26 הבתים מאורגנים לקראת סידור כפר הבתים הזעירים באוקלנד, 20 בספטמבר 2020 (צילום: מלאני לידמן)
צעירים חסרי-בית בונים את כפר הבתים הזעירים הראשון בארצות הברית

דרוש כפר שלם כדי להקים כפר קטן

ב' זה בית

מעל 5,600 בני נוער וצעירים מתגוררים ברחוב באזור סיליקון ואלי ● עשרות קהילות מכל הדתות, כולל שישה בתי כנסת, התארגנו כדי לסייע להם לבנות את כפר הבתים הזעירים הראשון ● על הקרשים שירכיבו את הגדר סביב הכפר הם איירו ציטוטי תפילה ותקווה ● אמנים העשירו את קירות הבתים הקטנים בציורים צבעוניים ● בחודש הבא ייכנסו לכפר הדיירים הראשונים

במשך שנים, החניון של תחנת הדלק הנטושה בסמוך לאצטדיון קולוסאום באוקלנד נותרה ריק, מתמלא בפסולת העירונית שאופיינית למגרשים עירוניים שיצאו משימוש – נעלי התעמלות בודדות, שקיות זבל שפוכות, עשבים שוטים, מחטים משומשות, צמיגים מפונצ'רים. אבל אחרי מבצע ניקיון רציני בתחילת השנה, התחילו לצוץ פה בתים זעירים בשלל צבעים בוהקים.

כפר הבתים הזעירים הראשון בארה"ב, שנבנה לטובת צעירים מחוסרי בית, מתוכנן להיפתח בינואר 2021.

בניגוד למגרש הבטון העגמומי שעמד פה קודם, עכשיו שולטים פה הצבעים העליזים, עם 300 אדניות צבעוניות לגינות ולעצים, גדר שעליה ציירו מאות נשים וגברים את תפילותיהם ומסרים של אהבה, שני אוהלים גדולים, ו-26 בתים זעירים שמיועדים לצעירים מחוסרי דיור.

בניית אוהל ההסעדה, שיכלול מטבח וחדר אוכל, בכפר הבתים הזעירים של YSA באוקלנד, קליפורניה. 19 בספטמבר 2020 (צילום: באדיבות סאלי הינדרמן)
בניית אוהל ההסעדה, שיכלול מטבח וחדר אוכל, בכפר הבתים הזעירים של YSA באוקלנד, קליפורניה. 19 בספטמבר 2020 (צילום: באדיבות סאלי הינדרמן)

כפר הבתים הזעירים הוא פרויקט שאפתני של Youth Spirit Artworks – YSA, רשת לתרפיה באמנות התומכת בצעירים חסרי בית בברקלי, קליפורניה. הכפר הוא תוצאה של ארבע שנות עבודה, עם מעורבות של למעלה מ-32 קהילות נוצריות, יהודיות ומוסלמיות, 1,700 מתנדבים, תרומות בגובה 1.2 מיליון דולר ומאות שעות של פגישות בקהילה ובעירייה.

רג'ינלד ג'נטרי, 25, אמן וחלק מ-YSA בארבע השנים האחרונות, הצטרף אחרי שחווה בעצמו חוסר יציבות אחרי ששריפה השמידה את בית סבתו. "הדרך הטובה ביותר לעצור בעיה או משבר היא לטפל בשורשים", אומר ג'נטרי.

"הכפר הזה הוא רק מודל, הוא לא פרויקט שירפא הכול. שיכון של 26 צעירים וצעירות זה טיפה בים לעומת הצורך לשכן כל כך הרבה אנשים אחרים. אבל אנחנו לא רק מנסים לעשות היסטוריה בארצות הברית, אנחנו באמת מתייחסים לבתים זעירים ולכפרי בתים זעירים כפתרון בר קיימא, או נשק בר קיימא, כנגד משבר מחוסרי הדיור".

האמן פנצ'ו פסקדור עומד ליד בית זעיר הנושא ציור קיר שלו, בכפר הבתים הזעירים באוקלנד, קליפורניה, ב-29 ביולי 2020 (צילום: באדיבות סאלי הינדרמן)
האמן פנצ'ו פסקדור עומד ליד בית זעיר הנושא ציור קיר שלו, בכפר הבתים הזעירים באוקלנד, קליפורניה, ב-29 ביולי 2020 (צילום: באדיבות סאלי הינדרמן)

משבר המחסור בדיור באזור המפרץ בצפון קליפורניה הולך ומתפשט. מבקרים רבים נדהמים ממחנות האוהלים הגדלים, שם גרים כ-28,200 אנשים במגורים ארעיים מתחת לגשרים בכבישים המהירים.

