ישראל כ"ץ לשרון אלרעי: "לא מתווכח איתך, את פקידה"

ח"כ זנדברג: "בליכוד רוצים שיגידו שהיה דיל עם המשותפת" ● נתניהו: "אין לנו יכולת לממן קפסולות לכיתות א'-ב'" ● הממשלה אישרה תכנית חומש למגזר הערבי ● גמזו: אם לא נעלה את מספר בדיקות הקורונה - אמליץ לעצור את ההקלות ● ח"כים ממרצ עתרו לבג"ץ בדרישה לפסול את ביטול ההצבעה על ועדת חקירה לצוללות

הפגנה של סטודנטים מחוץ למשרדי המועצה להשכלה גבוהה, 25 באוקטובר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי / פלאש 90
הפגנה של סטודנטים מחוץ למשרדי המועצה להשכלה גבוהה, 25 באוקטובר 2020
07:01 עריכה

קבינט הקורונה יתכנס היום בצהריים כדי לדון בשלב השני של היציאה מהסגר, זאת לאחר שבישיבה הקודמת של ועדת השרים, שנערכה בשבוע שעבר, לא התקבלו החלטות. על הפרק עומדת השאלה האם הלימודים בכיתות א'-ב' יחודשו במתכונת של קפסולות, בדומה ליתר תלמידי בתי הספר, או שבדומה לילדי הגנים, הלימודים ייערכו ללא חלוקה לקבוצות.

מה שעוד צפוי לעלות לדיון בקבינט – חידוש פעילותן של חנויות הרחוב, המספרות ומכוני היופי. השרים גם ידונו בהעלאת הקנסות על מפירי ההנחיות.

07:24 עריכה

בהפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנערכה אמש בירושלים, נעצרו או עוכבו לחקירה שבעה מפגינים. לדברי המשטרה, המוחים חשודים בתקיפת שוטרים או בהפרת הסדר הציבורי.

08:34 עריכה

חברי הכנסת ניצן הורוביץ, תמר זנדברג ויאיר גולן ממרצ עתרו הבוקר לבג"ץ בדרישה לפסול את החלטתו של יושב ראש הכנסת, יריב לוין, לבטל את ההחלטה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא רכש הצוללות וכלי השיט.

08:49 עריכה

סגן שר הבריאות יואב קיש אמר לקראת ישיבת קבינט הקורונה שתיערך בצהריים, שהדיון הקריטי בעניין פתיחת מערכת מערכת החינוך יתקיים ביום חמישי – ולא היום. בראיון לקלמן ליבסקינד ולאסף ליברמן בתאגיד השידור כאן אמר קיש שרק בהמשך השבוע יהיו הנתונים הרלוונטיים בעניין ההדבקה בגני הילדים.

09:33 עריכה

תושב רחובות טוען שחבר הכנסת אוסמה סעדי מהרשימה המשותפת תקף אותו בבית החולים קפלן.

09:50 עריכה

שר המשפטים, אבי ניסנקורן: "בליכוד רוצים פוליטיזציה של תפקיד פרקליט המדינה – אין סיכוי בעולם שאתן לזה יד". בראיון לרזי ברקאי בגלי צה"ל נדרש ניסנקורן להסכמה הישראלית למכירת מטוסי אף-35 לאיחוד האמירויות: "כשמשרד הביטחון לא יודע דברים קריטיים הקשורים לביטחון מדינת ישראל – זה לא תקין. זה קרה בפרשת הצוללות וזה קרה עכשיו בעסקת האף-35".

10:01 עריכה

עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון: "פרשת האף-35 חמורה יותר מפרשת הצוללות. התרבות הזאת של שקר וקבלת החלטות לבד – מזעזעת". גלעד אמר את הדברים בראיון לרזי ברקאי בגלי צה"ל.

10:22 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ עדכן שאלפי חיילים ייקחו חלק השבוע בתרגיל שייערך בגזרה הצפונית.

10:33 עריכה

משרד הבריאות הודיע שבשל תקלה טכנית נתוני התחלואה היומיים יתפרסמו באיחור.

