מגבלות חמורות על הפגנות, בתי הכנסת יהיו פתוחים בכיפור

ההחלטה שלא עברה בקבינט טעונה הצבעה בממשלה ● על פי הדיווחים נתניהו רצה סגר פחות מחמיר עד שהבין שלא יוכל לאסור הפגנות כך ● נתניהו גם אמר: "יש לדון במה עושים עם ההפגנות גם כשאין סגר כללי״ ● סקר: הליכוד ב-29 מנדטים, בנט 21, גוש הימין ב-66 מנדטים ● מפלגה בראשות ח״כ יפעת שאשא-ביטון מגיעה ל-8 מנדטים ● כתבה בוושינגטון פוסט על המנהג של נתניהו להביא מזוודות עם כביסה מלוכלכת לניקוי

ערב פסח 2020 בנתיבי איילון, בכניסה לתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
ערב פסח 2020 בנתיבי איילון, בכניסה לתל אביב
07:07 עריכה

אחרי דיון שנמשך כתשע שעות והסתיים אמש ללא הכרעות – קבינט הקורונה ישוב ויתכנס היום, בשעה 11:30. שר הפנים אריה דרעי איים במהלך הדיון להתפטר מהממשלה אם יוגבלו התפילות, אך במקביל יימשכו ההפגנות. ההערכה היא שהקבינט יחליט להטיל הגבלות נוספות בניסיון להיאבק בהתפשטות נגיף הקורונה.

משרד הבריאות, משרד המשפטים והמשרד לביטחון הפנים יציגו בישיבה של ועדת השרים מתווה לקיום הפגנות, בהתאם להחלטת הקבינט שקיבלה את הצעתו של השר גבי אשכנזי בנושא.

07:23 עריכה

באופן חריג, מאז 10:23 בבוקר אתמול לא פרסם משרד הבריאות עדכון לנתוני התחלואה בקורונה. על פי רוב, נוהג משרד הבריאות לפרסם עדכונים שלוש פעמים ביום – בסביבות השעות 11:00, 19:30 ו-23:00.

07:59 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ נפגש עם שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר. בפגישתם דנו השניים בשמירת היתרון האיכותי של ישראל ובהתמודדות עם התחמשותה הגרעינית של איראן.

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ בפגישתו עם שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר, 22 בספטמבר 2020
גנץ בפגישתו עם שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר, אמש (שמוליק אלמני, משרד הביטחון)
08:18 עריכה

יושב ראש ש"ס, שר הפנים אריה דרעי: "בתי הכנסת חייבים להיות פתוחים ביום כיפור".

08:55 עריכה

פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו אמר שימליץ לממשלה להגביל את ההפגנות. בראיון לעופר חדד ברדיו ירושלים אמר גמזו: "מבחינתי כרגע מגבלות התנועה צריכות להיות על כל דבר שהוא".

"אני, מבחינתי, שיהיה לנו הגבלות תנועה על כל דבר, מנקודת הזמן הזו", אמר גמזו אך הבהיר שלפי חוק הקורונה, היכולת לאסור על קיום הפגנות – מוגבלת. "שיהיה ברור, אני לא בעד הפגנה של 15 אלף", אמר. "לא נעים לי, לא נוח לי לראות את האלפים הללו, והייתי רוצה להגביל את זה לעשרות, למאה, למאתיים, לדברים סמליים מכבדים את הדמוקרטיה".

עוד אמר גמזו: "יש הדבקה בכל התקהלות. יש לך רמת תחלואה גבוהה, יש סיכוי שבתוך האלף, סיכוי גבוה מאוד, יש חולי קורונה מאומתים. הם לא יודעים על זה".

09:08 עריכה

מחלוקת באופוזיציה: יושב ראש מרצ ניצן הורוביץ מבקר את חבר יש עתיד – תל"ם עפר שלח, שהביע תמיכה בהפסקת ההפגנות.

09:31 עריכה

צוות שרים מצומצם יתכנס בשעה 10:00 – כשעה וחצי לפני ישיבת קבינט הקורונה – כדי לדון במתווה ההפגנות.

10:57 עריכה

משלחת ישראלית טסה לבחריין לשיחות על הסכם השלום בין המדינות. בין היתר נסעו ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז.

11:19 עריכה

יושב ראש דגל התורה משה גפני, ששב לכנסת לאחר שהחלים מצינתור שעבר: "לא ידעתי שיש לי לב".

11:32 עריכה

עובדים עצמאיים מוחים בתל אביב בדרישה למתווה פיצויים.

11:40 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו דן בשעה זו עם צוות שרים מצומצם – שכולל את שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר המשפטים אבי ניסנקורן, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ושר הפנים אריה דרעי – במתווה מוסכם לקיום ההפגנות והתפילות.

11:49 עריכה

התנועה לאיכות השלטון הודיעה שתעתור לבג"ץ אם קבינט הקורונה יאסור על הפגנות במרחב הציבורי. במכתב ששיגר הארגון לחברי קבינט הקורונה וליועץ המשפטי לממשלה נכתב ש"הגבלת ההפגנות נראית כמו דרך להשתיק את המחאה והמפגינים נגד הממשלה. יש לשמור על הזכות למחות ולהפגין ביתר שאת".

