מפגינים נגד נתניהו רוססו בגז בחולון, צלם אחד הוכה

מנדלבליט סגר את תיק המניות של נתניהו ● הכנסת אישרה את ההסכם עם האמירויות, המשותפת התנגדה ● הסתדרות המורים נגד פתיחת הגנים ● אדלשטיין: "באירופה מדברים על סגרים" ● הקבינט אישר פתיחת גנים ועסקים ללא קהל מיום ראשון ● בעלי עסקים קטנים בתל אביב הפגינו נגד הסגר ושרפו סחורה ● דרעי מציע חתונות של עד 200 איש

  • הפגנה של בעלי עסקים נגד הסגר ברחוב אילת בתל אביב, 15 באוקטובר 2020 (צילום: פלאש 90)
    פלאש 90
  • הפגנה של בעלי עסקים נגד הסגר ברחוב אילת בתל אביב, 15 באוקטובר 2020 (צילום: פלאש 90)
    פלאש 90
  • הפגנה של בעלי עסקים נגד הסגר ברחוב אילת בתל אביב, 15 באוקטובר 2020 (צילום: פלאש 90)
    פלאש 90
  • גבי אשכנזי נואם בדיון על הסכם השלום עם האמירויות, 15 באוקטובר 2020 (צילום: דוברות הכנסת / שמוליק גרוסמן)
    דוברות הכנסת / שמוליק גרוסמן
  • מירי רגב נואמת בדיון על הסכם השלום עם האמירויות, 15 באוקטובר 2020
  • נפתלי בנט נואם במליאה בדיון על הסכם השלום עם האמירויות, 15 באוקטובר 2020 (צילום: גדעון שרון / דוברות הכנסת)
    גדעון שרון / דוברות הכנסת
  • הפגנה נגד נתניהו ביפו, 15 באוקטובר 2020 (צילום: מחאת הדגלים השחורים)
    מחאת הדגלים השחורים
  • הפגנה נגד נתניהו בככר הבימה, 15 באוקטובר 2020 (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
    תומר נויברג / פלאש 90
  • בנימין נתניהו ובני גנץ בדיון על הסכם השלום עם האמירויות, 15 באוקטובר 2020 (צילום: דוברות הכנסת / גדעון שרון)
    דוברות הכנסת / גדעון שרון
  • אוהדי נתניהו שהגיעו להפגין מול המחאה נגד נתניהו בחולון, 15 באוקטובר 2020
07:28 עריכה

קבינט הקורונה יתכנס היום ב-13:00 לדון בתוכנית לתחילת היציאה מהסגר – לאחר שהתכנס אתמול ולא הצליח להגיע להחלטות.

הקבינט אמור להחליט על המועד והפרטים של השלב הראשון של היציאה, שאמור לכלול פתיחה של גני הילדים והפעוטונים, העסקים הקטנים שאינם מקבלים קהל, האיסוף העצמי ממסעדות, שמורות הטבע והגנים הלאומיים, וכן הרחבה של פעילות התחבורה הציבורית.

במערכת הפוליטית – בעיקר שרי האוצר והחינוך ושרי כחול לבן – לוחצים להתחיל את השלב הראשון ביום ראשון הקרוב. ואילו משרד הבריאות מסרב להתחייב על תאריכים ומתנה את התחלת השלב הראשון בנתוני התחלואה – עד 2,000 נדבקים ביום ומקדם הדבקה שנמוך מ-0.8. מקדם ההדבקה כבר ירד אל מתחת ל-0.8, אבל מספר המאומתים היומי עדיין גבוה מ-2,000. במשרד הבריאות דורשים לקבל את ההחלטה ביום ראשון בבוקר לפי מצב התחלואה, למרות הכאוס שיווצר במשק, בגני הילדים ובתחבורה הציבורית בצורת קבלת החלטה כזאת.

היציאה לשלב הראשון כוללת גם את ביטול מגבלת 1,000 המטרים ליציאה מהבית וביטול ההגבלה לבקר בבתים של אחרים.

הקבינט גם עשוי להחליט על מסלול יציאה נפרד ליציאה של הערים שמוגדרות "אדומות בוהקות". הפרויקטור פרופ' רוני גמזו דורש להטיל על הערים הללו מגבלות חמורות ולהשאיר אותן בסגר מלא, לצד העברת סיוע מאסיבי. ברשימה נמצאות בעיקר ערים חרדיות או ערים עם אוכלוסייה חרדית גדולה: מודיעין עילית, בני ברק, רכסים, ביתר עילית, אלעד, בית שמש, קריית מלאכי, נתיבות ואופקים, וכן רמלה ואור יהודה, בנוסף לשכונות בירושלים, רובן חרדיות. ביהדות התורה מתנגדים בחריפות להחלטה על השארת הערים הללו בסגר.

קבינט הקורונה אמור לקבל גם הכרעה על פתיחת מערכת החינוך. שר החינוך יואב גלנט לוחץ להרחיב את הפתיחה גם לבתי ספר יסודיים בערים ירוקות, ואילו במשרד הבריאות מתנגדים לכך.

שרת התיירות אורית פרקש הכהן תציג בקבינט הקורונה מתווה ייעודי שהכינה לפתיחת הצימרים. המתווה כולל את פתיחת הצימרים בלי בריכות ובלי חדרי אוכל, והגעה של משפחה גרעינית בלבד.

ישיבת קבינט הקורונה, צילום מסך מערוץ כאן
ישיבת קבינט הקורונה, צילום מסך מערוץ כאן
07:49 עריכה

התגובות הסוערות במערכת הפוליטית על האירוע אתמול בגבעת זאב ממשיכות. שוטרים פרצו לחתונה בירושלים ופיזרו בכוח את החוגגים, כששניים מהם נפצעו, לטענתם בגלל אלימות משטרתית, לטענת המשטרה בגלל התפרעות שלהם-עצמם.

 

 

 

 

 

 

08:13 עריכה

08:19 עריכה

המשפחה שנעצרה אתמול בחתונה בגבעת זאב הציגה הבוקר בגלי צה"ל אתגרסתה לאירועים, לפיה המשטרה נהגה במקום באלימות קשה:

 

חתונה שפוזרה בידי המשטרה בירושלים, 14.10.2020 (צילום: פלאש 90)
חתונה שפוזרה בידי המשטרה בירושלים, 14.10.2020 (צילום: פלאש 90)
08:24 עריכה

בעוד שאדלשטיין ופקידות משרד הבריאות ממשיכים להתכתש עם שרים אחרים בממשלה על השאלה, אם העסקים הקטנים וגני הילדים ייפתחו ביום ראשון או "עם ההגעה ליעדי ההדבקה", גמזו טוען שהמדינה כבר הגיעה ליעדים הנדרשים:

08:52 עריכה

09:10 עריכה

שר החוץ, גבי אשכנזי, דיבר הבוקר בגלי צה"ל על פרשת הצוללות, על איומי מיקי זוהר על היועמ"ש, ועל חיסוני הקורונה:

09:19 עריכה

משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 1,994 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת. בכך הגיעה ישראל מתחת ליעד ההדבקה של 2000 מאומתים ביום, מה שיאפשר ביום ראשון לפתוח מחדש את גני הילדים ואת העסקים הקטנים ולבטל את מגבלות התנועה. אתמול התקבלו תוצאות עבור כ-37 אלף בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף הוא 5.4% – כשליש משיעור הנדבקים החיוביים לפני הטלת הסגר. מספר החולים הפעילים הוא 43,939. בבתי החולים מאושפזים 1,347 חולים, מתוכם 253 מונשמים ו-734 חולים קשה. נכון להיום מתו 2,099 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל.

בדיקת קורונה ברמלה, 5 באוקטובר 2020 (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
בדיקת קורונה ברמלה, 5 באוקטובר 2020 (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
09:37 עריכה

באופן יוצא דופן, יאיר לפיד מחמיא לכחול לבן על ההצהרות לפיהן גנץ מתכוון להקים ועדת חקירה לחקר פרשת הצוללות:

09:38 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין מגן על האוכלוסייה החרדית:

09:39 עריכה

האמת של מיקי זוהר:

09:41 עריכה

שלא במפתיע, בליכוד פחות מתלהבים מהצהרתו של גבי אשכנזי, לפיה בני גנץ יקים ועדה לחקירת פרשת הצוללות:

09:42 עריכה

09:49 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין יורה לבדוק מי הדליף את פרטי חקירתה של השרה גילה גמליאל. לדעתו של אדלשטיין, הדלפת פרטי חקירה של שרה שלפי החשד שיקרה בחקירתה גרועה יותר מהשקרים עצמם:

10:31 עריכה

שר הביטחון וראש הממשלה החלופי בני גנץ מאשר את דברי שר החוץ גבי אשכנזי מהבוקר, לפיהם הוא בוחן הקמת ועדת בדיקה לפרשת הצוללות. כך אמר גנץ בראיון שהעניק הבוקר לאולפן ynet.

