בשאר אסד והמנהיג האיראני העליון אייטולה עלי חמנאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
Office of the Iranian Supreme Leader via AP

ההיגיון שנכון ללבנון נכון גם לסוריה - ישראל תגיב

ההתקפה של חוליית המחבלים בגולן הבוקר אינה יוזמה מקומית של ארגון קטן ● הכנת מטענים, תנועה בציר מוסתר וגיבוש חוליה, אלה פעולות שמצריכות ידע והכוונה ● ישראל פעלה על בסיס מודיעין מדויק, הרגה את חוליית המחבלים, ושידרה מסר שמבחינתה החשבון יכול להיסגר כאן ועכשיו - מול חיזבאללה, לא מול סוריה ● פרשנות

בשעת כתיבת שורות אלה, עדיין לא ברור מהו השיוך הארגוני של חוליית המחבלים אשר חוסלה לפנות בוקר על הגבול בדרום רמת הגולן. זה לא יפתיע אף אחד אם ארגון קטן, שאולי הוקם אד הוק, ייקח את האחריות על כך.

סביר להניח שזה מה שיקרה, משום שכך כולם מנערים מעל עצמם את האחריות: סוריה הריבונית, שחזרה לשלוט בשטח הזה לפני קצת יותר משנה; וחזבאללה, שלא ימהר לקחת אחריות על פעולה שנכשלה, בדיוק כמו זו האחרונה בהר דב.

אלא שהכדור נמצא בשטח הישראלי. האם ישראל, למרות הצלחת הפעולה וחיסול המחבלים, תגיב כלפי השלטון הסורי? אם נבחן את דוקטרינת "אפס ההבלגה" של ישראל בכל גבולותיה, אסד צריך להיות מודאג.

בשנים האחרונות, בכל פעם שישראל פירשה מהלך מסוים ברמת הגולן כהפרת ריבונות, היא הגיבה. גם אם היה מדובר בזליגה מקרית לחלוטין של ירי במסגרת מלחמת האזרחים. הבוקר זו לא הייתה זליגת ירי, ולא מלחמת האזרחים.

המצב ברמת הגולן מורכב מאד מבחינת ישראל כיום. פרויקט "חזבאללה-2" הולך וצובר תאוצה, מבלי שישראל יכולה ממש למנוע אותו. נזכיר, חזבאללה-2 הוא שם הקוד שנתנה מערכת הביטחון לפריסת כוחות חזבאללה בגולן.

כדי להסתיר את הפעילות הזו מהתצפיות של צה"ל, מסתובבים פעילי חזבאללה, כמו גם חלק מהמיליציות השיעיות שפרסה איראן ברמת הגולן, במדים של צבא סוריה. זה מקשה מאוד על ישראל לפעול נגדם באופן גלוי, שכן ההבחנה לעתים קשה מאוד, ומצריכה מודיעין מדויק ופרטני עד רמת החייל המסוים.

מעבר לכך, ברור שהאירוע הוא לא יוזמה מקומית. הכנת מטענים, תנועה בציר מוסתר וגיבוש חוליה, הן פעולות שמצריכות ידע והכוונה. את זה יש כיום בשפע ברמת הגולן עם שילוב הידיים: צבא סוריה, חיזבאללה והמיליציות השיעיות.

לכן, המסקנה המתבקשת היא שישראל תגיב. השאלה היא כלפי אילו מטרות ובאיזו עוצמה? באופן לא מפתיע, ההיגיון שנכון ללבנון נכון גם לסוריה.

ישראל הצהירה בימים האחרונים באופן חד-משמעי כי כל פעולה של חזבאללה תיתקל בתגובה ישראלית כלפי מדינת לבנון, ולאו דווקא רק כלפי חזבאללה. כלומר, ישראל דיברה מעל ראשו של נסראללה לחברה הלבנונית, באומרה "אתם תשלמו את מלוא המחיר על התעוזה של חזבאללה".

