שר בליכוד: גמזו מכין את הקרקע לאקזיט שיתורגם לפעילות פוליטית

סרביה תעביר את השגרירות לירושלים, קוסובו תכיר בישראל ● ח"כ שטרן: לפיד צריך להוביל את יש עתיד בבחירות ● יעלון דורש דיון על עסקת הנשק בוועדת חוץ ובטחון ● נתניהו מכחיש דיווח ב"ניו יורק טיימס", לפיו שיקר כשטען שהתנגד למכירת אף-35 לאיחוד האמירויות ● גמזו על העלייה בתחלואה: "הופתעתי מאוד מהגידול של כמעט 50% מיום ליום"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ בדיון כלכלי, 3 בספטמבר 2020 (צילום: חיים צח / לע"מ)
חיים צח / לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ בדיון כלכלי, 3 בספטמבר 2020
07:15 עריכה

בחריין הודיעה שטיסות הממריאות מאיחוד האמירויות וטיסות הנוחתות בה יוכלו לעבור מעל שטחה האווירי של הממלכה לכל מדינת יעד ומכל מדינת מוצא. ישראל לא הוזכרה בהודעתה של בחריין, אך ההודעה מכוונת אליה. הודעה דומה פרסמה השבוע גם סעודיה.

07:23 עריכה

בניגוד לדברים שאמר בפומבי, ראש הממשלה בנימין נתניהו נתן את הסכמתו למכירה של מטוסי אף-35 לאיחוד האמירויות – כך פורסם ב"ניו יורק טיימס". לדברי גורמים המעורים בנושא, נתניהו שיקר כשטען שהתנגד למכירת המטוסים, כך נכתב בדיווח.

אחרי שנפגש עם שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, בשבוע שעבר, חדל נתניהו מלהתבטא בנושא באופן פומבי. ראש הממשלה לא התנגד לעסקת המכירה כדי להביא לכינון יחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות.

מחלקת המדינה של ארצות הברית סירבה להגיב לדיווח. שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, אמר שהדיווח, שלפיו הסכים נתניהו למכירת אף-35 לאמירויות, איננו נכון.

08:19 עריכה

ממונה הקורונה, פרופסור רוני גמזו, פרסם הבהרה, שלפיה, אתמול בקבינט הקורונה הוצע להטיל סגר שמונה היישובים שבהם התחלואה גבוהה במיוחד. בכל יתר היישובים האדומים יוטלו, לפי ההצעה, הגבלות תנועה. החלטת הקבינט נתנה מנדט לגמזו ולצוותו להרחיב את רשימת היישובים שבהם יוטל סגר מלא. החלטה סופית בנושא תתקבל בסוף השבוע ותובא לאישור הקבינט ביום ראשון הקרוב.

08:31 עריכה

ביש עתיד – תל"ם, סיעת האופוזיציה הראשית, לגלגלו על ראש הממשלה נתניהו, לאחר שפורסם ב"ניו יורק טיימס", שהסכים למכירת מטוסי אף-35 לאיחוד האמירויות, אך בחר לשקר לציבור בעניין זה.

10:09 עריכה

חברי הכנסת אלעזר שטרן, קארין אלהרר, עידן רול ויוראי להב הרצנו מתנגדים לקיום פריימריז פתוחים ביש עתיד – כך פורסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות". היחיד שמצדד בבחירות הוא עפר שלח. יתר חברי הכנסת לא הביעו עמדה נחרצת בסוגיה.

10:34 עריכה

"כשראיתי את המספרים של יום רביעי, שאלתי ישר מאיפה זה הגיע. הופתעתי מאוד" – כך אמר פרויקטור הקורונה רוני גמזו בראיון ל"ידיעות אחרונות". "הגידול הזה, של כמעט 50 אחוז מיום ליום, ממש לא תאם את ההערכות. הדבר הראשון שאמרתי זה 'וואו, מאיפה זה הגיע?'. לא ציפיתי לקצב כזה גבוה. היו בנתונים הללו כמה מקבצי תחלואה. יש לנו הצתה במגזר החרדי, אפילו מסחררת. זה מאוד מטריד אותי, כי זהו מגזר שהצלחנו לשמור אותו טוב בשבועות האחרונים, עם עבודה מאוד קשה של כולם יחד. זה התחבר לי לפתיחת שנת הלימודים בא' אלול".