גנץ אמר בראיון ב-ynet: "נושא הצוללות חמור, ראוי היה שייחקר". גנץ הגיב בכך בין היתר לתצהיר שהגיש לבג"ץ מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר אלוף במיל' דן הראל שאמר כי רכש הצוללת השביעית יצא לדרך אף שהבהיר לראש הממשלה בנימין נתניהו כי אין בה צורך.

"מה שאפשר לעשות בתוך מערכת הביטחון מוגבל למה שאפשר לעשות בתוך מערכת הביטחון. אף על פי כן, אני מכיר את הסעיף שמאפשר לי להקים בדיקה בתוך משרד הביטחון", אמר גנץ, "אני בודק את האפשרות להקים ועדת בדיקה לעניין הצוללות. אני בודק את האפקטיביות. העניין הזה הוא בהחלט צעד שייתכן שאני אעשה אותו".

"מבלי להיכנס לפרטי הפרשה, לא ייתכן מזה שנים רבות שמקבלים החלטות אסטרטגיות בלי היוועצות עם הגורמים המקצועיים. אני צריך להקשיב לפרסום האחרון שהיה, לבדוק אם הוא מזיז את המחט לכיוון של פעולה פנים-משרדית בתוך משרד הביטחון ואני אשקול את צעדיי בעניין הזה".

גנץ השתלח בראש הממשלה נתניהו ובמדיניות של הממשלה שבה הוא חבר: "צריך פה ממשלה מתפקדת לטובת אזרחי מדינת ישראל, צריך פה מאבק בקורונה שהוא מאבק אחראי ולא מאבק פוליטי, צריך פה כלכלה מתפקדת וחייב שיהיה פה תקציב. רק הבוקר הנגיד אמר שצריך ואפשר לעשות תקציב ל-2021. אני מזכיר לכם שזה היה צריך להיות לפני ארבעה חודשים. יש פה שיקולים פוליטיים. מי שלא מקדם תקציב 2021 לאלתר הוא לא עושה את זה משיקולים כלכליים. תקשיבו טוב, תקציב 2021 לא צריך להיות מסוכם עד 23 בדצמבר, הוא היה צריך להתרחש באוגוסט".

"אם הממשלה לא תתחיל לתפקד ולא יועבר תקציב – לא יהיה מנוס מבחירות: צריך להבין – זה או תקציב או בחירות, שעלולות להידרדר למלחמת אחים וזה חמור מאוד. מי שלא מקדם את תקציב 2021 עושה את זה משיקולים פוליטיים, אין עניינים טכניים – זה סיפורי מעשיות. או תקציב או בחירות. ואם זה בחירות זה יכול להתדרדר למלחמת אחים ומאבק אחים. וזה חמור מאוד. אני לא חושב שצריך להגיע לדצמבר בשביל לגלות את זה".

גנץ לא הסביר מדוע יש צורך בבחירות בזמן שסיעת יש עתיד מגישה הצעות אי אמון קונסטרוקטיביות שמאפשרות להחליף את הממשלה והעומד בראשה בלא בחירות – ומפלגתו של גנץ מצביעה נגדן.

גנץ הגיב לדבריו של יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר גנץ כי "זה נשמע חמור מאוד, זה נשמע כמו סחיטה באיומים, זה בוודאי לא ראוי ציבורית. מיקי זוהר הוא איש ציבור, לא רק שליח של מישהו". עוד אמר כי "זה נראה לי בלתי סביר פשוט לחלוטין שכל הזמן תוקפים את מערכת המשפט את מערכת אכיפת החוק, בשביל מי זה?".

בני גנץ (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
בני גנץ (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
10:37 עריכה

ח"כ עופר שלח מיש עתיד דוחק בגנץ לפעול לחקירת פרשת הצוללות – במקום "לבחון" זאת:

 

10:39 עריכה

הרשימה המשותפת תצביע נגד הסכם השלום עם איחוד האמירויות הערביות, בטענה שההסכם מתעלם מזכויותיהם של הפלסטינים:

10:41 עריכה

בסיעת מרצ קופצים על הודעת בני גנץ על הכוונה לחקור את פרשת הצוללות וכבר מקדמים את היוזמה:

10:42 עריכה

מזכ"לית הסתדרות המורים אינה מרוצה מהמתווה לפתיחת גני הילדים בשבוע הבא:

11:11 עריכה

הכנסת התכנסה הבוקר לדיון חגיגי כדי לאשר את הסכם השלום עם איחוד האמירויות הערביות, אחרי שאושר השבוע על ידי הממשלה. בפתח הדיון נושא דברים יו"ר הכנסת יריב לוין, אחריו יציג את ההסכם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואחריו יישא דברים ראש האופוזיציה יאיר לפיד.

בתום הנאומים יישאו דברים רבים מחברי הכנסת שביקשו את זכות הדיבור כאשר לכל דובר יוקצו ארבע דקות. באופן חריג, על פי החלטת ועדת הכנסת, אושר גם לשרים וסגני שרים שאינם חברי כנסת להשתתף בדיון. בתום הדיון צפויה הצבעה על אישור ההסכם. ההערכה היא שרק הרשימה המשותפת תצביע נגד ההסכם ושאר המפלגות יצביעו בעד.

בנימין נתניהו בבית הלבן לרגל חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות ובחריין. מאחוריו, שרה נתניהו, מלאניה ודונלד טראמפ. 15 בספטמבר 2020 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
בנימין נתניהו בבית הלבן לרגל חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות ובחריין. מאחוריו, שרה נתניהו, מלאניה ודונלד טראמפ. 15 בספטמבר 2020 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
11:13 עריכה

יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין פתח את דיון המליאה המיוחד לאישור הסכם השלום בין ישראל לבין איחוד האמירויות.

בפתח הדיון אמר יו"ר הכנסת לוין: "אלו ימים היסטוריים. ימים של שינוי עמוק באזורנו. ימים שבהם עשורים של תקוות, ושנים ארוכות של מאמץ דיפלומטי ומדיני עיקש, מתנקזים למסמך כתוב אחד המובא היום לאישורנו – חוזה השלום בין ישראל לבין איחוד האמירויות הערביות. ההיסטוריה נכתבת לנגד עינינו, והיא אינה מקרית. היא תולדה של דרך ברורה. של אמונה עמוקה. של נחישות ושל חזון מדיני".

"ארץ ישראל שייכת כולה לעם ישראל. כך היה, כך הווה, וכך יהיה", אמר לוין "שנים ארוכות האמינו רבים כי עובדת יסוד נצחית זו עומדת בסתירה לשאיפה לשלום. רבים בקהילה הבינלאומית, ולא מעטים גם בקרבנו, הנחילו בתודעה את ההנחה שרק ויתור על חלקי מולדת וגירוש יהודים מאדמתם, יאפשרו להגיע לשלום עם העולם הערבי. כמה מאמצים, כמה כספים, כמה שעות עבודה של מנהיגים, הושקעו במה שכונה 'תהליך השלום'. שנכשל פעם אחר פעם.
שלום אמת ייכון רק כאשר האינטרס ההדדי של הצדדים הוא בשלום".

יריב לוין יו
יריב לוין יו"ר הכנסת בפתיחת מושב החורף (צילום: דוברות הכנסת – יניב נדב)
11:42 עריכה

הסכם השלום עם איחוד האמירויות הוא הסכם היסטורי, שלום מתוך עוצמה". כך הצהיר לפני שעה קלה ראש הממשלה נתניהו, בנאום שנשא במליאה בעת הדיון על ההסכם.

"מתרחש דבר ענק – מדינות מוסלמיות מבקשות את קרבתנו", אמר נתניהו, "זהו יום שמעטים כמוהו היו בתולדות המדינה, יום שבו מובא הסכם שלום עם מדינה ערבית לאישור הכנסת. אנו מביאים הסכם שלום, אין בו מכתבי צד סודיים, אין בו נספחים עלומים. אנו מהדקים היום את יחסינו עם האמירויות ועושים זאת במקביל למאבק הבלתי פוסק שלנו בקורונה".

לדברי נתניהו: "ההסכם מוסיף נדבכים עם להסכמי השלום עם מצרים וירדן. ויש לו משמעות נוספת שאין בהם: ההסכם אינו מותנה במשא ומתן עם הפלסטינים. הוא משנה סדרי עולם כיוון שהוא שובר את הווטו הפלסטיני. הפלסטינים קיבלו אינספור הצעות נדיבות מאז הצהרת בלפור ודחו אותן פעם אחר פעם בתירוצים. אם נחכה לווטו הפלסטיני נחכה עד בוש".

