הכנסת אישרה את דחיית חוק התקציב ומנעה הליכה לבחירות

ראש הממשלה החליפי: "לא אתן שמישהו ימנה בובות מטעמו לתפקיד ציבורי" ● איחוד האמירויות ביטלה פגישה של שגרירתה באו"ם עם מקביליה מישראל ומארצות הברית בשל דברי נתניהו נגד מכירת מטוסי אף-35 לאבו דאבי ● ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי הודיע שיצטרף למערכת הפוליטית הארצית ● נתניהו: לא אתערב במינויי היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה והמפכ"ל

  • ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ בדיון בכנסת על החוק לדחיית תקציב המדינה, 24 באוגוסט 2020 (צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)
    יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
  • יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד והשר חילי טרופר במליאת הכנסת, 24 באוגוסט 2020 (צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)
    יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
  • מליאת הכנסת בדיון על חוק דחיית התקציב, 24 באוגוסט 2020 (צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)
    יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
  • ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ מצביעים בכנסת על החוק לדחיית תקציב המדינה, 24 באוגוסט 2020 (צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)
    יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
  • שר הרווחה איציק שמולי, שר החוץ גבי אשכנזי ויושב ראש הרשימה המשותפת איימן עודה בכנסת, 24 באוגוסט 2020 (צילום: Oren Ben Hakoon/POOL)
    Oren Ben Hakoon/POOL
  • מייק פומפיאו, מזכיר המדינה האמריקאי, הגיע לישראל לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נצניהו. אוגוסט 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ‎)
    קובי גדעון / לע"מ‎
22:48 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים לחקיקה שאישרה הערב הכנסת ומנעה את פיזורה.

22:32 עריכה

מעסיק שלו למעלה ממאה עובדים, יחויב לפרסם דוח שנתי המפרט את הבדלי השכר בארגון בין גברים ונשים – כך נקבע בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. בהצעת החוק של אתי עטייה מהליכוד תמכו 19 חברי כנסת. לא היו מתנגדים.

עטייה: "מדובר בצעד ראשון, שמניח כי חובת הפרסום תייצר שקיפות, תביא לצמצום פערים, תבטיח קידום שוויון ותמגר את האפליה. כל זאת מתוך התחשבות מלאה במעסיקים בתקופה מורכבת זו".

22:03 עריכה

מליאת הכנסת אישרה ברוב של 67 תומכים מול 37 מתנגדים את הצעת החוק של צבי האוזר, לפיה, המועד הקובע לאישור התקציב יהיה ה-23 בדצמבר 2020.

לאחר שנדחו כל ההסתייגויות, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק יסוד הכנסת (תיקון מס' 50 – הוראת שעה), של האוזר. מאחר שמדובר בתיקון לחוק יסוד נדרש לו רוב מיוחד של 61 חברי כנסת, ואכן בקריאה שלישית תמכו בהצעה 67 מול 37 שהתנגדו.

21:50 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו: החלטתי להבטיח שלא יהיו בחירות. זה קשה מאוד לעשות את זה. צריך לשלב ידיים – יש לנו משימות ענקיות לפנינו. אני מקדיש את חיי לזה תוך התקפות בלתי פוסקות עליי מהתקשורת ומהממשלה. לא זוכר שדיברתי על גנץ כמו שהם מדברים עליי, אבל זה הזמן לשלב ידיים.

 

21:46 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע להצבעה במליאת הכנסת. בני גנץ – שעזב מוקדם יותר את המליאה לאחר שנתניהו נעדר מההצבעה – שב לכנסת.

21:31 עריכה

לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו נמנע מלהגיע להצבעה בכנסת על חוק דחיית התקציב – עזב ראש הממשלה החליפי בני גנץ את המליאה.

21:21 עריכה

במליאת הכנסת החלה ההצבעה על הצעת חוק דחיית תקציב המדינה. אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית תימנע את פיזור הכנסת בחצות.

21:16 עריכה

דרך ארץ, מפלגתו של צבי האוזר, שהוביל את הפשרה שעתידה לדחות את פיזור הכנסת: "מנענו בחירות. שוב".

21:06 עריכה

יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "אין תקציב, אין תוכנית לטיפול באבטלה, כולם בממשלת המנותקים רבים עם כולם, סכסוכים לפני הכל. עלוב ועצוב".

20:42 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ: "שום מתקפה אישית, שום עלילת דם ושום איום לא יכופפו אותי".

"אם חלילה נגיע לבחירות – עוד יישפך פה דם ברחובות", הזהיר גנץ. "לעולם לא אאפשר למישהו לפורר את הדמוקרטיה, לא אתן שמישהו ימנה בובות מטעמו לתפקידים ציבוריים", הבהיר.

20:40 עריכה

שר הרווחה איציק שמולי הגיב שלפרסום, שבו נכתב שהגננת כרמל מעודה שמואשמת בתקיפת פעוטות, כתב: "על גופתי המתה".

20:34 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם סרטון שבו אמר שהנחה את הליכוד להצביע בעד דחיית התקציב.

20:15 עריכה

שר החוץ של בריטניה דומיניק ראב נחת בישראל. מחר ייפגש ראב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ועם גבי אשכנזי. כמו כן ייפגש השר הבריטי עם יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן).