עוד אמר גמזו: "אני אנטי-סגר, אבל כשרמת התחלואה מגיעה למצב שבו אתה רואה דילוג מיישוב ליישוב, אתה חייב לגלות מנהיגות ולקבל החלטות קשות ‑ ולא לחפש את החיבוק הפופולרי. האם אני מרגיש ששמים לי מקלות בגלגלים? אני מרגיש קשיים. אסור לי להתבלבל מהקשיים ומהעקיצות פה ושם. לחברי הקבינט קשה לקבל את ההחלטות על עוצר כזה או אחר".

13:24 עריכה

אחרי שפעם אחר פעם נמנעה מלהתכנס – ישיבת הממשלה השבועית תיערך ביום שלישי הקרוב, בשעה 14:00. על סדר היום – אישור תוכנית פעולה מפורטת בהתאם לחוק יסוד: משק המדינה.

13:34 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את הפרסום ב"ניו יורק טיימס" –

חזרה על טענה מופרכת נגד ראש הממשלה נתניהו לא הופכת אותה לאמת. בשום שלב בשיחות בין ישראל לארצות הברית שהובילו לפריצת הדרך ההיסטורית עם איחוד האמירויות ב-13 באוגוסט לא נתן ראש הממשלה נתניהו את הסכמת ישראל למכירת נשק מתקדם לאיחוד האמירויות.

14:49 עריכה

הליכוד דחה את הדיווח ב"ניו יורק טיימס" לגבי נתניהו –

לשמאל קשה לראות איך ראש הממשלה נתניהו ריסק את תפיסת 'שטחים תמורת שלום' והביא לראשונה 'שלום תמורת שלום', ולכן הם מנהלים מולו קמפיין פייק ניוז שקרי. חזרה על טענה מופרכת נגד ראש הממשלה נתניהו לא הופכת אותה לאמת:

בשום שלב בשיחות בין ישראל לארה"ב שהובילו לפריצת הדרך ההיסטורית עם איחוד האמירויות ב-13.8, ראש הממשלה נתניהו לא נתן את הסכמת ישראל למכירת נשק מתקדם למדינות האזור.

מדהים לגלות שמי שעומדים מאחורי הקמפיין השקרי הזה הם אותם אנשים שתמכו בעסקת הגרעין המסוכנת עם איראן ובעקירת יישובים ביהודה ושומרון – ויתורים שהיו מפקירים את ביטחון ישראל ושראש הממשלה נתניהו התנגד להם בכל תוקף.

17:03 עריכה

ח"כ משה יעלון דורש לכנס דיון בוועדת חוץ ובטחון על רקע הפרסומים שלפיהם נתניהו הסכים למכירת נשק מתקדם לאמירויות. יעלון פנה הבוקר ליו"ר הוועדה ח"כ צבי האוזר ודרש דיון דחוף שבו יימסר דיווחה על העסקה ועמדת מערכת הבטחון. "יש חשש כבד כי ההחלטות המתקבלות והאישורים שניתנים נגועים בשיקולים שאינם עולים בקנה אחד עם האינטרסים הביטחוניים הלאומיים של ישראל", אמר.

17:46 עריכה

שר הבטחון בני גנץ מסכם את השבוע שלו ובין היתר מתייחס להתפרצות הנגיף ולהבנות עם חמאס. לדבריו, "אחרי עשרות תקיפות על יעדי הארגון חזר השקט … אפשר יהיה להרחיב את השקט הזה בשני תנאים בסיסיים – שקט מוחלט והשבת הבנים".

"קיימתי השבוע פגישות יחד עם השרים מיכאל ביטון ואריה דרעי ופרופ' גמזו עם רבים מראשי רשויות שנמצאים תחת לחץ הקורונה. אנחנו מעמידים להם יכולת בדיקה בידוד, וסיוע לאזרחים. מפקדת הקורונה התחילה את השלב השני וצוברת יותר ויותר יכולות. סגר כללי ורחב הוא דבר לא רצוי, יש לנו עוד כלים בארסנל וביחד נפעל לצמצם את התחלואה".

18:10 עריכה

משרד הבריאות מדווח על 1,335 נדבקים חדשים בקורונה מחצות, מתוך 20,720 בדיקות. סך המונשמים כעת עומד על 123 ומספר החולים הקשים 426.

