הקורונה כקריאת השכמה למה שחשוב באמת

גגות בתים שעליהם מותקנים דודים לחימום מים באנרגיה סולארית בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
גגות בתים שעליהם מותקנים דודים לחימום מים באנרגיה סולארית בתל אביב

אחת הבעיות עם הקורונה היא הנטיה לחשוב שזו כרגע הבעיה הבוערת היחידה במדינת ישראל ובעולם. הקורונה אכן מהווה סיטואציה דחופה שיש לטפל בה, אבל אל לנו להזניח את מה שחשוב באמת לטווח הארוך.

דווקא הקורונה צריכה להוות קריאת השכמה לכל מי שעדיין לא הבין שיש נושאים קריטיים הדורשים טיפול מיידי ומעמיק במדינת ישראל. הקורונה יותר מכל הצליחה להבהיר לכולנו עד כמה מערכות החינוך והבריאות למשל נמצאות במצב קטסטרופלי, ללא תכניות לטווח הארוך וללא יכולת להתמודד עם משברים.

אחת הבעיות עם הקורונה היא הנטיה לחשוב שזו כרגע הבעיה הבוערת היחידה במדינת ישראל ובעולם. הקורונה אכן מהווה סיטואציה דחופה שיש לטפל בה, אבל אל לנו להזניח את מה שחשוב באמת לטווח הארוך

המשבר והשלכותיו בארץ ובעולם הם עובדות קיימות, וצריך לדעת להתנהל איתם. כן, חשוב לטפל בוירוס ולהשקיע במיגור המחלה, מניעת הידבקויות וכמובן מציאת חיסון, אבל אל לנו להתמקד רק בזה. לצד הקורונה חשוב להשקיע גם משאבים במה שנוגע לכולנו ולעתיד ילדינו ונכדינו.

לדעתי, כמעט כל בעיה בחיים טומנת בתוכה גם הזדמנות. כך גם לגבי הקורונה. הישראלים מצטיינים במציאת פתרונות יצירתיים לאתגרים, ולראייה חברות רבות פיתחו בזמן קצר מאד פתרונות להתמודדות עם המשבר, בעיקר בהיבט הבריאותי.

מספר הרעיונות שיצאו מישראל מרשים מאוד ביחס לגודל המדינה שלנו לעומת שאר העולם ועל כך אנחנו צריכים להיות גאים. חשוב להשקיע את אותם משאבים בנושאים קריטיים וחשובים באמת לטווח הארוך כמו חינוך, בריאות, אנרגיה מתחדשת ועוד.

אני קורא לבעלי האמצעים וההון – חברות פיננסיות, משקיעים, קרנות הון סיכון וחברות מובילות – להשקיע משאבים רבים יותר בדברים החשובים באמת.

הקורונה הכריחה אותנו לעשות חשבון נפש מעמיק, ואני מאמין שמה שחווינו, כולל העובדה שאיבדנו את החופש לצאת, לחבק, להיפגש – עשה לכולנו משהו חיובי והכניס אותנו לפרופורציות שלצערי אבדו מזמן.

אני מקווה מאד שהעולם העסקי יתמקד במה שחשוב – פחות גיימינג וגמבלינג, פחות שיווק ודחיפת מוצרים לא הכרחיים באופן בלתי מרוסן, יותר צניעות, ערבות הדדית, אחריות חברתית ופשטות. יותר השקעה בדברים קריטיים שיסייעו לכולנו לשמור על העולם ועל הבריאות. עלינו לפתור את הבעיות הגדולות באמת שמאיימות על עתיד הדורות הבאים וגם להבין טוב יותר את הווירוס כדי להיות מוכנים יותר מכל הבחינות. הפתרון יימצא אם נתמקד בדברים החשובים.

מספר הרעיונות שיצאו מישראל מרשים ביחס לגודל המדינה לעומת שאר העולם, וזו סיבה לגאווה. חשוב להשקיע את המשאבים בנושאים קריטיים וחשובים באמת לטווח הארוך כמו חינוך, בריאות, אנרגיה מתחדשת ועוד

קחו למשל את החינוך – השקעה בטכנולוגיות ומציאת פתרונות שיאפשרו גם לפריפריה ליישר קו הם קריטיים במיוחד. אנחנו רואים כיום שתלמידים רבים מוצאים עצמם בסיטואציה בעייתית ללא אמצעים מתאימים אל מול הדרישה ללמוד מהבית, להשתתף בשיעורי זום ולסגל לעצמם תהליך כמעט מלא של למידה מקוונת.

בתחום הבריאות ראוי יהיה להסתכל קדימה על מקומות אשפוז, מצבת כח אדם מקצועי, מכונות הנשמה וכו', שיאפשרו למערכת הכל כך קריטית הזו להתמודד נכון עם המשבר הזה. זה יכול להיות וירוס, אסון טבע, או התמודדות טבעית עם גידול דמוגרפי לצד הזדקנות האוכלוסייה והתאמה לתחולת חיים גבוהה יותר הצפויה בשנים הבאות.

בתחום החדשנות יש להשקיע בתחומים שיאפשרו למדינת ישראל להיות חלוצה ומובילת דרך. כך למשל תחום האנרגיה הסולארית שכרגע נשלט כולו על ידי סין. לישראל יש את המוחות, המשאבים והשטחים כדי לבנות את ה"אינטל" של תחום הסולארי ולהקים למשל מפעל ייצור פאנלים ותאים סולאריים שיאפשרו צריכת אנרגיה יעילה וזולה וכמובן התורמת לבריאות ולאיכות הסביבה.

בכל התחומים האלה ועוד, הממשלה, הגורמים המוסדיים ואנשי ההון צריכים להשקיע ולהבין שאם עכשיו תהיה חשיבה לטווח ארוך אז השינוי יחל מיד, גם אם בקטן, אבל נדע שעוד דור או שניים השינוי כבר יהיה משמעותי. אם אכן נצליח בכך, אזי לקורונה היו גם צדדים חיוביים בכך שהיוותה עבורנו טריגר לחשבון נפש.

ד"ר הרולד וינר, שותף מייסד בקרן Terra Venture Partners (צילום: רוני פרל)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 556 מילים
סגירה