ראשי הערים החרדיות מתנגדים לסגר, הערבים תומכים בו

סגר מקומי כללי יוטל מיום שני בכ-30 ערים, רובן ערביות וחרדיות ● בערים הללו תיאסר הכניסה והיציאה וייאסר על התושבים להתרחק יותר מ-500 מטר מבתיהם ● בכל הערים האדומות ייסגרו מרבית העסקים ומוסדות החינוך ● גמזו: "ייתכן שבעוד שבוע נידרש לסגר כולל" ● גנץ: "אלפי חיילים יגיעו לערים האדומות ויסייעו לתושבים" ● ממשלת אוקראינה אסרה על התקהלויות באומן בראש השנה ● מנדלבליט: "משפט נתניהו אינו עילה לצאת לנבצרות"

ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין
22:14 עריכה

ראשי הערים החרדיות מתנגדים להטלת סגר על עריהם, ואילו ראשי הערים הערביות תומכים בהחלטה. כך עולה מתגובותיהם לתקשורת של ראשי הערים להחלטת קבינט הקורונה על הטלת סגרים ומגבלות על הערים ה"אדומות", שרובן חרדיות וערביות.

ראש עיריית אלעד, ישראל פרוש, הזהיר שסגר לגרום דווקא להגדלת ההדבקה, "הם לא בודקים את זה נכון, הם גורמים לאיבוד הציבור אמון שלנו. ביהוד ואור יהודה שם גרים בבתים קומתיים פחות נפשות בבתים, יודעים להתמודד עם זה יותר טוב. אצלנו יש דירות קטנות ומשפחות מרובות ילדים. מה שקורה בסגר זה שיש 300 נפשות בבניין אחד, צריך לשבת ולראות איך אנחנו מבצעים את ההחלטות הקבינט, אנחנו צרכים להיערך לזה".

מעיריית בני ברק נמסר כי: "הטלת הסגר על העיר היא עונש קולקטיבי. אנו מבקשים מהממשלה להילחם לצידנו ולא בנו. כפי שהוכח גם בגל הראשון, סגר אינו הפתרון. ההחלטה המסתמנת להטיל סגר על העיר מאכזבת ומגבירה את חוסר האמון של הציבור החרדי בשיקולי פרויקטור הקורונה ומקבלי ההחלטות. מלחמתה הנחושה של העיריה בקורונה הפכה אותה למודל לחיקוי עבור רשויות אחרות ומשרדי ממשלה, לכן זו סטירת לחי שדווקא היא מאויימת ונענשת שוב ושוב ומשמשת שעיר לעזאזל".

בני ברק. עימותים בין כוחות הביטחון לתושבים (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
בני ברק. עימותים בין כוחות הביטחון לתושבים (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

ואילו ראש עיריית כפר קאסם באדיר עאדל אמר: "אנחנו מסכימים עם העמדה של פרופ' גמזו, והודענו לו שגם אם לא היו מטילים סגר, אנחנו כפר בארה, וג'לג'וליה היינו מטילים סגר עצמי. התחלואה גבוה מאוד אצלנו, לדעתנו צריך את הכלי הזה כדי לאפס את הנתונים. אנחנו סומכים על התושבים שלנו שהם מספיק נבנים וחכמים כדי לחיות בצל הקורונה עם כל ההנחיות של משרד הבריאות".

לדברי עאדל: "אני סומך על ההתנהלות של גמזו, הוא והצוות שלו מקצועיים ועניינים. הבריאות של האנשים חשובה יותר, הגענו למצב שיש סכנה לבריאות וחיי אנשים. אין מנוס מסגר כדי לשמור על חיי האנשים במיוחד כשמדובר בתקופה מוגבלת של בין שבוע לשבועיים".

גם סמיר מחאמיד, ראש עיריית אום אל-פאחם אמר: "אני מסכים עם האמצעים שהם נוקטים, לא נשאר מנוס כדי להחמיר את ההגבלות. אני רוצה שהתלמידים יחזרו כמה שיותר מהר, אולי זאת הדרך לפתוח את בתי הספר כמה שיותר מוקדם. אני מקווה שזה לא יארך הרבה זמן ונצא מהפלונטר הזה כמה שיותר מהר.

לדברי מחאמיד: "לצערי הרב אצלנו בחברה הערבית העלייה בתחלואה נובעת משני גורמים: אי שמירה על בידודים והתקהלויות בעיקר בחתונות שנעשות בעיקר בחצרות הבתים. אני הסכמתי עם הרעיון לסגר, אני לא הבעתי התנגדות, אני חושב שבמו ידינו הגענו למצב הזה, זה חוסר אחריות אישי שגרם לתחלואה רבתית. אנחנו היינו בסרט הזה ואני חושב שזה יביא לתוצאות טובות, כי אין לנו ברירה".