עוד נכתב בפנייה: "לעמדת התנועה, קיימים די אמצעים לשמירה על בריאות הציבור שפגיעתם פחותה, מבלי לקבוע תנאים מגבילים להפגנות. לטעמנו, יש להעדיף מתווה שיבטיח כי הזכות להפגין לא תוגבל בתנאים. כך, למשל, לקבוע מרחב הפגנה גדול יותר בו תישמר האפשרות למרחק של שני מטרים בין כל מפגין".

• פניית התנועה לאיכות השלטון בסוגיית הגבלת ההפגנות

11:55 עריכה

בני גנץ הודיע שכחול לבן תתמוך במתווה התפילות וההפגנות שיוצג היום בקבינט.

במדינה דמוקרטית הזכות להפגין ולמחות היא קדושה.

דרישתם של המבקשים להתפלל כפי שנהג העם היהודי במשך אלפי שנים קדושה וצודקת אף היא.

גם דרישתם של המבקשים להתפרנס בכבוד, לשוב למעגל העבודה ולדאוג לילדהם היא אמיתית וצודקת. אך לא פחות חשובה, בוודאי ברגעי חירום לאומיים, היא הזכות לבריאות ולביטחון. בין כל הזכויות הללו נצטרך לאזן. היום יוצגו בקבינט הקורונה מתווים מצומצמים לתפילות והפגנות על ידי גורמי המקצוע במשטרה, במשרד הבריאות ובייעוץ המשפטי לממשלה. אנחנו נגבה את החלטתם, ננהג באחריות וברגישות בכדי לשמור על חיי האזרחים ובריאותם. אלו לא ימים רגילים ואני בטוח שכולם יקבלו זאת בהבנה. נדון בכל הנושאים החשובים שעל הפרק, כדי שאף אחד לא יישאר מאחור. יחד, מאוחדים, תוך ערבות הדדית וסולידריות, נעבור את התקופה הזאת, כפי שהעם הזה הוכיח פעמים רבות בעבר.

12:26 עריכה

יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "אנשים יכולים להפגין במקומות פתוחים כל עוד הם נוהגים באחריות, לובשים מסיכות, שומרים על ריחוק חברתי".

עוד כתב לפיד בפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו: "כשכל הדיון הוא על ההפגנות, לא מדברים על הכשלון הנורא שלו בניהול הקורונה, ועל איך הוא ריסק את הכלכלה, ועל זה שכל העולם יודע כבר שהוא נכשל לגמרי ואף אחד כבר לא מתקשר אליו".

מפגינים אחריות–אז עכשיו יש דיון שנקודת המוצא שלו היא "ההפגנות מול בתי הכנסת", למרות שזה פשוט לא אותו דבר ומה זה קשור…

פורסם על ידי ‏Yair Lapid – יאיר לפיד‏ ב- יום רביעי, 23 בספטמבר 2020

12:38 עריכה

מרפאת הכנסת פנתה לקופות החולים בדרישה לקבל מנות חיסון לשפעת עבור חברי הכנסת ועובדיה, בשעה שרבים בציבור לא יכולים לקבל מנות חיסון – כך דווח ב-ynet.

מהכנסת נמסר בתגובה שהדבר נעשה מדי שנה. עוד נמסר שעובדי הכנסת חשופים מדי יום לקהלים רבים והם נתונים בסכנת הידבקות. רופא הכנסת הדגיש שהחיסון לא יינתן לחברי הכנסת ולעובדיה לפני שיינתן לאוכלוסיות הנתונות בסיכון מוגבר.

12:59 עריכה

41.5% מהציבור אומרים שאין להם אמון בראש הממשלה בנימין נתניהו – כך נמצא בסקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שנערך בקרב 754 מרואיינים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. 26.4% מהנסקרים אמרו שיש להם די מעט אמון בנתניהו. מצירוף שני הנתונים הראשונים עולה של-67.9% אין אמון כלל או יש מעט אמון בראש הממשלה. 16.1% השיבו שיש להם די הרבה אמון בנתניהו, ו-10.9% ענו שיש להם הרבה מאוד אמון בראש הממשלה. 5.1% מהנשאלים סירבו להשיב לשאלה זו.

63% מהמרואיינים בסקר סבורים שיש להטיל סגר מוחלט – כולל איסור על קיום הפגנות – כדי להתגבר על מגפת הקורונה. לעומתם, 28.8% מהנשאלים אמרו שהפגנה היא זכות יסוד, שיש לאפשר את קיומה גם במהלך הסגר. 8.2% מהמשיבים אמרו שאינם יודעים.

13:00 עריכה

קבינט הקורונה, שאמור היה להיערך בשעה 11:30, יקיים את ישיבתו בשעה 14:00.

