אלפי עצמאים נדרשים להשיב את המענק הכספי שקיבלו לאחר שנמצא שאינם זכאים לו

פרופסור נחמן אש, לשעבר קצין רפואה ראשי, יתמנה בחודש הבא לפרויקטור הקורונה ● מנדלבליט הודיע לחיים כץ שיוגש נגדו כפוף לשימוע כתב אישום בגין עבירות מס ● בג"ץ דן בעתירות נגד ממשלת החילופים ● אוסנת מארק ייחסה לארגון קריים מיניסטר פרסום שקרי, אך אחרי ביקורת חזרה בה ● בניגוד להסכם בין המדינות, ארצות הברית לא העבירה את מבנה השגרירות בתל אביב לישראל

  • עורכי הדין יובל יועז ואליעד שרגא בדיון בבג"ץ בעתירה נגד ממשלת החילופים, 27 באוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
    יונתן זינדל, פלאש 90
  • שר החינוך יואב גלנט וראש עיריית צפת שוקי אוחנה במפגש עם תלמידים בעיר, 27 באוקטובר 2020 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
    דוד כהן, פלאש 90
  • מבקר המדינה מתניהו אנגלמן וחבר הכנסת עפר שלח בדיון של הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, 27 באוקטובר 2020 (צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת)
    יניב נדב, דוברות הכנסת
  • שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ בסיור בתרגיל צה"לי בצפון הארץ, 27 באוקטובר 2020 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
    דוד כהן, פלאש 90
  • שר החוץ גבי אשכנזי בדרכו למסיבת עיתונאים עם שרי החוץ של יוון וקפריסין באתונה, 27 באוקטובר 2020 (צילום: Petros Giannakouris, AP)
    Petros Giannakouris, AP
07:19 עריכה

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד על דו"ח המבקר:

07:26 עריכה

סגן שר הבריאות יואב קיש: "מתנגדים לפתיחת המסחר. זה יוסיף המון מפגשים. אנחנו עדיין בשלב גבוה של תחלואה".

בראיון ברשת ב' הגיב קיש מגיב לדברי השר שוטסר:

השר התייחס לסקר שקבע שהציבור אינו סומך על הממשלה ואמר כי אמנם לא ראה את הסקר אולם ההתנהלות בקבינט הינה עניינית ובניגוד לפעם הקודמת – ההקלות יינתנו רק על פי תחלואה.

07:31 עריכה

סקר פיקוד העורף: ירידה חדה באמון הציבורי ברשויות נוכח משבר קורונה.

07:42 עריכה

יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, תקף בראיון בגלי צה"ל את מתווה החזרה ללימודים. לדבריו "לא פתרנו שום דבר, לא לילדים, לא להורים, לא למערכת ולא לאף אחד אחר. ככל שיעבירו סמכויות לרשויות המקומיות, כך יהיה קל יותר לתפעל את האירוע". ביבס הציע מתווה חלופי על פיו 75% ממוסדות החינוך ייפתחו חמישה ימים בשבוע.

מנהל מנהל מחוז חיפה במשרד החינוך, הד"ר סער הראל, מגיב אצל הגיב לדברים: "ביבס פחות מדבר או עסוק ברשויות החלשות, שנשענות עמוק על תקציבים ממשלתיים".

08:37 עריכה

צבי האוזר חושב שעוד יכול להיות שהמערכת תתייצב ויהיה תקציב.

08:49 עריכה

ליברמן מפרגן לרשויות המקומיות:

09:14 עריכה

מנכ"ל משרד מבקר המדינה ישי וקנין: בשנה הבאה תהיה ביקורת פרסונלית.

09:23 עריכה

בנט עונה לגנץ ומדווח באותה הזדמנות שעבר את ההליך והכל בסדר.

09:30 עריכה

יואב קיש נגד גורמים מבקרים מתוך הממשלה.

09:54 עריכה

דודי אמסלם: לא מדברים על אירופה כי ישראל במצב יותר טוב.

09:59 עריכה

חבר הכנסת מתן כהנא שוחה במים שהוא מכיר: סקירה על מטוס F-35.

10:18 עריכה

רון חולדאי, עדיין ביושבו כראש עיריית ת"א:

חולדאי הוסיף כי ההנחתות מהממשלה המרכזית דרך משרד החינוך שבמקום לתת הוראות והגבלות מנסים לכפות על הרשויות דרכי התמודדות. לדברי חולדאי הוא הגיש עם ראש עיריית בני ברק מתווה להפעלת לימודים ללא תקציב נוסף. "אנחנו במלחמה, תנו לנו לעבוד", אמר חולדאי.

על הפוליטיקה הלאומית אמר חולדאי: "אין לי עניין לדבר על זה. כשיהיו בחירות נדבר. אתמול הייתה שיחה בין שיחה ראשי רשויות לשר החינוך ולזכותו אני אומר שהוא הבין ושינה כיוון. בשבוע הבא יקבלו את האפשרות של 5 ימים בכיתה א' ואני מקווה שבכל הכיתות".

ברקאי התעקש וחולדאי אמר: "אם יהיו בחירות אני רץ".

10:21 עריכה

בג"ץ דן בעתירות הקוראות לבטל את תפקיד ראש הממשלה החליפי. העותרות – התנועה לאיכות השלטון, מרצ והעמותות חוזה חדש ומשמר הדמוקרטיה הישראלית – דורשות לבטל את תיקון החוק המעגן את התפקיד, שנוסח בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן ואושר בכנסת במאי.

