בליכוד קוראים ל"מהלכים משפטיים" והדחת מנדלבליט גם במחיר בחירות

מנדלבליט משיב לנתניהו: "לאירוע באום אל-חיראן אין קשר לרה"מ" ● הפרקליטות: הטענה לפיה אבו אל-קיען הוא מחבל לא נטענה מעולם על ידי הפרקליטות, אלא אך ורק על ידי השר לביטחון פנים דאז ואחרים" ● ראש עיריית נצרת קורא להפר את העוצר הלילי ● שר הכלכלה כהן צולם מתחבק בחתונה ללא מסיכה ● סגן השר פרוש נכח בחתונה שקיומה נאסר על ידי המשטרה

אבו אל קיעאן שוכב מחוץ לרכב, תיעוד ממצלמת הוידאו של השוטר ל"מ
אבו אל קיעאן שוכב מחוץ לרכב, תיעוד ממצלמת הוידאו של השוטר ל"מ
07:10 עריכה

ח"כ נפתלי בנט העלה הלילה פוסט בו הוא יוצא נגד ראש הממשלה ומסביר מדוע האחרון הוציא את המכתב שמאשים אותו יחד עם ליברמן (שקרא לחוסר ציות). לשיטתו מדובר בספין, וכי בזמן הקרוב יהיו עוד כאלה. הוא כותב
"בשבועות ובחודשים הקרובים, בשל ההתחזקות הציבורית,
יגברו הספינים והמתקפות של נתניהו נגדי:
"בנט הוא חבר של סמוטריץ הפנאט. בנט חבר לשמאל.
בנט עשה ברית עם לפיד.
בנט סרב להיכנס לממשלה.
בנט דרש ג'ובים. בנט חבר סודי בקרן ווקסנר. בנט הקים את הקרן החדשה לישראל. "

תראו במה בחר להתעסק ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בשעה שהוא שלח 1.3 מיליון ישראלים לסגר, ודרך סיפור קטן זה, תבינו את…

פורסם על ידי ‏נפתלי בנט – Naftali Bennett‏ ב- יום שלישי, 8 בספטמבר 2020

07:14 עריכה

הד"ר חוסאם אבו אל-קיעאן, בנו של יעקוב, סיפר בגלי צה"ל על הימים הקשים לאחר מותו של אביו והריסת הכפר. "אנחנו מקבלים את ההתנצלות של נתניהו", הוא אמר. "זה הגיע מאוחר ולאחר הרבה סבל משפחתי. כעת, פנינו לבית המשפט כדי לקבל פיצוי עבור הנזק הקשה. מקווים שהצדק ייעשה גם שם".

"1,324 ימים חיכינו להתנצלות. עדיף מאוחר מאשר אף פעם. זה צעד חשוב שמצופה מראש הממשלה שהוא ראש הרשות המבצעת. אנחנו עדיין מחכים לנשיא המדינה, שגם כתב בפברואר פוסט נגדו, יצטרף. מחכים גם לטלפון וביקור של רה"מ", הוסיף ג'אבר, אח של יעקוב אבו אלקיעאן.

07:28 עריכה

עו"ד משה מורגנשטרן, מחזיק תיק הבריאות בבני ברק, התייחס בראיון ברדיו 103FM לעוצר הלילי שהוטל על העיר. "זה הרע במיעוטו" אמר. "אם היה סגור לגמרי, העסקים היו קורסים לגמרי. ציון לשבח למשטרה, שסגרו בצורה רבה יותר נעימה מבפעם הקודמת, והציבור ציית".

07:32 עריכה

שר העבודה והרווחה איציק שמולי  סיפר בגלי צה"ל על העבודה שנעשית מול האוצר לגבי חלוקת התקציב הנוסף בסך 11 מיליארד שקל. "יש בשורות משמעותיות", הוא אמר. "צריך לוודא שאף אחד לא ישאר מאחור. מגיע לשר האוצר ישר כוח על ההסכם שהגענו עליו לנכים. פי 3 תקציב לבטחון התזונתי והפסקת ההפקרות בגיל הרך.החלטנו להכניס לתוקף מיידי את החלת חוק המצלמות לגיל הרך, ואמור להכנס תקציב לצורך זה".

מרב מיכאלי (מימין) המתנגדת להצטרפות לממשלה, ואיציק שמולי, התומך בחבירה לקואליציה, בחודש שעבר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
יש מה לשפר במלחמה בקורונה. שר העבודה והרווחה איציק שמולי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

שמולי הוסיף: צריך לומר שבתקופת הקורונה היה חשוב יותר לא לפגוע בשכבות החלשות. אנחנו רואים איך בתחומים כמו ילדים ונוער וסיכון יש עלייה דרמטית במקרים. אנשים מתדפקים על לשכות הרווחה. עכשיו המטרה המרכזית זה לעשות את הפעולות כדי להזיז את המשק. קדימה. צריך סבסוד שכר במקום חל"ת. צריך לעבור למוד פעולה של להביט שנה קדימה".

על הביקורת שספגה עבודת הממשלה במלחמה בקורונה אמר שמולי ש"ברור שמבחינת עלייה בתחלואה צריך לשפר את הביצועים. אני חשבתי שצריך להטיל סגרים בערים אדומות אבל זה בעבר הבעיה שכל החלטה שרוצים לעשות יש 100 דעות, יש פרויקטור, התקבלה החלטה אנחנו עם הצוותים עושים את העבודה. אנחנו מתמקדים בביצוע של ההחלטות"

07:34 עריכה

אבו דאבי הודיעה הלילה כי שר החוץ של המדינה יעמוד בראש משלחתה לחתימה על ההסכם עם ישראל בשבוע הבא. כלומר, יורש העצר מוחמד בןזאיד לא יגיע לטקס בבית הלבן אליו נוסע בשבוע הבא ראש הממשלה נתניהו.

07:37 עריכה

האם זה יעזור? צבי האוזר רוצה לקצר את הבידוד לשבוע ימים.