דומיניק ראב (צילום: Alberto Pezzali, AP)
ראב בלונדון, אשתקד (צילום: Alberto Pezzali, AP)
20:09 עריכה

איחוד האמירויות ביטלה פגישה פומבית של שגרירתה באו"ם עם מקביליה מישראל ומארצות הברית בגלל דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד מכירת של מטוסי אף-35 לאבו דאבי – כך פרסם ברק רביד ב"וואלה! ניוז". את הפגישה יזמה שגרירת ארצות הברית באו"ם קלי קראפט, והיא אמורה הייתה להיערך ביום שישי הקרוב בניו יורק.

19:40 עריכה

ארגון הדגלים השחורים הודיע כי הוא מצפה מהמשטרה להרחיק מההפגנות את השוטרים שנחקרו במחלקה לחקירות שוטרים בחשד לתקיפים מוחים עד למיצוי הדין עימם.

19:28 עריכה

המחלקה לחקירות שוטרים פתחה בחקירה נגד שוטרת שתועדה סוטרת למפגינה במחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים שלשום. המוחה שהותקפה, נילי לרנר, סיפרה שספגה אלימות לאחר שתיעדה את תקיפתו של סגן ניצב ניסו גואטה.

19:20 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ יישא הערב דברים בשעה 20:30.

19:07 עריכה

עורך הדין לירן זילברמן, המייצג את סגן ניצב ניסו גואטה, שתועד מכה מפגינים אמר שקצין המשטרה הותקף על ידי מוחים בשתי הזדמנויות שונות. בראיון לרפי רשף בחדשות 12 אמר הפרקליט שטענתו מגובה בראיות. הוא סירב לומר האם ישנו תיעוד מצולם של הדברים.

סנגורו של גואטה אמר שמרשן הוא "איש משטרה ישר, איש משטרה מכובד". עוד הוסיף זילברמן: "אני לא חושב שהוא פעל בניגוד לנהלים ובניגוד להוראות הדין".

18:29 עריכה

יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "יש ניסיון של הליכוד לגרום לכחול לבן לוותר בעוד דבר קטן אחד – על מינוי המפכ"ל". יושב ראש יש עתיד – תל"ם כתב את הדברים בחשבון הטוויטר שלו.

בשעות האחרונות יש ניסיון שקט, זוחל של הליכוד לגרום לכחול לבן לוותר בעוד דבר קטן אחד – על מינוי המפכ"ל. הליכוד רוצה למנות את המפכ"ל שבא לו, ואומר, אנחנו נדבר על היועץ המשפטי לממשלה ואנחנו נדבר על פרקליט המדינה ונעשה מזה רעש, ואז אתם לא תשימו לב שוויתרתם לנו בנושא המפכ"ל.

המפכ"ל הוא האיש שיחליט מה קורה בפרשת המניות. המפכ"ל הוא האיש שיחליט מה קורה בפרשת הצוללות. המפכ"ל יהיה אחראי על כל התפתחות בתיקי החקירות של נתניהו גם תוך כדי המשפט, נתניהו רוצה את המפכ"ל.

השאלה הנשאלת היא האם במסגרת הכניעה האינסופית של כחול לבן לנתניהו – הדבר הזה שהחל בהודעה על אחדות והפך להיות לזחילה מתמדת – הם יוותרו גם על מינוי המפכ"ל.

18:22 עריכה

ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי אמר היום שלו היו נערכות מחר בבוקר בחירות, היה מצטרף למערכת הפוליטית. "מה שקורה היום במדינה מחריד אותי", אמר חולדאי בראיון לשלי יחימוביץ' ויגאל גואטה בתאגיד השידור כאן.

18:13 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את פרקליטיו לעדכן את המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר – שאיתה נפגשו – בכך שלא יתערב במינויי היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה.

מטעם נתניהו נמסר: "הטענות של כחול לבן הן לא יותר מתירוץ סרק כדי לברוח מ'פשרת האוזר' ולגרור את המדינה לבחירות".

17:53 עריכה

מליאת הכנסת החלה לדון בהצעת החוק של צבי האוזר, שדוחה את המועד האחרון להעברת תקציב המדינה. אם עד חצות – בעוד כשש שעות – לא הצעת החוק לא תאושר בקריאה שנייה ושלישית, הכנסת תתפזר ובתוך שלושה חודשים ייערכו בחירות.

17:06 עריכה

פרקליטיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגשים בשעה זו עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר כדי לדון בהסדר נידון העניינים של הראשון.

16:39 עריכה

לאחר ש"בכיר בליכוד" תקף את כחול לבן, במפלגה תוקפים בחזרה –

לנתניהו נותרו שעות ספורות להוכיח את הבטחתו לאומה מאמש למנוע בחירות בישראל.

נותרו לו שעות בודדות להראות אם יעמוד בהבטחתו לציבור לקיים ממשלת אחדות שתטפל בקורונה ובביטחון, או לשבור את הכלים לטובת שיקוליו האישיים והמשפטיים.

כחול לבן הבהירה יותר מפעם אחת: כל הנושאים פתירים ובלבד שההסכמים ימולאו כפי שהובטחו וימנעו בחירות מיותרות לישראל.

כל ניסיונות מחטף הרגע האחרון של הליכוד באשר למינוי פרקליט מדינה או יועץ משפטי לממשלה ייתקלו בחומה בצורה.