10:37 עריכה

ממונה הקורונה, פרופסור רוני גמזו: אם מספר הבדיקות לא יעלה – אמליץ לעצור את ההקלות. גמזו אמר את הדברים בראיון לאתר ynet.

11:09 עריכה

חברת דואר ישראל הודיעה שמהיום היא תשיב את כל סניפיה לפעילות במתכונת מלאה, כפי שפעלו לפני הסגר.

11:11 עריכה

משרד האוצר הודיע שמובטלים לתקופה ממושכת יזכו לקבל מענק בסכום של 2,000 שקלים. למענק יהיו זכאים מי ששולמו להם דמי אבטלה בעבור תקופה של לפחות 100 ימי אבטלה – רצופים או שאינם רצופים – מ-1 במרץ 2020 ועד ל-17 באוקטובר 2020. בני זוג הזכאים למענק יקבלו תוספת של 500 שקלים.

11:19 עריכה

יושב ראש ימינה, נפתלי בנט, עדכן שמחר יעבור ניתוח לטיפול בפריצת דיסק, שממנה הוא סובל. הניתוח ייעשה במרכז הרפואי שיבא – תל השומר.

11:38 עריכה

בכחול לבן טוענים שבליכוד מנסים להוריד מסדר היום הממשלתי את תוכנית הפיתוח לחברה הערבית. מדובר בתוכנית בעלות של 4.7 מיליארד שקלים, שמקדמת השרה לשוויון חברתי מירב כהן.

12:31 עריכה

הממשלה אישרה את ההסכם לכינון היחסים בין ישראל לבחריין, והוא יובא לאישור הכנסת. כמו כן הממשלה אישררה את הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות, שאושר החודש על ידי הכנסת.

13:07 עריכה

סגן השר לביטחון הפנים גדי יברקן תועד משתתף בפגישה, שנערכה בניגוד להנחיות: בדיון שהתקיים בחלל סגור היו למעלה מעשרה משתתפים.

13:24 עריכה

חברי הכנסת איילת שקד מימינה ושלמה קרעי מהליכוד תוקפים את חברי סיעת מרצ על כך שעתרו לבג"ץ בדרישה לבטל את החלטת יושב ראש הכנסת לפסול את ההחלטה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות.

13:39 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: "בקרוב ייפגשו בסודאן משלחת ישראלית מול מקביליהם הסודאנים, כדי לדון בשיתופי פעולה בתחומים רבים, כולל בתחום ההגירה".

דברי נתניהו –

אני מביא היום לאישור הממשלה את הסכם השלום ההיסטורי עם איחוד האמירויות לאחר שזה אושר בכנסת. הממשלה גם תאשר את ההעברה לכנסת של הסכם כינון קשרי השלום עם בחריין.

כפי שידוע לכם, גם הכרזנו בסוף השבוע על הסכם נורמליזציה נוסף. הפעם עם סודאן, שהייתה מדינת אויב עד לפני שנים אחדות. מדינה ששיתפה פעולה עם איראן בהברחת אמצעי לחימה מסוכנים מאוד לחמאס לשימוש נגד ישראל. השינוי הזה חל כתוצאה מעמידה איתנה שלנו נגד איראן, כתוצאה מנקיטת פעולות נגד פעילותה והניסיון שלה להבריח דרך סודאן, וגם כמובן כתוצאה מהשינויים הפנימיים שהתחוללו בסודאן שאנחנו מברכים עליהם.

זהו שינוי אדיר. אחרי רבע מאה שנים ללא הסכמי שלום, אנחנו הבאנו שלושה הסכמי שלום בשישה שבועות. זה איננו דבר מקרי, כפי שאמרתי אמש. זו תוצאה של מדיניות ברורה שהובלתי בשנים האחרונות, באינטנסיביות רבה של מאמצים רבים שנעשו הן בגלוי, והן בסתר, במשך שנים. אני לא יכול לספר על כל הפגישות, על כל המאמצים, על כל הנתיבים שפעלנו בהם. אבל ברור לגמרי שיש כאן שינוי של אותה קונספציה שאומרת שהדרך היחידה להגיע לנורמליזציה ולהסכמי שלום עם העולם הערבי זה לעשות דברים שיסכנו את ביטחון ישראל, יסיגו אותנו לקווי 67' שאינם בני הגנה, נעקור למעלה ממאה אלף יהודים ונחלק את ירושלים. אני תמיד האמנתי שיש דרך אחרת, ושהדרך הזאת בסופו של דבר תביא גם להתפייסות עם חלקים ניכרים בעולם הערבי, וגם בסופו של דבר, לשינוי והתפכחות אצל הפלסטינים לעשיית שלום ריאלי איתם – ולא השלום שיסכן את עצם קיומנו.