07:40 עריכה

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד מוכן לקרב על יש עתיד, אבל בעתיד: "גם לליכוד לקח הרבה זמן עד שעשו פריימריז, הוא אמר בכאן רשת ב', "בשנה הבאה יהיו בחירות ביש עתיד ואני מאמין שאנצח. האיום היחיד על נתניהו כרגע הוא אני".

יאיר לפיד (צילום: אלעד גוטמן)
האיום היחיד על נתניהו. יאיר לפיד (צילום: אלעד גוטמן)

על הסגר הלילי אמר לפיד: "סגר כלל ארצי הוא לא יעיל. איך אפשר להשוות בין בני ברק לכוכב יאיר שלא ידועה בחיי הלילה הסוערים שלה? נתניהו שינה החלטות מקצועיות בגלל שיקול פוליטי".

07:46 עריכה

יו"ר הכנסת יריב לוין מתכוון לאשר בשבוע הבא להעלות להצבעה במליאה את ההצעה של ח"כ סמוטריץ להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי העניינים של הפרקליטות והיועמ"ש, וכן את ניגודי העניינים של שופטי העליון. על פי הדיווח בכאן, בכוונת יו"ר הכנסת גם להמליץ לסיעת הליכוד לתמוך בהצעה.

בצלאל סמוטריץ' שיתף את הדיווח של הכתב זאב קם ורומז לא לפתח ציפיות.

08:18 עריכה

ח"כ מתן כהנא ממשיך במלחמתו בהסתדרות ובהפגנה הוא צועק "נמאס לנו לסחוב את ההסתדרות על הגב שלנו".

הנאום המלא למי שחש צורך.

08:22 עריכה

בתום חקירה אפידמיולוגית שנעשתה ע"י נציגי משרד הבריאות לח"כ ינון אזולאי עולה כי ח"כ משה ארבל נדרש להיכנס לבידוד ביתי. נציגי משרד הבריאות פנו לח"כ ארבל, עדכנו אותו בפרטי החקירה וכן עדכנו במקביל את קצין הכנסת, ניצב יוסף גריף בממצאים.בידודו של חבר הכנסת ארבל צפוי להסתיים בתאריך ה- 14/9.

08:32 עריכה

אירועי אום אל חיראן: בישראל היום טוענים כי ראש השב"כ נדב ארגמן אסר על אחראי החקירה מהשב"כ להעיד בפני מח"ש, כי עמדתו של אותו בכיר הייתה שלא מדובר בפיגוע. 

בנוסף מסופר בכתבה כי דו"ח האירוע שקבע שלא מדובר בפיגוע הגיע לשולחנו של ראש המרחב, מאיר בן שבת, המכהן היום כראש המל"ל, "שלא חתם על הדו"ח, והוא נותר מוגדר כ'אירוע בבדיקה', אף על פי שלא נמשכו הבדיקות בנושא". 

מנגד, בהארץ מפרסמים מסמך שקבע שאין ראיות לפיגוע והועבר למח"ש ב-2017.

08:56 עריכה

ח"כ יואב סגלוביץ מיש עתיד תל"ם העלה לטרומית הצעת חוק הקובעת כי אדם שהוגש נגדו כתב אישום פלילי לא יוכל להציג מועמדות לתפקיד נשיא המדינה. "משכן נשיאי ישראל אינו עיר מקלט ונשיאות ישראל לא תשמש קרנות המזבח של איש", אמר סגלוביץ.

לפי ההצעה, אדם שעומד כנגדו כתב אישום פלילי בגין עבירות עוון או פשע שהורשע בעבירת עוון או פשע ושלא חלפה תקופת ההתיישנות כמשמעותה בחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים התשמ"א–1981, לא יוכל להציג את מועמדותו לתפקיד נשיא המדינה.

על ההצעה חתומים כלל חברי הכנסת של יש עתיד-תל"ם.

08:58 עריכה

אלי אבידר תוהה: למה האמירויות שולחות לטקס בבית הלבן את שר החוץ שלהם וישראל את ראש הממשלה?

09:00 עריכה

עפר שלח: המחדל הגדול ביותר של ממשלת נתניהו הוא שלא משפרים את מערכת הבריאות בזמן הסגר.

09:09 עריכה

שר המדע יזהר שי אמר ברשת ב' שיכול להיות שבאמצעות העוצר הלילי ובסבלנות נוכל להוריד את המספרים עד שאיום הסגר יוסר. "עושים הכל כדי לא להגיע לסגר מלא".

על קריאת ליברמן לאי ציות אמר: "לא יעלה על הדעת שחבר כנסת יעמוד על דוכן הכנסת ויקרא לאזרחים לא לציית לשלטון – זאת אנרכיה. נפתלי בנט נותן דוגמא טובה, מחפש, חוקר ומנסה לעזור – ככה צריך להתנהג פוליטיקאי".

09:15 עריכה

ב-ynet מדווחים כי יו"ר יהדות התורה, ח"כ יצחק פינדרוס, דורש להעניק פיצוי כספי למשפחות שנפגעו עקב העוצר הלילי שהוטל על יישוב מגוריהן ובשל כך בוטלו הלימודים באזורים אלה. לדברי פינדרוס, "מונעים מאנשים לשלוח את הילדים למוסדות חינוך שעליהם הם עדיין נדרשים לשלם. אי אפשר להכריח עשרות אלפי בני אדם שלא להתפרנס מבלי לדאוג לרשת ביטחון חלופית. אני דורש לדאוג מיידית למענק חג שיועבר עוד לפני ראש השנה לכל אדם שפרנסתו נפגעה באזורי הסגר הלילי ולהוזלת עלות הלימודים באזורים אלה".

כוחות משטרה ליד שכונת רמות בליל הסגר הראשון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
כוחות משטרה ליד שכונת רמות בתחילת הסגר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
09:49 עריכה

במעריב מפרסמים: סגן השר במשרד החינוך, מאיר פרוש (יהדות התורה) השתתף אתמול בחתונה בחיפה. החתונה, של נכדתו של האדמור של חסידות סערט- ויזניץ', כללה מאות משתתפים ולכאורה לא עמדה בכללי הגבלות נגיף הקורונה והנחיות הריחוק החברתי.

