הדמוקרטיה הנעלמה במדינת ישראל

הפגנה "להצלת הדמוקרטיה בישראל" בבלפור, 17.7.2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
הפגנה "להצלת הדמוקרטיה בישראל" בבלפור, 17.7.2020

מזה מספר חודשים יש הפגנות של נושאי דגלים שחורים, המפגינים על הפגיעה של רה"מ בדמוקרטיה בישראל. מבלי להתייחס למעשי נתניהו יש לציין, שישראל, מאז הקמתה, מעולם לא היתה דמוקרטיה אמיתית. כלומר דמוקרטיה ליברלית.

מזה מספר חודשים מפגינים על הפגיעה של רה"מ בדמוקרטיה בישראל. מבלי להתייחס למעשי נתניהו יש לציין, שישראל, מאז הקמתה, מעולם לא היתה דמוקרטיה אמיתית. כלומר דמוקרטיה ליברלית

ישראל היא מדינה חסרת חוקה ותרבות פוליטית נורמטיבית מרוסנת. אין בישראל מגילת זכויות האדם והאזרח, וחוק "כבוד האדם", כמו גם "חופש העיסוק", לא נרמלו את ישראל מיסודה אלא עיגנו הסדרים קיימים. למעשה, ישראל מצויה במצב חירום מאז הקמתה.

חוקי האזרחות נובעים מהזהות האתנית (יהודי או לא יהודי), ואין בישראל חוקים שווים ואוניוורסאליים לכולם. למרות שהמדינה קיימת יותר מ-70  שנה, פועלים בה ארגונים סמי-ממשלתיים כמו הסוכנות היהודית, קרן היסוד וקק"ל, שהיו צריכים להתבטל עם הקמת המדינה.

ישראל איננה מדינת כל אזרחיה השווים, לא הייתה וגם היום איננה. בספרות המחקרית יש הרואים בה אתנוקרטיה. כלומר מדינה שנועדה לקבוצה אתנית פריוולגית, כשגבולות המדינה הינם מטושטשים.

המצב המשברי של תקופתנו הוא צומת דרכים. האם האתנוקרטיה תשנה את פניה? זאת שאלת המפתח. האם הכוחות של החברה האזרחית יקדמו שיח ליברלי מחד, כמו גם רפובליקני החופן את כלל האזרחים?

דומה שהיום אנו נמצאים עדיין במהלך המחאות הציבוריות, שלא מן הנמנע שיצברו כוח ואף יהפכו עוצמתיות יותר. ללא תביעות קונקרטיות לשינוי הפוליטיקה הישראלית תוחמץ ההזדמנות לשינויים בפוליטיקה הישראלית.

ישראל אינה מדינת אזרחיה השווים, לא היתה וגם היום אינה. בספרות המחקרית יש הרואים בה אתנוקרטיה – מדינה שנועדה לקבוצה אתנית פריוולגית, שגבולותיה מטושטשים

לפני יותר משלושים שנה הציעו מספר אינטלקטואלים, ובהם פרופ' יגאל עילם, הקמת קונגרס ישראלי של פעילים חברתיים, לדיון בסוגיות המהותיות שעל הפרק. דומה שהיום יותר מאי פעם ראוי שהמחאה החברתית תתכנס למסגרת של קונגרס שכזה, אשר ידון בסוגיות השונות לעיצוב  ישראל כרפובליקה של כלל אזרחיה השווים והחופשיים.

יוסי ברנע הוא מוסמך האוניברסיטה הפתוחה בלימודי דמוקרטיה בין תחומיים. בעבר היה מזכיר עמותת "אני ישראלי" שפעלה להכרה בלאום הישראלי. כתב ביקורות על ספרים ומאמרים בכתבי עת ועיתונים שונים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 284 מילים
סגירה