16:38 עריכה

קבוצת עותרים בשם מבצר הדמוקרטיה פנתה לבג"ץ נגד פשרת האוזר בטענה שיש למנות כבר עתה בכירים – בהם פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה – בהתאם להתחייבות של הליכוד ושל כחול לבן לבית המשפט. העותרים, המיוצגים על ידי עורכת הדין  דפנה הולץ-לכנר, דורשים לממש את ההודעה שנמסרה לבג"ץ עם כינון הממשלה, שלפיה, בתוך מאה ימים תאייש הממשלה את התפקידים.

בין 69 העותרים – הרמטכ"ל לשעבר דני חלוץ, המחזאי יהושע סובול, ראש שב"כ לשעבר כרמי גילון, נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון לשעבר רבקה כרמי, הנשיאה לשעבר של האקדמיה הישראלית למדעים רות ארנון, היזם דב מורן ומנכ"ל משרד הביטחון לשעבר אילן בירן.

• מסמך: העתירה לבג"ץ

16:16 עריכה

ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות, בראשות מרב מיכאלי, קיימה היום את דיונה הראשון בכנסת הנוכחית, שהוקדש לסקירה ומעקב אחר יישום החוק לאיסור צריכת זנות, שנכנס לתוקפו לפני כחודש וחצי.

מרב מיכאלי בדיון של ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות, 24 באוגוסט 2020 (צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)
מיכאלי בדיון של הוועדה, היום (צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)

יושבת ראש הוועדה תקפה בסיכום הדיון את השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה –

מדהים ומזעזע שהשר שאמור להיות ראש החץ וחוד החנית של אכיפת החוק החשוב הזה למניעת זנות וסחר בנשים, למניעת פגיעה באוכלוסיות כה רבות – הוא האיש שמחבל ביישום החוק ובאכיפתו. תוחלת החיים הממוצע של אישה בזנות היא 40 שנה, וכך כל הרבה נשים כבר איבדו את חייהן, אך השר אוחנה מסרב ליישם את החוק. אינני מצליחה להעלות בדעתי אילו שיקולים יכולים לגרום לאדם ככה לחבל בעבודה שהיא תוצר של שנים של חקיקה ומאבק של נשים שחייהן תלויים בזה. הוועדה והכנסת קוראות לשר אוחנה להתעשת וליישם את החוק, עוד בטרם בית המשפט יכפה זאת עליו. הוועדה תתכנס שוב בתחילת ספטמבר ונמשיך לעקוב אחר התקדמות יישום החוק.

16:12 עריכה

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, ושר הבריאות של איחוד האמירויות, עבדול רחמן בן מוחמד אל עוויס, שוחחו היום וסיכמו על שיתוף פעולה ראשון ומיידי בין ישראל לאיחוד האמירויות בכל הנוגע לנושא הבריאות.

השניים סיכמו למנות בכל משרד אחראי על הקשר עם המדינה השנייה, בדגש על מאבק משותף בקורונה. בנוסף, כבר כעת יקימו שני השרים משלחות של אנשי עסקים משתי המדינות כדי להתחיל בעסקים משותפים. עם דעיכת נגיף הקורונה יפעלו המדינות גם לחילופי סטודנטים.

אדלשטיין: "השלום עם איחוד האמירויות נותן הזדמנות מצוינת לאזרחי ישראל ואיחוד האמירויות לקשר הדוק שיניב פירות לשני הצדדים. שר הבריאות האמירתי הוא שותף אמת של ישראל. יש לישראל חבר באמירויות".

16:01 עריכה

שעות לפי שמועד האחרון למנוע את פיזור הכנסת חולף – "בכיר בליכוד" תוקף את כחול לבן –

כחול לבן בורחים מפשרת האוזר שהם עצמם הסכימו לה וגוררים את המדינה לבחירות בטענות שקריות והערמת קשיים של הרגע האחרון.

1. על אף שראש הממשלה נתניהו כבר הודיע שהוא לא יתערב במינויי בכירים במערכת המשפט, כחול לבן מסרבים להקים ועדה פריטטית (שוויונית) למינוי בכירים כפי שקבעה פשרת האוזר וכפי שהוסכם בהסכם הקואליציוני.

2. כחול לבן גם מנסים להגדיר את התקציב כדו-שנתי למרות שבפשרת האוזר התקציב אינו מוגדר כך.

3. כחול לבן דורשים את אישור תקנון הממשלה – דבר שגם הוא לא מופיע בפשרת האוזר עליה סוכם.

בזמן שכחול לבן של גנץ הסכימה לפשרה, כחול לבן של גבי אשכנזי גוררת את המדינה לבחירות.

15:58 עריכה

הפעיל הפוליטי, עורך הדין שחר בן מאיר, פנה ליועץ המשפטי לממשלה וקבל על ההסכמה המסתמנת בין הליכוד וכחול לבן, שלפיה, ייקבע שהממשלה לא תמנה פרקליט מדינה ומפכ"ל משטרה במאה הימים הבאים. לדבריו, הסכמה זו סותרת דברים שנאמרו לבג"ץ בעניין הקפאת מינוי בכירים. לבית המשפט נמסר שהקפאת המינויים תימשך מאה ימים, ולפי ההחלטה המסתמנת, ההקפאה תימשך זמן כפול – מאתיים יום.