במקביל, צה"ל מדווח ש-500 חיילים מפלוגות הכשרה יגוייסו למשטרה וישתתפו באכיפת הגבלות קורונה, בעיקר בערים שבהן יוטל סגר. בנוסף, מפקדת הקורונה תגייס 1,000 חוקרים אפידמיולוגיים נוספים.

18:32 עריכה

האם הדרישה של עופר שלח לפתוח פריימריז ביש עתיד היא תרגיל יח"צ? ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) ענה לשאלה זו בראיון ל"אופירה וברקו":

"זה נראה תרגיל גאוני, יש לי הערכה עמוקה לשניהם אבל לא עד כדי כך … אני לא ארוץ לראשות הממשלה ולא לראשות יש עתיד … באתי לפוליטיקה לנושא מסויים לסדר יחסים של יהדות ודמוקרטיה … מי שצריך להוביל את יש עתיד בבחירות הקרובות זה יאיר לפיד".

"אם יהיה משאל ביד עתיד זה מה שאני אגיד, יאיר לפיד. הדרישה של עופר לגיטימית ולא חדשה … עופר שלח ח"כ מעולה והיינו יחד בצנחנים והוא בחור מצויין אבל מי שצריך להוביל זה יאיר לפיד … אחרי הבחירות האלה יהיה מקום ליותר דמוקרטיה".

"ביש עתיד יש דתיים ושמאלנים, באתי יותר מהצד הימני עופר בא מהצד השמאלי, אנחנו מסתדרים וחיים יחד, לפיד הוא מרכז … כשאני בא לבית של לפיד הוא מזמין אוכל מבחוץ כדי לכבד אותי".

19:04 עריכה

סרביה הודיעה שתעביר את שגרירותה לירושלים ונתניהו מודה לנשיא סרביה ולנשיא ארה"ב שתיווכה בין הצדדים. במקביל, גם קוסובו, (שהיתה עד לפני כמה שנים חלק מסרביה), תכיר בישראל. לפי ההודעה שיצאה מלשכת נתניהו, הוא שחח עם טראמפ בעת פגישתו עם ראש ממשלת קוסובו עבדוללה חוטי.

"נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו בעת פגישתו עם ראש ממשלת קוסובו עבדוללה חוטי ובירך את שני המנהיגים על החלטתם לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים בין שתי המדינות. בנוסף, ראש ממשלת קוסבו הודיע בפגישה כי קוסובו תפתח שגרירות בירושלים.

נתניהו: "קוסובו תהיה המדינה הראשונה בעלת רוב מוסלמי שתפתח שגרירות בירושלים. כפי שאמרתי בימים האחרונים – מעגל השלום וההכרה בישראל מתרחב וצפויות להצטרף אליו מדינות נוספות".

19:28 עריכה

סגן שר הבריאות יואב קיש מגיב לכשלון הממשלה בגל השני. בראיון ל"אופירה וברקו" הוא אמר כי למעשה בכל העולם המצב דומה.

"זה לא רק בישראל, היינו המדינה הראשונה שפתחה ויצאה ומה שאתם רואים עכשיו בכל המדינות יש גל שני. לכן אנחנו במלחמה להוריד את התחלואה, נכון לנקודת הזמן הזו לא הצלחנו, אם נגיע למצב שיש אי ספיקה בבתי חולים אומר שנכשלנו והסגר הוא הכלי האחרון, אנחנו דוחים אותו כי אנחנו מבינים את המשמעויות הכלכליות".

"במדינות אסיה מחקו את זכויות האזרח … דמוקרטיה אומרת כזה דבר אתה לא שם צמידים על אנשים ועוקב אחריהם … אני לא מקבל את מה שמיקי זוהר אמר, הוא (פרופ' גמזו) מוביל מדיניות … עד יום שני אנחנו סוגרים את רשימת הערים האדומות יש מתווה של סגירה של עד 500 מטר מהבתים ומתווה שני לערים אחרות של עוצר לילה, זה יוחלט ביום שני".

19:42 עריכה

שר התקשורת יועז הנדל עדיין מצדיק את ישיבתו בממשלה וסירובו לשתף פעולה עם המשותפת ומסמן את עופר שלח כשמאל קיצוני.