מה שאנחנו עושים זה שלום מתוך עוצמה, שלום תמורת שלום, כלכלה תמורת כלכלה.

אני מזכיר לכם שבחרטום, בירת סודאן, אומצו ב-1967 שלושת הלאווים של הליגה הערבית – לא לשלום עם ישראל, לא להכרה בישראל ולא למשא ומתן עם ישראל. ואילו היום חרטום אומרת – כן לשלום עם ישראל, כן להכרה בישראל וכן לנורמליזציה עם ישראל.

בקרוב ייפגשו בסודאן משלחת ישראלית מול מקביליהם הסודנים, כדי לדון בשיתופי פעולה בתחומים רבים, כולל בתחום ההגירה, שאנחנו דנים בו.

אני מבקש שוב להודות לנשיא טראמפ ולצוותו. חלקם חשוב ביותר בהשגת שלושת הסכמי השלום הללו. אני מבקש להודות בהזדמנות זאת למנהיגי סודאן על החלטתם ההיסטורית לכונן נורמליזציה עם ישראל.

אנחנו מרחיבים את מעגל השלום. יצטרפו בהמשך מדינות נוספות אם רק נתמיד במדיניות הזו. היא הביאה לנו תוצאות שיכולנו רק לחלום עליהם – ואני חולם על הרבה יותר.

13:43 עריכה

גורמים בליכוד שביקשו להוריד מסדר היום של הממשלה את תוכנית הפיתוח לחברה הערבית חזרו בהם, והשרים אישרו את התוכנית, שעלותה 4.7 מיליון שקלים.

15:00 עריכה

נתניהו ממנף את הסכם השלום והמגעים עם האמירויות, בחריין, וסודן אחרי רבע מאה של קפאון בתחום הזה. לפני כן ראש הממשלה דיווח על התקדמות בשלב הניסויים לחיסון קורונה במכום הביולוגי. בנוסף, הוא מבטיח לאשר הקלות לתיירות פנים לים המלח ואילת במקביל לסיוע של 300 מיליון שקל למלונות שכבר אושר.

15:23 עריכה

ועדת מנכ"לים לבחינת פינוי מפעלים ממפרץ חיפה אושרה בממשלה.

15:33 עריכה

עאידה תומא סלימאן (המשותפת) מברכת על אישור ה-4.7 מיליארד שקל למגזר הערבי ("תכנית חומש") וטוענת שזה לא מספיק. בימים האחרונים נשמעו טענות על כך שהמהלך הזה הוא למעשה מעין שוחד פוליטי של בנימין נתניהו ורשימה המשותפת, שאחד מחבריה (ח"כ מנסור עבאס) ניהל את הישיבה שבה גם הסכים לבטל את ההצבעה על ועדת חקירה לצוללות.

15:52 עריכה

רוני גמזו ימליץ היום לקבינט הקורונה לחלק את כיתות א-ד לקפסולות ולערוך בדיקות סקר לצוותים והתלמידים. במקביל לפתיחת הכיתות הנמוכות, הקבינט אמור לדון בפתיחת מכוני יופי ומספרות וטיפולי רפואה משלימה. מוקדם יותר הפרוייקטור הזהיר מפני ירידה חדה במספר הבדיקות שנדרשת כדי ליישם את פתיחת המשק והחינוך.

15:57 עריכה

בגק"ץ אישר את הריסת בית הפלסטיני מכפר ליד שכם, שרצח את הרב שי אוחיון בפתח תקוה.