הדיון משודר בשידור חי

10:36 עריכה

איילת שקד כופרת בזכות בג"ץ לדון בממשלת החילופים:

10:53 עריכה

יואב קיש על פתיחת הצהרונים בראיון ל-ynet: "עשינו פה פשרה, להגיד שאני אוהב את זה? לא. יש פה פגיעה אפידמיולוגית". סגן הבריאות הוסיף כי "נאמר למשרד הבריאות כי בלי צהרונים אין טעם לפתוח את כיתות א'-ב'. זה אילוץ שנכפה עלינו בגלל הרשויות המקומיות ומשרד החינוך".

11:05 עריכה

בניגוד להמלצת המומחים, קבינט הקורונה החליט אתמול לצמצם את אסטרטגיית היציאה מתשעה שלבים – לחמישה עד שבעה שלבים בלבד. ב-N12 מדווחים על ביקורת קשה במשרד הבריאות. לדברי גורם בכיר במשרד "אם ניצמד לתכנית המקורית – ההצלחה הכלכלית תהיה הרבה יותר גדולה גם בטווח הארוך. בשביל זה נבנתה תכנית רפואית סדורה עם מדדים ברורים ואני מתפלא שלא עוקבים אחריה לאחר שנצרבנו קשות בפעם הקודמת. אם נעקוב אחר מה שתוכנן מראש על ידי אגף שירותי בריאות הציבור – הסיכוי להיכשל בתכנית כזו יהיה מאוד נמוך. חברי הקבינט אמורים להסתכל על הטווח הארוך: לפחות חודש קדימה, ולא יומיים קדימה. רק אם נצליח לשלוט על התחלואה לאורך זמן – נגיע למינימום נזק".

11:24 עריכה

פרופ' נחמן אש, לשעבר ראש חטיבת הבריאות במכבי שירותי בריאות, הוא פרויקטור הקורונה הבא שיחליף בתפקידו את פרופ' גמזו. ב-ynet מדווחים כי בסביבתו של גמזו אישרו את הפרטים.

"מקצועית אין ספק שהוא יהיה מעולה, השאלה אם יוכל לעמוד בכל הלחצים והפוליטיזציה, ואיך יתמודד עם הלכלוכים", אמר גורם במערכת הבריאות.

אש, בן 59, היה עד לאחרונה ראש חטיבת הבריאות של מכבי והוא פרופסור חבר במחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל בשומרון.

בשנים 1989–1991 שירת כרופא בסיירת מטכ"ל. לאחר מכן התמחה ברפואה פנימית במרכז הרפואי שיבא. בשנת 1992 נבחר להשתתף כרופא הכוח במבצע "שיח אטד", ולקח חלק באימון המודל למבצע בו אירע אסון צאלים ב'.

ציוצים של אש:

 

11:42 עריכה

במהלך דיוני ועדת הכספים לעניין מענקי הסיוע השונים נוכח נגיף הקורונה בחודשים האחרונים, הוצפה שוב ושוב הבעיה, ועלתה דרישה מצד חברי הוועדה לתקן את העוול, במסגרתו נשים ששהו בחופשת לידה לאחר שילדו בשנת 2019, לא יכלו להראות ירידה מספקת שתזכה אותן במענקים לעניין תקופת הקורונה, או שזיכו אותן במענקים נמוכים משמעותית מהירידה הריאלית בפעילות עסקיהן בתקופת הקורונה, נוכח כך שלא עבדו בתקופת חופשת הלידה ונוסף על כך, גם התקופה שלאחר החזרה מחופשת הלידה, מתאפיינת אצל נשים רבות בחזרה לפעילות בצורה הדרגתית.

היום, במהלך דיון מהיר בנושא שהתקיים לבקשת ח"כ קטי שטרית, הכריזו נציגי רשות המיסים, כי יגישו היום לוועדה תקנות המתקנות את העוול, ויאפשרו לנשים אלו לקבל מענקים מלאים שישקפו את הירידה האמתית בהכנסותיהן, הן לעניין מענקי ההוצאות הקבועות והן לעניין המענקים הסוציאליים.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני בירך על ההחלטה, וציין כי בכוונתו להעלות את התקנות לאישור הוועדה מיד שיגיעו אליה, לצד כך שהוועדה תוודא כי הן אכן מביאות מענה מלא לסוגיה.

ח"כ קטי שטרית: "לעיתים הנשים הללו איבדו הרבה יותר מ-40% מהכנסותיהן בשגרה, גם בגין חודשי חופשת הלידה וגם בגין פעילותן בחודשים שלאחר מכן, אני מודה לשר האוצר עמו קדמתי את הסוגיה, אני מבקשת שהתקנות יתנו מענה לכלל הבעיות, כולל אפשרות לקחת את 12 חודשים שלפני הלידה לצורך חישוב המענקים".

11:59 עריכה

גבי אשכנזי מודיע: סיימתי פגישה עם שר החוץ של קפריסין.

12:01 עריכה

קארין אלהרר מברכת את הפרויקטור החדש:

12:03 עריכה

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתקן את פקודת הכלבת המנדטורית – ולאפשר בידוד בית לכלבים וחתולים. התיקון יכנס לתוקף בשבועות הקרובים, לאחר אישור סופי במליאת הכנסת; ח"כ חיימוביץ': עשינו תיקון חשוב שאין בו סכנה אלא היגיון וחמלה; ח"כ השכל: אחרי 100 שנה הצלחנו לשנות את פקודת הכלבת – יש נושאים שאין עליהם ויכוח; משרד החקלאות: "עשינו היסטוריה"

12:26 עריכה

סערה בוועדת המדע בכנסת בדיון בנושא "חסימות אנשי ימין ברשת פייסבוק" – בקשה לדיון מהיר של ח"כ אריאל קלנר.