חלום נולד

כ-20% מהאנשים שסובלים מחוסר יציבות בדיור הם צעירים בני פחות מ-25 ללא מבוגר אחראי בחייהם. לכן הקימה סאלי הינדמן את YSA ב-2007 כמקום בטוח לצעירים חסרי בית במהלך היום, כשמקלטי הלילה סגורים.

הארגון מספק מלגות צנועות לאמנים מתחילים שמשתתפים בתוכניות של הארגון – מגוון שיעורי אמנות וטיפול שמסייעים לצעירים להתמודד עם חלק מהטראומה שהובילה אותם לחיות ברחוב או לחוות מלכתחילה את חוסר היציבות בדיור.

"ב-2016 הקמנו מרכז חירום וחימום לצעירים חסרי בית באתר, 70 שעות בשבוע", מספרת הינדמן. זה היה חורף קר וגשום במיוחד, עם המבול שהביא איתו אל ניניו. במהלך המפגשים הקהילתיים לארגון הפרויקט, התחילו המשתתפים לחקור את הסוגיות שאיתן ביקשו להתמודד.

צעירים ומתנדבים לומדים באפריל 2018 לבנות בתים זעירים (צילום: באדיבות רג'ינלד גנטרי)
צעירים ומתנדבים לומדים באפריל 2018 לבנות בתים זעירים (צילום: באדיבות רג'ינלד גנטרי)

"רבים מהצעירים ממקלט הנוער אמרו, 'תוציאו אותנו מפה'", מספר הינדמן. "חלקם היו חסרי בית כבר שלוש שנים, בלי דיור קבוע, ישנים על רצפת כנסיה, בלי פרטיות, בלי מרחק או עצמאות או כבוד. הם באמת רצו להיות מסוגלים לצאת מהמקלט ולהיכנס לאיזה סוג של פתרון דיור שיעבוד בשבילם".

צעירים שדרים ברחוב מגלים שיש מעט מאוד פתרונות דיור שמיועדים לצרכים הייחודיים שלהם. רבים מהם לא עונים לקריטריונים של דיור קבע למבוגרים חסרי בית, ובמקרים מסוימים, כשהם נופלים קורבן להתעללות מינית או ניצול, לא הגיוני לשכן אותם ביחד עם האוכלוסייה המבוגרת.

עבור צעירים, התערבות מהירה והעברתם למגורי קבע יכולה להיות ההבדל בין חיים שלמים ברחוב לבין חזרה ללימודים ולחיים בטוחים.

קל יחסית להקים בית זעיר, גם עבור בנאיות ובנאים חסרי ניסיון. לרוב הוא מוגדר כבית שגודלו נע בין 10 ל-40 מ"ר, בניגוד לבית האמריקאי הממוצע שגודלו הממוצע עומד על כ-250 מ"ר.

מתנדבים עובדים על הבית הזעיר הראשון בברקלי, קליפורניה, ביולי 2017 (צילום: באדיבות רג'ינלד גנטרי)
מתנדבים עובדים על הבית הזעיר הראשון בברקלי, קליפורניה, ביולי 2017 (צילום: באדיבות רג'ינלד גנטרי)

טרנד הבתים הזעירים סחף את האומה, עם סדרת הריאליטי ב"נטפליקס", "אומת הבתים הזעירים"; בלוגים, האשטגים ((#tinyhouselife ועשרות חברות שיתאימו את הבית הזעיר במיוחד בשבילך, מהאפשרויות המפוארות ביותר ועד השלד הבסיסי.

ג'נטרי אומר שהצעירים התחברו בקלות לרעיון של כפר שמורכב מהמון בתים זעירים, שיעניק קהילה, פרטיות ועצמאות במקביל. מה שמשך אותם היה המחיר, כמו גם העובדה שאמני YSA יוכלו להקים אותם בקלות יחסית ובלי עזרה, ובעצם להשתמש בבית כולו כקנבס ליצירות ולחזון האמנותי שלהם.

כשהפרויקט גדל וכלל יותר קהילות דתיות ויותר אתרי בנייה, התגלה יתרון נוסף לבתים הזעירים: הם נבנו על משאיות, מה שהקל להזיז אותם ממקום למקום ואיפשר לפזר אותם באתרים הרבים. כך אפשר היה להעסיק יותר מתנדבים במגוון מקומות, ולא להידרש לאתר בנייה מרכזי אחד גדול. חלק מהקהילות אפילו אירחו אצלן את הבית הזעיר לשבוע או שבועיים, הציעו סיורים לחברי הקהילה וגייסו תרומות ותמיכה לפרויקט.