"ההסכם יוצר משוואה חדשה: במקום ששלום עם מדינות ערב יהיה מותנה בשלום עם הפלסטיני, פיוס רחב בין ישראל לעולם הערבי עשוי לכונן שלום בין ישראל לפלסטינים. קורים דברים מרגשים: ילדה באמירויות מנגנת את התקווה. צעירים באמירויות מתעטפים בדגלי ישראל. ספינות מהאמירויות פורקות סחורה בחיפה".

"להסכם יש תועלת כלכלית אדירה. הכניסה של חברת שברון לישראל, שתמיד חששה להיכנס לישראל בגלל הלחץ של מדינות המפרץ. שברון תעזור לנו להוציא את הגז מהמים ותכניס לכאן עשרות מליארדי שקלים.  אנחנו כבר לא מדינה בקצה הצדדי של הים התיכון הופכים ליצאנית אנרגיה, מדינה עם קווי תעופה לכל העולם. הפכנו את המדינה לצומת מרכזית שדרכו כולם עוברים", סיכם נתניהו.

ראש הממשלה נתניהו נואם בדיון על הסכם השלום עם האמירויות, 15.10.2020 (צילום: דוברות הכנסת)
ראש הממשלה נתניהו נואם בדיון על הסכם השלום עם האמירויות, 15.10.2020 (צילום: דוברות הכנסת)

לפיד: ההסכם מוצלח, נתניהו נכשל

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נאם באותו דיון אחרי נתניהו. לפיד אמר בתחילת דבריו: "ראש הממשלה, שכחת כאן את המסיכה שלך".

לאחר מכן אמר לפיד: "ההסכם עם איחוד האמירויות מצויין. אני מברך את ראש הממשלה על ההסכם הזה. הבאת הסכם טוב עם האמירויות. ראש הממשלה נוהג להתלונן כשלא מפרגנים לו, אז הנה אני מפרגן. כשמגיע מגיע וכשלא מגיע לא מגיע. אתה רוצה שיפרגנו לך על הישגים? אין בעיה, קבל את הביקורת על הכישלונות".

"הבאת הסכם יפה עם האמירויות ובחריין", אמר לפיד, "תחזקת יפה את היחסים עם נשיא ארה"ב וזאת הצלחה. נכשלת לגמרי ביחסים עם המפלגה הדמוקרטית. נכשלת בניהול משבר הקורונה והבריאות. נכשלת בכלכלה. נכשלת כשניסית לקבל מיליון שקל הטבות מס בעיצומו של משבר".

"נכשלת כי כלאת את אזרחי ישראל מסיבות פוליטיות", המשיך לפיד לתקוף, "נכשלת במתווה התקציב. נכשלת במתן דוגמא אישית בסגר. נכשלת הליבוי איבה בתוך עם ישראל בזמן שעתו הקשה".

"אתה מצפה שנפרגן להצלחות שלך ונשתוק על הכישלונות שלך", אמר לפיד, והוסיף בציניות: "מיליון הפכו למובטלים, כל עסק חמישי נסגר, כל צעיר רביעי סובל מחוסר ביטחון תזונתי – וכל זה רק כדי להכפיש אותך, נכון נתניהו? רק כדי שיכתבו עליך דברים שליליים בוואלה?" שאל לפיד, ברומזו לחשדות נגד נתניהו בפרשת וואלה.

"ההסכם עם האמירויות יפה, אבל אנחנו חיים כאן ויש לנו משבר כאן בבית, ופה בבית הכישלון שלך בניהול המשבר הוא מחדל שהמדינה לא ידע כמותו. הגיע הזמן לראש ממשלה שיעשה שלום בבית, הגיע זמנך ללכת", סיכם לפיד.

נאומיהם של ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה הופרעו על ידי בליל של קריאות ביניים, ואיומים של יו"ר הכנסת לסלק חברי כנסת מהדיון החגיגי אם לא יחדלו מלהפריע, שלא ממש הועילו.

המשלחת הישראלית נוחתת באבו דאבי בטיסת הבכורה של אל על לאיחוד האמירויות, ב-31 באוגוסט 2020 (צילום: Matty Stern/U.S. Embassy Jerusalem)
המשלחת הישראלית נוחתת באבו דאבי בטיסת הבכורה של אל על לאיחוד האמירויות, ב-31 באוגוסט 2020 (צילום: Matty Stern/U.S. Embassy Jerusalem)
11:55 עריכה

על רקע מכת ההתאבדויות שנגרמת בגלל הסגר, צייץ היום יו"ר ימינה והשר לשעבר נפתלי בנט ציוץ חריף במיוחד נגד מדיניות הממשלה:

12:26 עריכה

שר הביטחון וראש הממשלה החלופי, בני גנץ, נאם בכנסת בזמן הדיון על הסכם השלום עם האמירויות, ואמר: "אני מבקש לברך אותך, ראש הממשלה נתניהו על שבחרת לצעוד בנתיב הנכון. שבחרת בדרך השלום, שהכרת במגבלות האי אפשר, והלכת למהלך שיש בו בכדי להשפיע על המציאות והמגמות החיוביות במזרח התיכון. שינוי התפיסה שהוביל הממשל האמריקאי, יירשם בספרי ההיסטוריה של המזרח התיכון והעולם כולו".

"בימים אלה אני ומערכת הביטחון עובדים על הבטחת האינטרסים הביטחוניים ושימור יתרונה האיכותי של ישראל", אמר גנץ, "זאת, במסגרת המציאות החדשה, שתמשיך להשתנות ולהיבנות, בהסכם עם בחריין ובהסכמים עם מדינות נוספות שעוד יגיעו בקרוב.ידידינו האמריקאים הם בעלי ברית ושותפים המחוייבים לשמור על ביטחונה של ישראל, מתוך הבנה שבלי ישראל חזקה- אין מזרח תיכון יציב".

בהתייחסו במרומז לעסקת ה-F35 בין ארה"ב לאמירויות שהתלוותה להסכם, אמר גנץ: "שותפות אזורית ושגשוג מחייבים גם גמישות ויצירתיות. במזרח התיכון התבצעו ויתבצעו עסקאות נשק. כמי ששירת כל חייו את ביטחון ישראל ומופקד בראש המערכת הביטחונית כעת- אני אומר בצורה ישירה, ללא הסתרה, ללא עקיפה וללא קריצה –  כל עוד אני שר הביטחון, אדאג לכך, ביחד עם הדרגים הביטחוניים והמקצועיים, שעוצמתה ועליונותה הצבאית של ישראל באזור יישמרו, יתחזקו ויתבססו."

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ בדיון על הסכם השלום עם האמירויות (צילום: דוברות הכנסץ)
ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ בדיון על הסכם השלום עם האמירויות (צילום: דוברות הכנסץ)
13:00 עריכה

הסגר השני טרם הסתיים, ושר הבריאות, יולי אלדשטיין, כבר מאיים בסגר שלישי.

"כולם מסכימים שאם לא יהיו הפתעות מאוד לא נעימות – בתחילת השבוע הבא נהיה ביעד ונוכל לבצע את השלב הראשון של הפתיחה, חינוך עד גיל 6 ועסקים ללא קבלת קהל", אמר אדלשטיין בראיון שהעניק היום לאולפן ynet.

לדברי אדלשטיין: "בשלבים של שבועיים אפשר להתקדם לפתיחה יחסית מלאה של מערכת החינוך ושל המשק. אני ואנשי משרדי באים לקבינט עם מתווה מקצועי, ואני רוצה לראות שאנשים לא ייסחפו ברוח הפופוליזם ויאמרו בואו נפתח את הכול. אם ישברו את המתווה שלנו יתברר שלחינם סבלנו ומהר מאוד הנתונים פשוט יכריחו אותנו, עוד פעם, לעשות סגרים".

"אם הכול יזרום לפי התוכניות הקשות של משרד הבריאות – עם יציאה הדרגתית – אפשר לקוות שלא יהיה סגר שלישי", אמר אדלשטיין. "אם יעשו סלט וקולות פופוליסטיים יגברו, נחזור לסגר תוך חודש-חודשיים".

הוא ציין כי "ערים אדומות יישארו בסגר לאורך זמן – סגר קשה ללא הנחות, אין יוצא ואין בא. הדרישה שלנו היא לאכוף הרמטית גם ביישובים החרדיים, כי זו חלק מהסיבה שיש לא מעט הפרות. מקווה שהפעם תהיה הבנה שלהישמר זו מצווה".