מלשכתו של סגן השר נמסר "סגן השר השתתף בחתונה שהתקיימה אתמול בערב במשך דקות ספורות בלבד. סגן השר קורא לציבור להתנהל ולהישמע להוראות גורמי הבריאות".

כפי שפורסם לראשונה בזמן ישראל החתונה הייתה אמורה להתקיים בהיכל הספורט של חיפה באישור העירייה, אך המשטרה מנעה את קיום האירוע לאחר  שהעיר הפכה מצהובה לכתומה – מה שהפך את האירוע לבלתי חוקי. בסופו של דבר התקיימה החתונה באולם פרטי קטן יותר, ובהשתתפות כמה מאות חסידים ולא 2000 כפי שתוכנן במקור.

תמונה מהחתונה: 

09:53 עריכה

השר יובל שטייניץ אמר ב-103fm: "טוב שרה"מ התנצל בפני משפחת אבו-אלקיעאן. לולא חקירות ראש הממשלה – היו מאפשרים למח"ש לחקור, והאמת היתה כבר מזמן יוצאת לאור. התחקיר של עמית סגל חשף, שבלמו את חקירת המקרה בלי שום סיבה עניינית, כי בגלל חקירות רה"מ מותר הכל".

על המאבק בקורונה אמר השר "בלי סגר, ייקח בין חצי שנה לשנה להוריד את נתוני התחלואה ל-100 נדבקים ביום, זה יפגע בכלכלה לא פחות מסגר מלא. רה"מ בעצמו אמר שפתחנו מהר מדי. אלקין ואני היינו היחידים שהתנגדנו לפתיחה המהירה של החינוך, אולמות האירועים וכל היתר".

10:28 עריכה

ח"כ רזבוזוב לנתניהו: דרוש ספירה מחודשת של מספר קורבנות הקורונה בישראל. חבר הכנסת יואל קונסטנטין רזבוזוב פנה במכתב לראש הממשלה, בו ביקש ממנו ביחד עם כ -120 אנשי רפואה ומדע לבצע ספירה מחודשת של מספר קורבנות הקורונה בישראל.

לדבריו, "השבוע בוועדת הקורונה נחשפנו לממצאים מדאיגים ביותר. על פי הנחיית משרד הבריאות לבתי החולים, כל אדם שנפטר בבתי החולים מכל סיבה ובגופו יש גם את נגיף הקורונה, סיבת המוות העיקרית שתירשם בדוח תהיה נגיף הקורונה. ממצאים מדאיגים אלה מטילים ספק על כל דרך הרישום של בתי החולים ביחס לכמות הנפטרים מנגיף הקורונה בישראל".

10:57 עריכה

רשות הטבע והגנים החלו בפיילוט להפרדה מגדרית בשמורת עין פשחה. משרד המשפטים המליץ להקפיא אותו עקב והמליצו לקיים דיון מעמיק יותר בהשלכות. על פי הדיווח בהארץ, הכשרת ההפרדה מחייבת תיקוני חקיקה.
ח"כ תמר זנדברג הגיבה לכתבה:

11:36 עריכה

ב-ynet מדווחים כי מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר בישיבת זום, שהתקיימה בין בכירי המשרד, בהם גם השר יולי אדלשטיין ומנהלי בתי החולים, כי "אם הולכים לסגר – הוא יימשך חודש".

גורמים שנכחו בפגישה טענו כי קיבלו מלוי את הרושם לפיו גם פרק זמן ארוך יותר נמצא על הפרק.

מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי במסיבת עיתונאים בירושלים, 21 ביוני 2020 (צילום: פלאש 90)
בדרך לסגר של חודש? מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי (צילום: פלאש 90)
11:50 עריכה

ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו שואלת את ראש הממשלה מדוע הוא מטיף לאופוזיציה, (בין השאר לליברמן שקרא לאי ציות אזרחי), כשאנשי הממשלה מפרים הוראות שקבעו.

11:55 עריכה

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מפנה את תשומת לב הגולשים למשהו קטן אך חשוב: במשטרה ובפרקליטות, במסמכים רשמיים וסודיים הנוגעים לתיקים פליליים נגדם, קוראים לראש הממשלה ורעייתו בצורה מזלזלת ביבי ושרה במקום בנימין ושרה נתניהו:

12:09 עריכה

ארגוני העצמאים הודיעו כי יפרו את הסגר שעשויה הממשלה להטיל אם לא יושג מתווה פיצוי. בוואלה מדווחים כי רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים אמר בכינוס הארגונים בתל אביב כי "בגל הראשון בקושי הצלחנו להחזיק את הראש מעל המים, בגל השני אנחנו נטבע, אתם תראו אותנו ברחובות. איבדנו אמון בממשלה ובמוצ"ש נגיע לבלפור להילחם על הזכויות ועל הפרנסה".

12:38 עריכה

עימות במליאת הכנסת בין שר המשפטים ניסנקורן לבין יו"ר הכנסת לוין ןהשר אמסלם.

העימות התפתח בעקבות שאילתה של ח"כ מאי גולן בעניין רכישת קרקע של עו"ד ליאת בן ארי ובעקבות הצעת ח"כ סמוטריץ' להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לניגודי העניינים בפרקליטות.

בנאומו אמר שר המשפטים ניסנקורן: "בתקופה האחרונה גוברים הניסיונות החוזרים ונשנים להכפיש את עו"ד בין ארי בפרסומים שונים ברשות ובתקשורת. העובדה שפרקליטה נאלצת להסתובב עם אבטחה כאשר כלפי בני משפחתה נשמעים איומים ונעשים ניסיונות למרר את חייה רק בשל מילוי משימה על שמירת חוק שהוטלה עליה במסגרת עבודתה, היא בלתי נסבלת. כמי שעמד בראש משרד המשפטים אני מצפה מכל עובדי המשרד לשמש דוגמה ומופת בהתנגדותם המקצועית והאזרחית ובצד זאת אמשיך לעמוד כחומה בצורה נגד התקפות שלוחות רסן על עובדי ציבור מסורים שכל חטאם הוא אכיפת החוק."