מלשכת ראש הממשלה נמסר שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר שכיוון שאנו נמצאים בשעת חירום בעקבות העלייה החדה בתחלואה, הוא יבקש להעביר החלטה על סגר כללי נרחב והידוק משמעותי במגבלות באופן מיידי, וכן סגירת ענפים נרחבים במשק.

13:05 עריכה

משרד הבריאות הודיע שבמקרים מסוימים יאפשר לחולי קורונה מאומתים להשתתף בהלוויות – כך דיווחה ענבר טויזר ב-N12.

13:17 עריכה

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה הבוקר דיון המשך בנושא המשבר בקרב עובדות המעבדות. בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה עודד פורר כי מעבר לכך שהופסקה השביתה הנושא לא טופל. "קיבלנו את נתוני שכר עובדות המעבדה והם לא מלבבים. כשיורדים לרזולוציות זה כמו הבדיחה עם הפיל שטובע בבריכה בעומק ממוצע של 20 סנטימטר, כך גם השכר הממוצע של עובדי המעבדות".

אסתר מדמון יו"ר עובדי המעבדות המיקרוביולגיות בהסתדרות: "אין לנו אופטימיות. יש מחסור חמור בעובדי מעבדה. אין לנו תקינה ואנו לא יודעים להגיד כמה עובדים חסרים. אנחנו במשבר שמחריף לקראת החורף ויש עזיבה של עובדים ואנו בבעיה קשה שלא נראה לי שנצליח לפתור אותה עד החורף. מקבלי ההחלטות נרדמים בשמירה. במעבדות פרטיות מתחרות כמו מיי הירטג' עובד יכול להרוויח 120 שקלים לשעה. חשוב לנו לשמר את העובדים שלנו כי הפיתוי שלהם הוא לעזוב את המערכת הציבורית וללכת החוצה". מדמון הסבירה כי עם מעבדות הקורונה נחתמו הסכמים לשכר מכובד. "במעבדות האחרות אין גיוס עובדים והשכר הרבה יותר נמוך. במעבדות קורונה עובדים בחדר ממוגן ובמעבדות האחרות עובדים עם נגיפים חיים וזה הרבה יותר מסוכן".

אור קיים, ראש ענף בריאות באגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר: "יש מענקים באלפי שקלים שניתנים למאות עובדי מעבדה שמבצעים בדיקות קורונה. בשכר הקבוע למעבדות האחרות אנו מדברים עכשיו והגענו למתווה שהביא לזה שהשביתה הופסקה ואנו עמלים לסיכום הפרטים לתת תוספת לכל עובד מעבדה שלא קשור לקורונה שיישארו ביום שאחרי. אנחנו מנסים להסתכל על העלות והתועלת כמקשה אחת".

פורר פנה לקיים ואמר: "הפער הוא גדול מדי. אתם צריכים לייצר תוכנית אופק חדש למשרד הבריאות. אין תוכנית כזאת לעובדי המעבדות. במקצוע הזה מועסקות בעיקר נשים ומגיע לעובדת לקיים חיי משפחה. אם התוספות מגיעות רק משעות נוספות אנשים יעזבו את המקצוע".

ד"ר רותי שי, מנהלת המחלקה למעבדות במשרד הבריאות הודתה: "אותן מעבדות קורונה שפועלות היום לא בטוח ימשיכו לפעול אחרי המגפה. צריך לשמר את העובדים במערך הציבורי. אנחנו מנסים לקדם דברים ברמת המשרד בעיקר בתקופה האחרונה. צריך להמשיך ולעבוד כדי לשפר את תנאי העסקתם של העובדים. צריך תוכנית לטווח ארוך. עוד בזמן השר ליצמן נכתבה תוכנית ולא הגענו ליישום".

מדמון מצידה טענה: "אין תוכנית לא לעכשיו ולא לעוד חמש שנים קדימה. אנחנו לא מצליחים לגייס עובדים למעבדות האחרות. מזניחים את המעבדות שהן לא קורונה. למה לא להכניס גם את שאר המעבדות לתקציבי קורונה כדי שנתמודד עם דגימות עם נגיף חיי, עומסים אדירים וגיוס עובדים. הקורונה היא גם במעבדות האחרות. אין לנו אישור לגייס עובדים למעבדות האחרות. כאילו מושכים את השמיכה רק לקורונה ומזניחים את היתר. כלום מהתוכניות הקודמות לא נעשה. הקורונה חשפה את הקלפים והראתה שאף אחד במשרד הבריאות לא עשה כלום לאורך שנים. מה יהיה בנובמבר? אחר כך נבכה. זה התפקיד של משרד הבריאות להגיע לחורף בצורה בטוחה. כולם יודעים שהחורף בפתח ואני לא רואה שיש צוות שאומר נחשוב ביחד איך להיערך לחורף".

נציג האוצר הוסיף: "אנו נותנים מענקים גם לאנשים שמגיעים ממעבדות אחרות ונכנסים לתגמול המענקים. המגפה הביאה לקדמת הבמה…", היו"ר פורר קטע אותו ואמר: "לקדמת הבמה את מה שהזנחתם בעשר השנים האחרונות. מערכת בריאות אמורה לדעת להתמודד עם מגפות אבל היא נסגרת פעם אחר פעם משום שפוחדים שהכל יקרוס".