"אני מאוד חושש מהוועדה של שאשא ביטון (ועדת הקורונה), אבל לא רק, גם ועדות חוקה וחינוך. אני מחכה לחבר כנסת אחד שיאמר 'למה לא החמרתם מספיק?' כל אחד פרופסור".

בהתייחסו לאיומים של בעלי עסקים לפתוח את שעריהם בשבוע הבא גם בלא היתר, אמר אדלשטיין" חלק מ'ההתמרדות' של בעלי עסקים, נובעת מכך שהם לא קיבלו פיצוי הולם או לא שילמו להם בזמן, כאן אני מציע שמשרד האוצר ממש ישים לב לנקודה הזאת".

לגבי האירוע אמש בחתונה בגבעת זאב, שבו נפצעו שוטר ואחד האזרחים בעימות אלים ביניהם, אמר אדלשטיין: "בחתונה של אתמול בהחלט הייתה הפרה, אם היה שימוש מופרז באלימות זה ייבדק".

אדלשטיין, שהבוקר אמר שיחקור את ההדלפות מתיק החקירה האפידמיולוגי של השרה גילה גמליאל, אמר: "ודאי שאם זה נכון שגילה לא אמרה אמת בחקירה זה חמור. אני לא יודע מה בדיוק נמצא בחקירת המקרה. המטרה של החקירות היא לקטוע את המגעים, אני מימי לא ראיתי אף תיק של אף נחקר. אם היה שקר, הטיה, זה חמור מאוד. החקירות האלה מבוססות על אמון מלא. אם היא הפרה הנחיות היא צריכה לשלם את הקנס ולקבל החלטות מה היא עושה, להתנצל, לא יודע".

עידן הקורונה: שר הבריאות יולי אדלשטיין, מאי 2020 (צילום: פלאש 90)
עידן הקורונה: שר הבריאות יולי אדלשטיין, מאי 2020 (צילום: פלאש 90)
13:05 עריכה

13:10 עריכה

שר החוץ גבי אשכנזי נאם היום בדיון בכנסת על הסכם השלום עם איחוד האמירויות ואמר: "אני מאמין שחלון ההזדמנות שנפתח, יביא עימו הסכמים עם מדינות נוספות".

לאחר שנתניהו וגנץ לא אמרו אף מילה טובה על העבודה של משרד החוץ בדרך להשגת ההסכם, אמר אשכנזי: "אני מבקש להודות במעמד זה לאנשיי, אנשי משרד החוץ, אותם לוחמים ללא מדים כפי שאני נוהג לכנותם, על פעילותם רבת השנים במדינות אלו. פעילות, רובה חסויה, לעיתים אף תוך סיכון חיים, שהניחה את היסודות והתשתית שאפשרו הפיכת חלום השלום למציאות".

"עבודת משרד החוץ הוכיחה, שהתמדה בכיוון הנכון בהחלט משתלמת. כשני עשורים מנהל משרד החוץ מסע פעילות דיפלומטית והסברתית להכשרת דעת הקהל במדינות ערביות לשלום בינינו לבינם. מיליוני העוקבים אחר עמודי משרד החוץ בשפה הערבית איפשרו, בין היתר, קרקע פורה וידידותית לניהול המשא ומתן הרישמי שאנו עדים לו היום. זהו שינוי תפיסתי שיחלחל לדורות, חיבור תרבויות משנה מציאות".

"אני מאמין ששינויים אלו וחלון ההזדמנות שנפתח, יביא עימו הסכמים עם מדינות נוספות וכולי תקווה שיפתח ערוץ חדש לשיח אחר עם שכנינו הפלסטינים, ואולי, מי יודע, שלום אמיתי במזרח התיכון. שינויים גדולים מתחילים בצעדים קטנים. בואו לא נחמיץ את ההזדמנות".

ואילו שרת התחבורה מירי רגב ניצלה את האירוע ההיסטורי כדי לנגח את אהוד ברק ואת השמאל:

 

 

13:14 עריכה

המשטרה עצרה הבוקר תושב פרדס חנה בחשד שתקף מפגינים בעיר.

המשטרה פתחה בחקירה לפני כשבועיים בחשד לתקיפת מפגינים סמוך לכיכר מגד בפרדס חנה, כאשר לפי תיעוד שהופץ ברשת, נצפה רכב חולף על פני המפגינים העומדים בצד הדרך ועפ"י החשד הותז ממנו לעברם חומר מעכב בעירה ממטף כיבוי אש. בתום חקירה מאומצת, חשפה המשטרה את זהותו של החשוד, בן 31.

 

13:17 עריכה

אחרי שמספר הנדבקים בקורונה ירד אתמול מתחת ל-2000 ובכך הושלמו התנאים שהציבו הפרוייקטור גמזו ומשרד הבריאות לפתיחת גני הילדים והפעוטונים, העסקים הקטנים שאינם מקבלים קהל והטייק-אוויי ביום ראשון, שר הכלכלה עמיר פרץ מבטיח להילחם על כך שהגנים והעסקים ייפתחו:

13:30 עריכה

עשרות בעלי עסקים קטנים הפגינו היום בצהריים ברחוב אילת בתל אביב נגד מדיניות הממשלה והסגר המתמשך הפוגעים בעסקיהם.

במהלך ההפגנה הסוחרים שרפו סחורה, קראו קריאות כמו "אתם הורגים אותנו" ו"איפה המצפון שלכם" והניפו שלטים: "חזירים הביתה", "כולנו סוגרים את העסקים" ו"נתניהו הכי טוב לאתרים הבינלאומיים".

נשיא לשכת העצמאים "להב" עו"ד רועי כהן אמר בהפגנה כי "מדינת ישראל צובעת את העסקים באדום. אין סיבה להמשיך ולסגור את העסקים בערים הירוקות. אם 60% ממדינת ישראל ירוקה, למה צריך לסגור את כולם ולמוטט את כל העסקים? אנשים כאן קורסים, לאנשים אין כסף להביא הביתה, לפרנס את המשפחות שלהם. מדינת ישראל חייבת להפסיק עם העונש הקולקטיבי הזה של סגר מלא. מדיניות הסגר פוגעת בכלכלה, בחברה, בנפש – כל הגורמים שיוצרים לחץ ומתח ובסופו של דבר פוגעים בבריאות".

כהן הוסיף: "אנו קוראים לממשלת ישראל לשחרר את המגזר העסקי, לאכוף את ההגבלות ולהשית סגר רק על ערים אדומות – זה הפתרון ההגיוני. היום ראינו את הזעם והתסכול העמוק מתפרץ ואנשים נמצאים על סף ייאוש מוחלט וללא תקווה, לנגד עיניהם מתרסק מפעל חייהם והממשלה עומדת מנגד ולא נותנת מענה אמיתי למצוקה. אני קורא לראש הממשלה לאמץ מיד את תוכנית הרמזור של הפרויקטור פרופ' רוני גמזו ולאפשר למשק לחזור לפעול בערים הירוקות".

"מדוע להצמיד את פתיחת הקניונים לחנויות רחוב שנמצאות באוויר הפתוח? בחסות ממשלת ישראל הסופרים הגדולים ו'מקס סטוק' הפכו לחנויות בגדים וצעצועים. הם מנצלים בצורה צינית את המצב וכורתים ענף שלם של ייצור בגדים כחול לבן וחנויות אופנה שמפרנס עשרות אלפי משפחות. הגיע הזמן להתחיל לנהל כל עיר וכל שכונה לפי מצבה כפי שעושים בכל מדינה מתוקנת בעולם ולא על פי החלטות ושיקולים פוליטיים".

יו"ר השדולה לעסקים קטנים ובינוניים בכנסת, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) שהשתתף בהפגנה, אמר: "העסקים שמפגינים היום לא מבקשים נדבות ולא טובות, הם מבקשים לעבוד. אם פותחים את בתי המסחר הגדולים, לא יכול להיות שחנויות הרחוב יהיו סגורות. הממשלה לא פועלת בהתאם לשכל הישר ולא בהתאם לנתונים העולים מבשטח. ולראיה, גם כששאלתי אתמול, יחד עם עוד עשרות עצמאים, את פרופ' גמזו מדוע חנויות הרחוב סגורות לא הייתה לו תשובה ברורה. המראות הללו קשים ורק מראים את הייאוש ההולך וגובר של העסקים הקטנים".

שמעון, סוחר בדים בן 56 מחולון, אמר בהפגנה כי "לממשלה אין מצפון והיא גוררת אותנו למשבר כלכלי חמור. אנשים לא סוגרים את החודש ולא מאפשרים לנו להתפרנס בכבוד. בלי מתווה מסודר פשוט נתמוטט – אין לנו כבר מה להפסיד ולכן אנחנו יוצאים למלחמה על החיים שלנו ושל בני המשפחות שלנו".