ישראל הצהירה בימים האחרונים כי כל פעולה של חזבאללה תיתקל בתגובה ישראלית כלפי מדינת לבנון ולאו דווקא רק כלפי חיזבאללה. כלומר, ישראל דיברה מעל ראשו של נאסראללה לחברה הלבנונית

מכאן, בתמונת מראה לסוריה, תגובה קשה של צה"ל כלפי מטרות של ממשל אסד מקפלת בתוכה מסר דומה: ככל שתתירו לאיראן ולשלוחותיה לפעול בשטחה הריבוני של סוריה, כך המחיר יהיה כבד יותר מבחינתכם.

כוחות צבא סמוך לגבול ברמת הגולן. 27 ביולי 2020 (צילום: David Cohen/Flash90)
כוחות צבא סמוך לגבול ברמת הגולן. 27 ביולי 2020 (צילום: David Cohen/Flash90)

מהרבה בחינות, אסד שבוי היום בידי חזבאללה ובידי איראן. הוא חייב לשלם להם על הסיוע במהלך מלחמת האזרחים, אבל מהצד השני הוא עלול לשלם על כך מחיר כבד בתקיפות ישראליות.

ונשאלת שאלה גם לגבי חזבאללה, האם כישלון הפעולה ברמת הגולן דוחק אותו עוד יותר לפינה? לא ברור. הנה פרשנות שלא בהכרח תלושה מהמציאות: בעצם האיום הישיר על לבנון – אתמול זה קרה פעם נוספת עם הצהרה של שר הביטחון, בני גנץ, בישיבת הממשלה – ישראל דחקה את חזבאללה לפעול ברמת הגולן, שם לבנון המדינה לא משלמת מחיר.

בעצם האיום הישיר על לבנון – אתמול זה קרה פעם נוספת עם הצהרה של שר הביטחון, בני גנץ, בישיבת הממשלה – ישראל דחקה את חזבאללה לפעול ברמת הגולן, שם לבנון המדינה לא משלמת מחיר

חובבי תאוריות קשר יגידו שמדובר במהלך ישראלי מתוחכם של לוחמה פסיכולוגית, שדחף את הארגון להגיב במקום שהכי נוח לשני הצדדים, הן לישראל והן לחזבאללה.

לאירוע הבוקר יש ממד נוסף, שסביר להניח כי יעסיק היום את מבקרי הפעולה בהר דב בשבוע שעבר. בשונה מהתקרית בהר דב, הבוקר ברמת הגולן לא היה כל היסוס אם ללחוץ על ההדק. לכאורה, מדובר בשני מקרים דומים: חולייה חמושה חוצה את קו הגבול ומתקרבת לכוח צה"ל.

Maor Kinsbursky/Flash90
חיילים ישראלים מסיירים סמוך לגבול ישראל-סוריה, ברמת הגולן. 3 באוגוסט 2020

בהר דב, השיוך היה ידוע ומוכר וההחלטה שהתקבלה הייתה בהתאם – לא להרוג. השאלה היא אם גם ברמת הגולן השיוך היה ידוע, ולמרות זאת ההחלטה שהתקבלה הייתה אחרת? כאן נכנסים לתמונה כמה שיקולים:

הראשון, צה"ל רגיש לביקורת ולאיך מתפרשת בצד השני הססנות, ולכן הבוקר זה היה מועד ב' מבחינתו. השני הוא ברמה ההצהרתית: צה"ל מיהר לפרסם כי זהות המחבלים לא ברורה, ולפי שעה אי אפשר לקשור את חזבאללה לאירוע.

בעלי אוזן רגישה יבינו מיד: ישראל פעלה, סביר להניח על בסיס מודיעין מדויק, הרגה ושידרה לחזבאללה מסר שמבחינתה החשבון יכול להיסגר כאן ועכשיו.

חשבון מול חזבאללה, לא מול סוריה.

עוד 646 מילים
סגירה