פורר סיכם: "משרד האוצר ומשרד הבריאות, שני המשרדים האלה פשוט מפקירים את בריאות הציבור בזלזול שלהם בנושא היערכות המעבדות לחורף כשיש קורונה. יש עצימת עיניים והתנהלות של יהיה בסדר. לא ניתן יהיה לטפל באף תחום בלי עובדות המעבדות". ח"כ כמאל מריח ע'דיר: "תחשוב אילו היו מעצימים את המעבדות שסובלות מהמשבר – כמה זה היה טוב". ח"כ פורר: "בלי תוכנית 'אופק' לעובדות המעבדות אחרת נראה פגיעה בבריאות הציבור ולא רק בתחום הקורונה".

13:20 עריכה

ועדת החוקה התכנסה לדיון מיוחד בעקבות פרסומים על התנהלות מערכת המשפט ביחס לאזרחים ולהסרת ביקורת כנגדה מרשתות חברתיות. במהלך הדיון הסוער התעמתו חברי סיעות כחול לבן והליכוד תוך האשמות ל"ירי בנגמ"ש" מצד ח"כ אסנת הילה מארק; ח"כ שלמה קרעי, יוזם הדיון אמר כי "מערכת המשפט משמשת מפלצת בעלת כמה ראשים, שמאשימה את אזרחי ישראל, רודפת אחריהם מאידך, עוקבת אחריהם ברשת ומצנזרת את הביקורת כלפיה"; ח"כ איתן גינזבורג: "רה"מ הגן על מערכת המשפט בצדק משך שנים וברור שכל מה שמתרחש כאן עכשיו נובע מהחשדות והחקירות כנגד רה"מ כי עד אז לא היו טענות".

 

יו"ר הוועדה יעקב אשר דרש מחברי הוועדה להישאר ענייניים ואמר כי "צריך לשמוע את הדברים וללמוד אותם, לתת להם אבני דרך כדי שכולנו נהיה שקטים שדברים כאלו לא יקרו".

13:24 עריכה

ועדת החינוך דנה בתקנות המגבילות את הפעילות של מוסדות החינוך, אך טרם הכריעה בסוגיה. הדיון צפוי להתחדש בהמשך היום.

בדיון שהתקיים הבוקר אמר יו"ר הוועדה רם שפע כי כל עוד לא יינתן פיצוי להורים שלא יכולים לצאת לעבודה, אסור שהוועדה תאשר את התקנות. ישיבת הוועדה הופסקה ותחודש לאחר סיום ישיבת מליאת הכנסת.

צופית גולן, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית: "אם החלטתם להשבית את הלימודים, תשביתו הכל, תדאגו לנו ולמעסיקים שלנו לפיצוי ותשמרו לנו על מקומות העבודה. אי אפשר גם לעבוד וגם לדאוג שהילדים ילמדו מהבית. זה פשוט לא עובד".

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור: מסגרות בגילאי לידה עד גיל 10 יהיו הראשונות להיפתח.

13:36 עריכה

לפי מספר דיווחים, בשל העלייה בתחלואה וכדי להתמודד עם המשבר נשקלת אפשרות להכריז על מצב חירום לאומי.

13:48 עריכה

הרב דוד יוסף: לסגור את בתי הכנסת.

 

יושב ראש האיחוד הלאומי, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', קורא לסגור את בתי הכנסת ולהתפלל באוויר הפתוח.

הציבור הדתי צריך להוביל ולא להגרר: סוגרים את בתי הכנסת ומתפללים באוויר הפתוח.>>>כילדים היינו עומדים בערב הפסח סביב…

פורסם על ידי ‏בצלאל סמוטריץ'‏ ב- יום רביעי, 23 בספטמבר 2020

13:53 עריכה

שר הפנים אריה דרעי נטש בזעם דיון שנערך אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו תוך שהוא קורא: "בושה שסוגרים פה בתי כנסת" – כך דיווח מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן.

13:57 עריכה

ישיבת קבינט הקורונה, שאמורה הייתה להתחיל בשעה 11:30 ונדחתה לשעה 14:00 – לא תחל במועד הנקוב.

14:12 עריכה

יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף בחשבון הטוויטר שלו את ראש הממשלה: "הניסיון של נתניהו להסיט את הדיון להפגנות שקוף ופתטי. מחדל הקורונה רשום על שמו".

200 אלף נדבקים, מעל אלף מתים, וכלכלה קורסת, זה הדבר היחיד שחשוב. הניסיון של נתניהו להסיט את הדיון להפגנות שקוף ופתטי. מחדל הקורונה רשום על שמו. מחדל נתניהו.

חצי שנה אחרי שהמחלה הגיעה לארץ עדיין אין קבלת החלטות מסודרת, אין תהליך אחד שעושים מהתחלה עד הסוף, הכל חפיף ופוליטי ולא מנוהל. מחדל נתניהו.