תחילת ההמולה, לאחר יו"ר הוועדה ח"כ עינב קאבלה אמרה בתחילת הישיבה, כי "קיום הדיון לא נועד למטרות ענייניות אלא לקרקס פוליטי".

בישיבה היו אמורים לדבר בזום אנשי ימין שנחסמו בפייסבוק אולם לא נשאר זמן – לטענת ח"כ קלנר עקב הניהול של ח"כ קאבלה.

בישיבה אמרה חברת הכנסת מארק אמרה שיש מדיניות נגד אנשי ימין בפייסבוק ולראייה – הצל נחסם.

דבריה

"יש פה אנשים מהימין שנחסמים על מה? עונת ציד הימנים החלה, השתקה מסיבית וחסרת תקדים של אושיות ועיתונאים מהימין ולא רק בישראל. אני מדברת על הצל – חסמו אותו. מדברים על… יש עוד אנשים שאני לא יודעת אם הם רוצים להיחשף או פחות להיחשף, אם תרצי אני יכולה להראות לך את הדפים שנחסמו. כל מי שמדבר בעד הימין נחסם".

בהמשך כדי להדגים אלימות מצד השמאל, מארק הקריאה פוסט שקרי, כביכול של תנועת קריים מיניסטר וכעסה כשאמרו לה שזה "פייק ניוז".

ח"כ קארין אלהרר אמרה שהיא רואה את רשימת הממתינים לדבר בזום ובא לה לבכות ממה שקרה לכנסת. "תמיד הייתה פה פוליטיקה, אבל תמיד הייתה מראית עין של ממלכתיות".

בסוף הישיבה הטונים עלו וח"כ קאבלה אמרה לקלנר "תתבגר אתה חבר כנסת"!

הוא אמר – "באתם עם הממלכתיות שלכם, לסתום פיות"!

למרות שהוזמנו, פייסבוק לא שלחו נציג לדיון וג'ורדנה קוטלר, מנהלת מדיניות בפייסבוק שגרה מכתב:

"לצערי", כך נכתב, "לא אוכל להשתתף בדיון או לתאם השתתפות של גורם אחר. יחד אם זאת חשוב לי לציין כי הטענה שפייסבוק פועלת באופן לא שיוויוני על בסיס השתייכות פוליטית היא טענה שאין לה אחיזה במציאות. 

פייסבוק היא פלטפורמה שמעודדת ביטוי חופשי במסגרת כללי הקהילה שלה, והסרת תוכן מפייסבוק נעשית בהתאם לכללי הקהילה באופן שיוויוני וזהה בכל העולם, ללא כל קשר להשתייכות או זהות פוליטית. אנחנו מכבדים מאוד את הכנסת והוועדה. נשמח להעביר בהמשך התייחסות מפורטת בכתב, וכמובן להמשיך את העבודה והשיח על נושאים חשובים, כמו שתמיד עשינו". 

12:40 עריכה

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת אישרה היום תקנות המחייבות גופי ספורט לקיים הכשרות והדרכות מוגברות למניעת הטרדה מינית לספורטאים, שופטי ספורט, מאמנים, מטפלים ונותני שירותים. את התקנות יזם יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר, והן ייכנסו לתוקף תוך חצי שנה.

כל גוף ספורט ועוסק בספורט מאורגן ונתמך על ידי המדינה יחויב בהדרכות.

החובה תחול גם על מתאמנים קטינים מגיל 14 ומעלה, אולם בגילאים 14 עד 16 תתקיים ההדרכה רק באישור הורים. שר התרבות והספורט חילי טרופר הודיע כי גוף ספורט שלא ידווח כנדרש על קיום ההדרכות, לא ייתמך עוד כספית על ידי המדינה.

פעולות ההדרכה וההסברה יתקיימו אחת לשנה לפחות, יותאמו לענף הספורט ויכללו מידע על זיהוי מצבי הטרדה מינית או התנכלות המאפיינים את תחום הספורט ודרכים למניעתם. בנוסף הוחלט להעמיק את הכשרות האחראיות על מניעת הטרדה מינית בגופי ספורט. שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר בדיון כי משרד המשפטים יקבע את התכנים ואת זהות המנחים.

סמנכ"ל הוועד האולימפי בישראל, ורד בוסקילה, ציינה כי אחת מכל 4 שחקניות ספורט עוברת הטרדה מינית, ו- 63% מההטרדות הן סביב מגדר וזהות מינית.
קפטן נבחרת ישראל בכדורסל נשים, יערה יצחקי, אמרה בדיון: "לא אשלח את בתי להתאמן בכדורסל, אחרי שראיתי מה קורה בענף. זה פשוט מזעזע. שחקניות צעירות רבות באות לדבר איתי. לא יאומן כמה השפעה יש למאמנים ולמאמנות".

ליה אלבז, ספורטאית ובעלת מכון כושר: "גם אני נפגעתי בתור ספורטאית. התקנות האלה נורא חשובות. בתקופת הקורונה, כשנשים מתאמנות בחוץ, נושא הפגיעות המיניות פרוץ אפילו יותר. הרחוב הוא לא מרחב מוגן" .

יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר: "כולנו רוצים לשלוח את ילדינו למקומות בטוחים, וסוף סוף חובות נוספים מוטלים על גופי הספורט בארץ. לאור פרשיית הכדורגלנים והקטינות, אני מבהיר שגם שחקנים יעברו הדרכות".

מנכ"ל הלובי למלחמה באלימות מינית, יעל שרר, קראה להחמיר את הסנקציות על מטרידים מינית בספורט: "לא ייתכן שמאמן או מטפל שפגע יעזוב את הגוף אליו ישתייך, אך יעבור לגוף אחר וימשיך לסכן אחרים, כאילו לא קרה כלום. מצאו כאן פרצה וצריך לחסום אותה".

מנכ"ל איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו קראה לחברי הכנסת לא לאשר את התקנות, עד אשר ההדרכות יחולו על כלל המתאמנים הקטינים, ולא רק מגיל 14.

בנוסף אמרה: "לבקש רשות מההורים להדרכות בגילאי 14 עד 16 זה לא סביר. כתוצאה מכך עלולים הורים המשתייכים לחברות מסורתיות לא לשלוח את הבנות לאימוני ספורט כלל".

12:43 עריכה

שר החוץ גבי אשכנזי מברך את נחמן אש פרויקטור הקורונה החדש.

שר הבריאות יולי אדלשטיין בהודעה בסגנונו הייחודי והרשמי:

גלנט צירף תמונה של אש במדים והוא כמובן מכיר אותו מהצבא.

12:46 עריכה

בני גנץ: המצב משתפר.

12:52 עריכה

השר אלי כהן בתגובה לדברי אלון שוסטר (שר החקלאות).

13:07 עריכה

"אני שמח על בחירתו של פרופ' אש לפרויקטור הבא, ואמשיך לסייע גם לאחר סיום החפיפה, לייעץ ולהיות זמין לכל בקשה שלו, של שר הבריאות וממשלת ישראל למען עם ישראל", כך אמר פרופ' גמזו לאחר שנודעה זהות מחליפו. עזיבת גמזו ותחילת העבודה של אש: ב-13 בנובמבר.

13:35 עריכה

במהלך דיון בהצעה לסדר היום, בנושא 'עמותות הצדקה והחסד כוללת חלוקות מזון וציוד רפואי המסייעים למאות אלפי "שקופים" – בסכנת קריסה' של ח"כ יוסף טייב, עלה כי 100 מיליון השקלים שהוקצו לדרישת ועדת הכספים לפני כשלושה חודשים, לטובת העמותות הסובלות מקשיים גדולים נוכח משבר הקורונה ומנגד מעלייה גדולה בבקשות הסיוע, טרם הועברו להן, וכי לאוצר אין מועד נקוב להעברת הכספים.

נציג אגף החשב הכללי ציין כי "הקריטריונים גובשו במשרד האוצר, ולאחר היוועצות עם מספר חברי כנסת לבקשת שר האוצר, אנחנו מקווים שבימים הקרובים זה יפורסם להערות הציבור".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ביקר בחריפות את הדברים: "אנחנו מדברים על עניין שהובטח לפני מספר חודשים, אתה מבין על מה אתה מדבר?! אתם רק תביאו לפה חוק ענק ושר האוצר ישב פה ויבקש להעביר אותו ביום, תשכחו מזה".

ח"כ ינון אזולאי: "אני יושב עם האוצר, כל פעם מנסים להגיע למשהו וכל פעם עושים מאתנו צחוק ומחזירים אותנו לנקודת ההתחלה גם אתמול היינו צריכים לקבל תשובה וזה שוב נתקע".

ח"כ יוסף טייב: "אנחנו מקבלים עשרות פניות של עמותות שעוסקות בחלוקת מזון וציוד רפואי, אם זה יד שרה, אם זה חסדי נעמי. ההיקפים הולכים וגדלים, הובטח 100 מיליון ₪ והם לא חולקו, אלה עמותות שעושות את מה שהמדינה הייתה אמורה לעשות".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "עד שהנושא יוסדר אל תביאו לפה חוקים. למה אתם לא נותנים תאריך?! כל פעם שתגיעו לכאן, השאלה הזו תשאל, לא משנה מה תביאו".

13:58 עריכה

חברת הכנסת אוסנת מארק ממשיכה בהשתוללות גם אחרי ועדת המדע:

הכוונה ב-"גמל עיוור" היא ככל הנראה לביטוי "גמל שאינו רואה את הדבשת שלו" – לא ברור אם זו קריצה שמשדרגת את הביטוי המקורי או טעות שנובעת מעידנא דריתחא מאוד.

הדהוד הפייק ניוז על קריים מיניסטר זכה לאחר הדיון לכמה תגובות זועמות מהתקשורת וחברי הכנסת:

מטעמה של מארק הגיבו לכתב הארץ בדברים "את מה שהיה לה להגיד היא אמרה בועדה". לאחר מכן הוסיפו: "הסיפור הוא לא הפוסט של קריים מיניסטר. הסיפור הוא חסימת חשבונות של אנשי ימין. גם אם הפוסט פייק, זה לא משנה את תכלית הדיון".

14:06 עריכה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן: הביקורת המקיפה תעסוק בתהליכי קבלת החלטות, העמידה במנהל תקין ובהיבטי יעילות.

המבקר אנגלמן פתח את דיון הוועדה לסקירת דוח הביניים על התמודדות המדינה עם משבר הקורונה: "הדו"ח שהגשנו אתמול כולל שמונה פרקים, מרביתם תוצרי ביניים. משרד מבקר המדינה עומל בימים אלו על 15 נושאי ביקורת. מיד עם סיום הגל הראשון קיבלנו החלטה פנימית לעדכן את תכנית הביקורת השנתית של משרד מבקר המדינה ולשלב במסגרת תכנית העבודה 15 נושאים רוחביים, בהם הנושא של ניהול המשבר, התנהלות משרד הבריאות והחינוך ומטלת רוחב בנושא של ההתנהלות התקציבית בעת המשבר, ובכלל הגופים המבוקרים לרבות אלו שעומדים בראשם, וכמובן נבחן במסגרת זו את תהליכי קבלת החלטות, את העמידה במנהל תקין וטוהר מידות, והן את היבטי יעילות ומועילות".