עודד פורר (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
עודד פורר (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
13:38 עריכה

חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, ורק הם, עומדים להצביע בכנסת נגד אישור הסכם השלום עם איחוד האמירויות, וחברת הרשימה אעידה תומא-סלימן מנסה להסביר מדוע:

13:39 עריכה

לעומת הרשימה המשותפת, מפלגת ימינה תצביע דווקא בעד הסכם השלום עם האמירויות, והיו"ר נפתלי בנט מסביר למה:

13:51 עריכה

קבינט הקורונה התכנס בצהריים לדון באסטרטגיית היציאה מהסגר ולקבל החלטה מתי להתחיל את השלב הראשון של הסרתו ההדרגתית ולפתוח את גני הילדים ואת העסקים הקטנים. מאחר והיקף ההדבקה הגיע לפרמטרים הנדרשים כדי לבצע את השלב הראשון ביום ראשון, זאת צפויה להיות ההחלטה העיקרית שתתקבל בלא דיון סוער.

דיונים סוערים יותר יתקיימו סביב דרישת שר החינוך, יואב גלנט, לפתוח גם את בתי הספר היסודיים בערים ירוקות, וסביב דרישת פרוייקטור הקורונה גמזו ושר הבריאות אדלשטיין להשאיר את הערים "האדומות בוהקות" בסגר.

זמן קצר לפני הדיון הוסרו מרשימת הערים "האדומות בוהקות" הערים אופקים, רמלה, נתיבות ואור יהודה. הערים שנשארו ברשימה הן כולן חרדיות או בעלות אוכלוסייה חרדית גדולה: בני ברק, מודיעין עלית, רכסים, ביתר עילית, אלעד, בית שמש, קריית מלאכי וכן מספר שכונות בירושלים, גם הן חרדיות.

13:52 עריכה

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תומך, שלא במפתיע, בהפגנת הסוחרים:

14:04 עריכה

שר הפנים אריה דרעי הודיע לקראת ישיבת קבינט הקורונה כי ידרוש להגדיל את מספר האנשים המורשים להשתתף בטקסים כמו חתונות ולוויות. שלמה קרעי מתנגד, בנימוקים שלקוחים מהעולם היהודי:

14:05 עריכה

14:11 עריכה

כתבת גלי צה"ל מוריה אסרף מדווחת מישיבת קבינט הקורונה שדנה בהקלות בסגר:

 

14:45 עריכה

הדיון בקבינט הקורונה נמשך. השר דרעי מעלה את דרישתו להגדיל את מספר המשתתפים בלויות וחתונות:

מירב כהן דוחקת בממשלה לבטל את מגבלת הקילומטר, ונותנת דוגמא לא בהכרח טובה למה שהמחשת טענתה:

ואילו יולי אדלשטיין מפגין גמישות:

 

 

15:09 עריכה

מרכז רבין מבטל את הטקס הממלכתי לזכרו של יצחק רבין בשל מגבלות הקורונה והעובדה שבהר הרצל יש עבודות בניה. אחרי ששקלו הצעות לאתרים חלופיים, משפחת רבין החליטה לקיים אזכרה מצומצמת בנוכחות בני המשפחה בלבד.

15:16 עריכה

מליאת הכנסת ממשיכה בשעה זו את הדיון לאישור הסכם השלום עם איחוד האמירויות כשבסופו צפויה ההצבעה על אישור ההסכם.

שרת התחבורה מירי רגב: "השמאל הלך שבי אחרי משיחי שקר בדמות אהוד ברק ואחרים, הימין בראשותו של נתניהו הציג דרך אחרת. הסכם שאין בו ויתורים. אין בו מסירת שטחים. אין בו מתים או קורבנות, מלבד מותה של הפרדיגמה שהשמאל הלך שבי אחריה במשך עשרות שנים".

שר המשפטים אבי ניסנקורן: "ההסכם ההיסטורי הזה הוא תוצאה של מהלך שפוי ואחראי, הפנמה כי מהלך של סיפוח חד צדדי הוא לא הדרך הנכונה. הסכמי שלום מגשימים במשא ומתן ישיר בין שני הצדדים, רק כך ניתן לכונן שלום בר קיימא. נמשיך לקדם מדיניות של חתירה לשלום עם כל עמי האזור ועם שכנינו הפלסטינים, תוך שמירה על ביטחון ישראל. לא פחות חשוב, עלינו להתגייס כעת כולנו, לעצור את ההסתה, את השיסוי ואת הסכסוך הפנימי הגובר, ולכונן שלום בתוכנו, ברוח מגילת העצמאות".

שר הכלכלה עמיר פרץ: "החלטה על סיפוח לא הייתה תורמת דבר וחצי דבר לאזרחי ישראל המתגוררים ביהודה ושומרון, אבל הייתה יוצרת חוסר יציבות במרחב, מסכנת את הסכמי השלום מול מצרים וירדן. שכנינו מקרוב הם הפלסטינים, ואיתם צריך לדבר. דבר אחד בטוח – אם אנחנו רוצים מדינה יהודית ודמוקרטית בגבולות בני הגנה, אנחנו חייבים לפתור את הסכסוך עם הפלסטינים על בסיס פתרון שתי המדינות. אין דרך נוספת."

ח"כ אנטאנס שחאדה, שהרשימה המשותפת לה הוא משתייך היא התנגדת היחידה להסכם, הסביר זאת כך: "אנחנו מתנגדים להסכם הזה כי הסכם זה רק ירחיק את השלום. מטרתו העיקרית של ההסכם היא להרחיק את השלום האמיתי עם העם הפלסטיני. אנחנו תמיד תמכנו ונתמוך בשלום אבל בשלום אמיתי, שלום שיבטיח את הזכות הטבעית וההיסטורית של הפלסטינים שיסיים את הכיבוש ואת סבלו של העם הפלסטיני. הסכם זה בא לתת תגמול ופרסים למדיניות הכיבוש והמשך ההתנחלויות להמשך הדיכוי המשך המצור על עזה "

ח"כ נפתלי בנט: "כולכם מכירים את הביקורת החריפה שלי על אוזלת ידו של ראש הממשלה במשבר הקורונה, אבל עם זאת אנחנו לא חלק מהאובססיה הלפידאית של רק לא ביבי, וגם לא חלק מהאובססיה הפוכה של רק ביבי. כשיש דברים חמורים שקורים אנחנו נלחמים כדי למנוע סבל שהעם שלנו משלם בגלל שגיאות של מנהיגים, אבל כשיש דברים נכונים שהממשלה מבצעת אנחנו מגבים וזה המקרה היום. אני מעניק גיבוי מלא להסכם הזה ואנחנו נתמוך ונצביע בעד ההסכם השלום ההיסטורי הזה , אני רוצה לומר היום לראש הממשלה בנימין נתניהו כל הכבוד על ההישג ההיסטורי.

"ביטול הריבונות קשה לי מאוד וצריך לומר את האמת פה. תגיד את האמת רוה"מ, האמריקאים אומרים את זה, האמירויות אומרות את זה כל השליחים אומרים את זה ויתרת על הריבונות למען ההסכם. ריבונות על ארץ ישראל היא דבר חיוני דבר לדורות. הסכמים, חשובים ככל שיהיו, הם בסוף נייר. קביעת גבולות ארץ ישראל וחזרת עם ישראל למולדת שלנו היא דבר נצחי וגם אם רוה"מ כמובן כבר לא יעשה את זה אנחנו נעשה את זה."

ח"כ ניצן הורוביץ: "התנאי הבסיסי הראשון להסכם הזה שמונח בפנינו היה ביטול מוחלט של רעיון הסיפוח בשטחים. הרעיון הזה שהיה גולת הכותרת של הבטחות הימין הנושא המדיני היחיד שנכלל באופן מפורש בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול-לבן,הרעיון הזה ירד מעל הפרק. זה בהחלט עניין חשוב ביותר, סיפוח היה יוצר קושי גדול מאוד להתקדם בפתרון שתי המדינות, והיה שם קץ לרעיון של מדינה יהודית ודמוקרטית. סיפוח הוא הרסני והזוי ובהסכמים האלה זרקו אותו מהשולחן".

ח"כ עאידה תומא סלימאן: "זה לא הסכם שלום. זה הסכם נורמליזציה. נורמליזציה של שלטון ערבי עם הכיבוש, עם ההתנחלויות, עם הדיכוי בן 50 השנים של העם הפלסטיני. ההסכם הוא עוד צעד במהלך שנתניהו מקדם כבר שנים – לבודד את העם הפלסטיני, כדי להכניע אותו. הציבור הישראלי הרחב אולי חושב שזה הסכם טוב, כי הוא רואה איך השמים יפתחו, חושב על טיסות לאבו דאבי ועל עסקים בדובאי. אבל אני מזהירה – שההסכם הזה רק ירחיק אותנו מהשאיפה האמיתית, ומהאינטרס האמיתי, של כל האנשים שחיים פה – שלום אמת עם הפלסטינים."