• פנייה ליועץ המשפטי לממשלה בעניין אי החוקיות של הקפאת המינויים

15:39 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי נפגשו עם שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, המבקר בישראל. "אנחנו נפעל בשיתוף פעולה כדי להמשיך ולהבטיח את עליונתה הצבאית והטכנולוגית של מדינת ישראל – תנאי הכרחי ליציבות האיזור וביטחונה של המדינה", כתב גנץ בחשבון הטוויטר שלו.

https://twitter.com/gantzbe/status/1297874205694926855

15:13 עריכה

מיום חמישי הקרוב ועד יום חמישי הבא הכנסת תושבת בשל עבודות תחזוקה – כך הודיע יושב ראש הכנסת יריב לוין. בימים אלה לא יתקיימו ישיבות ומשכן הכנסת יהיה סגור.

14:46 עריכה

יאיר לפיד הוציא פוסטר חתום:

14:22 עריכה

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה פרסם המלצות המבוססות ניתוח מגמות לקראת חגי תשרי.

למסמך PDF

במסמך נכתב כי "יש קשר ישיר בין מידת ההגבלות או העדרן בעת קיום החג לבין מגמות התחלואה בציבור החוגג בשבועות שלאחריו". לאחר פורים למשל, נכתב במסמך, הייתה עלייה חדה לעומת פסח שלווה בסגר, שם היא נעצרה. בשבועות – שוב חזרה התחלואה לעלות. לכן, ממליצים במשרד הבריאות "לקראת חגי תשרי הקרובים מומלץ לשאוף לצמצם אירועים בעלי פוטנציאל הדבקה רחב ככל הניתן. מומלץ לצמצם את מספר הסועדים בסעודות החג; ולקיים תפילות וסליחות בשטחים פתוחים ובמניינים קטנים".

13:39 עריכה

ועדת הקורונה: החל מיום שלישי הבא, 1 בספטמבר, ולפי התו הסגול, יחודשו המופעים באולמות סגורים. יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון: נוודא שהמתווה מופעל ומציאותי.

מופעי תרבות באולמות סגורים יוכלו לחדש את פעילותם, החל מיום שלישי הבא, 1 בספטמבר, לפי 60% מהתפוסה באולם, ולפי 250-100 איש לכל פתח לאולם. המספר המדויק ייקבע בקבינט הקורונה. כך נחשף היום (שני) בוועדת הקורונה בכנסת. יושבת ראש הוועדה, יפעת שאשא-ביטון ציינה כי "פעלנו כל העת שתתאפשר חידוש הפעילות גם באולמות סגורים. סוכם שאכן ייפתחו ב-1 בספטמבר והבטחנו שנוודא שהמתווה שיופעל באותו תאריך – אכן מציאותי. צריך לחשוב על אולמות גדולים במיוחד, בעלי מספר פתחים, כמו בנייני האומה". יו"ר הוועדה קראה למשרד התרבות למצוא פתרון להענקת פיצוי על אובדן-הכנסות גם לאולמות תרבות ברשויות המקומיות, שאינן נתמכים ע"י המדינה.

לפי ראש מטה שר התרבות, גיא גוטמן, עד היום אושרו על-ידי משרדו 187 מתחמים פתוחים להופעות עד 500 איש, ו-12 מתחמים נוספים מעל 500 עד כאלף איש, שאושרו ע"י משרד הבריאות. לדבריו, מתווה זה מופעל במהירות, והאישור מתקבל בתוך כיממה. "באולמות סגורים אנו ממתינים לפתיחה בשבוע הבא ב-70% תפוסה. אנו בתיאום עם מפיקים פרטיים ופורום מוסדות התרבות והאומנות, ולדעתנו מתווה שכזה לאולמות-סגורים אכן ייתן מענה". לגבי פיצוי על אובדן הכנסות, הוחלט כי רק מוסדות-נתמכים על ידי המשרד יקבלו פיצוי, בגלל הגדרות החוק. הוא שלל התכנות של הענקת פיצוי בגלל אובדן הכנסות, למוסדות פרטיים.

לדברי המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, הצעת-החלטה בעניין תובא לקבינט הקורונה היום או מחר. הארץ תחולק למספר אזורים, לפי מתווה-הרמזור: בישובים ירוקים, תותר התכנסות עד כ-60% מהתפוסה (בניגוד ל-70% תפוסה כבקשת משרד התרבות) וביחידות של מאה איש לכניסה. באולמות מאד גדולים, יתאפשר כינוס של יותר מאלף איש. "הוחלט לשנות את מודל הצבעים, כדי שיהיה יותר הגיוני ומסודר, תל אביב מוגדרת 'ירוקה'".

יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם) ביקש לבדוק הפעלה מחודשת של מופעי ספורט לפי אותו המתווה, ולקיים ישיבת מעקב בעניין כדי לאפשר לקבוצות להתארגן. פרופ' גרוטו סירב לכך "לפי מה שקורה בעולם, ולפי ההתפתחות בעולם יישקל מחדש". ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת) ביקש לוודא שמשרד הבריאות לא יוכל לחזור בו מתקנות אלו, לפי יבגני סובה (ישראל ביתנו) "ללא תרבות אין חיי חברה ורוב הציבור ממושמע" ואורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם) הוסיפה כי "מדובר בבשורה טובה לכל עובדי הענף ולאזרחים".

לטענת ציפי פינס, מנכ"לית והמנהלת האמנותית של תיאטרון בית ליסין, "אורך לנו כחודש לחזור לעבודה, אנו חייבים וודאות שאכן חזרה לעבודה בשבוע הבא". נעם סמל, מנכ"ל "הבימה", דרש פיצוי עקב אובדן ההכנסה, בתקופה שעברה, והדגיש כי "אף מינוי לא ביטל – הקהל נאמן לנו".