22:00 עריכה

קבינט הקורונה החליט היום להפוך שכונות בירושלים ל"אזורים אדומים" שבהם ייסגרו עסקים ובתי ספר. אבל ח"כ מתן כהנא אומר כי "דווקא עכשיו" הזמן לבוא לטייל בעיר הבירה:

21:28 עריכה

ממשלת אוקראינה הודיעה הערב רשמית כי לא תאפשר התקהלויות בעיר אומן במהלך חגי תשרי. אם הודעת הממשלה האוקראינית תיאכף, יווצר מצב שאותם חסידים שהגיעו לאוקראינה לקראת החג לא יוכלו לקיים בו כל הילולה.

לפי הודעת הממשלה האוקראינת, תהיה מגבלה של אדם אחד בכל 10 מטרים מרובעים, לא תתאפשר מכירת מזון, יוקמו מחסומים ותהיה אכיפה מוגברת. המגבלות יהיו תקפות בתאריכים 15-21 בספטמבר.

אתמול פרסה המשטרה האוקראינית 500 שוטרים ברחבי העיר על מנת למנוע תקריות בין התושבים המקומיים לבין חסידי ברסלב שהגיעו לחגוג את ראש השנה. בשבוע האחרון אירעו כמה אירועים אלימים בין הצדדים כשבין היתר חסידים שהגיעו לעיר התקבלו בקללות ובקריאות "החוצה". בתחילת השבוע הותקף בחנות בעיר חסיד ונגרם נזק לפניו. המשטרה המקומית חוקרת את הפרשה ופתחה תיק פלילי בגין "חוליגניות".

חסידים מתפללים ברחובות אומן בראש השנה ב-2013 (צילום: יעקב נעומי/פלאש90)
חסידים מתפללים ברחובות אומן בראש השנה ב-2013 (צילום: יעקב נעומי/פלאש90)
21:23 עריכה

גם ח"כ קרין אלהרר אינה מרוצה מהודעתו של היועמ"ש לפיה משפט נתניהו אינו עילה לנבצרות:

21:20 עריכה

האם יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, מאשים את אביו, האחראי הישיר על השב"כ, כי הוא מסייע בסתר למפגינים נגדו ומסתיר מהציבור את המידע על ההדבקה בהפגנות מול ביתו-שלו? או שמא הוא מאשים אותו דווקא בהסתרת נתונים על הדבקה נמוכה בהפגנות הללו? השאלות הללו עולות מתגובה של העיתונאי ברוך קרא לציוץ תמוה בטוויטר של נתניהו הצעיר:

 

21:14 עריכה

בכירי מערכת המשפט, ביניהם שר המשפטים ניסנקורן, היועמ"ש מנדלבליט ונשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות, נפגשו היום בכנס לשכת עורכי הדין ואמרו דברים קשים על ההתקפות הפוליטיות כנגדם. נראה כי ח"כ שלמה קרעי החליט להדגים להם למה הם התכוונו בדבריהם:

21:11 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, חזר הערב על הצהרתו לפיו האישום והמשפט של רה"מ אינם עילה ליציאה לנבצרות. ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, לא התלהב:

20:56 עריכה

הסגר שעליו החליטה הממשלה היום בערים האדומות יתחיל ביום שני הקרוב. כך הודיע הערב שר הביטחון בני גנץ.

גנץ הודיע כי "מאות חיילים יסייעו למשטרה באכיפת הסגר ב-30 היישובים והערים האדומות, במטרה לבלום את התפשטות הקורונה. בנוסף, הוארכו תוקפם של 7,000 תקני מילואים לטובת הבצע רחב ההיקף, שיחל ביום שני".

"בסיכום הערכת מצב שנערכה הורה שר הביטחון לפעול בתיאום עם משטרת ישראל ולתגבר אותה במאות חיילי צה"ל בערים האדומות החל מיום שני הקרוב", הודיע גנץ, "הנחתי את פיקוד העורף למקד מאמץ בחקירות אפידמיולוגיות, בדיקות, סיוע בהעברת חבילות מזון וזאת בתיאום עם הרשויות המקומיות".

"7,000 תקני המילואים שיוארכו במסגרת המאבק בקורונה חודשיים נוספים ישמשו עבור הפעולות הבאות: 3,000 חיילי מילואים יצטרפו לפעילות בתוך הערים האדומות, 3,000 נוספים לפעילות במפקדת הקורונה ו-1,000 צווי מילואים לפעילות שוטפת של פיקוד העורף".

בני ברק, היום (צילום: Flas90)
בני ברק, היום (צילום: Flas90)
20:51 עריכה

שר הביטחון לשעבר ויו"ר ימינה, נפתלי בנט, מאשים את הממשלה בעלייה בהדבקה בקורונה. 

"התנהלות הממשלה היא כמו ממשלה וגנרלים שבאמצע מלחמה, בשיא המערכה, נוטשים ומתחילים להתעסק במלחמות ביניהם ובשטויות, כן תקציב לא תקציב, כן בחירות לא בחירות", אמר בנט הערב בראיון לחדשות ערוץ 12, "תוכניות שאני ואנשים אחרים עמלנו עליהם במשך חודשים, המלוניות, הבדיקות, המעקב האפידמיולוגי, לא יצאו לפועל בגלל גרירת רגליים של הממשלה. וכך הגענו לסכנה של סגר, בזמן שעסקים עדיין מלקקים את פצעיהם מהסגר הקודם".