מנהיגי הצעירים ב-YSA מציגים את תוכניתם לבניית כפר בתים זעירים לתושבים המודאגים בברקלי, במאי 2018. (צילום: באדיבות רג'ינלד גנטרי)
מנהיגי הצעירים ב-YSA מציגים את תוכניתם לבניית כפר בתים זעירים לתושבים המודאגים בברקלי, במאי 2018. (צילום: באדיבות רג'ינלד גנטרי)

ג'סטין ג'ונס, 23, הוא אחד ממנהיגי כפר הבתים הזעירים מאז אוגוסט 2019. לדבריו, הצעירים בחרו בבתים הזעירים בגלל שהם הרגישו הרבה יותר ברי השגה מאשר הצורך לגייס את ההון הדרוש לרכישת או חכירת בניין שלם.

יוצקים יסודות

במרץ 2017, קבוצה של חמישה אמנים מ-YSA, ביניהם ג'נטרי, התחילו בבניית האבטיפוס הראשון שלהם לבית זעיר. בהתחלה הם למדו איך ליצור דגם אדריכלי, תלת ממדי, בתוכנת המחשב סקצ'אפ. אחר כך הם השלימו את העיצוב בשיתוף פעולה עם קבלן, שלימד אותם כישורי בניין בסיסיים. בשבעת החודשים הבאים קיבל הבית הזעיר הראשון את צורתו בחצר האחורית של משרדי YSA.

מתנדבים עובדים על הבית הזעיר הראשון בברקלי, קליפורניה, ביולי 2017 (צילום: באדיבות רג'ינלד גנטרי)
מתנדבים עובדים על הבית הזעיר הראשון בברקלי, קליפורניה, ביולי 2017 (צילום: באדיבות רג'ינלד גנטרי)

"טרה (הקבלן ג'ון טרה בראון השלישי) אמר לנו, 'אפשר שהחברה שלי תבנה את זה בשבוע או שבועיים'", מספר ג'נטרי. "אבל זה לקח לנו כל כך הרבה חודשים בגלל שזאת הייתה חוויית למידה. רצינו למשוך את הבנייה כמה שאפשר, כדי שאנשים יוכלו לראות את התהליך לאורך כל הדרך".

בערך בתקופה שבה נבנה הבית הזעיר הראשון, נתקל הארגון במכשול רציני. הם איתרו את המיקום המושלם, ממש מעבר לפינה ממשרדי YSA בברקלי – עיר שהייתה מעוז הליברליות והיוזמה הקהילתית מאז ומתמיד. אבל בפגישה הראשונה שאליה הגיעו להציג את הכפר, השכנים גילו התנגדות.

"היו לא מעט אנשים שהתנגדו, הם די נלחמו בנו, וזה היה טעון מאוד מבחינה גזעית, או לפחות ככה זה נראה", אומר ג'נטרי. "רובנו (הצעירים ב-YSA) ממוצא מגוון, וכל מי שישב שם היה לבן. דרום ברקלי זה קצת מקום של העמדת פנים, עם מנטליות של ברקלי הילס, והיה להם קטע של 'זה לא קורה בחצר האחורית שלי'. הם כבר מחקו אותנו".

התושבים היו מודאגים מהרעש, סמים, תהליך הסינון של התושבים והשאלה הגדולה – האם הכפר ימשוך לאזור יותר מחוסרי בית. בסופו של דבר, השכנים לחצו על עיריית ברקלי לאסור על הקמת הכפר במיקום הנבחר.

הינדמן זוכרת את הרגע הזה כנקודה שבה שקלה לוותר. היא זוכרת שחשבה, "בואו פשוט נשכח מזה, זה קשה מדי".

מתנדבים בכפר הבתים הזעירים באוקלנד בהפסקת בוריטו, 22 באוגוסט 2020 (צילום: באדיבות סאלי הינדרמן)
מתנדבים בכפר הבתים הזעירים באוקלנד בהפסקת בוריטו, 22 באוגוסט 2020 (צילום: באדיבות סאלי הינדרמן)

אבל מכתבים לעשרות בתי כנסת, כנסיות, מסגדים וארגונים דתיים נוספים כבר יצאו והכריזו על הקמת כפר הבתים הזעירים הבין-דתי של YSA.