13:07 עריכה

לאחר הפגישה שלהם, נתניהו ופומפאו התייצבו להצהרה משותפת:

בין השאר הדגיש נתניהו שוב שהסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות לא כלל הסכמה ישראלית לשום עסקת נשק. "אולי יש עסקת נשק בין ארה"ב לאיחוד האמירויות שנשקלת. שר החוץ פומפאו הבהיר לי שארה"ב מחוייבת בכל נסיבות שיהיו להבטיח את היתרון האיכותי של צה"ל באזור. למדתי מפומפאו, שמעתי מחויבות חזקה שבכל מקרה – ארה"ב תבטיח את יתרונה האיכותי של ישראל. זה הוכח כנכון במשך ארבעה עשורים עם מצרים, שני עשורים עם ירדן. ארה"ב מימשה את המחויבות ואין לי ספק שתעשה זאת".

פומפאו אישר לאחר מכן את הדברים ואמר: "יש לנו יחסים צבאיים עם איחוד האמירויות וסיפקנו להם נשק. נמשיך לבחון את התהליך הזה כדי לספק להם נשק שנדרש להגן על עמם מהאיום האיראני. אנו מחויבים להשיג זאת. נעשה זאת באופן שיממש את המחויבות שלנו לשמירת יתרונה האיכותי של ישראל".

לגבי איראן אמר פומפאו: "יש תמיכה של מנהיגים רבים בעולם לאמברגו נשק על איראן. מה שקורה כאן עקבי עם מדיניות של טראמפ לקדם שיתופי פעולה במזרח התיכון בתחומים רבים. ראש הממשלה דיבר על המחויבות הביטחונית שלנו. לארצות הברית יש מחויבות לשמירת היתרון הצבאי האיכותי".

12:48 עריכה

כולם מסכימים: המשטרה לפעמים פוליטית. 

12:47 עריכה

ח"כ אחמד טיבי בבדיחה מצוינת על המצב: הוא יעלה במליאה הסתייגות שקובעת שההסכם בין כחול לבן והליכוד יכובד.

12:38 עריכה

עופר כסיף מהרשימה המאוחדת התעמת בוועדת הפנים של הכנסת עם ח"כ מיקי זוהר. כפי הנראה כסיף "התחיל" כששאל את מיקי זוהר אם הוא מגיע עם דף מסרים. זוהר בתגובה אמר לו "אתה תלקק את האצבעות" וכסיף ענה: "מי שמלקק בינתיים זה אתה ולא את האצבעות". הדברים עוררו צחוק בוועדה, מה שגרם ככל הנראה לזוהר לעבור ללאומנות, ולחילופי הדברים הבאים:

זוהר: אתה עוכר ישראל
כסיף: אם אתה ישראל אני עוכר
זוהר: אתה בוגד
כסיף: אתה אפס וזה מחמאה בשבילך
זוהר: בוגד
חיימוביץ': תצאו שניכם

השניים הוצאו מהחדר וחזרו לאחר מכן.

12:10 עריכה

שר החוץ הבריטי, דומיניק ראב, ישוחח השבוע עם נתניהו, ויו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בניסיון לשכנע אותם לחדש את התהליך המדיני לפתרון שתי המדינות.

12:06 עריכה

ניצב ידיד הגיע לוועדת הכנסת וטען כי המוחים נגד ראש הממשלה תכננו להתעמת עם שוטרים ברשתות וכי יש למשטרה צילומי מסך.

"הם הגיעו משולהבים לעימות מול המשטרה", הוא אמר. "ברשתות שלהם, יש פה 10 ארגונים שונים, הם קראו 'אנחנו מגיעים למלחמה', הם הגיעו טעונים כלפי המשטרה".

ניצב דורון ידיד וממלא מקום מפכ
ניצב דורון ידיד וממלא מקום מפכ"ל המשטרה מוטי כהן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מפקד מחוז ירושלים התייחס להתנהלות המשטרה הכללית ואמר כי "אני מתחייב שאני נאמן לחוקי מדינת ישראל ואין לי שיקולים זרים".

11:24 עריכה

השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה, כעת בוועדת הפנים של הכנסת, בדיון בנושא נהלי עבודת משטרת ישראל בזמן הפגנות:

"השוטרים מסכנים את חייהם כדי לשמור על שלומם, בטחונם ובריאותם של אזרחי ישראל. כל השוואה לגרמניה הנאצית היא בזויה ומסוכנת וגורמת לזילות השואה. עושים שימוש באמירת הבזויות הללו כדי להילחם במדינת ישראל. אני עצמי פעלתי מול שוטרים שמעדו באלימות וכך אמשיך. אבל לא אשפוך את דמם בחוצות העיר. חשבו עליהם ועל משפחותיהם בטרם תחרצו דין. מכל החירויות, שכולן מוגבלות ואף אחת מהן איננה מוחלטת, חירותם של אדם או חברה לבטא עצמם הם אלה שבלעדיהם אין חברה חופשית ואין דמוקרטיה.