ח"כ צבי האוזר: "אני רוצה לפנות לאזרחי ישראל הערבים, חבריי, השלום הזה הוא של כולנו כישראלים אבל לכם תפקיד היסטורי להיות הנחשונים היוצרים קשרים ומניחים מסילות מזרחה. אתם דוברי השפה הערבית על בוריה תסייעו להפריח את השממה. אבל בשוליים אי אפשר שלא להתעצב אל מול העיוורון והשנאה של חלק מחברי הבית הזה, אלה הנושאים לשווא את קולכם שלכם ערביי ישראל. הם לא נגד השלום עם האמירויות הם נגד שלום עם ישראל.וקשה לו פחות לחזות באיוולת של אותם אלה העוצמים עיניים לרווחה ורואים במתנגדי השלום שותפים לגיטימיים להנהגת המדינה."

15:33 עריכה

"הסגר עד לרגע זה הוא הצלחה אדירה". קשה להאמין, אבל נתניהו אכן אמר את המשפט הזה, כפי שאפשר לראות בוידאו שהעלה לרשת. "יש כאן הצלחה שכבר מתחילים לדבר עליה ולהסתכל עליה במדינות אחרות".

ח"כ עופר שלח חושב שזו הצלחה אדירה בחיסול עסקים ובשיעורים חסרי תקדים של אבטלה.

15:51 עריכה

דיון בקבינט קורונה: איציק שמולי תקף את ההצעה של אריה דרעי להגדיל את מספר המשתתפים בחתונות ל-200. "ראית פעם חתונות בקפסולות? זה לא יקרה. זה היה חלק רציני ממקור ההתפרצות בגל הראשון". דרעי הגיב באומרו כי אולי שמולי לא מבין את המשמעות של חתונה ביהדות, ושר הרווחה השיב: "אל תזלזל ביהדות שלי ואני לא אזלזל בזו שלך. אני יהודי לא פחות."

15:54 עריכה

הדיון בקבינט קורונה נמשך, וההצעה ליציאה מהסגר היא כזו: פתיחת עסקים ללא קהל מיום ראשון, פתיחת החינוך לגיל הרך וביטול מגבלת תנועה וטייק אוויי ממסעדות. מירי רגב שאלה בדיון מדוע ספרים לא יכולים לקבל לקוחות "אחד על אחד"?

16:02 עריכה

ערוץ 7 מדווח כי 3,228 יחידות דיור אושרו לבנייה ביהודה ושומרון. בגלי צה"ל מדווחים כי סך הכל אושרו אתמול והיום 2,824 יח"ד.

מזכיר הליגה הערבית אחמד אבו אל-ריט גינה את קידומן של מעל 2,000 יחידות דיור בגדה המערבית, ואמר כי הבנייה סותרת את הטענות של הממשלה הנוכחית כאילו היא חותרת לשלום ויציבות באזור". הליגה הערבית דחתה הצעה לגינוי הסכם הנורמליזציה בין האמירויות לישראל ובכירים פלסטיניים קראו להתפטרותו של אבו אל-ריט.

16:19 עריכה

פרופ' חזיל לוי מתנגד להצעה של אריה דרעי לפתוח את החתונות עד 200 איש בקפסולות. לוי חושב שזה יביא לעליה בתחלואה וישדר מסר לא טוב לציבור. גנץ אמר שצריך לפתוח באומץ ושמרנות כאחד, לא ברור מה זה אומר. מ"מ מפכ"ל המשטרה אמר כי "הארגון מתמודד עם אירועים שכמעט בלתי ניתנים לאכיפה".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו, מתעקש שפתיחת מוסדות חינוך תגרום לעליה בתחלואה.

16:22 עריכה

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, תקף את בנימין נתניהו שכינה את הסגר "הצלחה".

"הסגר השני אינו 'הצלחה' אלא תוצאה של כישלון ניהולי נוראי של ממשלתך. .. הסגר הראשון באפריל קנה לנו זמן. הצגתי לך תוכנית למניעת הגל השני – אך לא הכנתם את הכוחות – לא הגדלתם חקירות ובדיקות … הסגר מטיל סבל עצום ואובדן פרנסה על מיליוני ישראלים".

17:07 עריכה

בית המשפט העליון שלח את המדינה והתנועה לאיכות השלטון להידברות במטרה לפרסם חלק מתצהירי שחיתות הצוללות.

בסיום הדיון, בנוגע לדרישת המדינה להטיל חיסיון על התצהירים החסויים שהגישה התנועה לאיכות השלטון במסגרת עתירתה בדרישה לפתוח בחקירה בחשד לשחיתות בפרשת הצוללות, אמר יו"ר התנועה עו"ד ד"ר אליעד שרגא:

"אזרחי מדינת ישראל יודעים שהתנועה למען איכות השלטון הגישה תצהירים מטלטלים בכל מה שנוגע לפרשת השחיתות בצוללות. זוהי פרשת השחיתות החמורה ביותר שנחשפה אי פעם במדינת ישראל.

"היום הגענו להידברות עם המדינה על הדרך שבה גם יישמר ביטחון המדינה לאור התצהירים החסויים שהגשנו לביהמ"ש העליון. במקביל גם ביקשנו שתתבצע חקירה על כך שהודלף תצהיר מאגד התצהירים שהגשנו.

"אמרנו, ואנחנו חוזרים ואומרים – שחיתות הורגת. שחיתות פוגעת בביטחון הלאומי של מדינת ישראל, ואנחנו נעשה הכול בשביל להגן על ביטחון המדינה".

התנועה לאיכות השלטון קוראת לכלל הציבור להצטרף במוצ"ש להפגנת ענק בכיכר רבין בת"א נגד השחיתות השלטונית ובעד הקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות.

באופן מפתיע גם מיקי גנור, שהוא אחד הנאשמים בפרשה, קורא להקמת ועדת חקירה ממלכתית.

17:13 עריכה

הקבינט דן באיסוף עצמי מחנויות נעליים. לפני כמה ימים צולם סרטון של בעל חנות נעליים מרחוב אלנבי בתל אביב שברוב יאושו הזמין את העוברים ושבים לקחת נעליים בחינם ועוד קיבל על כך קנס.

17:51 עריכה

קבינט הקורונה אישר את ההקלות בסגר. מיום ראשון תוסר הגבלת 1,000 המטרים, גנים לאומיים וחופים ייפתחו וגם עסקים ללא קהל. הגנים והחינוך לגיל הרך יחזרו גם הם ומסעדות ישובו למתכונת טייק-אוואי.

18:26 עריכה

בשעה זאת מתחילה ההפגנה במאות נקודות ברחבי הארץ, זאת לקראת ההפגנות הצפויות בשבת הקרובה, ברחבי הארץ ולראשונה מאז הסגר: מול בית הנאשם בבלפור. בין מוקדי ההפגנה: קריית שמונה, כרמי מנשה, אשקלון ותל- אביב.

18:40 עריכה

קבינט הקורונה התכנס היום להחלטה בעניין השלב הראשון של תכנית היציאה ואישר (עקרונית) את הצעת משרד הבריאות וממונה הקורונה לכניסת שלב ראשון בהקלות על הסגר החל מיום ראשון הקרוב, 18.10.20, אלא אם יחול שינוי במגמת התחלואה ואז הדברים ייבחנו מחדש.

לפי הודעת משרד רה"מ ומשרד הבריאות, תנאי הסף לפתיחת השלב הראשון הם ממוצע 2,000 נדבקים ביום ומקדם הדבקה 0.8.

"שרי הקבינט החליטו כי אם בעקבות הפתיחה התחלואה תחמיר ותעלה – נעצור את יישום תכנית היציאה ונחזיר מגבלות. לגבי אזורים עם רמת תחלואה גבוהה יתקיים דיון נפרד בוועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל עד מוצ"ש.

הקבינט ישלים את הדיון ביעדים ובשאר מרכיבי התכנית במהלך הימים הקרובים.
על פי ההחלטה, להלן השלב הראשון בתכנית היציאה:

1. אפשרות לפתיחת מקומות עבודה ללא קהל.
2. איסוף עצמי ממסעדות (טייק אווי).
3. פתיחת מעונות יום וגני ילדים בגילאי 0-6, לפי מתווה שיאושר על ידי משרד הבריאות.
4. פתיחת שמורות טבע, גנים לאומיים וחופים.
5. פתיחת רחבת הכותל המערבי וכנסיית הקבר לתפילה במתווה שייקבע ע"י משרד הבריאות, בט"פ ומל"ל לפי קפסולות. כמו כן הר הבית ייפתח.
6. הסרת מגבלות יציאה מהבית.
7. יבוטל האיסור לבקר בבתים אחרים, ובלבד שיעמדו במגבלת ההתקהלות.
8. התקהלויות: במרחב פתוח – עד 20 איש; בחלל סגור – עד 10.