14:14 עריכה

חבר הכנסת מתן כהנא מימינה תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך שבשעת המשבר הוא עוסק במימון ההגנה המשפטית שמקבלים המפגינים המוחים נגדו.

14:28 עריכה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק, שלפיה כל גוף ציבורי יחויב לקבל פניות בפקס, זאת כדי לסייע למי שלא משתמשים במכשירים דיגיטליים, ובפרט בדואר אלקטרוני.

14:30 עריכה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעתו של יעקב אשר להחליף בחוק את המונח "נכה" ב"אדם עם מוגבלות".

14:52 עריכה

המדינה תישא בעלויות אשפוז חולי קורונה שיחרגו משמעותית מתקרת ההתחשבנות בין הקופות לבתי החולים – כך נקבע בהצעת חוק, שצפויה לעבור היום בכנסת.

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק של משרד הבריאות להסדרת ההתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים לשנת 2020. הצעת החוק קובעת שקופות החולים יחויבו לשלם לבתי החולים הציבוריים ובתי החולים הפסיכיאטריים סכום של 100-101.5% מגובה ההתחשבנות לשנת 2019, זאת על אף הירידה בהיקף הפעילות בשל משבר הקורונה.

בהצעת החוק, שהוגשה לוועדה הוגדר כי ימי אשפוז בגין מחלת הקורונה ישולמו על ידי הקופות במסגרת הסכום המוגדר, אולם לא נקבע מי יישא בעלויות אם הסכום יחרוג מתקרת התשלום הקבועה בחוק (101.5%), מה שהיה מטיל את העלויות הנוספות על בתי החולים. לאחר הסכמות עם משרד האוצר אישרה הוועדה תיקון שיזם יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ, לפיה נקבע כי בתי החולים יספגו את העלויות הנוספות רק עד לגובה של 103.95% מתקרת התשלום ומעבר לכך הקופות ישלמו והמדינה תשפה אותן על כך באופן מלא.

יו"ר הוועדה חיים כץ: "אני שמח שמשרד האוצר הסכים והבין שאי אפשר לחשוף את בתי החולים לסיכון כזה ללא הגבלה. מה היה קורה אם פתאום הייתה עלות של 120%? 130%? בתי החולים היו קורסים, ואיפה המדינה?"

ההצעה צפויה לעלות להצבעה במליאת הכנסת היום, לפני יציאתה של הכנסת לפגרה, שתימשך עד ה-11.10.

14:55 עריכה

שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר כי כחול לבן תומכת בהחמרת הסגר בעקבות הזינוק בתחלואה בקורונה. "אנחנו תומכים בהמלצת גורמי המקצוע – סגר מוחלט עד לסוף החגים כדי להוריד דרמטית את רף התחלואה. אבל אז באמת סוגרים את הכל, וזה כולל הפגנות, תפילות, בתי עסק וכו'", אמר.

15:08 עריכה

שר התקשורת יועז הנדל מודיע שביקש ממנכ"לי חדשות 12, קשת ו-20 שיופיעו עם מסכות באולפנים והם נעתרו:

קשת אפילו עשו מזה פורמט:

רגע לפני פרק הבכורה (הערב 21:30), החלטנו להקל עליכם עם כמה פרטים על המפורסמים מאחורי המסכה> bit.ly/3mJ5YVyמתחילים אחרי החדשות בקשת 12

פורסם על ידי ‏הזמר במסכה‏ ב- יום רביעי, 23 בספטמבר 2020

15:13 עריכה

ח"כ טיבי מדווח מוועדת הכספים:

15:47 עריכה

כמה שעות אחרי שנודע כי בכנסת הזמינו חיסונים לנבחרי הציבור, מרגיע שר הבריאות יולי אדלשטיין:

15:49 עריכה

השר שטייניץ תומך בעמדת ראש הממשלה בנוגע לסגר ואפילו מכנה אותה אמיצה.

15:52 עריכה

אם מישהו לא זוכר שנתניהו אמר פעם על אולמרט שלראש ממשלה תחת חקירות אין מנדט ציבורי, יאיר גולן כאן להזכיר.

16:09 עריכה

ניתן הורוביץ על מה שמעניין את הליכוד:

16:20 עריכה

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה תוספת בת 11 מיליארד שקל לתקציב ההמשכי לשנת 2020, זאת בהעדר תקציב מדינה לשנה זו.

במסגרת כך, יעמוד סה"כ התקציב לשנת 2020 על 410.8 מיליארד שקל. תקציב שנת 2019, בתוספת 11 מיליארד השקלים במסגרת תכנית הפעולה הממשלתית, שאישרה הממשלה לאחרונה.

תוספת 11 מיליארד השקלים מיועדת לצרכים הבאים: 3 מיליארד שקל תוספת למשרד הביטחון, כ-2.9 מיליארד שקל עבור הוצאות מחויבות של הממשלה, בהן הסכמי ייצוב מול קופ"ח, המשך תוכניות משרד החינוך, פיתוח תשתיות תחבורה, ותקציב השכלה גבוה.