הקשיים האובייקטיבים, כמו גם התסכול הרב והמתמשך של חלקים בציבור מאי ההצלחה להחליף באופן דמוקרטי את רה"מ בבחירות, אבל גם חופש הביטוי אינו בלתי מוגבל. כשמנגד עומדים ערכים כמו חופש התנועה, שימוש סביר בשטח ציבורי, הגנה מפני פגעי רעש. קיימתי דיונים במשרדי בנושא. אין בידי ידע טוב יותר מקציני המטרה. לא נכנס לטקטיקות של איזה כוח ואמצעים להפעיל. יש לי מהמשטרה 3 דרישות מדיניות: לפעול באופן שווה כלפי הציבורים השונים, לצמצם למינימום את חסימות הכבישים שעלולות להגיע לכדי סיכון חיים. לא תהיה סובלנות לכך. לא להתפרק מחובתה למנוע הפרת חוק. הציבור השקט ברובו ראוי לכך.

ביום חמישי פינתה המשטרה חלק מהמפגינים לצד השני של הרחוב. כולל ח"כ יוראי להב-הרצנו. קיימנו דיון מעמיק בנושא. הוריתי לחדד נהלים בנושא. להבנתי, מפקד המרחב התנצל אישית בפני חבר הכנסת עוד לפני התערבותי.
בשעות הערב התקיימה הפגנת תמיכה ברה"מ. ב 21:30 הגיעו אלי תלונות כי המשטרה מפסיקה תיפלה באמצע. אני סבור שזה כתוצאה מהוראת בגצ בנושא: "המגבלות המוטלות על ההפגנות והרעש לא מקוימות כלשונן. תושבי השכונות סובלים ממטרדי רעש לרבות בשעות לילה מאוחרות".

אז יש כאלה שטוענים כי המשטרה היא משטרת אוחנה. האם גם בית המשפט העליון הוא של אוחנה? המשטרה היא פסיפס של החברה הישראלית. היא של כולם. המשטרה בעת הצורך היא מפעילה כוח. אם כולם היו נשמעים לחוק ולהוראותיה לא היה צורך להפעיל כוח. אני מקבל הודעות מחאה משני הצדדים כל הזמן. אני מבקש לחזק את השוטרות והשוטרים, השומרים על הציבור כולו. מתוך עשרות אלפי אינטראקציות ביום, רוב מוחלט עובר ללא אירועים חריגים. היכן שיש כאלה, נעמוד על בירור האמת והפקת הלקחים. אני סומך על המפקדים, יותר מאשר על מח"ש, שיידעו לתדרך את השוטרים".

11:17 עריכה

אם גן פרטי ייסגר עקב קורונה – כל העלויות והתוצאות יושתו על הגנים וההורים. חבר הכנסת אנדריי קוזינוב מציע להפוך את הגנים למפעלים חיוניים והדבר יאפשר פיצוי. השר שמולי אמר שיש לבחון את זה.

11:02 עריכה

שר החוץ האמריקאי נפגש עם נתניהו.

11:00 עריכה

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות חה"כ חיים כץ אישרה דמי אבטלה לעובדי הבמה הפרילנסרים בתוספת דמי אבטלה למורי דרך – מורי אשכולות. יו"ר הוועדה חיים כץ (הליכוד): "יצרנו רשת הגנה חשובה לפרילנסרים שנפלו בין הכסאות. מוטב למדינה לתת עכשיו, כדי לא לשלם ביוקר בהמשך, כשמשפחות יתרסקו כלכלית.  יש לקדם מתווה לשיחרור עולם התרבות והספורט מהקיפאון".

10:47 עריכה

שר הרווחה נגד האוצר.

10:29 עריכה

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מספר שהרעיון לפתרון סאגת התקציב היה שלו. תודה בצלאל.

10:23 עריכה

שר הסייבר דודי אמסלם שיתף את סרטון המשטרה המראה כי המפיגינים בירושלים התנהגו בצורה לא יפה.

09:59 עריכה

דיווח בגלי צה"ל: מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון ידיד הודיע כי לא יתייצב בוועדת הפנים של הכנסת, לדיון העוסק באלימות משטרתית, למרות שהדיון נקבע על רקע האירועים בשבת במחוז שלו. לאחר הביקורת החליט להגיע. 

אלימות משטרה מהפגנת בלור 22.8.2020, צילום מתוך חשבון הטוויטר של יאיר גולן (צילום: איתי רון)
אלימות משטרה מהפגנת בלור 22.8.2020, צילום מתוך חשבון הטוויטר של יאיר גולן (צילום: איתי רון)

יושבת ראש הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' אמרה בתגובה: "הגיע הזמן שניצב דורון ידיד, מפקד מחוז ירושלים, שאמון על משטרת ירושלים, יגיב על ריבוי הטענות למקרי שימוש מופרז בכוח כלפי מפגינים ועל התהיות לגבי אופן קבלת ההחלטות במחוז שנמצא תחת פיקודו במהלך החודשים האחרונים. הוועדה מצפה ממר ידיד להתייצב באופן ישיר ושקוף בפני הכנסת והציבור ולספק תשובות על מנת לחזק מחדש את אמון הציבור שכל כך נשחק לאחרונה. אני קוראת למפקד המחוז – אנחנו נספק לך את הבמה הראויה. נשמח לשמוע ולהשמיע את דברייך לציבור".

09:51 עריכה

בן כספית משתף סרטונים בהם אחד מהמפגינים מסביר שהמטרה לא הייתה להביא אלפי מפגינים אלא לגרום לפינוי של מאהל בלפור.

