מנדלבליט והאמת

מפגין מול בית ראש הממשלה בקיסריה, הקורא לחקור את נתניהו בפרשת הצוללות, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit
מפגין מול בית ראש הממשלה בקיסריה, הקורא לחקור את נתניהו בפרשת הצוללות, יולי 2020

בדיחה עממית מספרת על בחור צעיר שיצא למסע חובק עולם לחפש את האמת. נפרד ממשפחתו, חצה הרים וימים, ואחרי שנים הגיע למערה ענקית, שבה גרה האמת. אישה קשישה, עורה כבר קמוט וגבה כפוף, שערה לבן ארוך והיא באה בימים אך מלאת ניסיון חיים. ישב אצלה כמה חודשים ולמד את "האמת". כאשר ביקש לחזור למשפחתו ולהיפרד ממנה, ביקשה הקשישה רק דבר אחד. "מה שתרצי", ענה הצעיר.

כשתחזור אל חבריך, אמרה לו האמת, ספר להם ש"אני צעירה ויפהפיה".

כך, בפראפרזה, גם היועמ"ש הנכחי אביחי מנדלבליט. מחזיק בתואר היועמ"ש, שממנו מצפים כולנו לדבוק באמת, להיצמד לחוק, לא להפלות איש פשוט מול נבחרי ציבור ושועי הארץ. לדון את כולם על פי החוק. אבל מנדלבליט מוכיח יום יום את ההיפך. גמישותו וחלקלקות לשונו המשפטית הן כנראה התכונות העיקריות שנדרשות כדי להפוך את המובן מאליו למסובך, מורכב ואחר כך הפוך מהמשמעות שכל אדם סביר מבין.

אני מצפים מהיועמ"ש לדבוק באמת, אבל מנדלבליט מוכיח יום יום את ההיפך. גמישותו וחלקלקות לשונו המשפטית הופכות את המובן מאליו למסובך, מורכב ואחר כך הפוך מהמשמעות שכל אדם סביר מבין

רק לפני ימים אחרים קיבל איום בשידור חי מח"כ מיקי זוהר, וכבר הוא רץ נמהר לסגור את תיק המניות ולא לפתוח חקירה בתיק הצוללות.

כבר הוא אץ רץ להודיע שגילה גמליאל "דיווחה אמת" בחקירתה האפידמיולוגית, למרות שמשרד הבריאות נרעש מההדלפה של החקירה –  שבה נטען לא דיווחה אמת על נסיעה לטבריה אלא רק על תפילה בבית כנסת, לכאורה במקום מגוריה בתל אביב. ואז התברר כי מדובר בתקלה של תכנת משרד הבריאות, לפיה גמליאל הקלידה "טבריה" אך התוכנה הזינה "תל אביב", ונשכחה העובדה שגמליאל שיקרה לציבור כשהטיפה לכולנו להשאר בחג בחוג המשפחה הגרעינית המצומצמת, בעוד שהיא עצמה נסעה לעיר אחרת, שהתה בקרב המשפחה המורחבת, והתפללה בבית כנסת ציבורי (ש-20 מתוך 26 מתפלליו נדבקו בקורונה) ואז נפגשה עם עוד שלושה מעובדיה, הדביקה את שלושתם, והגיעה לכנסת, על פי הדיווחים, כשהיא סובלת מתסמינים.

השנה חוגגים בסוכה עם המשפחה המצומצמת, כדי שבשנה הבאה נוכל לשוב ולארח אושפיזין. חג שמח לכל בית ישראל! ????????

פורסם על ידי ‏גילה גמליאל – Gila Gamliel‏ ב- יום שישי, 2 באוקטובר 2020

אבל מנדלבליט הוא יועמ"ש רחום וחנון. קצב סגירת התיקים אצלו עולה על קצב פתיחתם. 6 מתוך 7 תיקי שרה נתניהו נסגרו והאחרון נגמר בהסדר תשלום מגוחך.

הכרזתו על כך ש"אין חשד לאירוע פלילי" וכי נתניהו "לא חשוד" בפרשת הצוללות, דקה אחרי חשיפתה בתכנית המקור של רביב דרוקר, הייתה מהירה ממהירות האור, והיא לבדה מעלה חשד שאינטרס ההסתרה גובר על אינטרס חשיפת האמת לציבור.