הליכוד מיהר למסור בתגובה לדבריו של בנט: "בנט לחץ לפתוח מהר את המשק, ובכך תרם תרומה מכרעת לעלייה בתחלואה". בנט הגיב לתגובת הליכוד: "כמה קל להאשים את כולם, אותי, את הפרוייקט רוני גמזו, את הציבור, ורק לא את הממשלה שלא מתפקדת".

נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

 

20:39 עריכה

העלייה בתחלואה מתגלה יומיים אחרי תחילת שנת הלימודים, ובמערכת הפוליטית, בישיבת קבינט הקורונה ובתקשורת קישרו בין שני האירועים וטענו שהחזרה ללימודים הביאה להידרדרות. שר החינוך יואב גלנט מזכיר למבקרים שטענתם איננה יכולה להיות נכונה:

20:37 עריכה

בג"ץ דחה עתירה להעמדתו לדין של אל"מ ישראל שומר, שירה למוות בגב במוחמד כוסבה בזמן שברח ממנו לאחר שהטיח אבן גדולה בחזית הרכב בו נסע עם חייליו. ח"כ בצלאל סמוטריץ' מרוצה, לשם שינוי, מהחלטת בג"צ:

 

20:34 עריכה

בעיצומו של משבר הקורונה, צבא הגנה לישראל מוציא הודעה רשמית על נושא אחר שלא ברור כיצד ניתן לקשר אותו לאירועים האקטואליים:

20:31 עריכה

בכירי המערכת הפוליטית ממשיכים להגיב לזינוק בהדבקה בקורונה ולהחלטת הממשלה להטיל סגרים מקומיים בערים אדומות:

 

20:23 עריכה

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, מצא אשמים בעלייה החדה בהדבקה בקורונה: הציבור, הכנסת, השרים האחרים, הציבור, המפגינים – ורק לא משרד הבריאות. 

בראיון לחדשות ערוץ 12 על רקע ההחלטה על הטלת סגר אמר אדלשטיין: "הנסיון שלנו להגביל אירועים והתקהלויות ולשמור על מסיכות וריחוק חברתי, לצערי הרב, בכל פעם שהעברנו הגבלות, הן עברו קיצוצים, קודם בממשלה ואחר כך בכנסת. בסופו של דבר אין שום מגבלות וכך הגענו קרוב להטלת סגר".

בתשובה לשאלה, האם אין למשרד הבריאות ולעומד בראשו אחריות לכישלון בעצירת ההדבקה, אמר אדלשטיין: "אף אחד לא חף מטעויות. אני לא מתחרט לרגע שמיניתי את גמזו, גם אם הוא עשה מדי פעם טעויות, הוא איש מקצוע מהמעלה הראשונה. אבל בסופו של דבר ברגע שכל הגבלה שביקשנו לעשות נתקלה בהתנגדויות – לא היה שום סיכוי לעצור את הנגיף".

"ראינו דברים מקוממים מאוד, ראינו חתונות ענקיות של אלפי אנשים, הפרות של ההנחיות, עסקים שפעלו בניגוד לכל ההוראות, אנשים שהסתובבו בלי מסיכות. אנשים צריכים להבין שהאחריות היא עליהם".

בתשובה לשאלה מה דעתו על הטענה שהשמיע היום ח"כ מיקי זוהר, לפיה ההפגנות נגד ראש הממשלה נתניהו הן הגורם לעלייה בהדבקה, אמר אדלשטיין: "כשאנחנו מגבילים זכויות יסוד של אנשים, כמו מקומות עבודה, לימודים וגם תפילות בבתי כנסת – לא היה מזיק להגביל גם את ההפגנות. לנגיף הקורונה אין דעות פוליטיות והוא נדבק לכולם. וגם אם הן לא יוגבלו, ראוי שהמפגינים עצמם יחשבו על כך".

בתשובה לשאלה, מדוע להטיל סגר כאשר מספר החולים הקשים עדיין רחוק מלסכן את מערכת הבריאות, אמר אדלשטיין: "הנגיף הזה מאוד ערמומי, והזינוק בהדבקה שראינו היום יגיע בקרוב גם לעלייה במספר החולים הקשים בבתי החולים והמתים, לצערי, כפי שראינו שקרה גם לפני כן".

יולי אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יולי אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

 

20:14 עריכה

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, הפרופסור גבי ברבש, תומך בסגר כולל ולא בסגרים מקומיים כפי שהוחלט היום בקבינט הקורונה. כך הצהיר הערב ברבש בראיון לחדשות ערוץ 12. לדברי ברבש: "סגרים מקומיים היה צריך להטיל לפני חודש. עכשיו סגר על 60 אלף איש לא אפשרי. אין מנוס מסגר ארצי, ואחריו להפעיל את תוכנית רמזור, לא עכשיו".

"אם היינו נשארים על 500 נפטרים לחודש אז סבבה", אמר ברבש, "אבל זה לא יישאר ככה. המספרים עולים ואנחנו תוך חודש וחצי נגיע מ-400 ל-600 חולים קשים ותוך חודשיים נגיע ל-700 ונתקרב לקו האדום של 800 חולים קשים שמסכן את מערכת הבריאות".