יו"ר הוועדה חה"כ עפר שלח: "זה אתגר עצום למשרד מבקר המדינה. אתם מאירים פה על מספר לא קטן של עצים, אבל תפקידו המרכזי של מבקר המדינה הוא לעסוק ביער. אנחנו בתוך משבר שמלווה אותנו עוד מעט שנה ונחיה בתוכו לפחות עוד חצי שנה כמשבר בריאותי ובוודאי כמשבר כלכלי וחברתי. התפקיד המרכזי שלכם בתקופה זו, לבדוק את המערכות, להגיד איפה אנחנו כושלים בללמוד. איפה המערכת לא הצליחה לנהל כמו שצריך ולמה אנחנו מתחבטים עם אותן שאלות שהתחבטנו בהן בחודש הראשון של משבר הקורונה ולהסיק מסקנות מערכתיות. יותר מציון שמות, חשובה האמירה על מערכת קבלת ההחלטות ועל מערכת הניהול של המשבר, מה שצריך להגיד כדי שיתוקן תוך כדי תנועה. אמון הציבור נמצא בשפל וזה הכלי החשוב ביותר לטיפול במשבר הקורונה".

14:32 עריכה

ועדת החינוך של הכנסת: ב-ynet מדווחים כי בתחילת הדיון בירך יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ רם שפע (כחול לבן) על ההחלטה שמאפשרות לעד 15 תלמידים להיפגש בשטח פתוח. ד"ר אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות במשרד הבריאות, אמרה כי ההסבר הוא שיש כיתות של 45 ילדים, וניתן יהיה לחלק אותן לשלוש קבוצות. "את מכירה כיתות של 45 תלמידים", היא נשאלה – וענתה כן.

לאחר שספגה ביקורת על כך שאינה מכירה את הנושא, ביקשה ד"ר אפללו להגיב: "אנחנו שומעים את השטח, נותנים מענה נפשי לפגוש את המורה – וגם זה לא בסדר? למה תמיד יש טענות? למה לא להגיד לנו – כל הכבוד לכם?". יו"ר הוועדה דרש בעקבות זאת שתחזור בה מדברים אלו.

15:05 עריכה

תנועת קריים מיניסטר הגיבה על כך שחברת הכנסת אוסנת מארק הקריאה פוסט שקרי לגבי הארגון –

מה שמפתיע זה לא שמארק התעקשה לצטט פייק ניוז למרות שהפצירו בה בועדה שזה שקר מוחלטאלא שנכחה בוועדת המדע והטכנולוגיה של בכנסת#מדע_וטכנולוגיה

Posted by Crime Minister on Tuesday, October 27, 2020

15:08 עריכה

פרופסור חגי לוין, יושב ראש איגוד רופאי בריאות הציבור, בדיון ועדת החינוך בנושא התקנות המאפשרות למידה בשטח פתוח: העמדה של קבינט המומחים של 'מגן ישראל' היא לעודד למידה בשטח פתוח – שם הסיכון להדבקה נמוך והתועלת העולה מכך אדירה. אנחנו ב'מגן ישראל' המלצנו על קבוצות של לא פחות מ-19 תלמידים, ולא 15 כפי שנכתב בתקנות". לדברי פרופסור לוין, ההחלטה המגבילה את הלימודים בשטח הפתוח ל-15 תלמידים היא מופרכת, במיוחד לאור העובדה שההתקהלות בחוץ מותרת כיום לעשרים אנשים. אני קורא את הסעיפים ואת האיוולת העולה מהם". עוד אמר כי יש לתת לדרג בשטח לנהל את הסיכונים, ובעיקר לדאוג לבדיקות של אנשי החינוך כדי שלא תתאפשר כניסה של נשאים לתוך בתי הספר.

15:15 עריכה

אוסנת מארק מבהירה שדבריה היום בכנסת היו שגויים.

15:17 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין: "רק עטיית מסכה ושמירת מרחק יכולים להגן עלינו". בדברים שנשא במרכז הרפואי זיו בצפת אמר השר: "לא יעזרו כל המאמצים של מגן ישראל, אם אנחנו, כולנו, אזרחי ישראל, לא נשמור על הכללים הבסיסיים ובראשם – עטיית מסכה. רק תחשבו על זה שנייה – לפי כל המחקרים, אם יותר מ-80% של האנשים עוטים מסכה, אין צורך לא בסגרים ולא בהגבלות. יש לנו עוד מה להשתפר בתחום הזה".

"ביום חמישי יתקיים דיון נוסף של הקבינט סביב דברים נוספים במשק, כגון חלק מן המסחר או צימרים. אני מציע לכולנו להיות מאוד זהירים בנושא הזה. אנחנו נבדוק שבע פעמים את כל הנתונים, את כל המדדים, את המצב בו אנחנו נמצאים לפני שנבצע פתיחות נוספות, וצריך פעם אחת ולתמיד להבין שדווקא העקשנות שלנו בתחום הזה, השמירה על הקצב האיטי, הם שמגינים על כלכלת ישראל, הם שמגינים על בעלי עסקים, הם שמגינים על פרנסה של אנשים. כאן ההרפתקנות והחיפזון ודאי מן השטן".

