם התלאות שחווית. אני לא מכיר אותך אבל הסיפור שלך היה עבורי סיפור חשוב ללמוד משהו על נערה בגיל ההתבגרות. ואני פוגש מאות נערות ונערים כל יום ואת נתת לי מתנה גדולה ברשימה הזו שלך. תודה. רם כהן

עוד 1,960 מילים ו-6 תגובות
עודכן לפני 13 דקות

תגובות אחרונות

זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

ראיון ממלזיה באהבה

מלזיה הרשמית נחשבת למבקרת חריפה של ישראל, והמנהיג המיתולוגי שלה ידוע באנטישמיות שלו ● אבל מחקר שמבוסס על שיחות אישיות עם מלזים צעירים מגלה תמונה אחרת ● הם סקרנים להכיר ישראלים ויהודים, ונתקלים בבעיות דומות מול שלטון דתי ולאומני, הפועל להגבלת חירויות הפרט שלהם ● החוקרת מארי איינסלי מספרת על "המלזים החדשים", ושופכת אור על התרבות הפוליטית הייחודית במדינה שישראלים מעטים ביקרו בה

עוד 2,093 מילים
מירוץ 2020
המירוץ לבית הלבן / 88 ימים לבחירות

הרפובליקאים שמנסים להיפטר מטראמפ, או לפחות לשגע אותו

קבוצת רפובליקאים מצליחה בימים אלה לעשות את מה שאף דמוקרט לא הצליח: להוציא את דונלד טראמפ משלוותו ● פרויקט לינקולן, שהושק על ידי פעילים רפובליקאים בולטים, משחרר פרסומות ויראליות בקצב מסחרר במטרה להעיף את טראמפ מהבית הלבן ולהחזיר את המפלגה למסלול השמרני ● ספק אם זה ישפיע על הבחירות ● וספק אם המפלגה של ימי רייגן עדיין קיימת

עוד 1,253 מילים

סקר: הליכוד יורד במנדט, בנט מצמצם את הפער מנתניהו

מיקי זוהר: אם כחול-לבן יסכימו לתקציב חד שנתי לא יהיו בחירות ● ניר ברקת: לכ"ץ אין קשב, האגו שלו גדול מדי ● מאות הפגינו בבלפור ובקיסריה ● פייסבוק הסירה שלושה חשבונות שפורסמו בהם דברי הסתה נגד נתניהו ● "מעיין נובע של חכמת ישראל": הפוליטיקאים ספדו לרב עדין שטיינזלץ שמת הבוקר

עוד 28 עדכונים

נתניהו מביט קדימה לנובמבר ובעיני רוחו רואה את גוש הימין זוכה ב-61 מנדטים לפחות ● הוא מדמיין כיצד יבצע סוף סוף את המהפכה שלו - יועמ"ש חדש, פסקת ההתגברות, חוק צרפתי, וכל מה שצריך כדי למחוק/לעכב/לדחות את המשפט שאין לו סיכוי רב לצאת ממנו בשלום ● את הפנטזיות האלה, לא המפלגות החרדיות, לא כחול-לבן ואפילו לא בכירי הליכוד יכולים לעצור ● פרשנות

עוד 448 מילים

הממונה התעמר, ההנהלה התעלמה

מעקב זמן ישראל עשרות בני נוער והוריהם מוחים על התנהלות משפילה בתחנת מד"א ברחובות, תחת ניהולו של ציון בוארון ● תלונות שהוגשו למנכ"ל מד"א טופלו בכפפות של משי או טויחו, אף שחלקן נמצאו מוצדקות ● "ראיתי ילדים בוכים בתחנה מהאגרסיביות של ציון. הם פשוט לא מצליחים להתמודד עם האימה הזאת", אומר הורה של אחת המתנדבות בתחנה ● מד״א בתגובה: "הטענות החדשות שהגיעו לידי מד"א יבדקו באופן מעמיק"

עוד 1,398 מילים

ב-1 בספטמבר תיפתח כאן עונת הציד. ולא, זאת לא מטפורה

אלפי ישראלים רשאים להרוג חיות בר להנאתם ב"עונת הציד" בין ספטמבר לינואר, מתוקפן של מסורות ישנות וחקיקה לא מעודכנת ● הצעת חוק חדשה קוראת להוציא את הציד ה"ספורטיבי" מחוץ לחוק ● ישראל של היום היא לא אנגליה של המאה ה-18, והגיע הזמן להכיר בכך