פרופ' גבי ברבש (צילום: צילום מסך חדשות 12)
פרופ' גבי ברבש (צילום: צילום מסך חדשות 12)
20:04 עריכה

יו"ר ועדת הקורונה של הכנסת, יפעת שאשא-ביטון, מתכוונת להתנגד להטלת סגר כולל ולהיאבק בה, אם קבינט הקורונה יחליט על כך בעוד שבוע. 

ביטון אמרה הערב לחדשות ערוץ 12: "סגר כולל הוא מעשה קיצוני, מכת מוות לכלכלה מכת מוות לחברה, אנחנו לא צריכים לעשות את זה".

יפעת שאשא ביטון נואמת בכנסת במאי 2019, אז היתה שרת שיכון. הליכוד מבקש להדיח אותה מתפקידה הנוכחי כיו"ר ועדת קורונה אחרי שהצביעה בעד אישור לפתוח בריכות וחדרי כושר בניגוד לעמדת הממשלה (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)
יפעת שאשא ביטון (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)
19:44 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, חזר הערב והצהיר שוב את עמדתו לפיה ראש הממשלה אינו צריך לצאת לנבצרות בשל כתבי האישום שלו והמשפט שבו הוא נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

מנדלבליט, שדיבר בכנס לשכת עורכי הדין בנוכחות שר המשפטים אבי ניסנקורן ובכירי מערכת המשפט, אמר: "כתב האישום הוגש נגד האזרח, מר בנימין נתניהו, בגין מעשים המיוחסים לו באופן אישי, ולא נגד ראש ממשלה באשר הוא כזה. בוודאי שכתב האישום לא הוגש חלילה נגד מפלגה פוליטית כלשהי.

לדברי מנדלבליט: "כפי שהבהרתי לבית המשפט העליון – כהונתו בתפקיד של ראש ממשלה העומד לדין בפלילים הינה אפשרית תחת מגבלה מאוד ברורה של הסדר ניגוד עניינים, המונע ממנו כל אפשרות להשפיע על ענייניו הפליליים האישיים באמצעות הפעלת סמכויותיו השלטוניות".

19:28 עריכה

שר השיכון ושר הבריאות לשעבר, יעקב ליצמן, הגיב להחלטת קבינט הקורונה על הטלת סגר ומגבלות תנועה ופרנסה על עשרות ערים, רבות מהן חרדיות. ליצמן, שהתראיין בגלי צה"ל, לא הבהיר אם הוא מתנגד להחלטה עצמה – אבל אמר כי הוא רואה בה "מבוא" להטלת הסגר כללי בחגים שנגדו הבטיח להילחם:

19:23 עריכה

מנדלבליט, שנאם בנוכחות בכירי מערכת המשפט בכנס לשכת עורכי הדין, תקף בחריפות את הרטוריקה שמשמיעה הממשלה כלפיו וכלפי עמיתיו: "מביקורת ועד להתקפות שלוחות רסן נגד בית המשפט, ואף השמעת השמצות אישיות נגד שופטים בגין פסיקתם, לרבות מצד אישי ציבור, כפי שנעשה לאחרונה יש מרחק רב. התופעה הפסולה הזו צריכה להיפסק. אין לה מקום במדינה דמוקרטית ששלטון החוק הוא חלק בלתי נפרד מהקוד הגנטי שלה".

אביחי מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אביחי מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

 

19:20 עריכה

בעקבות גל הפרישות הדרמטי במשרד האוצר והטענות שנשמעו מהפקידים המתפטרים על הפגיעה במנהל התקין באוצר, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתייצב לצדו של היועץ המשפטי של האוצר:

19:18 עריכה

המשטרה נערכת כבר עכשיו להפגנות נגד ראש הממשלה במוצאי שבת:

19:17 עריכה

ראשי מערכת המשפט נפגשו בכנס לשכת עורכי הדין. באופן לא מפתיע, חלק גדול מהנאומים בכנס עוסק בהתקפות הממשלה ומקורביה על המערכת:

19:12 עריכה

פרוייקטור הקורונה רוני גמזו מזהיר:

19:10 עריכה

שר הביטחון וראש הממשלה החלופי בני גנץ, אדם בעל רקורד ידוע של קיום הבטחות, מבטיח לסייע לתושבי הערים האדומות שעומדות להיכנס לסגר במזון ובמקומות במלוניות:

18:05 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, נתקל בקבוצת עיתונאים שביקשו ממנו תגובה להתקפות החריפות נגדו של מקורבי ראש הממשלה נתניהו. מנדלבליט לא השיב למרבית השאלות, ובכל זאת הצליח "להשחיל" לנתניהו עקיצה צורמת בשתי מילים:

18:02 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, מגיב להחלטת קבינט הקורונה להטיל סגר והגבלות קשות על עשרות יישובים שרבים מהם ערביים ועל אחדות מהערים הערביות הגדולות בישראל. עודה, שתומך בסגר ושבימים האחרונים הרבה להאשים את הציבור הערבי בהפרת הוראות הקורונה, מפנה כרגע את האשמה העיקרית להידרדרות כלפי הממשלה:

18:00 עריכה

הח"כ לשעבר משה פייגלין, שבבחירות לכנסת ה-22 ("בחירות מועד א'") הוביל את מפלגת זהות שנחשבה לכוח עולה בפוליטיקה ואחר כך נעלם מהזירה הפוליטית, פרסם היום אחרי שתיקה ארוכה סדרת ציוצים בטוויטר. פייגלין לא שבר את שתיקתו ביחס למגפת קורונה ולמשבר הכלכלי והחברתי שמתלווה אליה, אלא דווקא על היחסים בין ארצות הברית לבין בית הדין הבינלאומי בהאג:

17:55 עריכה

המועמד החדש של שרת התחבורה מירי רגב לתפקיד יו"ר רשות שדות התעופה הוא ניצב בדימוס יורם הלוי – כך דיווח אתר וואלה! NEWS. הלוי, מפקד מחוז ירושלים לשעבר, היה מועמד מוביל לתפקיד מפכ"ל המשטרה.

וואלה ציטט "גורמים פוליטיים" שטענו כי רגב מתכוונת למנות את הלוי לתפקיד יו"ר רשות שדות התעופה, לאחר שהמועמד הראשון שלה לתפקיד נפסל בוועדת הבדיקה למינויים ברשות החברות הממשלתיות.

הלוי, שכיהן בעבר כמפקד הימ"מ, להב 433, מג"ב, מחוז דרום ומחוז ירושלים, שירת במשטרה במשך יותר מ-30 שנה ופרש לפני כשנתיים. בעבר פורסם כי רגב שאפה למנות את הלוי למפכ"ל בזמן שנחשבה למועמדת מובילה לתפקיד השרה לביטחון פנים.

ניצב יורם הלוי במזרח ירושלים ב-2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצב יורם הלוי במזרח ירושלים ב-2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

 

17:50 עריכה

ראש הממשלה נתניהו מבשר על הסגרים המקומיים שקבינט הקורונה החליט להטיל על הערים האדומות והערים האדומות-בוהקות:

17:49 עריכה

תגובות במערכת הפוליטית להחלטה על הטלת סגר מקומי על כ-30 יישובים ומגבלות על עשרות יישובים נוספים, רובם ערביים ודתיים:

17:29 עריכה

קבינט הקורונה החליט אחר הצהריים להטיל סגר מקומי יום שני הקרוב על 30 רשויות מקומיות שנחשבות "אדומות בוהקות" והגבלות נוספות על רשויות נוספות שמוגדרות אדומות. ההחלטה יכולה לצאת לפועל באופן מיידי אבל מותנית עדיין באישור רטרואקטיבי של ועדת הקורונה בכנסת.

לפי ההחלטה, ביצוע הסגר ב-30 ערים מותנה באישור של המשטרה שהיא יכולה לבצע אותו. אם המשטרה תודיע שלא תצליח לעמוד בכך – תצומצם רשימת היישובים שעליהם יוטל סגר.

בדיון בקבינט הציג פרוייקטור הקורונה רוני גמזו את הרשויות שמוגדרות בעיניו "אדומות בוהקות", ובהן החליטה הממשלה לבצע סגר מקומי: בני ברק, טירה, בית שמש, כפר קאסם, אום אל-פחם, אלעד, ביתר עילית, לקיה, דליית אל-כרמל, מעלה עירון וטייבה. ואולם, לפי שעה, השרים עדיין לא החליטו על רשימה עדכנית וסופית של הרשויות שתגובש רק ביום ראשון.

במסגרת הסגר יוטל בערים ה"אדומות בוהקות" איסור על התרחקות של יותר מ-500 מטר מהבית. כל העסקים ייסגרו למעט אלה שיוגדרו כ"חיוניים". מערכת החינוך תיסגר למעט גני הילדים והחינוך המיוחד. יוגבלו היציאה מהיישוב או מהשכונה והכניסה אליה.

השרים החליטו כי הקריטריון להיכללות ברשימת היישובים ה"אדומים בוהקים" הוא שיותר מאחוז מתושביהם מאובחנים כחולי ונשאי קורונה.

עוד החליט הקבינט כי על כלל הערים ה"אדומות" יוטלו עוצר לילי, איסור על קיום מסחר למעט בעסקים המוגדרים חיוניים ואיסור על הפעלת מערכת החינוך למעט הגנים והחינוך המיוחד.

השרים אריה דרעי ויעקב ליצמן התנגדו להטלת סגר נקודתי על הרשויות האדומות בלבד. דרעי ציין כי "כל המומחים אומרים שסגרים על ערים אדומות לא יביאו פתרון וישאירו את מספר החולים על כ-2,000 ביום. אין היגיון". שר האנרגיה יובל שטייניץ קרא להטיל סגר בכל הערים, ולא רק ב"אדומות". שר האוצר ישראל כ"ץ הביע לכך התנגדות נחרצת. שר המדע יזהר שי אמר כי "אין סיבה הגיונית להבדיל בין ערים אדומות ואדומות מובהקות, צריך להפעיל את מגבלות הרמזור באופן אחיד על כל הערים האדומות".

עוד הוחלט כי ביום חמישי הבא יתקיים דיון בקבינט הקורונה על הטלת סגר ארצי. 

פרויקטור הקורונה רוני גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
פרויקטור הקורונה רוני גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
17:17 עריכה

מחזה לא נפוץ נצפה היום מול משרדי הנהלת מח"ש: הרב יעקב נגד מהישיבה של ההתנחלות עתניאל שבדרום הר חברון נצפה נואם בהפגנה למען חשיפת הסרטונים המתעדים את רגעיו האחרונים של איאד אל חאלק, פלסטיני ממזרח ירושלים שנהרג מירי משטרתי. באופן לא מפתיע, חלק מפעילי הימין הרדיקלי לא התלהבות מנוכחותו של הרב בהפגנה:

17:14 עריכה

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת תתכנס ביום ראשון הקרוב ב15:00 לדון ולהצביע בנושא "הסמכת שב"כ לסייע במאמץ לצמצום התפשטות הקורונה".

מההודעה המעורפלת-מעט על הדיון בוועדה, שהוציא יו"ר הוועדה צבי האוזר, משתמע שנושא הדיון הוא הטכנולוגיה שמפעיל השב"כ לאיכון סלולארי של חולי קורונה. בהודעה נכתב כי מדובר ב"דיון והצבעה על הכרזת הממשלה לעניין הסמכת שירות הביטחון הכללי לבצע פעולות סיוע בהתאם לחוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש וקידום השימוש בטכנולוגיה אזרחית לאיתור מי שהיו במגע קרוב עם חולים".

בנימין נתניהו וצבי האוזר (צילום: Kobi Gideon / Flash90)
בנימין נתניהו וצבי האוזר (צילום: Kobi Gideon / Flash90)
17:10 עריכה

על רקע האיומים בסגרים מקומיים בערים אדומות – כלומר, חרדיות – איש התקשורת החרדי משה ויסברג מאיים על פרוייקטור הקורונה רוני גמזו ב"אנארכיה" ויו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, יוצא להגנתו של הפרוייקטור ומזהיר מפני ההשלכות:

16:38 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ופרוייקטור הקורונה רוני גמזו דורשים תקציב של 700 מיליון שקל למפקדת "אלון" של צה"ל. כך מדווח עיתון "הארץ". המפקדה, שמוקמת בימים אלה, אמורה להיות אחראית על קטיעת שרשרת ההדבקה בקורונה, מערך ההסברה של הוראות הקורונה, הבדיקות והחקירות האפידמיולוגי. בפרסום ב"הארץ" מעלית הכתבת, רוני לינדר גנץ, את החשש לכפל סמכויות בין "אלון" למשרד הבריאות.

.
.
16:32 עריכה

התקשורת עוסקת בהתגוששות הפנימית (האמיתית או המדומה) ביש עתיד על אפשרות הפריימריז במפלגה. ואילו יאיר לפיד עצמו מתמקד בביקורת עניינית על כשלונות הממשלה:

16:30 עריכה

16:28 עריכה

רחפן הטיל היום בצהריים מעל כיכר רבין בתל אביב עשרות שקיות שבכל אחת מהן נמצא גרם מריחואנה. בגלל הרוח, התעופפו השקיות לעבר הכביש ברחוב אבן גבירול ולרחובות הסמוכים. עוברי אורח מיהרו לאסוף את השקיות ולגלגל את תוכנן.

זמן מה אחר כך עצרה המשטרה שני גברים בשנות ה-30 לחייהם בחשד שהפעילו את הרחפן. מהמשטרה נמסר: "הפצת החומר החשוד כסם מהווה סחר בסם מסוכן לכל דבר ועניין, והחשודים שנעצרו ייחקרו בהתאם".

האירוע פורסם כמה דקון מראש בקבוצת טלגרם קטנה בשם "הרחפן הירוק". בהודעה בקבוצה נכתב: "הגיע הרגע אחים יקרים שלי, ההתרגשות בשיאה. זה ציפור? זה מטוס? לאאא זה הרחפן הירוק. מחלקים לכם קנאביס חינם מהשמיים, מתנות קטנות הרחפן הירוק שלח לי. מחממים מנועים, מהדקים חגורות מוכנים להמראה ! תיהנו אהובים שלי כאן אחיכם האווירי שדואג לכולנו לאהבת חינם!! פינוקים לסופ"ש באוויר".

מריחואנה, צילום אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מריחואנה, צילום אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

 

16:00 עריכה

מפלגת יש עתיד מפיצה פייק ניוז על מגפת הקורונה (למעשה יש 25 מדינות שבהן ההדבקה גדולה יותר מאשר בישראל, כולל מדינות מפותחות כמו קנדה):

15:38 עריכה

על רקע משבר הפריימריז ב"יש עתיד" סקר ראשון בדק בקרב מצביעי כחול לבן והמפלגות ששמאלה ממנה את מי הם מעדיפים בראש המפלגה:

14:42 עריכה

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דחה את בקשת משרד הבריאות ולא הוציא צו המורה לעובדי המעבדות השובתים לשוב לעבודתם.

14:39 עריכה

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיים פגישת עבודה עם שר החוץ של רומניה, בוגדן אאורסקו, המבקר בישראל. אתמול נפגש אאורסקו עם ראש הממשלה נתניהו, עם ראש הממשלה החליפי גנץ, עם מקבילו הישראלי, שר החוץ אשכנזי, ועם יושב ראש האופוזיציה לפיד.

14:34 עריכה

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, החלימה מקורונה.

 

14:27 עריכה

פרויקטור הקורונה רוני גמזו ביקש בהערכת מצב, שהתקיימה לפני ישיבת קבינט הקורונה, שלא לדון בהטלה של סגר מלא לפני 10 בספטמבר – כי במועד זה ניתן יהיה לבחון את השפעת פתיחת שנת הלימודים על שיעורי התחלואה. כך דיווח ירון אברהם ב-N12.

14:18 עריכה

סיעת יש עתיד – תל"ם גייסה ארבעים חתימות של חברי כנסת, וביום רביעי הקרוב ייערך דיון במליאה בנושא "הכישלון המחפיר של ראש הממשלה בניהול המשבר הכלכלי והבריאותי"; ראש הממשלה בנימין נתניהו יידרש להתייצב לדיון זה.

14:14 עריכה

למעלה משבעה עשורים אחרי שאניית הנשק אלטלנה הוטבעה בים – ייעשה "צדק היסטורי", כדברי שרת התחבורה מירי רגב, שהודיעה בחשבון הטוויטר שלה שבכוונתה לקרוא לרציף החדש בנמל חיפה רציף אלטלנה.

14:05 עריכה

שני חברים בוועדה הציבורית המייעצת לפרויקטור הקורונה רוני גמזו התפטרו מתפקידם. "ההחלטות מתקבלות ללא שקיפות וללא שיתוף הציבור", כתבו רואה החשבון אריק אדלר ועורך הדין אברהם יוסטמן במכתב ההתפטרות שלה. "בחר מי שבחר ללכת בדרך שכוללת הצהרות חסרות אחריות ומעשים פזיזים שלא התקבלו כהחלטה משותפת", טענו.

עוד כתבו אדלר ויוסטמן: "נעשה שקר בנפשנו אם נישאר חברים בוועדה חסרת השפעה שאיננו יכולים לתרום לה ולקדם את מטרותיה".

13:49 עריכה

גורמים בעיריית ירושלים הביעו התנגדות להטלת סגר על שכונות עם שיעורי תחלואה גבוהים בעיר – כך דיווחה ענבר טויזר ב-N12. לדבריהם, סגר זה יהפוך את השכונות האמורות ל"מדגרות קורונה", והוא יסב יותר נזק מתועלת.

13:46 עריכה

ועדת החוקה, חוק ומשפט תדון במתווה הרמזור של פרויקטור הקורונה רוני גמזו – ביום ראשון הקרוב, בשעה 10:00.

13:44 עריכה

פרויקטור הקורונה רוני גמזו אמר שבימים האחרונה חלה עלייה בתחלואה באילת. אף שזהו יישוב "ירוק", קרא גמזו למי שהתגלו אצלו תסמינים להימנע מלנפוש בעיר.

13:40 עריכה

חברי כנסת ביש עתיד קוראים לקיים בחירות לא רק לתפקיד יושב ראש המפלגה אלא גם לרשימתה לכנסת – כך דיווח זאב קם בתאגיד השידור כאן.

13:22 עריכה

חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים מציגים בקבינט הקורונה תחזית, שלפיה, ההתייצבות בתחלואה הסתיימה ובתשעת הימים הקרובים צפוי גידול במספר החולים הנתונים במצב קשה.

12:58 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין ופרויקטור הקורונה רוני גמזו ידרשו בישיבת הקבינט להחריף את הצעדים הננקטים בשמונה היישובים "האדומים ביותר". לפי הצעתם, הכניסה ליישובים אלה והיציאה מהם תוגבל לאורך כל שעות היום, התחבורה הציבורית תושבת ועל התושבים ייאסר להתרחק יותר מ-500 מטרים מבתיהם.

ביתר היישובים האדומים יוצע להטיל עוצר לילי.

12:50 עריכה

לאחר שהיה מאושפז בבית החולים מעייני הישועה בשבועות האחרונים, שוחרר חבר הכנסת משה גפני לביתו.

12:45 עריכה

יושב ראש הקואליציה מיקי זוהר טוען שכל עוד ההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו יימשכו – "התחלואה תעלה פה למימדים שלא חלמנו".

12:35 עריכה

לפני ישיבת קבינט הקורונה, קיים שר הביטחון בני גנץ פגישה עם סגן הרמטכ"ל, מנכ"ל משרד הביטחון, מפקד פיקוד העורף ובכירים נוספים, ובה הנחה את מערכת הביטחון להגביר את הפעילות ביישובים האדומים והכתומים כדי להימנע מסגר כללי.

