משילות במשפט - נוסח שכם

חגיגות 55 לתנועת הפת"ח בגדה המערבית. אילוסטרציה. (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
AP Photo/Majdi Mohammed
חגיגות 55 לתנועת הפת"ח בגדה המערבית. אילוסטרציה.

חברת הכנסת איילת שקד מתעתדת להעלות ביום רביעי שוב את חוק ההתגברות, ככל הנראה כדי לעצור את מרוצו של בנט לברית עם יפעת שאשא ביטון, שתחליף אותה באג'נדה חדשה – הקורונה. כך או אחרת כדאי להביא דוגמאות ממקומות שבהם יש משילות במשפט – שכם למשל.

בספרנו "שומר השאול" (של אביבה תומר-ענברי ושלי) על השחיתות בישראל, אנו מביאים פרק ושמו "מכבי האש של שכם" המבוסס על מקרה אמיתי.

ומעשה שהיה כך היה. לרוע מזלו של עורך דין בשכם, אחד מדיירי הבית שבו הוא גר היה קצין במשטרה הפלסטינית. יום אחד החליט אותו קצין לבנות מחסן על שטח משותף לכל הדיירים. כולם פחדו להעיר לו, אבל עורך הדין אמר לו כי זה מעשה לא חוקי. הקצין ענה לו: אתה רוצה להעליב את המדים הממלכתיים? עורך הדין ענה לו שדווקא נושאי מדים חייבים לשמש דוגמא של שמירת החוק.

כולם פחדו להעיר לקצין המשטרה הפלסטינית, אבל עורך הדין אמר לו כי זה מעשה לא חוקי. הקצין ענה: אתה רוצה להעליב את המדים הממלכתיים? עורך הדין ענה לו שדווקא נושאי מדים חייבים לשמש דוגמא של שמירת החוק

עורך הדין לא התרשם מן האיום המרומז והגיש תלונה לבית המשפט. ביום המיועד הגיע הקצין מלווה בחברי תנזים ממחנה הפליטים והם נכנסו לאולם המשפט כשהם נושאי נשק.

השופט ביקש לקבוע מועד למשפט, אבל עורך הדין אמר לו: למה לקבוע מועד? כולנו כאן, נתחיל במשפט, אבל תורֶה לחמושים לצאת מן האולם. השופט אמר לו: אני מזהיר אותך בביזיון בית המשפט.

עורך הדין הבין כי לא יזכה לצדק מבית המשפט, וביטל את התלונה.

זה לא עזר לו. באותם ימים אירע פיצוץ של בלון גז בדירה בירושלים. נגרם נזק גדול לדירה בירושלים והיו נפגעים.

עורך הדין קיבל הודעה בטלפון ממכבי האש של שכם, בה הודיעו לו כי בודקים בשכם את כל חיבורי הגז כדי למנוע אסון דומה. הוא קבע עמם מועד. הם באו – ומי הם היו? אנשי התנזים שבאו לאולם המשפט חמושים, והרסו את הדירה.

עורך הדין סיכם באוזניי את האירוע: פעם אש"ף נזקק לחיסולים פיזיים כדי להיפטר מיריבים, וכדי להרתיע. אחרי אוסלו הוא קיבל מערכת משפט שנותנת עבודה ביעילות לא פחותה.

עורך הדין סיכם באוזניי את האירוע: פעם אש"ף נזקק לחיסולים פיזיים כדי להיפטר מיריבים, וכדי להרתיע. אחרי אוסלו הוא קיבל מערכת משפט שנותנת עבודה ביעילות לא פחותה

משילות במשפט.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 350 מילים
סגירה