09:19 עריכה

הוועדה לביקורת המדינה נפתחה הבוקר בהצבעה על חילופי גברי בוועדת המשנה לביטחון, יחסי חוץ וקשרים בינלאומיים. במקומו של ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), הצביעו בוועדה על חברותו של ח"כ אופיר כץ (ליכוד). כמו כן, לראשונה הוקמה לוועדה, ועדת משנה לענייני הנגב שבראשה יעמוד ח"כ שלמה קרעי.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח: "ועדת המשנה תעסוק בדו"חות חשובים ביותר הנוגעים לנגב וראוי שידונו בצורה רצינית ומעמיקה, כמו מעבר בסיסי צה"ל לנגב, פעילות המשרדים ביחס לנגב ועוד".

ח"כ שלמה קרעי: "מברך את יו"ר הוועדה ח"כ שלח שנענה במהירות לבקשתי להקים ועדה לכזה נושא חשוב ורציני. היו"ר הוכיח כאן רצינות וחתירה לעשייה מהותית. הלוואי והייתי זוכה לכזה שיתוף פעולה טוב ורציני עם כאלו חברים בקואליציה".

09:11 עריכה

האם כל המערכת הפוליטית נגד נסיעת חסידים לאומן אבל אף אחד לא רוצה להיתפס כאשם? אולי.

בינתיים גמזו משמש ככליא ברק:

09:03 עריכה

ברית חרדים כחול לבן? בכאן חדשות מדווחים: בכירים במפלגות החרדיות ייעצו אתמול לאנשי כחול לבן שלא להעניק לנתניהו ולליכוד ויתורים במשא ומתן, גם אם הדבר יוביל לפיצוץ בין הצדדים, כי נתניהו כבר החליט שהוא אינו מעוניין בבחירות, ורק משדר כלפי חוץ שיש אפשרות שהקואליציה תפורק.

בעקבות כך, החליטו בכחול לבן שלא לזוז מעמדתם ולא להסכים לוויתור נוסף בסוגיית המינויים הבכירים. בנוסף, הודעת המפלגות החרדיות אתמול בצהריים, על קבלת פשרת ח"כ צבי האוזר, תואמה מראש רק עם כחול לבן ולא עם הליכוד.

08:43 עריכה

דברים שקורים בלילה:

08:42 עריכה

השר לענייני מודיעין אלי כהן הביע שביעות רצון מהפשרה שהושגה ומדחיית התקציב ב־120 ימים. בראיון ל-103fm אמר "באפריל לא הערכנו שנהיה בגל שני חמור יותר מהגל הראשון. לא חשבנו שבתקופת הקיץ זה יהיה כפול, הקורונה, זה סוג של שפעת הרי. גם בעת הנוכחית אני נגד הסגר ודחיית הבחירות היא ההחלטה הנכונה בגלל סוגיית הקורונה, הסכמי השלום והאתגרים הביטחוניים". על סוגיית מינויי הבכירים בהם היועמ"ש, המפכ"ל ופרקליט המדינה, אמר: "הליכוד זו לא עוד מפלגה. אנחנו המפלגה הגדולה ביותר, אנחנו בהחלט צריכים להיות מעורבים במינויי הבכירים. נבחרנו כדי למנות אנשים שיפעלו בהתאם למדיניות שלנו".

08:32 עריכה

ח"כ עפר שלח התייחס בראיון ל-103fm לפשרה בין הליכוד לכחול לבן: "קטונתי מלהבין את דרכו של נתניהו. המקום שרה"מ מוביל את מדינת ישראל הוא כל כך לא הגיוני שכבר אי אפשר להבין אותו. הוא מונע מפחדיו מהמשפט, מהמפגינים ליד הבית שלו, יש לו כשלון שאי אפשר להתחמק ממנו ואי אפשר להאשים בו את הערבים והשמאל – הקורונה. למה קמה הממשלה הזאת בכלל?"

עפר שלח, יושב ראש ועדת הקורונה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
עפר שלח, יושב ראש ועדת הקורונה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

לשאלה אם היה עדיף היה ללכת לבחירות עכשיו, עונה שלח: "עדיף היה שיהיה תקציב. נבחרה החלופה הגרועה ביותר: גם אין תקציב, גם יהיה ניהול גרוע וברור לכולם שיהיו בחירות. אם לא בנובמבר אז בפברואר. המהלך האחרון רק מאריך את הייסורים של כולם. כחול לבן נכנסו לממשלה לטענתם כדי להתמודד עם הקורונה, להעביר תקציב ולמנוע בחירות. אז הם מתמודדים עם הקורונה יותר גרוע ממה שהיה קודם, תקציב אין, ובחירות יהיו. אם גנץ לא היה נכנע היה לנו רוב. בסוף הם גם בחרו בחרפה וגם יקבלו מלחמה".

08:14 עריכה

כתבת גלי צה"ל מוריה אסרף וולברג דיווחה כי לשכת ראש הממשלה סערה אתמול עקב חוסר הסכמה לגבי הטיסות לאומן. פרויקטור הקורונה גמזו לא מוכן להתיר את האירוע השנתי עקב חשש מתחלואה גבוהה ומצד שני ליצמן ודרעי לא מוכנים לוותר. ראש הממשלה רוצה שגם כחול לבן יהיו שותפים להחלטה.

08:02 עריכה

ממשיכה ההסלמה ההדרגתית מול עזה.

07:55 עריכה

התכנית של הליכוד: לנצח את בנט.