עוד 611 מילים ו-2 תגובות

הדרך היחידה לחשוף את הבלוף של נתניהו

בחדשות 12 מזהירים מדי ערב מפני "סכנת הבחירות" כאילו מדובר באירוע קטלני ● גם באופוזיציה ובכחול-לבן חוששים מהליכה לקלפי ● אבל לנתניהו, שלא ניצח באף מערכת בחירות מאז 2015 ומכהן כמעט מכוח האינרציה, יש סיבות טובות יותר לפחד ● בהיעדר אפשרויות ריאליות אחרות להחליפו, בחירות הן אולי המהלך היחיד שיכול לתת תקווה לאזרחי ישראל ● דעה

עוד 1,353 מילים ו-2 תגובות

פדופיליה הרבנית החשודה, והפוליטיקה הקטנה

הקהילה היהודית באוסטרליה נודעה בתמיכה הכמעט-מוחלטת שלה בישראל, שהתבטאה גם בתרומות כספיות משמעותיות ● אבל אז הגיעה פרשת החרדית החשודה בפדופיליה, מלכה לייפר, והניסיון של ליצמן למנוע את הסגרתה לאוסטרליה ● גם נתניהו תרם את חלקו, בכך שהאריך בעבר את כהונת ליצמן במשרד הבריאות ● "חשבנו שישראל היא מדינה קטנה ומושלמת", אומרים האוסטרלים, "עכשיו זה התנפץ"

עוד 2,491 מילים

הליכוד לא עומד בהסכמים - ממשלת האחדות על סף פיצוץ

לראשונה אי פעם, אין סדר יום לישיבת הממשלה ביום ראשון ● בכחול לבן משוכנעים שנתניהו רוצה לפרק את הממשלה ● סקר: הליכוד ממשיך לאבד מנדטים ● מידת ההתאמה של גנץ לראשות הממשלה בשפל ● סגר סופי השבוע בוטל ● החרדים לא יתמכו בהליכה לבחירות ● גלנט: לא בטוח שהכל יהיה מוכן לפתיחת שנת הלימודים ● המכון בנס ציונה קיבל אישור לניסוי בבני אדם בחיסון קורונה ● פייסבוק הסירה את הפוסט של פייגלין שהביע שמחה על האסון בביירות

עוד 29 עדכונים

הכנסת זרקה לפח את פסקת ההתגברות של איילת שקד

שרת המשפטים לשעבר רשפה אתמול מזעם, אחרי שהצעת חוק פסקת ההתגברות שלה נדחתה בקריאה טרומית ● אלא שגם אם כל חברי הליכוד והמפלגות החרדיות היו נוכחים בהצבעה, זה לא היה עוזר לה ● אם יש דבר ששקד מבינה היטב, זה את המשמעות של רוב מוחץ של 71 ח"כים ● שקד נוהגת לומר כי הכנסת משקפת את רצון העם. ובכן, העם אמר את דברו ● פרשנות

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
בנט עלה על סוס חזק - הקורונה - בעוד ששותפתו העיקרית לשעבר מתמקדת בסוס הרבה יותר חלש. סמוטריץ איתה בענין - הצעה שלו לחקיקה פרלממטרית של שופטים גם נדחתה. אם בנט אוהב את המודל של בוני וק... המשך קריאה

בנט עלה על סוס חזק – הקורונה – בעוד ששותפתו העיקרית לשעבר מתמקדת בסוס הרבה יותר חלש. סמוטריץ איתה בענין – הצעה שלו לחקיקה פרלממטרית של שופטים גם נדחתה.
אם בנט אוהב את המודל של בוני וקלייד יש לו באג'נדת הקורונה שלו מישהי פוטנציאלית חדשה שגם צעירה וגם נראית טוב וגם פופולרית עתה: יפעת שאשא ביטון.
והיא אפילו באופן בולט (לפי שמה הן מהבית והן מנישואים) מזרחית כך שמוסיף מימד לתהודה הפוליטית שלו בזמן שענין העדתיות שוב צף (מיקי זוהר, מירי רגב, דודי אמסלם) כי נתניהו זיהה אותו כמכשיר יעיל (אף שבפועל האינטגרציה העדתית בישראל כמעט מליאה. אך זכרונות ומרירות העבר נשארו).
טלנובלה נשית פוליטית בישראל: שרה שנאה את אילת ויפעת תחליף את אילת בשותפות עם נפתלי.
בינתיים לפחות מערכת המשפט ניצלה מעוד התקפה. אם בנט חכם הוא לא יעשה ממנה אג'נדה נוספת. ישאיר זאת לזוג בצלאל-אילת. הרי היא זו ששכנעה את בנט לחבור שוב בבחירות האחרונות לבצלאל – שאבן רחיים על צווארו.

עוד 1,156 מילים ו-1 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה