הכרת סודאן בישראל היא חלק מעסקת חבילה

הרודן המודח של סודן, עומר אל-בשיר, במהלך משפטו, אוגוסט 2019 (צילום: AP)
AP
הרודן המודח של סודן, עומר אל-בשיר, במהלך משפטו, אוגוסט 2019

המשטר הקודם של סודאן אחראי לרצח העם בחבל דארפור הן באמצעות צבא סודאן והן באמצעות מיליציות שנקראות ג'ינגוויד.

לאורך 17 שנים נרצחו והורעבו למוות למעלה מחצי מיליון גברים ונשים וילדים וילדות. כפרים הובערו לא אחת, נשים וגברים נקשרו בשלשלאות ואז נרצחו, רבים ורבות נקברו בקברים המוניים, תינוקות וילדים נרצחו בדרכים איומות ובוצע שימוש מזוויע באונס נשים וילדות במסגרת אלימות מינית שמטרתה לשבור ולהשפיל. כך הוחרבו חייהן של נשים וילדות רבות מספור. ילדות רכות, למרבה הזוועה.

לאורך 17 שנים נרצחו והורעבו למוות למעלה מחצי מיליון גברים, נשים, ילדים וילדות. כפרים הובערו, נשים וגברים נקשרו בשלשלאות, נרצחו ונקברו בקברים המוניים, תינוקות וילדים נרצחו בדרכים איומות, נשים וילדות נאנסו

זה היה משטרו הנורא של עומאר אל-באשיר ששלט במדינה מאז 1989 עד לאחרונה. מהתופת הזו בחבל דארפור נמלטו לישראל 6300 מבקשי מקלט סודאנים. מהגיהינום עלי אדמות הזה הם ברחו על נפשם. מהשואה הזו הם נסו עד כאן.

המשטר החדש בסודאן הוא משטר משולב וזמני: יש בו מועצה אזרחית לצד מועצה צבאית. בכלל לא בטוח שסודאן תצעד לעבר דמוקרטיה. הלוואי שכן.

במסגרת מאמצי המשטר החדש להתקרב לארצות הברית, הפקידה סודאן 335 מיליון דולר לצורך פיצוי קורבנות פיגועי טרור מהעבר:

פיגועי התופת הענקיים בשגרירות ארצות הברית בקניה ובשגרירות ארצות הברית בטנזניה משנת 1998, התנגשות סירת התופת במשחתת "קול" ליד חוף עדן בתימן בשנת 2000 ורצח דיפלומט אמריקאי לפני מספר שנים.

סודן נשלפה החוצה מרשימת המדינות תומכות הטרור שמצויה במשרד החוץ של ארצות הברית. הכרתה בישראל היא חלק מעסקת חבילה שאמורה לכלול תמיכה כלכלית ומדינית מצד ארצות הברית. סודאן היא מדינה ענייה ומדממת בת 40 מיליון תושבים.

הסכם הנורמליזציה הזה יכול להיות דרמטי: לפני 8 שנים בדיוק הפציצה ישראל מפעל לייצור נשק ליד חרטום שהיה חלק ממערך הברחת הנשק מאיראן לחמאס ברצועת עזה. סודאן הייתה מדינת אויב לא ישיר של ישראל.

משטרו של עומאר אל-באשיר ביצע פשעי מלחמה מזוויעים. פשעים לא נתפסים נגד האנושות. העניין הוא שלפחות אחד מבכירי המשטר של אל-באשיר – בכיר שאחראי בעצמו לפשעים החמורים במסגרת רצח העם בחבל דארפור – מכהן במסגרת המשטר החדש. פושעי מלחמה ורוצחי המונים לא יכולים להיות חלק ממשטרים חדשים שמבקשים להתנער מזוועות העבר. נקווה שתימצא הדרך להדיחו וגם להעמידו לדין. ובעיקר נקווה שהסודאנים בכלל ותושבי חבל דארפור בפרט, לא יסבלו עוד מהזוועות.

משטר עומאר אל-באשיר ביצע פשעי מלחמה מזוויעים. לפחות אחד מבכירי משטרו – בכיר שאחראי בעצמו לפשעים החמורים במסגרת רצח העם בחבל דארפור – מכהן במסגרת המשטר החדש

ועד שיובטחו שלומם, ביטחונם ורווחתם של תושבי חבל דארפור, אין בכלל מה לדבר על השבת 6300 פליטי החבל שגרים בישראל. בכלל, האנשים האלה חיים כאן שנים רבות. מבחינה אנושית ומוסרית, זכותם להיות אזרחים ישראלים לכל דבר. אך גם אם לא יקבלו אזרחות, זכותם להיקלט כאן בקביעות. כאן מוקד חייהם ויש לסייע להם לחיות חיים בטוחים של פרנסה וביטוח בריאות וזכויות אדם.

ואם מישהו חולם בכלל על שובם לדארפור, אין לאפשר זאת אלא רק אחרי שיוברר מעבר לכל ספק שהם יכולים לחיות שם בביטחון.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 452 מילים
סגירה