15:25 עריכה

שר הביטחון בני גנץ סייר היום בתרגיל "חץ קטלני" בצפון הארץ ביחד עם סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, מפקד ההכשרות, אלוף מוטי ברוך ומאו"ג 162, סהר צור. גנץ אמר בסיום הסיור: "מערכת הביטחון צריכה להבטיח ביטחון 365 ימים בשנה בכל אחת מהזירות. נדבך מהותי בביטחון של מדינת ישראל הוא כשירותו של צה"ל. אני מברך על התרגיל רחב ההיקף שמתקיים כמעט בכל מקום בארץ כרגע. אויבנו לא נחים – לא בצפון, לא בדרום, לא קרוב ולא רחוק – ואנחנו נמשיך להגן על אזרחי מדינת ישראל, נמשיך להרתיע את אויבנו, נמשיך לפגוע בתהליכי ההתעצמות שלהם ונהיה מוכנים לכל מערכה".

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ בסיור בצפון הארץ, 27 באוקטובר 2020 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
גנץ בסיור בצפון הארץ, היום (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

גנץ הוסיף: "אני שומע גם קולות חיוביים בלבנון שמדברים אפילו על שלום עם ישראל, שמקיימים איתנו תהליכים כמו עיצוב הגבול הימי. אזרחי לבנון צריכים לדעת שחיזבאללה הוא הבעיה שלהם – ולא מדינת ישראל. אם חיזבאללה יפעל כנגד מדינת ישראל – לבנון בסופו של דבר תשלם את המחיר, ואנחנו כאן בשביל להיות מוכנים לרגע אני מקווה, שלא יגיע".

גנץ בירך את פרופסור נחמן אש על מינויו לפרויקטור הקורונה ואמר: "במקביל לפעולות הביטחון אנחנו רתומים במשרד הביטחון ובצה"ל גם למאבק בקורונה. ביקרתי הבוקר בבועיינה נוג'ידאת, אחד היישובים האדומים שאנחנו פועלים בו במסגרת תוכנית אנשי חיל ויחד עם פיקוד העורף. זו הזדמנות גם לברך את פרופסור נחמן אש על מינויו לפרויקטור הקורונה. אני ונחמן מכירים שנים רבות והוא יקבל ממערכת הביטחון את כל הסיוע האפשרי בכדי שיצליח בתפקידו. נמשיך לטפל בקורונה, נמשיך להגן על הגבולות, ונמשיך לבנות את הכוח זו משימתנו".

אתמול סייר גנץ ביחד עם הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, ומפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, במפקדות הראשיות של התרגיל בקריה בתל אביב.

15:58 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יודיע היום לחבר הכנסת חיים כץ על ההחלטה להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, באשמה של ביצוע עבירות מס – כך דיווח ברוך קרא מחדשות 13.

16:46 עריכה

ועדת החינוך דנה בתקנות המאפשרות לבתי ספר לקיים פעילות חינוכית בשטח פתוח. יושב ראש הוועדה ח"כ רם שפע הודיע כי הוא מצפה ממשרד החינוך וממשרד הבריאות להגיש תקנות חדשות המאפשרות למידה בשטח פתוח ל-19 תלמידים ומורה, ובמרחק של 50 מטרים בין קבוצה לקבוצה. לדבריו, התקנות כפי שנוסחו והוגשו לאישור הוועדה – ובהן הותרה התכנסות של 15 תלמידים – לא הגיוניות היות שתקנות הקורונה מאפשרות התכנסות של עד 20 אנשים בשטח פתוח. כמו כן, אמר שפע כי השטח הפתוח בבתי ספר מוגבל ולא יאפשר לקבוצות רבות ללמוד במרחק של 100 מטר בין קבוצה לקבוצה. לכן, לדעתו, יש לצמצם את המרחק בין קבוצות הלומדים בשטח פתוח ל-50 מטרים.

במהלך הדיון דיבר פרופ' חגי לוין שאמר שהמגבלות מופרכות ויש לעודד למידה בחוץ ככל שניתן. עוד אמר פרופ' לוין כי יש לבצע בדיקות קורונה לכל אנשי ההוראה טרם חזרתם ללימודים כדי למנוע כניסה של נשאי קורונה.

צופית גולן, מ"מ יו"ר הנהגת ההורים הארצית: "אנחנו מדגישים שמאוד שחשובה לנו החזרה בצורה בטוחה, ברור לנו שיש פה מגיפה ואנחנו לא מכחישים אותה. חשוב שתהיה פה תוכנית ברורה עם שלבים מסודרים, גם ליסודי וגם לעל יסודי. תפסיקו להתפשר על הילדים שלנו, אנחנו עובדים עקום מהתחלה ועד הסוף והשליפות האלה מורידות את האמון שלנו במערכת, והופכות את מערכת החינוך למערכת לעשירים בלבד".

ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום הבריאות במשרד הבריאות: "עשינו פה מהלך שלא היה מתוכנן. הילדים הללו עד כיתה יב' לא היו אמורים לחזור ללימודים אבל אנחנו מבינים את הצורך". היא פנתה לחברי הכנסת ושאלה אותם: "גם על זה יש טענות?" . לאחר שיו"ר הוועדה הבהיר לד"ר אפללו כי חברי הכנסת עושים את תפקידם – פיקוח על עבודת הממשלה, אמרה ד"ר אפללו כי לא התכוונה להעביר ביקורת.