11:36 עריכה

קבינט הקורונה, שיתכנס ב-12:00, צפוי לאשר את הרחבת מספר היישובים שיוגדרו "אדומים": אבו סנאן, אום אל-פחם, אלעד, אעבלין, בוקעאתא, בית ג'אן, בני ברק, ג'לג'וליה, ג'ת, דליית אל-כרמל, זמר, טבריה, טייבה, טירה, כסרא סמיע, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, כפר ברא, כפר כנא, כפר קאסם, לקיה, שייח דנון, מעלה עירון, נצרת, עין מאהל, עוספיה, ערערה, פורדיס, קלנסווה, רכסים וכפר עזה.

גם 12 שכונות בירושלים יוגדרו כ"אדומות": א-טור, א-שייח, א-סוואנה, אזור התעשייה ענתות, הרובע המוסלמי, הרובע הארמני, הרובע היהודי, הרובע הנוצרי, ואדי ג'וז, שועפט ומחנה הפליטים שועפט, עיסאוויה ושייח ג'ראח.

11:24 עריכה

אתמול נחקרה בלהב 433 איריס בוקר, לאחר שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה דברי בלע שהופנו כלפיה. בוקר נחקרה לאחר שבמשטרה סברו שדבריה מכוונים כלפי שרה נתניהו. במערכת הפוליטית ביקרו את חקירתה.

10:52 עריכה

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר גבי ברבש אמר בראיון לגלי צה"ל כי יש להטיל סגר מלא כדי להתמודד עם שיעורי התחלואה.

09:54 עריכה

פורום מפכ"לי המשטרה לשעבר והניצבים בדימוס – המונה 86 חברים – פנה לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ולשרי ממשלה נוספים בקריאה למנות מפכ"ל קבוע.

הגוף השני בגודלו, גוף שלטוני מרכזי שאמון על ביטחון הפנים, אכיפת החוק ושמירת הסדר הציבורי מתנהל כמעט שנתיים ללא מפקח כללי במינוי של קבע ונראה כי המצב לא יבוא לסיומו בתקופה הקרובה. מדינת ישראל ואזרחיה זקוקים למשטרה חזקה, יציבה ועצמאית שמנוהלת על ידי מפכ"ל במינוי קבוע שנבחר באמות מידה מקובלות.

09:25 עריכה

יושב ראש יש עתיד, יאיר לפיד, הגיב לקריאתו של עפר שלח לקיים בחירות לראשות המפלגה ולהודעתו שיתמודד על התפקיד: "זה בסדר גמור, זה חלק מחיים פוליטיים". לפיד התייחס לשתי חלופות – קיום פריימריז או עריכת ועידה מפלגתית. "אנו בוחנים את כל האפשרויות", אמר.

בראיון לירון דקל ולחיים לוינסון בתאגיד השידור כאן השיב לפיד שיישאר ביש עתיד גם אם לא ייבחר לראשות המפלגה.

על רקע העלייה בשיעורי התחלואה הביע לפיד התנגדות להטלה של סגר כללי על הציבור.

08:22 עריכה

על רקע הנתון, שאתמול אותרו בישראל למעלה מ-3,000 נשאי קורונה, אומרים בכירים במערכת הבריאות, שאם העלייה בתחלואה איננה במוקדים נקודתיים, אלא באוכלוסייה הכללית – לא יהיה מנוס מהטלה של הגבלות נרחבות ולא יהיה טעם בהפעלת תוכנית הרמזור. כך דיווחה הבוקר קרן מרציאנו ב-N12.

08:18 עריכה

קבינט הקורונה יתכנס היום בשעה 11:30. עוד קודם תתקיים הערכת מצב בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין, פרויקטור הקורונה רוני גמזו וגורמי במטה לביטחון לאומי.

07:50 עריכה

"גורם בכיר" אומר שתוכנית הרמזור הייתה רלוונטית לפי חודש והיום אין מנוס מהטלת סגר – דיווח הבוקר עמית סגל ב-N12.

07:17 עריכה

דיון של ועדת החוקה במתווה הרמזור ובהארכת מצב החירום בהשתתפות פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו – שאמור היה להיערך היום – נדחה ליום ראשון. זאת כדי לאפשר את השתתפותו של גמזו וכדי שהוועדה תוכל לדון בהחלטות קבינט הקורונה ביחס לקריטריונים שיקבעו את צבעי מתווה הרמזור לרשויות, אשר יתקבלו בקבינט הקורונה, שייערך היום.

07:12 עריכה

שר החינוך יואב גלנט דורש לחסן את כל התלמידים נגד שפעת עד חודש אוקטובר – כך כתב במכתב ששלח לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולפרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו. זאת, הסביר גלנט, כדי למנוע "בלבול עקב תסמינים דומים" של השפעת והקורונה. דיווח על הדרישה פורסם הבוקר על ידי תמר טרבלסי-חדד ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet.

סגירה