16:23 עריכה

נתניהו דוחה את האופציה של קפסולות לכיתות הנמוכות ביסודי. ראש הממשלה אמר בקבינט הקורונה ש"הגענו למסקנה שאין יכולת לממן קפסולות. זה 6 מיליארד שקל".

שר האוצר ישראל כ"ץ תומך בחידוש הלימודים בכיתות הנמוכות ואמר כי יש "לאפשר לתלמידי א'-ב' לחזור לפעילות מלאה בתנאים הקיימים. אדרוש בקבינט הקורונה לקבל החלטה שתסמיך את הרשויות המקומיות לנהל את החזרה ללימודים".

במקביל, גני הילדים של החינוך המיוחד וכן הצהרונים יחדשו את פעילותם המלאה החל מיום רביעי הקרוב, כך קבע שר החינוך יואב גלנט.

16:34 עריכה

שר החוץ, גבי אשכנזי, ייצא מחר (ב') לביקור מדיני בן יומיים באתונה, יוון, לרגל כינוס מפגש משולש תקופתי ישראל – יוון – קפריסין.

במהלך הביקור, תקיים המשלחת הישראלית מפגשים שיתמקדו בקידום היחסים בין ישראל-יוון-קפריסין, התפתחויות אזוריות והידוק השיתוף פעולה במסגרת המשולש.

במהלך הביקור ייפגש השר אשכנזי עם ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס ושר החוץ, ניקוס דנדיאס ועם שר החוץ הקפריסאי, ניקוס כריסטודולידס.
כמו כן, ייפגש השר אשכנזי עם שה"ח רוסיה סרגיי לברוב, הנמצא באתונה במקביל.

17:29 עריכה

חברת הכנסת תמר זנדברג ממרצ אומרת שמבחינת הליכוד אין בעיה שהציבור יחשוב שהיה דיל פוליטי בינם לרשימה המשותפת.

זנדברג היא אחת ממגישות העתירה שדורשת לתת תוקף להצבעה בכנסת שאישרה הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות. בראיון לשלי וגואטה בכאן ב' היא דיברה על הדיל שהיה לטענתה בין הליכוד לבין מנסור עבאס שניהל את הישיבה, במסגרתו הוא יבטל את ההחלטה ויאפשר הצבעה שמית נוספת, ובתמורה הממשלה תאשר את תכנית החומש למגזר הערבי. לדבריה,

"… הם רוצים שיגידו (שהיה פה דיל), הם רוצים לסכסך בתוך הרשימה המשותפת וביני לבין החברים שלי ברשימה המשותפת, הם רוצים שיווצר הקישור הזה, ודרך אגב היום היתה שמועה שהם מנסים לסגת מהתכנית הזו, כלומר גם לקחת קרדיט וגם לא לעשות את זה".

"יש פה עתירה שמרנית שמבקשת להציע שההצבעה לא תבוטל בשרירות לב של אדם אחד. אין פה החלטה ערכית, רק הרצון להציע שחברי כנסת שהולכים לעשות פעולה בסיסית, שהיא הצבעה, תבוטל בידי אדם אחד, שזה היועץ המשפטי. זה לא ביטול חוק, אלא להגיד שלהצבעת רוב יהיה תוקף גם אם היא לא מוצאת חן בידי מישהו בדיעבד".

"כמי שוותיקה בכנסת, אני מאמינה למיקי זוהר שביקש הצבעה שמית, אבל זה לא משנה. היתה הצבעה והתוצאות הופיעו על הלוח. אם במצב כזה, של חוסר תשומת לב אנשים לא שמעו, הכל בסדר אבל זה המצב. אם במצב כזה מישהו מסתכל על הלוח ורואה שהיא לא מוצאת בעיניו ומבטל אותה, זה שומט את הקרקע מהכנסת".

18:08 עריכה

שר האוצר ישראל כ"ץ התעמת בקבינט הקורונה עם ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי. כ"ץ אמר כי פתיחת עסקים קטנים והחינוך בכיתות א'-ב' "זה מסר סביר וממוקד של צעד מאוזן של התקדמות ושחרור לחץ". אלרעי הגיבה בצורך ל"פתיחה מדורגת ואחראית שבלעדיה נחזור לסגר שלישי כי "התחלנו את הפתיחה לא ב-20 חולים אלא ב-2,000".