מיכל מנקס, ממרכז השלטון המקומי התייחסה לתקנות המאפשרות לימודים בשטח פתוח ובירכה על המהלך המאפשר יציאה הדרגתית מהסגר. לעניין החזרה ללימודים של תלמידי כיתות א' וב' אמרה מנקס: "סברנו מלכתחילה שתלמיד א' וב' יכולים לחזור ללמוד. בסופו של דבר במתווה ששמענו על חלקו בתקשורת, מדובר על חצאי ימים והוא מגדיל וחסר הגיון כי לא פותר כלום, לא לתלמידים, לא להורים ומסרבל את ההיערכות של עובדי ההוראה. תלמידי א' וב' צריכים להגיע חמישה ימים לבית הספר. אנחנו יכולים לעשות את זה ונמצא פתרון לכל בית ספר ובית ספר".

ח"כ אורלי פרומן קראה לקבינט הקורונה לקבל החלטה מושכלת לגבי תלמידי א' וב' . "הילדים צריכים להיות יום יום בבתי ספר, תוך שמירה על הבריאות .אל תפעילו את המתווה החלקי, אתם יוצרים כאוס בשטח וגם ההחלטות צריכות להיות מושכלות. חוק חינוך חובה מחייב את מדינת ישראל לספק חינוך לילדים. . אי אפשר להגיד לתלמידים והוריהם 'נגמר לנו הכסף ולא נוכל ליישם את החוק שממשלת ישראל חוקקה'. תייצרו פתרונות מושכלים".

17:08 עריכה

הוועדה לביקורת המדינה קיימה היום דיון בליקויים בהכנת התלמידים למבחני הבגרות וביעילות הלמידה מרחוק. יושב ראש הוועדה ח"כ עפר שלח אמר ש"ההחלטה שהציונים היו גבוהים מדי – שרירותית". נציגת משרד החינוך בוועדה לביקורת: "לא נרמלנו ציונים, הפעלנו עליהם שקלול דיפרנציאלי קבוע".

יושב ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה עפר שלח בכנסת, 27 באוקטובר 2020 (צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת)
שלח בדיון הוועדה לביקורת המדינה, היום (צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת)
18:06 עריכה

השר רפי פרץ פנה לשר החינוך יואב גלנט בבקשה שבי"א בחשוון, יום הירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין, תוזכר בבתי הספר גם רחל אימנו, שלפי המסורת, נפטרה ביום זה.

18:17 עריכה

השרה מירי רגב תקפה עמיתיה לממשלה מכחול לבן: "לפעמים הממשלה נראית כמו גנון. חלק מהשרים לא יודעים בכלל מה זה להעביר תקציב ולא מבינים איך מתנהלת ממשלה". בראיון לאמיר בר-שלום וליעקב ברדוגו אמרה רגב: "כששניים שלושה אנשים מפגינים מתחת לבית שלנו, אנחנו (שרי הליכוד) לא נבהלים או מתפטרים מהממשלה".

בכחול לבן תקפו בתגובה את השרה: "מירי, די. מספיק עם הספינים. בזמן שהליכוד מתראיין – מיליונים מחכים לחזור להתפרנס בכבוד, לעבוד כרגיל ולחזור לשגרה. מספיק התראיינת, לא מספיק עשית. אפילו את יודעת שחייבים להעביר תקציב 2021 עכשיו. יש לכם עוד כמה ימים להוכיח לעם ישראל שאתם רוצים בטובתו ולא רק בטובתכם".

18:49 עריכה

תמר זנדברג תוקפת את השר רפי פרץ, שפנה לשר החינוך בבקשה להגביר את העיסוק ברחל אימנו בי"א בחשוון, יום מותה, שהוא גם יום הירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין.

19:13 עריכה

משרד האוצר הוסיף תיקון לטיוטת ההסכם עם המוסד לביטוח לאומי, ולפיו, גם בני 67 ומעלה שפוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום בגלל מגפת הקורונה – יקבלו מענק על תקופת אבטלה ממושכת.

19:21 עריכה

השר רפי פרץ הגיב לדבריה של חברת הכנסת תמר זנדברג, שתקפה אותו בעקבות פנייתו לשר החינוך – לציין בי"א בחשוון לצד רצח רבין גם את רחל אימנו, שמתה ביום זה.

19:30 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע לחבר הכנסת חיים כץ על העמדתו לדין בכפוף לשימוע בגין העלמת מס.

חיים כץ במהלך הדיון בחסינותו (צילום: Flash90/יונתן זינדל)
כץ בכנסת בינואר האחרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הודעת הפרקליטות –

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה היום לבאי-כוחו של חבר הכנסת חיים כץ, כי היועץ המשפטי לממשלה שוקל להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בחשד לעבירות מס לפי סעיף 220 לפקודת מס הכנסה.

על-פי החשד, ח"כ כץ הפיק הכנסות משכירות מ-7 נכסי מקרקעין, שחלקם רשומים בבעלותו וחלקם נרשמו על שם בני משפחתו.

מחומר החקירה עולה לכאורה, כי בין השנים 2007 – 2018 כץ לא דיווח כלל על הכנסותיו מחלק משבעת הנכסים, ועל חלק אחר דיווח באופן חלקי ובאיחור ביחס למועד הקבוע בחוק, ורק לאחר שפורסם בתקשורת כי נכסים אלו מצויים בבעלותו.

כץ חשוד כי במשך 12 שנה נמנע מדיווח או דיווח באיחור על הכנסות בהיקף של כ-2.2 מיליון שקל.

ככל שיבחר חבר הכנסת כץ לממש את זכותו לשימוע, השימוע יערך בפני היועץ המשפטי לממשלה.