שר המשפטים התייחס להצעתו של ח"כ סמוטריץ' להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לניגודי העניינים בפרקליטות ואמר: "כשיש לך קואליציה עם כחול-לבן ההצעה הזו היא שבירת כלים, ככה אני רואה את זה, ככה רואה את זה כחול לבן וככה רואה את זה גם בני גנץ. אתם בסופו של דבר צריכים להחליט אם אתם בשותפות או שאתם במאבק מתמשך. נושא של שמירה על שלטון החוק אלה דברים שהם בליבת האמונה של כחול לבן".

שר המשפטים אבי ניסנקורן נואם במליאה ומתווכח עם יו
שר המשפטים אבי ניסנקורן נואם במליאה ומתווכח עם יו"ר הכנסת יריב לווין (צילום: דוברות הכנסת – יהונתן סמייה)

השר ניסנקורן פנה ליו"ר הכנסת יריב לוין ואמר: "הסתה הפרועה לדעתי היא בלתי נתפסת אבל יותר מזה בלתי נתפס שאתה כאחד מהמובילים של הליכוד ובתפקיד הבכיר שלך מתבטא ככה בלי תיאום והסכמה עם כחול לבן, אני חושב שזו שבירת כלים. אנחנו לא נוותר בנושא הזה."

יו"ר הכנסת יריב לוין הגיב לדברים ואמר: "מאחר שפנית אלי אני גם אענה לך בצורה חדה וברורה,  בכל הכבוד שותפות הוא משני הצדדים, וכאשר עולה נושא שכואב וחשוב לציבורים עצומים ואני חושב שצריך להטריד כל אזרח במדינת ישראל, חובתנו לעמוד על-כך שהדברים ייבדקו כפי שצריך ולעומק.

שותפות פירושה לא שאנחנו עושים את כל מה שאתם רוצים, אלא שלפעמים אתם גם מקשיבים לציבור ומקשיבים גם למה שאנחנו מייצגים ונענים גם לבקשות ולדברים שחשובים לנו. זה בטח נכון כאשר מדובר בהקמת ועדת חקירה, הרי בעניין הזה לא אמורות להיות מחלוקות הרי כולם אמורים להיות מעוניינים שהדברים יתבררו. אם זה קורה כך בתיקו של אדם אחד זה לא נעצר שם, מי יודע אם לא יושבים היום בבתי סוהר במדינת ישראל אנשים רק על שום כך שזכויותיהם נרמסו. ואתה כשר משפטים חובתך להיות הראשון שדורש את הבדיקה הזו, לא זה שחוסם אותה, ותהיה ראשון הדורשים לברר ולבדוק ולהרחיק מהמערכת את מי שהשתמשו בסמכותם לרעה. ואתה לא עושה את תפקידך בעניין הזה."

שר המשפטים אבי ניסנקורן נואם במליאה ומתווכח עם שר הדיגיטל דוד אמסלם (צילום: דוברות הכנסת – יהונתן סמייה)
שר המשפטים אבי ניסנקורן נואם במליאה ומתווכח עם שר הדיגיטל דוד אמסלם (צילום: דוברות הכנסת – יהונתן סמייה)

שר המשפטים ניסנקורן הגיב ואמר: "אתם מנסים לשעבד את שלטון החוק ואת עצמאות המערכת בגלל תיקי נתניהו, נקודה. אתם עושים שימוש הציני והמכוער במקרה המוות במקרה המוות שקרה לפני מספר שנים. אתם לוקחים גם את כנסת ישראל למסע הרפתקאות על הדמוקרטיה ונגד שלטון החוק. לא סתם התעקשנו על תיק המשפטים, כדי שנוכל לשמור על שלטון החוק.

לוין: "זה לא שלטון החוק, לגונן על עבירות פליליות זה ההפך משלטון החוק".

בשלב הזה התבטא גם השר דודי אמסלם שתקף את ניסנקורן: "אתה בקבינט, אפילו התנגדת לתפוס גופות של מחבלים בגלל שמנדלבליט אמר לך, אתה שפוט שלו, אתה עובד איתו מהבוקר מה שהוא אומר לך הרי אתה עושה. אתה לא מבין את תפקידך כשר המשפטים. אתה רואה את תפקידך בתוך המפלגה שלך כנושא כליו של מנדלבליט". אמסלם האשים את ניסנקורן גם בעבודה לא תקינה מולו.

13:31 עריכה

בג"ץ דחה את העתירות שדרשו לבטל את חסינותו של ח"כ חיים כץ

בית המשפט דחה על הסף שלוש עתירות נגד החלטת הכנסת, בטענה כי מדובר בדיון תיאורטי. "אין זה מתפקידנו להחליט במקום הכנסת", כתבו השופטים בנימוק להחלטה.

ממשמר הדמוקרטיה הישראלית נמסר בתגובה: אנו מקבלים את מסקנת בית המשפט כי תוקפה של החסינות הדיונית שעליה החליטה הכנסת הקודמת, פג לאחר שהתכנסה הכנסת החדשה בחודש מרץ השנה.

המכתב ליועמ"ש בפורמט PDF 

בשל כך פנינו היום פעם נוספת ליועץ המשפטי לממשלה, על מנת שלא ישתהה ויפנה באופן מיידי לכנסת, בהודעה על כוונתו להעמיד לדין את ח"כ כץ בפרשת הרשות לניירות ערך.

משמר הדמוקרטיה הישראלית מדגיש כי גם אם מתקיים בין הצדדים מו"מ להסדר טיעון, אין הדבר מהווה שיקול הצורך לפנות ללא דיחוי לכנסת בהודעה בעניין חסינותו, וזאת כדי לא לעכב עוד יותר את ההליך הפלילי בעניין ח"כ כץ, הליך שעוכב תקופה ארוכה בשל התנהלותו של ח"כ כץ ובשל התנהלות מערכת אכיפת החוק.