"החלופה של ממשלה פוסט-ציונית לא מקובלת עלי … אין כזה דבר הצבעה אחת … מפלגה שלא מכירה במדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית ולא אשב איתם ולא עם הכהניסטים".

"יש פער בין העמדות של עופר ויאיר … הפערים ביניהם אידאולוגיים. יאיר במשך שנים היה עם תפיסת המפלגת מרכז שלו, לעופר יש עמדות אותנטיות בשמאל הקיצוני, בפוליטיקה ראוי שיהיו התמודדויות … חבל שלא עשינו הסכם מהודק יותר, אפשר היה למנוע פתחים שנתניהו ניסה לברוח מהם ואחרים".

20:06 עריכה

אביר קארה, מייסד קבוצת השולמנים, התראיין לאופירה וברקו אחרי שבפעם הקודמת נתפס "על חם" מסתמס עם שר האוצר. בראיון הנוכחי קארה הכחיש שוב ושוב שהוא "שתול" של נתניהו, לא ענה תשובה חד משמעית לשאלה האם הוא הולך לפוליטיקה, התייחס לשאלה על קשיים כלכליים שלו עצמו ולבסוף הסכים להודות שנתניהו אחרי לכשלון בטיפול במשבר הכלכלי.

"אמרתי לך בראיון הקודם שאנחנו אשמים, אני אחדד: אני לא יכול להגיד מי אשם אבל מי שאחראי זה ראש הממשלה שאחראי על המחדלים שקורים, כן".

"אתם מוסיפים חטא על פשע והשיח שהכי נוח לביבי שמרימים שלטים כנגדו והשיח הוא כן ביבי ולא ביבי, מי שתוקף אותנו זה ביביסטים ואלה שהם לא ביבי … אני משתף פעולה עם כל מי שצריך … חד משמעית (מי שאשם זה ראש הממשלה) … אני לא רוצה לדבר על ראש הממשלה זה לא מעניין אותי, זה שיח שאני לא רוצה להיות חלק ממנו, יש פה חברה וכלכלה שמוזנחת בגלל השיח הזה שיש מי שמתדלק אותו".

שאלה: האם תצטרף למפלגה של בנט?

"אני לא בדרך לפולטיקה, אנחנו מפגינים ביום שלישי מול ההתסדרות שהיתה צריכה לקדם עכשיו שוויון".

שאלה: אתה מפגין מול כולם ולא מבין שיש ראש ממשלה בישראל? האם אתה לא מתכוון בשום דרך להצטרף לפוליטיקה?

"הפעם האחרונה שהפגנו נגד ראש הממשלה היתה לפני שלושה חודשים … אני משפיע הרבה יותר מבחוץ, אין פה שאלה של כן או לא, אין לי רצון להצטרף לפוליטיקה, לא חלום חיי להיות חבר כנסת … מתעסקים פה בלהפיל ראש ממשלה, 30 אלף בחוץ מתעסקים בשמאל וימין.

שאלה: אתה עוזר גם לעצמך? הבנתי שגם אתה הסתבכת?

"לקחתי על עצמי משימה, אני מאמן סוסים במקור והיו לי שתי פיצריות, אשתי עובדת בשתי עבודות. אני עושה את זה מתוך תחושת שליחות ואני אדם שאוהב לחלום. אני עושה פוליטיקה היום ומאוד מאוד משפיע. לא בנינו מנגנון, זה מנגנון התנדבותי … אתמול הסתיימה שנה של התנדבות שלי".

20:16 עריכה

פרופ' רוני גמזו אמר היום כי מי שנמצא לבד בפארק יכול להוריד מסיכה ולפי הערכות, בהמשך הדרך הממשלה עשויה להסיר גם את החובה לחבישת מסיכה למי שהולך לבד ברחוב.

ביום שני הקרוב בין 8-11 ערים צפויים להתחיל סגר נקודתי, שיכלול איסור כניסה ויציאה וסגירת עסקים למעט עסקים חיוניים. גמזו אישר אתמול בקבינט עוד בנק של ערים שעשויות להיכנס לסגר באופן מיידי.

לפי דיווח של ירון אברהם ב-N12, יש הסכמה בקבינט הקורונה שלפיו מודל הרמזור יאפשר שליטה בתחלואה אבל לא יוריד אותה, ואם רוצים להוריד את נתוני התחלואה האפשרות היחידה היא באמצעות סגר. גמזו אומר למקורביו שהוא לא בטוח שהסגרים הנקודתיים יורידו תחלואה.