הינדמן היא מנהיגה קווייקרית, ובעלה ובתה יהודים. החיבור עם ארגונים דתיים נוספים הוא חלק מהותי מהדי-אן-איי של YSA, והינדמן ידעה שכדי להקים כפר – דרוש כפר.

ארגונים דתיים מבוססים נראו לה כמו השותפים הטבעיים שיובילו להצלחת כפר הבתים הזעירים, מכיוון שהם דורשים תמיכה אדירה מהקהילה. יותר מ-30 קהילות נענו לקריאה, ביניהן המרכז הקהילתי "בית אל" בברקלי, בית הכנסת הקהילתי "קהילה" באוקלנד – שניים מהשותפים המובילים של הפרויקט – כמו גם המרכז הקהילתי "בית ישראל", קהילת "נתיבות שלום", בית הכנסת "בית אברהם" ובית הכנסת "סיני".

הינדמן ממהרת לציין שעל אף שהפרויקט קיבל תמיכה אדירה מ-32 קהילות דתיות שונות, הצעירים היו אלה שהנהיגו את הפרויקט בכל שלב ושלב. הם הבינו שאם יבנו את הגדר החיצונית שלהם בעצמם, יוכלו לחסוך כ-75,000 דולר. הם אספו את חומרי הבנייה וקראו לקהילות, ביקשו מהן לצבוע תפילות וברכות על מאות קרשים שהרכיבו את גדר העץ.

הקרשים שעליהם נכתבו האיחולים והתפילות, יהפכו לגדר שתקיף את כפר הבתים הזעירים באוקלנד. 29 באוגוסט 2020 (צילום: YSA/Daniel Arauz)
הקרשים שעליהם נכתבו האיחולים והתפילות, יהפכו לגדר שתקיף את כפר הבתים הזעירים באוקלנד. 29 באוגוסט 2020 (צילום: YSA/Daniel Arauz)

"או שיש תפילה או ברכה שכתובות על הקרש, או שיש תפילה וברכה בכוונה שהייתה ביצירת הקרש – כך או כך, המילים הטובות יקיפו את הכפר", אומר מנהיג הצעירים ג'ונס.

הברכות מקיפות את הכפר כולו, עוטפות את הקהילה בחיבוק שארוג בתפילות שהגיעו מעשרות קהילות דתיות.

"חלק מהמטרה המוצהרת ב-YSA היא שאמנות מצילה חיים", אומר ג'ונס. "כל הציורים על הגדר, הציורים בבתים הזעירים, תורמים למטרה שלנו ולהצלחה הכוללת של הפרויקט. אנחנו מדברים פה על מציאת פורקן כמו אמנות, על היכולת לרתום אותו למשהו שיספק מגורים ויציבות למישהו. ברור שהמטרה שלנו מוצלחת וממשית".

מעגל הארגון והחיפוש אחר מטרה

בזמן שה-YSA התמודד עם המכשול הגדול של המיקום, קהילת "בית אל" – קהילה רפורמית גדולה בברקלי – חיפשה ארגון לתמוך בו באמצעות המודל החדשני של תיקון עולם.

מתנדבים בכפר הבתים הזעירים צובעים את הבתים, 15 באוגוססט 2020 (צילום: מלאני לידמן)
מתנדבים בכפר הבתים הזעירים צובעים את הבתים, 15 באוגוססט 2020 (צילום: מלאני לידמן)

הרבה רבקה שטרן, אז רבה צעירה, הובילה את הקהילה בשלב הראשון של תהליך שנקרא "מעגל הארגון הקהילתי מבוסס קהילה", כלי ליוזמה חברתית שנולד בתנועות העבודה. "הרעיון המרכזי שפעפע לפני השטח היה דיור, בעיה אדירה באזור המפרץ. וחיפשנו ארגון מקומי ולובי שיוכלו להוביל לשינוי משמעותי", מספרת שטרן.

כאן נכנס לתמונה המכתב שקיבלה הקהילה מיזמי כפר הבתים הזעירים, שביקש מקהילות שונות לקבל על עצמן תפקיד פעיל בתכנון ובניית הבתים. אחרי בחינה מעמיקה של ארגונים נוספים, בחרו ב"בית אל" להתמקד ב-YSA לתיקון העולם המרכזי שלהם, פרויקט עם אורך חיים של שלוש שנים.