גילוי נאות: עו"ד יובל יועז, המייצג את משמר הדמוקרטיה הישראלית בעתירה זו, הוא הפרשן המשפטי של זמן ישראל

13:42 עריכה

מרכז עדאלה והאגודה לזכויות האזרח עתרו לבג"ץ נגד חוק הקורונה. בעתירה נטען כי הפגיעה בהפרדת הרשויות המתבצעת באמצעות חקיקה חפוזה המחליפה תקנות לשעת חרום, ממשיכה להפר עקרונות חוקתיים ומסמיכה באופן פסול את הממשלה לפגוע בזכויות האזרח ללא פיקוח פרלמנטרי.

הבוקר הגיש עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, עתירה לבג"ץ בשמו ובשם האגודה לזכויות האזרח בישראל נגד חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020. החוק, המוכר גם בכינוי "חוק הסמכויות המיוחדות" ו-"חוק הקורונה הגדול", מעניק לממשלה את הסמכות להכריז על מצב חירום בשל נגיף הקורונה וכן סמכויות נרחבות להגביל ולפגוע בזכויות הפרט.

למעשה, חוק זה מעגן את אותן  הסמכויות שנטלה לעצמה הממשלה בתקופת הקורונה מתוקף תקנות שעת חירום ובאמצעות הארכתן, אך הפעם באמצעות הסמכה מכוח חוק רגיל שהתקבל על ידי הכנסת.בעתירהשהוגשה באמצעות עורך הדין פאדי ח'ורי ממרכז עדאלה, נטען כי הליך חקיקת הבזק שבו נתקבל החוק, אשר הגביל את הדיון במליאה לשלוש שעות בלבד, תוך צמצום היקף הזמן לדיון בהסתייגויות אליו, מהווה כשלעצמו הצדקה לביטול החוק.

מעבר לכך, טוענים העותרים לגופו של החוק כי ההסמכה להכריז על מצב חירום בשל נגיף הקורונה, אינה חוקתית ועומדת בסתירה עם סעיף 38(א) לחוק יסוד: הממשלה, הקובע כי רק הכנסת רשאית להכריז על מצב חירום בין אם ביוזמתה או ביוזמת הממשלה. כמו כן, נטען כי היקף הסמכויות המועברות בחוק לידי הרשות המבצעת, כמו גם צמצום הפיקוח הפרלמנטרי עליה לפיקוח שלאחר מעשה, עולים לכדי הפרה של עיקרון הפרדת הרשויות, עיקרון שלטון החוק, ועיקרון הוודאות בפלילים.

13:45 עריכה

השר לבטחון פנים חושב שאם כל ראשי הממשלה ב25 השנה האחרונים נחקרו ועל כן הבעיה במערכת המשפט.

13:59 עריכה

בכירים במח"ש לבית המשפט: "המחלקה כמעט משותקת ונמנעת מחקירות נגד בכירים". עתירה של חוקר בכיר במח"ש מתארת כיצד המפכ"ל לשעבר אלשיך ניסה לחבל בעבודת המחלקה ואף איים על ראש מח"ש לשעבר. סגן ראש המחלקה המכהן מגבה את הדברים וטוען כי סמכויותיו נשללו לחלוטין. לדברי השניים, שי ניצן נמנע מלרסן את המפכ"ל לאור הצורך בשיתוף פעולה בין הפרקליטות והמשטרה בחקירת תיקי נתניהו.

הארץ מפרסם כי את העתירה הגיש חוקר בכיר במח"ש, רב-פקד דובי שרצר נגד מח"ש ונגד הפרקליטות, באמצעות עו"ד עודד סבוראי ממשרד עורכי הדין סבוראי-שחם-שביט. רפ"ק שרצר, שכיום מופקד על ניהול צוותי חקירה במח"ש, טוען כי קידומו בדרגה נמנע בגלל חקירות רגישות שערך נגד בכירים במשטרה ועל רקע היריבות בין אלשיך למח"ש.

14:06 עריכה

יאיר לפיד תקף את הממשלה מעל דוכן המליאה נוכח ההמולה לפני כן בעימות מול ניסנקורן, לוין לאמסלם.

לדבריו: "ממשלת ישראל מתעסקת רק בתיקי נתניהו. מהיום הראשון שהממשלה הזאת קמה. אנחנו מסתכלים על מה שנאמר, מה שאמר אמסלם מה שאמר לוין כל היום תיקי נתניהו. אין קורונה, אין כלכלה, ואין ממשלה. יש בן אדם אחד שמטרלל מדינה שלמה. אנחנו בדרך לסגר והוא מתעסק רק בעצמו. עד שלא נחליף אותו לא יהיה מי שמטפל. כולכם צריכים ללכת הביתה, מנותקים נמאסתם". 

מוקדם יותר הביע לפיד תמיכה בעצמאיים:

14:31 עריכה

כצפוי הצעת החוק של ח"כ יואב סגלוביץ מיש עתיד תל"ם הקובעת כי אדם שהוגש נגדו כתב אישום פלילי לא יוכל להציג מועמדות לתפקיד נשיא המדינה, לא עברה בקריאה טרומית. להצעה זו הוצמדו הצעות דומות של חברות הכנסת יוליה מלינובסקי ומירב מיכאלי. 

ח
ח"כ יואב סגלוביץ' נואם במליאה לפני ההצבעה (צילום: דוברות הכנסת – יהונתן סמייה.)

רוב חברי כחול לבן נעדרו מההצבעה, חוץ מעומר ינקלביץ'ֿ הילה שי וזאן ואיתן גינצבורג, שהצביעו יחד עם הקואליציה נגד, וההצעה נפלה ברוב של 37 מול 30. 

סגלוביץ' צייץ:

https://twitter.com/YSegalovitz/status/130365854819120744

גם אורנה ברביראי מיש עתיד הגיבה:

15:23 עריכה

ראש מועצת שוהם, איתן פיגרו, הצטרף למפלגת דרך ארץ של ח"כ הנדל והאוזר. מאחר ולפי הסקרים המפלגה אמורה לקבל בבחירות הבאות פחות ממנדט, ניתן עדיין לתהות האם שחקן הרכש החדש יזכה להיכנס לכנסת.