נציגי משרדי הבריאות והאוצר יצאו מהדיון כדי לדון במתווה לפתיחת עסקים קטנים אך לא הגיעו להסכמות. נכון לעכשיו משרד הבריאות מסרב לתת לשלטון המקומי לנהל את פתיחת הכיתות הנמוכות, כפי שמבקש גם האוצר.

18:15 עריכה

ישראל תשלח לסודן סיוע של קמח בשווי 5 מיליון דולר בעקבות הסכם נירמול היחסים, לפי ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר שישראל תעבוד "בצמוד לארה"ב כדי לסייע לסודאן".

18:50 עריכה

קבינט הקורונה אישר את הארכת הסגר עד יום ראשון הבא בחצות.

18:54 עריכה

ימינה הוציאה תגובה לדברי מיקי זוהר, לפיהם הצבעה לבנט תחסום את האפשרות להקים ממשלת ימין:

"מתווה לחזרה לימודים אין,
מתווה לפתיחת עסקים אין,
אבל פוליטיקה של הליכוד ויש עתיד יש בשפע.
אנו ממליצים לחברי הליכוד להשאיר את הפולטיקה בצד ולהתרכז בלהציל חיים, למנוע סגר שלישי ולדאוג לפרנסתם של אזרחי ישראל".

19:54 עריכה

הנשיא ראובן ריבלין פנה לשר חילי טרופר, היועמ"ש ופרקליטת המדינה בבקשה לברר אפשרות לעצור את מכירת מאות הפריטים מהמוזיאון לאמנות האיסלאם בירושלים.

20:02 עריכה

שר המדע יזהר שי, (כחול-לבן) נשמע בהקלטה שפורסמה בכן 11, אומר שהוא מצדיע למורים שפוגשים תלמידים שלהם בניגוד להנחיות.

"יש להערכתנו כ-20-25 אלף תלמידי תלמודי תורה ועשרות אלפי ילדים שראו את המורים שלהם בניגוד להנחיות משרד החינוך … אני מצדיע למורים ומנהלים שהפרו הוראות ממשלה והלכו לפגוש את התלמידים שלהם".

20:29 עריכה

משרד החינוך מעדכן כי 332 ילדי גנים נדבקו בקורונה ו-56 גנים נסגרו בגלל תחלואה בנגיף. בחינוך המיוחד אובחנו 63 נדבקים.

20:46 עריכה

ועדת שרים תדון מחר ברכישת 10 מטוסי F35 בהמשך להצטיידות ב-50 מטוסים כאלה עד 2024.

21:07 עריכה

העימות בין שר האוצר לד"ר שרון אלרעי נמשך, כאשר שר האוצר אמר לראש שירותי בריאות הציבור שהוא לא מתווכח איתה ושהיא פקידה.

21:24 עריכה

נציב התלונות על השופטים אורי שהם ממליץ להדיח את את הרב יצחק יוסף מתפקידו כדיין בבית הדין הרבני הגדול. זאת, בשל התבטאויות של הרב כלפי בית המשפט העליון.

ההחלטה התקבלה בעקבות תלונה שהגיש המרכז הרפורמי לדת ומדינה ובה ציטוטים של הרב נגד בג"ץ כפי שאפשר לראות בקישור להחלטה.

כך למשל, הרב אמר בתגובה לעתירה לאפשר לנשים להיבחן לרבנות, ש"הבג"ץ מרגיש את עצמו מעל כולם, כל דבר הוא מתערב" ושהרפורמים "זייפו את התורה".

 

21:46 עריכה

קבינט הקורונה אישר את חזרת כיתות א'-ב' לסירוגין מיום ראשון הבא. כל מחצית כיתה תלמד שלושה ימים בשבוע וכיתות ג'-ד' ילמדו שבוע שלם בקפסולות. משרדי האוצר והבריאות ידונו מחר בפתיחת הצהרונים והמסחר.

22:52 עריכה

ועדת השרים הכריזה על מג'דל שמס כאזור מוגבל החל ממחר בשעה 18:00 ועד שבת הקרוב באותה שעה.

סגירה