אפס בלקיחת אחריות

אריה דרעי ויעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
אריה דרעי ויעקב ליצמן

מאחר שאנחנו דוחים בבוז את שיטת השיסוי וההסתה מטעמו של המשסה מבלפור, עלינו להיזהר מאד מקביעה גורפת או מהתנפלות על כלל הציבור החרדי. קל מאד להתמקד בציבור ספציפי ולהטיל עליו את האשמה ולהפוך אותו לשעיר לעזאזל.

עם זאת, אנחנו בהחלט מפנים אצבע מאשימה הן למנהיגים ליטאים וחסידיים בקרב הציבור החרדי, הן לחלק מהפוליטיקאים החרדים, לרבות העבריין המורשע, הציני, השקרן, הצבוע ומגלגל העיניים אריה דרעי, ולרבות החשוד הכושל יעקב ליצמן, והן לראש הממשלה שזקוק לתמיכתם הפוליטית ולכן נמנע מהטלת סגר ספציפי ביישובים ספציפיים.

הנתונים העובדתיים היבשים – להבדיל מההסתה הנואלת של המשסה – מלמדים על שיעור הידבקות גבוה ביישובים חרדים ובשכונות החרדיות: בני ברק, מודיעין עלית, בית"ר עלית ואלעד. שכונות ספציפיות בירושלים, באשדוד ובפתח תקווה. ועוד.

חוץ מהצפיפות והעוני שהם מקדם הידבקות מעציב ומוכר, ישנו גם חוסר הקפדה מקומם ורחב היקף. התקהלויות במקוואות, בבתי כנסת, בבתים ובמקומות סגורים נוספים. לעתים רבות ללא עטיית מסיכות. לא מדובר באוויר הפתוח. לא מדובר בהפגנה שבועית. אלא מדובר בחללים סגורים. במקומות צפופים. ובשיטתיות עצומת היקף, כך מתברר לאורך חצי שנה.

נתוני התחלואה בקרב הציבור החרדי נוסקים. הנגיף מתפשט. לו היה מדובר ביריביו הפוליטיים של המשסה, הוא היה מסית נגדם. משסה בהם את הציבור החילוני. מאחר שהם גרעין בוחריו/בוחרי שותפיו "הטבעיים" (כולל השותף המורשע ההוא שאמר שהוא ערב לקיום הסכם הרוטציה עם גנץ והתנער מכך בפומבי כמו אחרון הנוכלים), הוא נזהר בכבודם.

אבל מאחר ששותפיו לוחצים אותו והוא תלוי בהם לצורך הישרדותו על הכס וכדי להמשיך להישפט כראש ממשלה ואולי גם להצליח לחמוק ממשפטו (חוץ מזה, ברגע שייפרד מכיסאו, יצוצו עדי מדינה נוספים וייחשפו פרשות נוספות ויתגלו עדויות חדשות ואלומות האור יאירו על ראיות שהוסתרו עד כה מפחד ומאימה) – בשל כל אלה, הוא אפילו לא העז לממש את תכנית הרמזור של פרופסור גמזו ולכל הפחות לפעול בנחרצות לקטיעת שרשראות ההדבקה במוקדים חרדים שונים.

 

כל אלו רק מתווספים להרעבת מערכת הבריאות לאורך שנים, לתת-התקצוב המחפיר של מערכת זו, להימנעות מהקמת מערך בדיקות אפידיולוגיות ראוי, לפתיחה הטוטלית של המשק במאי, להתמקדות הפתולוגית במשפטו ובהחזרי מס שאינם מגיעים לו על חשבון קופת המדינה המדולדלת וגם על חשבוננו, משלמי המיסים, וכמובן להיעדר הסיוע הכספי למאות אלפי העצמאים שקרסו לאחר שהורה להם לסגור את בתי העסק שלהם.

מדינת ישראל ממוקמת בתחתית המדינות המתועשות בתחום הסיוע לאזרחים בעטיו של הסגר שהולידה התפשטות הקורונה. היא ממוקמת בתחתית המדינות המתועשות גם בתחום ההשקעה הממשלתית בהוצאה האזרחית בכלל ובהוצאה בתחום הבריאות בפרט.

מאידך, היא ממוקמת בצמרת המדינות שבהן מוציאים האזרחים עצמם חלק ניכר מהוצאות הבריאות שלהם. בצמרת המדינות בתחום פערי הענק. בצמרת המדינות בהן נכים וקשישים מוגדרים כעניים. ובצמרת המדינות שבהן נוסקים ממדי התחלואה.

אבל לא הקברניטים אשמים בכך. לא רב החובל אחראי לכך. האדמירל נתניהו שמנווט את הטיטאניק לתוך הקרחון? מה פתאום. אלו המפגינים נגדו. הם אשמים בכישלון הרפואי והכלכלי הנורא. הם אשמים בקריסת המערכות. בקריסת הנורמות. במשבר הפוליטי, החוקתי והערכי החמור בתולדות מדינת ישראל. רק הם.

לא רב החובל אחראי לכך. האדמירל נתניהו שמנווט את הטיטאניק לתוך הקרחון? מה פתאום. אלו המפגינים נגדו. הם אשמים בכישלון הרפואי והכלכלי הנורא. הם אשמים בקריסת המערכות. בקריסת הנורמות

מגיע לנתניהו ציון מעולה בתחום השיסוי וההסתה.
מגיע לו ציון אפס בנטילת אחריות.
אפס אחריות.
אפס ניהול.
אפס אמירת אמת.
אפס מנהיגות.
אפס.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 489 מילים
סגירה