15:38 עריכה

"בני משפחתי מצפים שראש הממשלה בנימין נתניהו יגיע לביתה של אמי ויביע את התנצלותו בפניה". כך אמר היום לאתר וואלה NEWS! ג'אבר אבו אל-קיעאן, אחיו של יעקוב אבו אל-קיעאן, שנורה בידי שוטרים במהלך פינוי היישוב אום אל-חיראן, על רקע התגובות המאוחרות של נתניהו ושאר בכירי הימין שבה תקפו את התנהלות המשטרה בפרשה.

ההתנצלותו הפומבית של נתניהו לא מספיקה. אחי נורה בדם קר תוך שהוא מבקש עזרה מהשוטר שהרג אותו ואחר כך הוצג כמחבל", אמר האח, "ההתנהלות של רוני אלשיך וגלעד ארדן. "זו הייתה התנהלות תוקפנית ופזיזה. הם צריכים לשלם על הטעויות שעשו, להתנצל בפני המשפחה – ולעמוד לדין".

אבו אל קיעאן שוכב מחוץ לרכב, תיעוד ממצלמת הוידאו של השוטר ל"מ
אבו אל קיעאן שוכב מחוץ לרכב, תיעוד ממצלמת הוידאו של השוטר ל"מ
15:54 עריכה

ראש עיריית נצרת, עלי סאלם, הודיע היום כי הוא מתכוון להפר את החלטת הממשלה, שהטילה על עירו עוצר לילי. כל הצהיר סאלם בשידור ברדיו צפון 104.5

בהתייחסו לחתונה ההמונית שצולמה בנצרת ועוררה סערה בחשד להפרת הוראות הריחוק החברתי, אמר סאלם: "לא הייתי בחתונה, זו הייתה חתונה לפני שנתיים שפרסמו. נצרת, עיר הבשורה, העיר הכי חשובה בעולם אחרי ירושלים, העבירו אותה לעיר אדומה. אין לי קורונה, אין לי 200 חולים, רוצים להרוס את נצרת ואני לא אתן להם. מחודש מרס בתי המלון שלי סגורים, לא נפתחו בתי מלון, ועכשיו עושים סגר משבע בערב עד חמש בערב ואני לא אתן להם".

"אתמול כל העסקים סגרו, אבל היום אני מבטיח אני חוזר לפעילות רגילה, אני חוזר לעבוד", אמר סאלם, "הכניסו את אילת וטבריה לערים אדומות ואז החזירו, למה רק נצרת? למה רק ערבים וחרדים לא בסדר? מה אתם רוצים מאיתנו, רוצים שנעזוב את המדינה?"

אזרח ערבי ישראלי מאכיל יונים בכיכר המרכזית בנצרת (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
אזרח ערבי ישראלי מאכיל יונים בכיכר המרכזית בנצרת (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
16:00 עריכה

ח"כ אלכס קושנר דואג לבריאות עובדיו:

16:02 עריכה

בזמן שהממשלה מטילה סגר על יישובים בגלל העלייה בהדבקה, בין השאר בשל חתונות המוניות, שר הכלכלה ביקר בחתונה שגם בה לא שמרו על חוקי הריחוק החברתי:

16:36 עריכה

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק תוקף את גנץ ואשכנזי שהצביעו נגד החוק שנועד למנוע מנתניהו, כמו מכל נאשם בפלילים, להיבחר לנשיא המדינה:

17:16 עריכה

רק כ-60% מהתקנים במפקדת אלון של צה"ל, המיועדת לתמוך במעקב האפידמיולוגי ובקטיעת שרשרת ההדבקה במגפת הקורונה, מאוישים. כך חושף היום אתר וואלה NEWS!.

לפי וואלה, הנתונים נחשפו שלשום במהלך ביקורם של ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ושר הבריאות אדלשטיין במפקדה. הסיבה לכך היא בין היתר בגלל שמדובר במפקדה שמבוססת על אנשי מילואים, ושפיקוד העורף מגייס רק חיילי מילואים לשירות של שלושה חודשים, ולא חיילי מילואים שמוכנים לשרת חודש. תהליך ההכשרה גוזל זמן ממושך, ולכן מעדיפים לפתח כוח מקצועי שיישאר במפקדה לאורך זמן.

17:34 עריכה

הפרקליטות פרסמה הערב פוסט פייסבוק חריף באופן חריג בתשובה לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול בנוגע לפרשת אבו אלקיעאן ובנוגע לחשיפת עמית סגל במהדורה המרכזית על החשדות לטיוח ניגוד העניינים במערכת אכיפת החוק.

"שקר מול אמת – בנאומו של ראש הממשלה אמש, הוצגו עובדות לא נכונות לגבי הפרקליטות", נכתב. בהמשך הוצגו ציטוטים של ראש הממשלה כשלצדם תשובות שלטענת הפרקליטות הן העובדות.

"הטענה לפיה אבו אל-קיעאן הוא מחבל לא נטענה מעולם על ידי הפרקליטות, אלא אך ורק על ידי השר לביטחון פנים דאז וגורמים אחרים", אמרו בפרליקטות. זאת, בתשובה לדבריו של נתניהו שאמר אתמול במהלך מסיבת עיתונאים: "אזרח ישראל נהרג, אמרו שהוא מחבל, אתמול התברר שהוא לא מחבל. אתמול התברר שבכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו אותו למחבל כדי להגן על עצמם ורק כדי לפגוע בי".

עוד אמרו בפרקליטות כי "דבר לא נקבר". זאת, בתגובה לטענת נתניהו כי "שי ניצן קבר את זה. הוא שלח אימייל בו אמר: 'המפכ"ל אכן פעל באופן שערורייתי אך יש אינטרסים של המדינה שצריך לשקול, זה רק יעשה טוב למי שרוצה ברעת המערכת, ודי לחכימא".