כמיליארד שקל תוספת למשרדי הממשלה בהתאם לתוכניות עבודה שונות של המשרדים, כ-940 מיליון ש"ח מענק חד פעמי לאוכלוסיית הנכים, כ-940 מיליון שקל ליישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית.

כ-710 מיליון ₪ תמיכות במשרדי הממשלה השונים, כ-500 מיליון שקל להמשך תכניות חינוכיות במשרד החינוך, כ-380 מיליון שקל להעלאת יהודי הפלאשמורה, כ-300 מיליון למענקים לרשויות המקומיות, לתמרוץ דיור ופיתוח הרשויות, וכ-200 מיליון שקל ליישום מגוון החלטות ממשלה – פיתוח אזור ים המלח, הקמת מרכזי חוסן, סיוע ליושבי עוטף עזה, תכנית לפיתוח ולהעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסיים, ולפרויקט דרך חדשה.

במסגרת התקציב נכללים כ-90 מיליון שקל לתקצוב החינוך המיוחד שבזרם החינוך המוכר שאינו רשמי, 'לאור דרישות חברי ועדת הכספים ומאבק שניהלו במשך חודשים ארוכים, סוכם עם האוצר על תקצוב ילדי החינוך המיוחד במוכש"ר, במסגרת התוספת לתקציב "2020*

הנושא נידון פעמים רבות במסגרת דיוני ועדת הכספים, ואף התקיימו דיונים ייעודים בנושא, במהלכם עלה כי אנשי חינוך רבים במוכש"ר, זוכים לשכר חלקי בלבד והמערכת כולה סובלת מקשיים תפקודיים קשים, נוכח כך שתקציבה לא מתוקצב בבסיס התקציב.

במהלך הדיון הציגו מספר חברי ועדה תוכניות ושימושים שונים שלא תוקצבו בבסיס התקציב לשנת 2019 ולא קיבלו מענה גם בתוספת התקציבית שאושרה היום. בנוסף עלו טענות מצד חברי ועדה, כי הפירוט שהעביר משרד האוצר בטרם הדיון, למרות מספר הרחבות שבוצעו בו לבקשת ועדת הכספים, עדיין אינו מספיק, וקראו לא לאשר את התוספת עד לקבלת פירוט רחב הרבה יותר, ברמת התוכניות הספציפיות להן מיועדים הכספים. בנוסף ביקרו מספר חברי כנסת שימושים שונים שכוללים ההסכמים הפוליטיים.

16:30 עריכה

הזיגזג של דרעי: בבוקר הוא קרא להשאיר את בתי הכנסת פתוחים ואף התעמת עם נתניהו על הנושא. לאחר מכן הרב דוד יוסף ממועצת חכמי התורה של ש"ס הוציא סרטון בו הוא אומר שיש לסגור את בתי הכנסת ועמדת דרעי השתנתה – לטענת מקורביו בעקבות נתוני התחלואה מהבוקר.

16:42 עריכה

על פי הדיווחים בחדשות 12, במוקד קבינט הקורונה והגורם לוויכוחים בין כחול לבן לליכוד היו ההפגנות.

בעודו בישיבת קבינט הקורונה, נתניהו הוציא הודעה ולשונה "אני תומך באופן מלא בזכות להפגין, אבל כל שבוע אזרחי ישראל רואים איך הם נדרשים לחגוג את החג לבד, איך הם נדרשים לעמוד בהנחיות הבריאות, ומנגד איך מפגינים מתקהלים בהמוניהם נגד כל כלל בריאותי. היום נפטרו 31 איש מהקורונה. אני נלחם על החיים של אזרחי ישראל. אני נלחם על בריאות הציבור. בזמן הזה יש מי עושים פוליטיקה קטנה. אנחנו במלחמה. תתעוררו".

בוואלה מדווחים שלאחר מכן בני גנץ כינס התייעצות דחופה עם חברי קבינט הקורונה מכחול לבן והורה להם לעצור את העיסוק "חסר הפרופורציה" בהפגנות:  "תתעקשו על טובת האזרחים", אמר. "בבריאות ובעצירת התחלואה תוך איזון במרכיבי היהדות, הדמוקרטיה, הכלכלה והחברה ואל תתמקדו רק בסוגיית ההפגנות. עצרו את הדיון חסר הפרופורציה בהפגנות מיד". 

שיחה בקבינט על פי דיווחו של כתב כאן מיכאל שמש:  

ישראל כ"ץ: למה צריך לסגור את המשק כדי שיהיה אפשר לסגור הפגנות
גבי אשכנזי: מי שביקש סגר מלא זה ראש הממשלה בשל מצב התחלואה
מירי רגב: אנחנו שבויים בגלל ההפגנות
יזהר שי: נכנסנו לכאן מתוך הבנה שחלה החמרה במצב הרפואי- איך חזרנו לדיון על הפגנות?
נתניהו: כי אי אפשר לקיים סגר עם הפגנות. זו לא סוגיה קטנה.
גבי אשכנזי: ראש הממשלה- תגיד מה אתה רוצה? צריך סגר כללי.
נתניהו: אני חשבתי לעשות סגר ל-4 ימים עד אחרי כיפור.
גבי אשכנזי: אמרת לי עד סוף סוכות ובאופן מידי. תגיד מה אתה רוצה?! אני רוצה להילחם במחלה…
נתניהו: אני רוצה להתחיל חזק ולהמשיך חזק. כדי שזה יקרה צריך לפתור את ההפגנות