בתחילת הדרך קיבלה קהילת "בית אל" תפקיד פעיל בסיוע למנהיגי YSA להבין את הדרך שבה יוכלו להשאיר את חלום הכפר בחיים בעודם מחפשים מיקום חדש.

"הפרויקט כבר כמעט הושק ואז נתקל במכשול בלתי אפשרי בגלל פוליטיקת NIMBY – 'לא בחצר האחורית שלי', שהקשתה על מיקום הכפר. התפקיד שלנו היה לשאול אותם שאלות: מה העבודה בכל רגע נתון? עבדנו גם עם קהילות אחרות באותו הזמן", אומרת שטרן.

אילוסטרציה בתלת מימד של כפר הבתים הזעירים (צילום: YSA)
אילוסטרציה בתלת מימד של כפר הבתים הזעירים (צילום: YSA)

אחרי שנה של תכנונים ודיונים, שאותם הובילו מנהיגים רבים מהקהילה, מהקבוצות הדתיות ומאמני YSA – שנה שכללה מאות פגישות עם מועצות העיר בברקלי ובאוקלנד, רשויות תכנון, ארגונים שכונתיים, אדריכלים, מתכנני ערים וארגונים בין-דתיים, בין היתר, התחילו הבתים הראשונים להיבנות.

בסופו של דבר ויתרו ב-YSA על התוכנית למצוא מיקום בברקלי, ונשאו עיניהם לאוקלנד – שם קפצה העיר על ההזדמנות. העיר הציעה חוזה לשלוש שנים למיקום ליד הקולוסאום, ללא עלות, ומענק בגובה 360,000 דולר להוצאות תפעוליות למשך שלוש שנים.

הבנייה התפצלה למספר מיקומים שונים, במשרדי YSA כמו גם במחסן ובחניון של כנסייה. אנשי מקצוע מהתעשייה אימנו קבוצת ליבה מצעירי YSA ומתנדבים כדי להיות מנהיגי בנייה, והמנהיגים האלו הובילו את הבנייה בכל אתר. בסתיו שעבר אירח כל אחד מהאתרים האלה ימי בנייה מרוכזים, עם למעלה ממאה מתנדבים בכל רגע נתון.

מתנדבים בכפר הבתים הזעירים, 15 באוגוסט 2020 (צילום: מלאני לידמן)
מתנדבים בכפר הבתים הזעירים, 15 באוגוסט 2020 (צילום: מלאני לידמן)

"היו לנו מאה מתנדבים מהקהילה שלנו, שעשו הכול – מניהול הכלים הכבדים ועד דפיקות בפטיש, בנייה, צביעה ואספקת מזון לכל המתנדבים. העולם היה העולם שלפני הקורונה, ויכולנו לעשות את זה, יכולנו לאכול ביחד", אומרת שטרן.

"אחד הדברים שלמדתי בתנועה בתוך מעגל הארגון הוא שהתחושה שהכול עשוי להתמוטט בכל רגע הוא חלק מכל התהליך", אומרת שטרן. "היו בהחלט לא מעט פעמים לאורך הדרך שהרגשתי שכל העניין עומד לקרוס.

"אבל מצד שני, לראות את הכפר הזה פשוט מופיע, חלק אחרי חלק, זה היה דבר רב עוצמה", מוסיפה שטרן, ואומרת שהפרויקט הזכיר לה את הסיפור התנ"כי על היהודים שבונים את המשכן, את אוהל מועד.

"אחרי לוחות הברית, שנתנו להם הנחיות כלליות לחיים, הדבר הראשון שנתנו ליהודים בסיני היה פרויקט", היא אומרת. "אולי אלוהים הבין שהם צריכים לעשות משהו ביחד, לעבוד ביחד על פרויקט בינוי שבו לכל אחד יש תפקיד".

כפר הבתים הזעירים במהלך ההכנות, 20 בספטמבר 2020 (צילום: מלאני לידמן)
כפר הבתים הזעירים במהלך ההכנות, 20 בספטמבר 2020 (צילום: מלאני לידמן)

גם כשהתפרצה מגפת הקורונה ושמה קץ לימים מרובי המתנדבים, קבוצה מסורה של מתנדבי "בית אל" המשיכו לבנות את הכפר בקבוצות קטנות, בחצר האחורית של משרדי YSA, שלושה ימים בשבוע, ממרץ ועד אוגוסט, כשהבתים היו מוכנים להובלה למיקומם הסופי בכפר.

המסמר האחרון

המתנדבים עובדים במלוא המרץ באתר הבניין כדי להכין את האזור לכניסה המתוכננת במהלך ינואר הקרוב.