"המייל שצוטט הוא חלק מהתכתבות בין פרקליט המדינה דאז לבין ראש מח"ש דאז בעניין ניסוח תגובה לפרסום תקשורתי. ההתייחסות לכך שהמפכ"ל 'פעל באופן שערורייתי', נוגעת לכך שהמפכ"ל תקף בהמפכ"ל תקף בתקשורת את התנהלות מח"ש. היא חסרת כל קשר לשאלות המקצועיות בתיק, ובטח לא לשאלה האם מדובר בפיגוע או לא".

שקר מול אמתבנאומו של ראש הממשלה אמש, הוצגו עובדות לא נכונות לגבי הפרקליטות. הנה הציטוטים מהנאום, ולצידם עובדות…

פורסם על ידי ‏פרקליטות המדינה‏ ב- יום רביעי, 9 בספטמבר 2020

18:06 עריכה

המשטרה חקרה פעיל חברתי בחשד שתלה שלט "אנס" על גשר הקרוי על שמו של השר לשעבר רחבעם זאבי:

18:48 עריכה

נוכח הטענות על מחדלי הפרקליטות ומח"ש בטיפול בפרשת מותו של אבו אל-קיעאן, אומר הערב נשיא המדינה ראובן ריבלין כי "חוסנה של מערכת נבחן ביכולת שלה לאפשר חקירה כשזו נדרשת להודות בטעויות … גם על ארגונים ממשלתיים ומדינות מוטלת האחריות לביקורת עצמית ולהתנצלות על טעויות".

18:58 עריכה

בהמשך להודעת הפרקליטות על טענותיו של נתניהו לגבי אי סדרים בפרקליטות ובמשטרה בפרשת אום אל חיראן, גם היועמ"ש מוציא הודעה שמגבה את הפרקליטות.

"הטענה כאילו פרקליטות המדינה קבעה אי פעם כי מדובר ב"מחבל" היא אפוא טענת כזב. היועץ המשפטי לממשלה דוחה בתוקף טענה זו, ובוודאי את הטענה כי הדבר (שכאמור מעולם לא קרה) נעשה חלילה כדי לפגוע בראש הממשלה.

"לאירוע הטרגי באום אל חיראן ולבדיקה שנעשתה בעקבותיו אין ולא היה כל קשר לראש הממשלה. טענות כאמור הן שקר וכזב, המצאת יש מאין, שכל תכליתן דה-לגיטימציה למערכת אכיפת החוק ולהחלטותיה בעניינו של ראש הממשלה.

19:05 עריכה

רם בן ברק (יש עתיד) מבקש לברר במשרד הבטחון האם הם דנו ומודעים להיבטי ההסכם עם האמירויות שעלולים להפר את היתרון האיכותי של הנשק שבידי ישראל.

19:09 עריכה

ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) יעלה לוועדת שרים הצעת חוק (מתבקשת, יש לומר), שתבלום העלאה בשכר הח"כים, השופטים ואחרים במגזר הציבורי. ייתכן שיש מקום גם לקיצוץ שכרם, וממפלגתו של קרעי היה זה שר האוצר ישראל כ"ץ שכבר בתחילת משבר הקורונה הודיע שיוותר על 10% משכרו.

19:18 עריכה

בועז טופורובסקי מונה ליו"ר ועדת משנה לקידום בטיחות בדרכים בכנסת, נושא שהוא מקדם באופן עקבי בכנסת. ראש המפלגה שלו ברך אותו, באמירה ש"טלי ומיכל ז"ל מסתכלות עליך מלמעלה וגאות". אלה האחיות של שניהם שנהרגו בתאונות דרכים.

19:27 עריכה

נפתלי בנט (ימינה) מתחזק מהסקרים וככל הנראה "שותה" גם מנדטים ממפלגות ליברליות חילוניות. יאיר גולן רואה את זה ועולה להתקפה. לדבריו, בנט ומפלגתו בילה את רוב 8 השנים האחרונות ליד שולחן הממשלה וכשיכלו להשפיע באמת ולא רק לדבר הם "עבדו נגדכם". הוא טוען שמפלגת הימין הזו העבירה כספים למגזר הדתי לאומי, ניהלה קמפיין נגד הקהילה הגאה ובין היתר, בתקופת בנט כשר החינוך הוא הקפיץ את התקציבים של עמותות תרבות יהודית בבתי ספר ב-70%.

נפתלי בנט מכהן כחבר כנסת כבר 8 שנים. 8 שנים שהן כמעט 100 חודשים, לעומת 3 חודשים שבהם הוא באופוזיציה.את 90 החודשים…

פורסם על ידי ‏Yair Golan – יאיר גולן‏ ב- יום רביעי, 9 בספטמבר 2020

19:30 עריכה

ח"כ משה יעלון ממשיך לתקוף את שותפיו לשעבר בכחול-לבן בצל ההתקפות של נתניהו על המשטרה והפרקליטות שכביכול לא רצו להודות בטעות בפרשת אום אל-חיראן כדי לא לתת נשק בידי רה"מ.

"הוא גייס אתכם להרוס את מערכת המשפט ושלטון החוק צאו מהממשלה המנותקת והמושחתת", אומר יעלון לבני וגבי.

19:42 עריכה

היועמ"ש אביחי מנדלבליט מתייעץ בשעות האחרונות בנוגע לאפשרות של הוצאה לנבצרות של ראש הממשלה, לפי דיווח בהארץ. האפשרות של נבצרות לנתניהו נובעת מכניסתו התכופה לניגוד עניינים בהיותו נאשם בפלילים שנכנס חזיתית במערכת האכיפה.

המחשה לכך ניתנת במלוא העוצמה ביממה האחרונה. נתניהו תוקף בכל הכוח את הפרקליטות והמשטרה שכביכול לא רצו להודות בטעות לגבי הטענה שאל-קיעאן מחבל, כדי לא לתת נשק בידיו של ראש הממשלה. גם הערב אמר נתניהו בסיעת הליכוד כך:

"אין מנוס מחקירה עצמאית בלתי תלויה … האם ייתכן שהיועמ"ש לא ידע את כל ההתנהלות הזו? האם ייתכן שלא אישר את ההתנהלות הזו. אז אני נותן לכם הערכה זהירה, היועמ"ש לא יבדוק את זה … אזרחי ישראל רוצים לדעת את האמת ורק כך אפשר להבטיח את שלטון החוק והדמוקרטיה, אין דרך לטייח את זה.