"יתר ההגבלות נשארות כפי שהיו. עד מחר הממשלה והקבינט יתבקש לאשר את התקנות הפרטניות בעניינים אלו שיביא משרד הבריאות. הציבור מתבקש להקפיד על שמירת ההנחיות כדי לאפשר את המשך העמידה בירידת התחלואה בהתאם ליעדים אותם קבע משרד הבריאות. כך ניתן יהיה להמשיך בשלבי ההקלות הבאים.

19:11 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין דיבר במסיבת העיתונאים לרגל ההקלות בסגר שיחלו ביום ראשון. השר שיבח את ההתנהגות של תושבי ישראל בסגר, רמז לכך שגם באירופה הולכים היום להחמרות, הדגיש שהיציאה תהיה הדרגתית והתריע מפני חזרה להחמרות אם תהיה עלייה בתחלואה.

"יש רק דרך אחת להסביר את הנתונים המעודדים בעקבות הסגר והיא ההתנהגות של רוב אזרחי ישראל. אני רוצה לומר תודה לאלה שלמרות כל הקשיים שמרו על הבריאות וההנחיות ועזרו לינו להגיע ליעדים הראשוניים שקבענו: 2,000 מאומתים ליום ומקדם הדבקה שירד מתחת ל-1.

"הדרך ארוכה ונעשה אותה ביחד, בימים האחרונים פגשתי הרבה ראשי רשויות שעושים עבודה למופת כדי לעזור למערכת הבריאות להיאבק בנגיף, גם להם אני רוצה לומר תודה על כל המאמצים. יישובים שהיו אדומים או כתומים הורידו תחלואה בצורה משמעותית ביותר. אנחנו בעיצומו של גל שני במדינת ישראל.

"בדקתי את המצב באירופה, חלק גדול הפכו למדינות אדומות. מדברים שם על סגרים, הגבלות חמורות על התקהלויות ואני מאחל גם להם הצלחה רבה במאבק בנגיף, שהרי הוא מאבק עולמי.

"באשר להמשך שלנו, צריכים לעשות הכל שהיציאה מהסגר תהיה הדרגתית ולא נשנה את אותה התנהגות ששיבחתי, אנחנו מבינים את הקשיים הכלכליים לכן אישרנו לפתוח את מקומות העבודה שלא מקבלים קהל, לפתוח גנים ומעונות יום מגיל 0 עד 6.

"הצוותים שלנו ושל האוצר עובדים על הפרטים האחרונים כדי להבטיח שלא תהיה התפרצות בגנים, אנחנו מודאגים מכך כל פעם שיהיו הקלות נוספות אנחנו נהיה בעליה מסויימת בתחלואה, זו לא סיבה לפאניקה אבל צריך לראות בעיניים פקוחות שכשמזהים עליה קוטעים אותה ומאפשרים תוך זמן מסויים לעבור לשלב הבא.

מתחילים בשלב הראשון בפתיחת המשק. הקפידו על ההנחיות כדי שנוכל להמשיך בהקלות. הצטרפו אלי לכל ההסברים בשידור חי

פורסם על ידי ‏Yuli Edelstein – יולי אדלשטיין‏ ב- יום חמישי, 15 באוקטובר 2020

"אם כך ננהג נוכל להצליח. יכול להיות שנראה מצבים שנגיד רגע, צריכים לעצור קצת, אי אפשר להתקדם. במצב הנוכחי אני מקווה שזה לא יקרה וייכנסו גורמים נוספים במאבק בקורונה. למשל, הבדיקות המהירות שאנחנו עובדים להביא אותם, זה יאפשר לפתוח יותר מקומות עבודה ומוסדות חינוך אבל הכל תלוי בנו.

19:32 עריכה

סתדרות המורים מתנגדת להחלטת הקבינט לפתוח את מערכת החינוך מגיל 0 עד 6. "אנחנו מזהירים כי בשל חוסר היערכות ייתכנו שיבושים קשים. לצערנו הרב הממשלה לא השכילה להפיק את הלקחים מהסגר הקודם והיא נחפזת שוב לפתוח מהר את מערכת החינוך".

"עמדתנו העקבית היא שהמדינה צריכה להחליט מהם התנאים לפתיחת הגנים, כיצד לפתוח ורק אח"כ להחליט על פתיחה – ולא להפך. שוב פותחים בגלל לחץ ציבורי בלי היערכות מתאימה".

19:52 עריכה

נתניהו נואם במליאה במסגרת הדיון על ההסכם עם האמירויות. אלי אבידר קורא קריאות ביניים והיו"ר יריב לוין איים להוציא אותו, לאחר מכן הציע לו לצאת בעצמו ולבסוף קרא אותו לסדר.

"כמו בסגר הראשון, גם בסגר השני הסגר הזה עובד! עובד! מוריד את מספר הנדבקים, מפחית את התחלואה ומציל חיים. ואני מבקש להודות לאזרחי ישראל שנענו ועוטים מסכות הרבה יותר וזה נותן לנו את היכולת להשתלט על התחלואה ולהוריד אותה.

"אמרתי שכשנתחיל לצאת מהסגר מדינות באירופה ייכנסו אליו, כרגע מדינות מובילות באירופה עוברות אותנו בתחלואה. אנחנו עשינו צעד שהם חוששים לעשות אותו.

"לעשות סגר כלל מדינתי זה לא קל צריך תעוזה ותמיד יש את כל המצייצים ביציעים, אבל החלטנו והדבר הזה עובד אבל כדי שלא יבוזבז צריך לצאת ממנו בצורה הדרגתית ואחראית אחרת נמצא את עצמנו בסגר שלישי ולכן עמדתי על כללים פשוטים:

"להיצמד למתווה של משרד הבריאות, מהו יעד התחלואה ולאן אנחנו רוצים להגיע. היינו ב-10,000 ורוצים להגיע ל-250 ביום. זה סביר ויש לנו יכולת קיטוע של 2,500.

"לא נתתי שיחרגו מהמתווה הזה. אנחנו צריכים לחכות למעבר משלב לשלב רק לפי המדדים. נחכה שבועיים או שהמדד יתחלף כדי לעבור משלב לשלב. אם נראה שחרף המאמצים המספרים עולים, ואגב לא נראה את זה מיד, המספרים ימשיכו לרדת כי נראה את תוצאת האפקט של הסגר שעשינו, אבל אם נראה שהמספרים עולים נעצור ונהדק את ההגבלות.

דבר חמישי, לעבוד יחד, לעבוד יחד, באחדות, לעבוד בשיתוף פעולה ובהצלחה. יוצאים מהסגר יחד, נכנסנו אליו יחד ונצא ממנו יחד ונגבש הסכמה ציבורית שכל כך חשובה להצלחה. ואני רוצה לבקש מאזרחי ישראל שהבינו את מה שאני אומר, להמשיך לעשות זאת. נמשיך לפעול למען אזרחי ישראל, נחזק את הכלכלה ונעבוד למען השלום.

19:56 עריכה

מפגינים נגד נתניהו בככר קוגל בחולון רוססו בגז מדמיע על ידי מספר אנשים שתקפו אותם. המפגינים לא נזקקו לטיפול רפואי. לפני מספר דקות עיכבה המשטרה שני קטינים החשודים במעשה.

לפי דיווח בהארץ, למקום הגיעו חברי לה פמיליה שנשאו שלטים עליהם נכתב "שמאלני טוב זה שמאלני מת". התוקפים היכו גם את צלם העיתון תומר אפלבאום.

במקביל, מפגינים בתל אביב צועדים מככר הבימה לרחובות הסמוכים והגיעו לרחוב דיזינגוף שם חסמו את התנועה.

הדגלים השחורים בתגובה לאירוע האלימות בחולון: "העובדה שראש ממשלת ישראל לא גינה ולו פעם אחת את האלימות נגד המפגינים היא אור ירוק לאלימות נגד אזרחי המדינה. גם גנץ שיושב עם המסית הלאומי אחראי לחרפה הזאת. ממשלה שמסיתה נגד אזרחיה ומביאה לאלימות קשה נגדם היא סכנה לקיומה של מדינת ישראל."

20:03 עריכה

לאחר דיון ממושך אישרה מליאת הכנסת את הסכם השלום עם איחוד האמירויות. 80 חברי כנסת תמכו באישור ההסכם לעומת 13 שהתנגדו לו, (חברי הרשימה המשותפת).