דנה וייס ציינה שישראל מקום ראשון בעולם בתחלואה בקורונה יחסית להיקף האוכלוסייה. "אם יתחיל סגר נוסף אזי השתמשו כאן בנשק יום הדין בפעם השניה וזה כשלון מוחלט של הממשלה". לדבריה, החתימה על ההסכם עם האמירויות יתקיים בבית הלבן ב-13 או ב-14 בספטמבר.

פרופ' עידית מטות מאיכילוב, שגם שותפה למטה הקורונה, אומרת ש"בשבוע האחרון היתה עליה מ-1,400 למספרים הרבה יותר גבוהים (של נדבקים מאומתים) שרק בעוד שבוע אולי יתורגמו לעליה במספר החולים שמאושפזים ומונשמים … בהחלט ייתכן שהבדיקות רגישות ומזהות גם חולים קלים מאוד … סגר זה אמצעי זה לא מטרה".

"הפגנות צריכות להיות מנוהלות בצורה שלא מסכנת את הציבור מסביב, באוויר הפתוח וזה התפקיד של אכיפה".

20:31 עריכה

ב-1 בנובמבר פרופ' רוני גמזו יעזוב את התפקיד של פרוייקטור הקורונה וישוב לניהול בי"ח איכילוב, כך לפי דיווח של ירון אברהם ב-N12.

שר בכיר בליכוד מצוטט שם כאומר ש"גמזו ניצל את השבועות האחרונים להעצמה תקשורתית של עצמו … הוא מכין את הקרקע לאקזיט שייתן לו משקל ציבורי שבסוף הוא יתרגם לפעילות פוליטית. בין לבין הוא מתמרן אותנו ואת ראש הממשלה".

20:37 עריכה

מנכ"ל מספנות ישראל (חברה פרטית שלה רציף בנמל חיפה וכן מספנות לתחזוקת כלי שיט), פגש שרי ממשלה ביוון וביום למחרת הגיעה תוצאה חיובית לבדיקת קורונה שעבר לפני כן. היוונים נכנסו לבידוד.

21:19 עריכה

היועץ הפוליטי ישראל בכר התראיין הערב לאולפן שישי ואמר שאם נתניהו יציע לו לנהל קמפיין עתידי הוא יסרב. בכר עבד עם נתניהו במספר קמפיינים מאז 2006 ובבחירות האחרונות עבד עם בני גנץ. בקמפיין של סבב הבחירות השלישי, בכר הוקלט על ידי הרב גיא חבורה, ואמר לו שגנץ לא יעיז לתקוף באיראן. זמן קצר אחר מכן פרסמה אילנה דיין קלטת שבה נשמע נתניהו מדבר עם חבורה על אותה הקלטה.

בכר: "פגשתי את הרב לעניין אישי חודש לפני הבחירות ודיברנו ברמה האישית. כעבור כמה ימים הגיעה תמונה של חבורה שהגיע לקבר אמי … עוברים עוד כמה ימים והוא קורא לי לפגישה וזו הפגישה השניה והמוקלטת ואני נכנס למלכודת שבה אני מוקלט מהשניה הראשונה … ישב מולי טורף כשהמטרה היא להוציא ממני כמה שיותר משפטים באמצעות מניפולציות.

"בפעם השלישית הוא מתקשר אלי לקראת סוף הקמפיין ואז אני מבין שמשהו לא תקין. אני רואה איש ימין שמחובר לליכוד שיורד מהבניין שלו … אני מתקשר לעו"ד שלי שלא דיברתי איתו שנתיים … אני פוגש את הרב באותו לילה ושואל אותו אתה הקלטת אותי? הוא לא עונה לי. ואני שואל שוב והוא אומר לי זה לא אני". …

"בני היה מאוד אנושי ומאוד ג'נטלמן, (ההתפטרות) זה רעיון שלי … ברמה הפוליטית אין לי ציפייה ממנו (מנתניהו) אבל ברמה האישית אני מודה, היתה לי צביטה בלב. אני משער שיש מעורבות של מי מאנשיו בתוך האירוע הזה.

שאלה: אם נתניהו קורא לך לנהל את קמפיין הבחירות העתידי אתה הולך?

"לא. יש איזשהו גבול שאני שם לעצמי.

סגירה