התיק נחקר על ידי פקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המיסים, וטופל ע"י עורכי הדין טל פרג'ון ומושיקו פרץ מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

19:44 עריכה

חבר הכנסת חיים כץ בתגובה על ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע –

אני מקווה שאחרי השימוע נשאיר מאחור את כל האשמות השווא נגדי ובזאת תסתיים מסכת הרדיפה. נושא המיסים נופח ללא כל פרופורציות. אין אזרח במדינת ישראל שהוגש נגדו כתב אישום בעילות ובנסיבות דומות. בטוח שהצדק ייעשה וייראה.

תגובות עורכות הדין נוית נגב ויאנה פוגל סלוצניק ממשרד שינמן נגב ניב, המייצגות את כץ –

נראה כי בחינת העניין במישור פלילי קשורה אך ורק לכך שמדובר בחבר הכנסת חיים כץ. זו לכל היותר סוגיה אזרחית, שנופחה ללא בסיס ממשי ואין לה כל היבט פלילי. כלל טענותינו, ובין היתר כי יוחסו לחבר הכנסת כץ נכסים שאינם שלו, יובאו במלואן בשימוע.

20:03 עריכה

רשות המיסים תדרוש מאלפי עובדים עצמאיים להשיב את המענק שקיבלו, משום שנמצאו כמי שאינם זכאים לקבל מענק – כך דיווח הערב מתן חודורוב בחדשות 13. לפי הפרסום, מדובר במאות מיליוני שקלים. חלק מבעלי העסקים כבר נדרשו להשיב את המענק שקיבלו.

20:18 עריכה

בניגוד להסכם שנחתם, ארצות הברית לא תעביר את מבנה השגרירות בתל אביב לישראל – כך דיווח הערב רביב דרוקר בחדשות 13. ב-1989 חתמו שתי המדינות על הסכם, שלפיו, כשארצות הברית תעביר את השגרירות שלה לירושלים, היא תקבל שטח בחינם ותיתן את מבנה השגרירות בתל אביב לישראל ללא תמורה. ארצות הברית אכן קיבלה בבירה שטח בחינם, אך לא העבירה את מבנה השגרירות ברחוב הירקון בתל אביב לידי ישראל. במשרד ראש הממשלה לא התעמתו עם האמריקאים סביב דרישתם להותיר את המבנה בידיהם.

את ארצות הברית מייצג במשא ומתן משרד עורכי הדין א"ש שמרון, י' מולכו, פרסקי ושות'. מהמשרד נמסר שאורן פרסקי מייצג את ארצות הברית בענייניה הנדל"ניים למעלה מ-30 שנה.

ממשרד ראש הממשלה נמסר שהנושא נמצא בדיונים של משרד המשפטים. לראש הממשלה אין שום קשר לנושא.

20:51 עריכה

בפרקליטות שוקלים להפחית את האישום של ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה, משוחד להפרת אמונים – כך דיווח הערב ברוך קרא בחדשות 13. החלטה כזאת – אם תתקבל – תשפיע גם על האישום שעשוי להיות מוגש נגד השופטת אתי כרייף, שלפי החשד, נתנה שוחד מיני לנוה.

21:06 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן יחתמו מחר על הרחבת החלת הסכם שיתוף הפעולה המדעי בין המדינות על אזור יהודה ושומרון ורמת הגולן. טקס החתימה ייערך בשעה 12:00 ויועבר בשידור ישיר על ידי לשכת העיתונות הממשלתית.

21:34 עריכה

חבר הכנסת יאיר גולן תוקף את קריאתו של השר רפי פרץ לציין בי"א בחשוון, יום הזיכרון ליצחק רבין, את מותה של רחל אימנו.

21:39 עריכה

שר החוץ גבי אשכנזי מסכם את ביקורו ביוון –

21:58 עריכה

אחרי מנכ"ל משרד הבריאות וראש שירותי בריאות הציבור – גם דובר המשרד עוזב: אייל בסון הודיע על התפטרותו אחרי ארבע שנים בתפקיד. בסון יצטרף למערך הדוברות של עיריית תל אביב יפו.

22:06 עריכה

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל מציינת את יום הניקיון –

22:42 עריכה

נציג טיסנקרופ בישראל, מיקי גנור, סיפר בקיץ 2017, כשהיה עד מדינה, שעורך הדין דוד שמרון אמר לו, שנכח בפגישה, שבה עדכן ראש הממשלה בנימין נתניהו את שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בכך שממשלת גרמניה אישרה מתן מענק בגובה של 30% לרכש צוללות מספר שבע, שמונה ותשע ואותתה שניתן להתחיל בתהליך של גיבוש מזכר הבנות – כך דיווחה הערב תמר אלמוג בתאגיד השידור כאן. לאורך חקירותיו טען שמרון שנתן לגנור ייעוץ משפטי בלבד. שמרון ויעלון הכחישו את הטענה ששיחה כזאת אכן התקיימה.

פרקליטיו של גנור מסרו בתגובה שכתב החשדות נגד גנור ונגד שמרון לא מייחס למי משניהם דבר בקשר לפרשת הצוללות.

22:51 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיבקר מחר באריאל, הזמין ראשי רשויות ביהודה ושומרון לפגישה עימו, אך נמנע מלהזמין את יושב ראש מועצת יש"ע וראש המועצה האזורית ערבות הירדן, דוד אלחייני, ואת ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן – כך דיווח הערב ישי פורת בחדשות 13. בתגובה חלק מראשי הרשויות הודיעו שלא יגיעו לפגישה.

סגירה