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם את הדיון לפני ההצבעה ואמר: "אני מברך על הדיון שהתקיים פה, אני מודה לכל חברי הכנסת שמצביעים בעד ההסכם ואני רוצה לקוות שבעתיד הלא רחוק תהיה לנו עוד הזדמנות להצביע בעד הסכמי שלום נוספים עם מדינות ערב.

"השלום הזה לא נפל עלינו ככה סתם מהשמיים, הוא תוצאה של משנה סדרה ודרך עקבית שאני מקדם 25 שנים. ממשלות ישראל בהנהגתי מטפחות את עוצמתה של ישראל בכל התחומים. העוצמה הזו אכן קירבה אלינו מדינות רבות בעולם ובכלל זה גם מדינות ערביות ומוסלמיות שעומדות איתנו בחזית אחת נגד הסכנה של איראן וגרורותיה.

"אני לא יכול לספר לכם על כל הפגישות, על כל הטיסות ברחבי המזרח התיכון אבל הינה אני מוסר לכם פיסת אינפורמציה. היה לנו קיטוע, הקפאת יחסים עם אחת המדינות החשובות באזור, או רק קשר טכני, אבל זה השתנה ביום אחד, וזה היה כשעבדכם הלך לנאום בקונגרס וקיבלתי מסרים שאם אתה מתייצב בכזו עוצמה נגד איראן אנחנו מוכנים להתייצב איתך. העובדה שהם הבינו שממשלות ישראל תחת הנהגתי מתנגדות בתקיפות לאיראן ולניסיון שלה לייצא את המהפכה לגבולנו ולגבולות אחרים.

"השלום הזה איננו מבוסס רק על הדיפת אויבים משותפים, זהו תנאי הכרחי אבל לא מספיק זהו גם שלום חם שמתבצע בן העמים. אנחנו כבר רואים את פירות השלום והם ילכו ויתרחבו.

"הקשרים שאנו מקדמים עם העולם הערבי שוברים את הוטו הפלשתיני על השגת שלום במזרח התיכון. במשך זמן רב מידי הסרבנות הפלשתינית בלמה התקרבות בין ישראל למדינות ערב. אני דבק במדיניות אחרת שהופכת את הסדר הישן. הסדר החדש אומר לא להמתין עד שהפלשתינים יתרצו אלא להתקדם, וכשהפלשתינים ישנו את השקפתם, לקדם הסכם שלום גם איתם.

"אסור לנו ללכת אחורה לרעיונות החזרה לקווי 67, הצפת המדינה בפליטים וחלוקת ירושלים. אם מישהו אצלנו או בקהילה הבין לאומית יחזור ויעורר בפלסטינים שאיפות לא מציאותיות כמו אלו שהזכרתי ההתקדמות במזרח התיכון תיעצר בחקירה חריקת בלמים זה הוביל למבוי סתום לחוסר יציבות להידרדרות זה לא יוביל לשלום אמת.

"ישראל ברשותי תמשיך לפעול להרחבת השלום אני מאמין שמדינות נוספות יתווספו בעזרת השם ויחד נעשה ונצליח.

20:26 עריכה

היועמ"ש אביחי מנדלבליט החליט לסגור את תיק המניות של בנימין נתניהו. לפי היועמ"ש, עולות שאלות לגבי הרווחים שהפיק נתניהו מתיק המניות בחברה של בן דודו, (כ-16 מיליון שקל), אבל לא מדובר בחשד לשוחד אלא לכל היותר במרמה והפרת אמונים ועבירה זו התיישנה. לגבי הצוללות אמר היועמ"ש שנמסרו חומרים לאחרונה אבל אין סיבה לחקירה פלילית.

20:34 עריכה

ישראל כ"ץ נתן ראיון לכאן 11, דקות לאחר שכתבת הערוץ דיווחה על צפי להורדת דירוג אשראי של ישראל. ההורדה צפוייה בעיקר בגלל היעדר התקציב וחוסר היציבות הפוליטית.

כצפוי, הוא טען שהנחה את עובדי משרדו להכין תקציב לשנה הבאה והכחיש בעיה כלשהי בהתפטרות של 4 מבכירי משרדו, לרבות המנכ"לית השבוע ולפני כן ראש אגף תקציבים, לבין העובדה שאין תקציב.

כ"ץ אמר כי "סוגיית הישיבות עלתה בקבינט הקורונה והוחלט שבשבועיים הקרובים לא דנים בזה, בנושא החתונות לא יהיה שינוי בגלל שהן מוקדי הדבקה, צריך להיות זהירים בדברים האלה.

בהקשר לתקציב אמר כ"ץ כי "קודם כל אני אישרתי 411 מיליארד שקלים, זה הבסיס לתקציב 20 שהעברתי, כל משרדי הממשלה קיבלו את התקציב שיש להם כדי שיוכלו להשתמש בו, החוק שנדחה מאוגוסט קובע שעד 23 בדצמבר צריך להגיש תקציב 20, אנחנו עובדים על הכנת תקציב 21.

שאלה: האם הממשלה תתפרק בגלל היעדר תקציב?

"אני מקווה שהממשלה תסדיר את תקציב 20, כדי שהממשלה לא תתפרק ואנחנו נסדיר את תקציב 21 כדי שנאשר אותו במרץ.

בהקשר להתפטרות של שאול מרידור וקרן טרנר, אמר כ"ץ כי הוא "מוביל את משרד האוצר בצורה טובה, הנהלת המשרד עבדה איתי כתף אל כתף. ההתפטרות המוסכמת של מנכ"לית משרדי ציערה אותי, אני הבאתי אותה, קידמתי אותה, גם ממשרד התחבורה וקידמתי אותה גם כאן והוצאנו הודעה משותפת.

"היחידי שהועזב והראיתי לו את הדלת זה אותו ראש אגף תקציבים. לגבי החשב הכללי, רוני חזקיהו אדם מעולה והודיע שהוא רוצה לעזוב. ביקשתי ממנו להישאר, סך הכל שני אנשים עזבו את משרד האוצר, מרידור וקרן. יש גם בצמרת אנשים רבים, אני אחראי במבחן התוצאה. המשרד הזה עובד ומסייע לציבור … מסיבה אחת שהסיוע מגיע במבחן התוצאה זה קורה.

לגבי דירוג האשראי אמר כ"ץ כי "הוא מפריך את הקשר בין הדברים. המשרד מתנהל בצורה הטובה ביותר, שוחחתי הבוקר עם הנגיד רוני חזקיהו מרכז את הטיפול, מצבה של ישראל טוב מאשר מרבית המדינות ב-OECD מבחינת הגרעון האבטלה וסידרנו חל"ת ואני מקווה שהאירוע יעבור בצורה טובה. אין קשר בין זה לעובדה ששני אנשים לא נמצאים במשרד האוצר כל אחד מסיבותיו.

21:09 עריכה

אדם שהפגין נגד המשך הסגר בביתר עילית נדרס על ידי רכב ביטחון של הרשות המקומית ונפצע קל. המשטרה קיבלה תיעוד של האירוע ועיכבה את הנהג לחקירה.

22:07 עריכה

היועמ"ש אביחי מנדלבליט שלח אגרת לפרקליטים, בה הודיע ששוחח עם שי ניצן והתנצל בפניו וכן שההדורים בין השניים יושרו. בהקלטה שפורסמה השבוע נשמע היועמ"ש אומר ליו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, ששי ניצן הוא "מניאק" כי הוא לא נותן לו (למנדלבליט) עילת סגירה במעורבותו בפרשת הרפז.

22:26 עריכה

דוברות מרחב ירקון של המשטרה הודיעה הערב כי המפגינים צועדים ללא אישור ולא מפקידים על רווחים ביניהם.

"בהמשך למחאה בת"א, המפגינים מקיימים תהלוכה בלתי חוקית ברחבי העיר, תוך שהם צועדים על צירי תנועה מרכזיים, חלקם אינם מקפידים על רווחים כנדרש ועל עטיית מסכות ובכך מסכנים את שלומם ובריאותם ואת שלום משתמשי הדרך.

"כתוצאה נגרמים בעיר עומסי תנועה . כוחות המשטרה מבצעים הכוונה של התנועה לצירים חלופיים. המשטרה קוראת לציבור , לחדול מהפרת החוק, לגלות אחריות אישית וציבורית ולהרתם למאמץ הלאומי לבלימת התפשטות נגיף הקורונה כן למחאה בהתאם לחוק ולשמירה על הבריאות.

ת"א הערב

פורסם על ידי ‏‎Crime Minister‎‏ ב- יום חמישי, 15 באוקטובר 2020

סגירה