שימו לב מה אומרים לי מעגלים פנימיים בליכוד: המטרה של 120 ימים הבאים הנה לשפוך כמויות של כסף על הבייס של בנט, כדי שהם…

פורסם על ידי ‏‎Tal Schneider‎‏ ב- יום ראשון, 23 באוגוסט 2020

07:53 עריכה

הכתב הפרלמנטרי של מעריב נזכר בצביקה האוזר הצעיר המבטיח:

07:46 עריכה

השר זאב אלקין טוען שבליכוד מאוד התאמצו כדי למנוע את הבחירות. לדבריו "היינו הראשונים שהסכמנו לתמוך בחוק של האוזר עוד לפני כחול לבן, ואנחנו הראשונים שקיבלנו את הנוסח המחודש שלה וקידמנו אותה הלילה". השר הוסיף בראיון ברשת ב' ש-"אנחנו לא ויתרנו מרצוננו על נושא הריבונות. האמריקנים החליטו שבשלב הזה הם לא רוצים לתמוך בהחלת הריבונות, אלא רוצים לדחות את זה אין כאן ויתור ישראלי אלא ניצול הזדמנות מדינית של הסכם היסטורי".

07:41 עריכה

עקב חשיפה לפנינה תמנו – שטה שחולה בקורונה: שר המשפטים אבי ניסנקורן, השר אסף זמיר, תהלה פרידמן והשר שטייניץ נכנסו לבידוד.

גנץ באיחולי החלמה:

מאוחר יותר יצאה הודעה מדוברות הכנסת. לשונה: בתום חקירה אפידמיולוגית שנעשתה ע"י נציגי משרד הבריאות עולה כי השרים : אסף זמיר, אבי ניסנקורן, יובל שטייניץ; סגן השר גדי יברקן וכן חברי הכנסת: תהילה פרידמן, איילת שקד, דוד ביטן – נדרשו להיכנס לבידוד ביתי נוכח חשיפתם לשרה פנינה תמנו שטה, אשר נמצאה חולה מאומתת לנגיף הקורונה.

נציגי משרד הבריאות פנו לשרים, לסגן השר ולחברי הכנסת ועדכנו אותם בפרטי החקירה וכן עדכנו במקביל את קצין הכנסת, ניצב יוסף גריף בממצאים.

07:36 עריכה

שר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו, נחת בישראל. הוא יבקר בירושלים, וצפוי להפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וכן עם ראש הממשלה החליפי בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. השר יבקר גם בסודאן, ובחריין ואיחוד האמירויות כדי לדון בהסכם עם ישראל וההשפעה האיראנית באיזור.

במפלגה הדמוקרטית האמריקאית זועמים על כוונתו של פומפאו לשאת נאום פוליטי בישראל.

ציוץ של פומפאו על הביקור:

07:26 עריכה

שר הכלכלה עמיר פרץ אמר כי הדחייה בהעברת התקציב תיתן לממשלה הזדמנות לפתור את הבעיות והסביר כי הסוגיות שבמחלוקת שומרי הסף, תקנון עבודת הממשלה והתקציב טרם נפתרו, "לצערי הרב במקום לדון בפיוס אז עוסקים בתרגילים של ראש הממשלה". פרץ הוסיף: "יש לנו הסכם מסודר, כל סעיף נבחן כדי לייצר יציבות. מדוע נתניהו מחפש דרכים לעקוף את הסכם? הוא לא ימצא שותף הגון יותר מגנץ, שלא זז מילימטר".

השר אמר שמגיפת הקורונה תיפתר יום אחד אבל "מגיפת האבטלה" תישאר איתנו שנים רבות. על כן צריך להפעיל את מודל החל"ת הגרמני – המעסיק יעסיק עובדים בחלקי משרה והמדינה תשלים לעובד את שכרו דרך תשלום החל"ת.

07:12 עריכה

יו"ר מרץ ניצן הורוביץ אמר ברשת ב': "שמעתי את הנאום של נתניהו אתמול. זה היה נאום רצוף שקרים, האיש פשוט משקר בלי הכרה. כולל בנתונים עובדתיים כביכול. זאת דוגמה לכל ההתנהלות שלו. האיש לא מכבד הסכמים ולא אומר אמת"

06:45 עריכה

בשש בבוקר, אחרי ליל דיונים ארוך, אישרה ועדת הכספים את הצעת החוק של ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) הדוחה את מועד הגשת תקציב המדינה ב-120 יום.

על פי הסיכום, יתווספו 11 מיליארד ש"ח לתקציב הנוכחי עד סוף 2020 ומינויי בכירים בשירות המדינה יוקפאו לתקופה זו.

המשמעות היא כי לא יתמנה מפכ"ל קבוע או פרקליט המדינה.

הצעת החוק תעבור כעת לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ואם אכן תושלם ההצבעה עד הלילה בחצות, יימנע פיזור הכנסת והליכה לבחירות בנובמבר.

הדיונים בוועדת הכספים החלו אמש בתשע בערב, אחרי הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מוכן למתווה הפשרה שהציע האוזר.

באחת בלילה, צייצה ח"כ עאידה תומא סלימאן כי הוויכוחים בוועדה נמשכים.

שעה קלה אחר כך, ח"כ אחמד טיבי החליט להזמין לכל הנוכחים פיצה.

לקראת ארבע לפנות בוקר – התקדמות. הוועדה החליטה לכלול בהצעת החוק גם תקציב עבור תוכניות מיוחדות כגון היל"ה.

ולבסוף, לקראת שש בבוקר, ועדת הכספים אישרה את הצעת החוק של האוזר.

רק הלילה בחצות נדע אם כל העבודה הזו לא היתה לחינם.

סגירה