בהמשך, עימות בין ניסנקורן לרגב: 

17:22 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בקבינט הקורונה כי הוא מעוניין להטיל סגר מלא באופן מיידי. לדבריו, הדבר הכרחי. שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ הציע לקבל את המתווה שהכינו בלילה היועץ המשפטי לממשלה, מ"מ המפכ"ל ומנכ"ל משרד הבריאות היות שההתנהלות כרגע "שוחקת את אמון הציבור".

17:42 עריכה

ניצן הורוביץ: רק ביבי אשם.

מרב מיכאלי מסכימה:

17:50 עריכה

השר אלי כהן מדגים ניתוק ממה שמעניין את הציבור כרגע.

18:05 עריכה

אלי כהן: כחול לבן שונאים את נתניהו יותר מאשר את אזרחי ישראל.

18:18 עריכה

ב-ynet מדווחים שנתניהו אמר בדיון בקבינט הקורונה כי "יש לדון במה עושים עם ההפגנות גם כשאין סגר כללי" ולפי משתתפי הקבינט הביע את כוונתו לקדם חקיקה לפיה גם כשאין סגר מלא אפשר לפגוע בזכות ההפגנה. שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר הכלכלה עמיר פרץ הביעו את התנגדותם.

18:23 עריכה

שרת התחבורה מירי רגב התראיינה לשש עם עודד בן עמי ואמר כי "כשמדברים על סגר, והוא בעצם לא יכול להתממש, משום שמה לעשות – כשיש מפגינים והם פורמים את הסגר הזה, אנשים אומרים 'רגע, איך יכול להיות שאלה הולכים להפגין בים, בבלפור, ברוטשילד ואנחנו יושבים בבית ולא הולכים לעבודה?' ברור שהמצב הזה לא יכול להמשיך", רגב הוסיפה כי "מבחינתנו ההפגנות עוזרות לימין – השמאל הרדיקלי אין לו דין ואין לו דיין, הוא עושה מה שהוא רוצה. שם פס על כל התקנות".

למרות הדברים האלו רגב הבטיחה: "אנחנו לא מתעסקים בפוליטיקה בקבינט הקורונה – רק בבריאות הציבור".

18:59 עריכה

ח"כ משה בוגי יעלון לחברי הקבינט: צאו החוצה.

19:17 עריכה

פוסט מאוד ארוך של בצלאל סמוטריץ' מאשים את מנדלבליט במשבר העצום ואת נתניהו שלא עצר אותו. הוא מסכם: צו השעה להחליף את נתניהו.

בפוסט הקודם הבעתי את דעתי לפיה הציבור הדתי צריך להוביל באחריות את המאבק הבריאותי בהתפשטות נגיף הקורונה, מתוך תורת חיים…

פורסם על ידי ‏בצלאל סמוטריץ'‏ ב- יום רביעי, 23 בספטמבר 2020

לאחר מכן הוא משתף גם את חיים כץ שקורא לבחירות:

19:52 עריכה

בוואלה מדווחים כי פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, אמר כי הוא מרגיש שיש שחיקה באמון הציבור בפרקליטות. לדבריו "בשנים האחרונות זה פשוט מדהים – גופים חזקים, פוליטיקאים שיש להם כל במה תקשורתית אפשרית, ולא רק פוליטיקאים, לפעמים זה בעלי הון, אנשים עם השפעה, רבנים, מנהיגי ציבור – חובטים בפרקליטות. רוב גדול של הטענות, לא הכל – הרוב, הן פייק, הן טענות מופרכות. תשמע, יושב ציבור במדינת ישראל, שומע את הדברים מאנשים הכי בכירים, לאו דווקא מהפוליטיקה, אז ברור שאמון הציבור ייפגע".

19:55 עריכה

איציק שמולי מזהיר מיציאת הכנסת לא תצא לפגרה לפני אישור תכנית הסיוע הכלכלית והוא מספר שפנה בדחיפות ליו"ר הכנסת על מנת לאפשר כינוס מיוחד של הכנסת.

19:58 עריכה

שר הפנים אריה דרעי אמר בראיון ברדיו "קול חי": "לפני הממשלה ולפני המדינה, יש פה פיקוח נפש שדוחה הכל. אנחנו צריכים להסתכל על עצמינו איך אנחנו דואגים לבריאות שלנו. הייתי בצהריים אצל נשיא המועצת הגר"ש כהן, הצגתי לו את כל האופציות שדנו בקבינט. סיכמנו שבערב אני אחזור ואקבל ממנו את ההנחייה הסופית כיצד לפעול ולהצביע". לגבי עצמו דרעי הבטיח: "ביום כיפור אני אתפלל בחוץ ולא בתוך בית כנסת". דרעי הוסיף בסיום הראיון כי "היו הרבה מאוד חולים שהגיעו לבתי הכנסת בראש השנה, הם לא ידעו שהם חולים אבל הם הצליחו להדביק רבים תוך כדי התפילות".

