שקר הסימטריה

צילום מסך מתוך סרטון של אסף שפיר המתעד את אלימות בריוני הימין שתקפו מפגינים בהפגנה בתל אביב
צילום מסך מתוך סרטון של אסף שפיר המתעד את אלימות בריוני הימין שתקפו מפגינים בהפגנה בתל אביב

בימים אלו כשהאלימות גואה, אלימות פיזית כלפי המפגינים ואלימות מילולית והפצת שנאה והסתה ברשתות החברתיות – נתניהו, שריו (ובעיקר השר אמיר אוחנה) ותומכיו בציבור ובתקשורת – נאלצים להתמודד עם גל האלימות נגד המפגינים ונגד מתנגדי נתניהו.

לכן הם מזייפים ממלכתיות ומציגים מצג שווא, לפיו כביכול קיימת סימטריה במקרי האלימות שאירעו בקרב תומכי הימין והשמאל. אבל לא, אין שום סימטריה כזו. בדבר היחידי שבו אין סיבה להיות ממלכתיים, הם מייצרים ממלכתיות מזויפת ושוויון שלא קיים. המציאות, כמובן, שונה לחלוטין.

הסימטריה שנתניהו ושריו מנסים לייצר היא שקר נוסף, לצד התיוג של המפגינים כשמאל קיצוני, אנרכיסטים, הזויים, ולאחרונה הכינוי שיאיר נתניהו נדרש אליו מז'אנר המד"ב כדי לייצר סופרלטיב חזק יותר מאנרכיסטים – חייזרים.

הסימטריה שנתניהו ושריו מנסים לייצר היא שקר נוסף, לצד התיוג של המפגינים כשמאל קיצוני, אנרכיסטים, הזויים, ולאחרונה הכינוי שיאיר נתניהו נדרש אליו מז'אנר המד"ב כדי לייצר סופרלטיב חזק יותר מאנרכיסטים – חייזרים

ההבדל במקרי אלימות בין תומכי הימין והשמאל עצום. מספר אנשי הימין שהיו מעורבים במקרי אלימות על רקע פוליטי ואף ביצעו רצח פוליטי גדול הרבה יותר ממספר תומכי השמאל שהיו מעורבים במקרי אלימות פוליטיים.

ציוץ שריטווט יאיר נתניהו
ציוץ שריטווט יאיר נתניהו

מדי יום אזרחים מקרב תומכי הליכוד ונתניהו מפיצים הודעות שטנה והסתה ברשת.

לדוגמא, אמילי מואטי פרסמה ציוץ בטוויטר: "אלוהים אדירים, מה קרה בביירות". שלומי מרציאנו תושב בני ברק הגיב: "מה שאנו מייחלים שיקרה מעל להפגנות השמאל".

נתניהו טוען שמעולם לא היו כאן הפגנות ספונטניות מאורגנות כל כך, וכי ההפגנות נגדו ממומנות ומאורגנות ממלונות פאר ומגדלי צמרת.

יאיר נתניהו טוען שמדובר בחייזרים הזויים, שהוא ואביו נוהגים לצפות בהם ולהתבדר, וכי חווית הלעג הזו מחזקת את אביו. תומכי נתניהו כבר לוקחים את זה משם ויש הטוענים שבהפגנות בלפור, שגדושות בכוחות שיטור גלויים וסמויים, מחולקים חינם סמים קשים.

ציוץ שיטנה
ציוץ שיטנה

דו"ח השנאה של קרן ברל כצנלסון לשנת 2020 מאשש את הטענה כי קיימת הסתה ואלימות ברשת, בעיקר כלפי אוכלוסיית השמאל, שהצבעתה הובילה לרוב שלא מומש בכנסת של 62 מנדטים. אוכלוסייה זו היא האוכלוסייה המותקפת ביותר אחרי האוכלוסייה הערבית והחרדית.

אבל אפילו אם נתייחס רק למקרי האלימות הנוגעים למחאה, החשבון פשוט:

  • שירת שירי הלל לרוצח השפל של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, יגאל עמיר
  • שירת שירים ובהם קללות נגד רעיית ראש הממשלה לאה רבין ז"ל
  • קריאה למוות לשמאלנים – ראש הממשלה טוען כי הוא לא שמע, גינה "הסתה ואלימות" באופן כללי, והבהיר שהוא "שמח שהשמאל הצמיח פתאום אוזניים". בהמשך לפרשת הצוללות שבה הוא טען שהוא לא ידע ולקריאות הבוגד כלפי רבין מתחת למרפסת שבה עמד במסע ההסתה שלפני הרצח, שאותן לטענתו הוא לא שמע. מזכיר מעט את שלושת הקופים החכמים: לא ראיתי, לא שמעתי, לא אמרתי.
  • איש ימין דוקר מפגין בדרום.
  • פעיל ימין מרסס בגז פלפל מפגינים ברמת גן.
  • תומכי ראש הממשלה תוקפים מפגינים בירושלים בבעיטות ומקלות.
  • חבורת בריוני ימין מתקיפים מפגינים עד זוב דם בעזרת בקבוקים שבורים ואלות.
  • אלימות כלפי עיתונאים ובהם אורלי בר לב.
  • הפצת שקרים והסתה ברשתות החברתיות כלפי המפגינים וכלפי השמאל. המפגינים: אנרכיסטים, עוכרי ישראל, שמאל קיצוני ועוד.
  • פעיל ימין קורא לחבריו להשתתף באונס קבוצתי של המפגינה אריאנה מלמד.

מהצד השני של המפה, בשמאל, היו מספר התבטאויות קיצוניות בקבוצות הוואטסאפ וקללות קשות כלפי ד"ר אבישי בן חיים, שהכפיש בפרשנותו את המפגינים. כמו כן הסתובב מיצג מיזוגני אלים של איבר מין ענק שעליו כתוב שמה של שרה נתניהו. אבל ממבט בתגובות אנשי הימין נראה כי גם חשיפת החזה הנשית על פסל המנורה ומיצג המחאה בתל אביב נתפשים כאלימות.

נתניהו טוען שההפגנות רוויות בקריאות לרצוח אותו. משום מה, אין כל תיעוד לקריאות הרצח הללו. ציוץ של "דנה רון", הקורא לחסל את נתניהו עם כדור בראש, שנתניהו הגיש בגינו תלונה למשטרה, התגלה כפייק, ספק בוט, שמקורו העלום באוסטרליה.

בינתים, הרוצחים והמפגעים היהודים הגיעו בדרך כלל מהימין:

לאור כל זאת, מאזן האלימות ברור, כמו שאומרים בשכונה: זה לא כוחות. מי שמשתמש בדרך כלל בכוחות פיזיים ובאלימות הם אנשי מחנה הימין.

עיתונאי, בעל תואר B.A בממשל ודיפלומטיה ותואר MA במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח, שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף ציבור. מאמין בהשפעת התקשורת על חיזוק הדמוקרטיה וחקר האמת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 585 מילים
סגירה