כצפוי, ח"כ קרעי עובר לטון ביריוני כלפי מערכת האכיפה והתובע הכללי.

19:51 עריכה

נתניהו קרא הערב לחקירת הפרקליטות והמשטרה וראש האופוזיציה חושב שזה קצת יותר מדי וכחול-לבן כבר לא יכולים להישאר בממשלה אחרי הצהרות כאלה.

20:14 עריכה

באוצר מתנגדים לסגר כללי שיגדיל את מספר המובטלים במאות אלפים נוספים. הם מציעים תכנית חלופית שלפיה מקומות עבודה יפעלו גם בערים אדומות. קבינט הקורונה ידון מחר באפשרות של סגר כללי כאשר שר הבריאות ומנהל משרדו קוראים להגבלות בכל רחבי הארץ. פרוייקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו ושר הבריאות יולי אדלשטיין הציגו הערב לראש הממשלה את התרחישים השונים להגבלות נוספות בחגי תשרי.

20:19 עריכה

במשרד המשפטים לא התקיים דיון רשמי בשאלת נבצרות לנתניהו. עמדת היועמ"ש היא שכרגע ראש הממשלה לא צריך לצאת לנבצרות אבל גם זה יכול להשתנות, לפי דיווח של הפרשן המשפטי של חדשות 13, אביעד גליקמן.

20:43 עריכה

גנץ מגבה את מערכת אכיפת החוק.

בישיבת סיעת כחול-לבן אמר שר הבטחון כי "יש לנו מסר אחד ברור וחד לכל מי שעוסק באכיפת החוק במדינת ישראל: החל מהשוטר, החוקר, השופט, ממלאי התפקידים בפרקליטות ועד השופטים עצמם: זיקפו קומה, אל תיראו ואל תחששו. אתם תמלאו את חובתכם ותגנו על שלטון החוק והדמוקרטיה ואנחנו נמלא את חובתנו ונגן עליכם".

"מערכת המשפט ואכיפת החוק לא נולדו ולא יקרסו לטובתו או לרעתו של אדם זה או אחר. כחול לבן מחזיקה במשרד המשפטים כדי למנוע צעדים מסוכנים ומיותרים ובעיקר כדי להמשיך להגן על בתי המשפט ועל מערכת אכיפת החוק שתבטיח את חוסנה הדמוקרטי של ישראל. לא הכל פוליטי – לא הכל אישי.
נעמוד כולנו כחומה בצורה וניתן גב למערכת המשפט".

כמו כן, התייחס בדבריו לסוגיית התקציב ואמר:

"הערב נאשר בממשלה את סיום התזרים לשנת 2020 על מנת לאפשר חמצן למשרדי הממשלה להמשיך לפעול בשבועות אלה … מדינת ישראל מתנהלת ללא תקציב זמן רב. זמן רב מדי. זה משתק. זה פוגע באיתנות הפיננסית של ישראל.
זה יוצר חוסר ודאות למשק. ואם בתקופה רגילה זהו מצב בעייתי, בתקופת קורונה זהו מצב בלתי נסבל.

"מחר בבוקר עלינו להתחיל מיד לעבוד על תקציב מדינה ל-2021.
זה לא עניין פוליטי- זה עניין בסיסי בכלכלה ובניהול תקין של מדינה.
זה יסייע לעצמאים, לאלו שאיבדו את עבודתם ולכל הישראלים שנושאים לממשלת ישראל עיניים בתקופה הזו ומבקשים מאיתנו- תעבדו בשבילנו.
תנו לנו יציבות. תראו לנו שיש לנו על מי לסמוך. אני פונה לראש הממשלה ולשר האוצר- זוהי השעה להוכיח לאזרחי ישראל שאנחנו כאן עבורם ולא עבור פוליטיקה קטנה. ולהחזיר את אמון הציבור בנו, נבחריו."

20:54 עריכה

אנשי בני ברק לא אמורים להתקהל בשעות הערב אך ישראל כהן מפרסם תיעוד של רב שמדרבן את קהלו לתרום לאחד ממוסדותיו. בתמונה נראים אנשים רבים מתקבצים בצפיפות סביב ברכב של הרבי מויזניץ.

21:05 עריכה

בכירי הליכוד כבר מלהגים על הדחת היועמ"ש מתפקידו, לפי דיווח של וואלה! מישיבת סיעת המפלגה. עוזי דיין אמר שצריך לדרוש שמנדלבליט יסיים את תפקידו גם במחיר של התנגדות כחול-לבן והליכה לבחירות. גם השר (למים והשכלה גבוהה) זאב אלקין חושב ש"הממשלה גם ככה מקרטעת ואם נגזר עליה להישבר עדיף שזה יהיה על המחלוקת של שלטון החוק".

21:13 עריכה

משרד הבריאות מעדכן כי אתמול התגלו 3,563 חולי קורונה וסך החולים הקשים היום עומד על 478, שיא מתחילת ההתפרצות.

21:51 עריכה

בהמשך לאיום של שלמה קרעי לנהוג ב-D9 שיעלה על מערכת האכיפה ולחקור את "השחיתות בכנופיית שלטון החוק", מיקי זוהר מוסיף ש"חוקרים אותנו כי אנחנו ימין" ו"תפרו לראש הממשלה תיקים, ממשיכים באליטה המשפטית לטכס עצה איך להפיל את הימין ואת העומד בראשו".

22:52 עריכה

בנט מצביע על בתי חולים שלדעתו מתקרבים לקצה הקיבולת של מחלקות הקורונה וקורא לא לזלזל במחלה, לחבוש מסכות ולהיפגש רק במקומות מאווררים.

22:56 עריכה

הממשלה תאשר הלילה את העלאתם של 2,000 עולים שממתינים באתיופיה. שרת הקליטה פנינה תמנו שטה אומרת שההחלטה עלתה לממשלה "אחרי מו"מ קשוח".

סגירה