הכרזתו על כך שנתניהו "לא חשוד" בפרשת הצוללות, דקה אחרי חשיפתה בתכנית המקור של רביב דרוקר, הייתה מהירה ממהירות האור והיא לבדה מעלה חשד שאינטרס ההסתרה גובר על אינטרס חשיפת האמת לציבור

חלפו חודשים ארוכים מאז ומידע עצום נגלה לציבור על פרשת הצוללות ועל מעורבותו של רה"מ נתניהו, חלק מהמידע בקולו של נתניהו עצמו. עברו חודשים בהם שישה ממקורביו הקרובים והצמודים ביותר הואשמו בעבירות פליליות בפרשה זו בדיוק (כלומר מסתבר שדוקא יש בה "היבט פלילי"), ורק נתניהו נשאר יבש נקי ולא יודע על רכש צוללות במיליארדים וספינות שטח במאות מיליוני דולרים. ידע שהוא עצמו הודיע שהסתיר מכל בכירי מערכת הביטחון. ואם הוא הסתיר "את הסוד" כיצד הוא לא יודע? אם ידע להסתיר, כיצד הוא לא יודע מה הוא הסתיר?

צילום מסך מחדשות ערוץ 12
צילום מסך מחדשות ערוץ 12

האמת המתגוררת בקצה ההר, חפרה כנראה מנהרת מילוט בתחתית ההר ומשם נזרקים לפח יומיום תיקי חשדות נגד השלטון ונגד ראש השלטון. במערה מתגורר לו מנדלבליט תחת ערימות של ניסוחים:

"הטענות מציגות התנהלות שאינה עומדת בסטנדרטים ראויים של רשות ציבורית העוסקת בנושא כה משמעותי לאינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל", כתב בחוות דעתו על פרשת המניות, "אולם מתברר כי נכון לעת הזו פעורים חללים בסוגיות חשובות לשם גיבוש תזה פלילית – את החללים הללו לא ניתן למלא במקרה זה באמצעות הנחות, השערות ואמירות כלליות". הוסיף וכתב מנדלבליט על מצבתה של פרשת המניות.

האמת המתגוררת בקצה ההר, חפרה כנראה מנהרת מילוט בתחתית ההר ומשם נזרקים לפח יומיום תיקי חשדות נגד השלטון ונגד ראש השלטון. במערה מתגורר לו מנדלבליט תחת ערימות של ניסוחים

כלומר גילה גמליאל, שרה בממשלת ישראל, הפרה בריש גלי את ההנחיה שלא להתרחק 1000 מטר מהבית ולא להתפלל בחדר סגור עם יותר מעשרה אנשים, אבל לפי מנדלבליט פעורים חללים בתזה שעלולה לסבך אותה בחקירה משטרתית. גמליאל רק הדביקה 3 מאנשי משרדה ולמעשה אין שום הוכחה אחרת שהיא הפרה הנחיות.

נתניהו רק הדביק שישה מיועציו הבכירים והקרובים בנגיף השחיתות בפרשת הצוללות, ולמעשה אין שום הוכחה אחרת שהוא עצמו הפר את החוק.

כי הרי ממה נפשך? אלוף דן הראל העיד בתצהיר לביהמ"ש העליון כי דרש מכתב בחתימתו של נתניהו עצמו, כאשר אותם מקורבים לחצו עליו לבטל את מכרז ספינות השטח. ראש המל"ל דאז יוסי כהן הביא להראל מכתב מהמל"ל שבו ראש הממשלה "מנחה אותו לבטל את המכרז" על ספינות השטח. הראל לא הסתפק בכך ודרש הוראה בכתב ובחתימת נתניהו.

צילום מסך מחדשות ערוץ 12
צילום מסך מחדשות ערוץ 12

מכתב כזה לא נשלח כי נתניהו היה מודע למשמעות הפלילית של מכתב כזה וללחץ הבלתי חוקי שהוא מבצע על ראשי מערכת הביטחון לרכוש רק מטיסנקרופ את אותן ספינות שניתן היה לרכוש יותר בזול ממדינה וחברה אחרות. רק מנדלבליט לא מבין משמעויות ורואה "חללים פעורים", שכל אדם סביר רואה בהם הרים של ראיות והוכחות לכך שנתניהו מעורב ושחייבים לפתוח בחקירתו בפרשיות הללו.

מאות לוחמי חיל הים, בכירי מערכת הביטחון שמילאו תצהירים ארוכים לבג"צ באותה עתירה של התנועה לאיכות השלטון, ומאות אלפי מפגינים במשך שנים ובעיקר בחודשים האחרונים, דורשים פתיחת חקירה. רק מנדלבליט עומד וסותם את אותם חללים פעורים.

למעשה בהשאלה מאותה תפילה:

"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, אשר יצר את האדם בחכמה, וברא בו נקבים נקבים , חלולים חלולים….שאם יפתח אחד מהם או יסתם אחד מהם, אי אפשר להתקיים …" (ברכת אשר יצר, תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף ס' עמוד ב')

מנדלבליט גורם לכך שלא נוכל לעמוד בפני סתימת אחד מהנקבים והפרשה הזו עומדת להתפוצץ בפני כולנו, עם כל הריח הנורא של נקבים חלולים וסתומים ו"חללים פעורים".

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 875 מילים
סגירה