20:24 עריכה

ח"כ מיקי זוהר: כחול לבן נפלו על הראש.

20:30 עריכה

על פי סקר חדשות 12: רוב מוחלט בציבור סבור שיש צורך להגביל את ההפגנות בעקבות נתוני התחלואה הגבוהים. 70% חושבים שכן, זאת לעומת 22% שבטוחים או חושבים שלא ו-8% שלא יודעים.

בקרב מי שמגדירים את עצמם ימין – 84% חושבים שיש להגביל את ההפגנות ובקרב מי שמגדירים את עצמם מרכז-שמאל גם כן יש רוב, אך קטן הרבה יותר – 53% סבורים כך.

לשאלה האם יש לסגור את בתי הכנסת ביום הכיפורים בעקבות נתוני התחלואה הגבוהים בקורונה, רוב מוחלט בציבור של 60% סבור שיש לעשות כן, זאת לעומת 32% שחושבים שלא ו-8% שלא יודעים.

מהנתונים עולה ש-75% מתומכי המרכז-שמאל תומכים בצעד כזה לעומת 53% ממשיבים שהגדירו את עצמם תומכי ימין.

סך הכל, 66 מנדטים לגוש הימין

הבית היהודי, העבודה, גשר, דרך ארץ לא עוברים את אחוז החסימה.

מפלגה אפשרית בראשות יפעת שאשא ביטון מגיעה ל-8 מנדטים.

21:02 עריכה

עמית סגל חושף: לא כולם בכחול-לבן מסכימים שצריך לתת גב למפגינים.

21:04 עריכה

אם למישהו היה ספק: הדיונים רציניים, המצב קשה וראש הממשלה מחויב להגן על החיים שלנו.

21:07 עריכה

עפר שלח עם העלייה ביישובים חרדים: 

21:14 עריכה

סמוטריץ' תוהה בקול רם:

בדבריו מתכוון סמוטריץ' לדיווח בחדשות 12: ניסנקורן נוכח לדעת שהסגר שהציעו כ"ץ ונתניהו מלא בהחרגות של המגזר העסקי, ואז אמר לשרי הליכוד:  "הסכמנו לסגר אבל עכשיו אתם פתאום רוצים החלטה שתאסור רק הפגנות בבלפור". 

21:22 עריכה

ב-ynet מדווחים כי שר הביטחון בני גנץ שוחח עם ראש הממשלה נתניהו וקרא לו ללכת לסגר מלא, ובהקדם. "צריך לעצור את ההדבקות במינימום פגיעה בפעילות עסקית חיונית", אמר גנץ לנתניהו. "עדיף עכשיו מאשר בעוד חודש, כשגם הפגיעה תהיה גבוהה יותר וגם האתגר הרפואי יהיה גדול יותר".

21:55 עריכה

יועז הנדל ביקש ובאולפנים שמים מסכה.

שוב אפשר לשבת קרוב למסך!

22:18 עריכה

ישיבת קבינט הקורונה הסתיימה עם החלטה להחיל סגר מלא החל ביום שישי הקרוב ועד אחרי שמחת תורה – על פי הדיווח של ברק רביד הקבינט לא הצביע – אלא התקבלה החלטה להעביר ישירות את העניין לממשלה.

 

המגבלות שיובאו לאישור השרים כוללות השבתת עבודה במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי, למעט עובדים חיוניים. ביום כיפור יתאפשרו תפילות בבתי הכנסת בהתאם למתווה שאושר לפני ראש השנה.

לאחר יום כיפור יותרו תפילות והפגנות בשטח פתוח, בקפסולות של 20 איש ועד ק"מ מהבית.

22:47 עריכה

למה הוחלט מה שהוחלט? בערוץ 13 טוענים שלנתניהו היה באמת חשוב לעצור את ההפגנות.

22:51 עריכה

באופוזיציה יצאו כמובן נגד הסגר:

נפתלי בנט: נזק עצום. 

ניצן הורוביץ: הסגר רק נגד ההפגנות.

תמר זנדברג:

יאיר לפיד: לא היינו צריכים להגיע לזה. 

אפשר אחרת—-לא היינו צריכים להגיע לסגר. המחיר הכלכלי, הנפשי והחברתי יקר מידי. היינו חייבים לטפל בקורונה לא בפטיש אלא…

פורסם על ידי ‏Yair Lapid – יאיר לפיד‏ ב- יום רביעי, 23 בספטמבר 2020

 

23:19 עריכה

כתבה בוושינגטון פוסט על המנהג של נתניהו להביא כביסה מלוכלכת לניקוי במסעות דיפולומטיים לארה"ב.

תגובת השגרירות הישראלית בוושינגטון: ההאשמה הזו היא נסיון להטיל צל על ההצלחה בהסכם הנורמליזציה עם בחריין והאמירויות.

סגירה