השאיפה במקור הייתה שהתושבים החדשים יוכלו להיכנס לבתים הזעירים שלהם לפני גשמי החורף ולפני שתתחיל עונת השפעת, שהשנה מלחיצה כפליים בגלל מגפת הקורונה. אבל בעיות חיבור הכפר לרשת החשמל דחו את האיכלוס ל-2021. בסופו של תהליך, הכפר אמור לייצר חשמל בעצמו, בזכות פאנלים סולאריים שמותקנים על גגות הבתים הזעירים, אבל ראשית כל עליהם להתחבר לרשת החשמל של העיר.

סאלי הינדרמן בכפר הבתים הזעירים באוקלנד, 20 בספטמבר 2020 (צילום: מלאני לידמן)
סאלי הינדרמן בכפר הבתים הזעירים באוקלנד, 20 בספטמבר 2020 (צילום: מלאני לידמן)

ממש לקראת חג ההודיה, בשבוע שעבר, YSA קיבלה גם הודעה כי מחוז אלמדה העניק לפרויקט "מענק חממות לספקים עבור חסרי בית" למשך שנתיים. המענק, בסך 297,000 דולר, מיועד לתשתיות ולעלות הוצאות ההסתגלות של קבוצת התושבים הראשונה.

בסך הכול יגורו בכפר 22 צעירים חסרי בית, כל אחד מהם לתקופה של שנתיים, ביחד עם ארבעה תומכי מגורים. גיל התושבים ינוע בין 18 ל-23 במועד תחילת המגורים שלהם, מכיוון שהמשתתפים זכאים להיות חלק מהתוכניות של YSA רק עד גיל 26. הם ישלמו שליש מההכנסה שלהם לשכירות, בין אם מקורה בעבודה או בסיוע ממשלתי. הכפר ישמש כמרכז, ויחבר את הצעירים עם שורה של שירותים חברתיים והזדמנויות להכשרות מקצועיות.

"יש רק 22 בתים לצעירים בכפר הבתים הזעירים, אבל זה עולם ומלואו לכל אחד הגברים והנשים שיגורו שם", אומרת שטרן. "יש את הביטוי, כל המציל נפש אחת, כאילו הציל עולם ומלואו. האם פתרנו את בעיית הצעירים חסרי הבית? לא. אבל האם יצרנו שינוי משמעותי בחייהם של האנשים שיגורו בבתים האלה? ועוד איך".

26 הבתים מאורגנים לקראת סידור כפר הבתים הזעירים באוקלנד, 20 בספטמבר 2020 (צילום: מלאני לידמן)
26 הבתים מאורגנים לקראת סידור כפר הבתים הזעירים באוקלנד, 20 בספטמבר 2020 (צילום: מלאני לידמן)
עוד 1,855 מילים
כל הזמן // יום שישי, 26 בפברואר 2021
מה שחשוב ומעניין עכשיו

תנועת המחאה נגד פוטין מפלגת את יהודי רוסיה

"יהודי רוסיה חייבים להבין את הסכנות הטמונות בקריסתו האפשרית של ממשל פוטין", מזהיר מנהיג פדרציית הקהילות היהודיות של רוסיה ● אך היחס הסובלני לו זוכים היהודים אינו מנת חלקם של המוסלמים והלהט"בים במדינה ● "90% מהרוסים באמת מעריצים את פוטין. היתר, שאליהם אני שייך, לא מרגישים חופשיים לומר מה הם חושבים", אומר דימה איגנסון, שבחר לעלות ארצה

עוד 988 מילים
הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

הירוק נשאר ירוק מאוד

הצל"ש הירוק של השבוע הולך לוועדת התכנון שהחליטה להפוך את הגבעות הירוקות סביב מודיעין לגן לאומי ולא לשכונה כעורה ● מזהם השבוע הוא הישראל המטנף שממלא את הים בפלסטיק - לא פחות גרוע מזפת ● והטיפ: הבקתה שרואים ממנה רק חולות וכוכבים

עוד 547 מילים

ח״כ ג׳אברין מהמשותפת נורה בגבו ברימון הלם ופונה לטיפול

אעידה תומא-סלימאן: מפקד התחנה צריך להתפטר ● משרד המשפטים מבהיר כי מנדלבליט לא הנחה להימנע מהעברת חיסונים לגורמים זרים ● ליברמן הגיב לדיווחים על הברית המתרקמת בין בנט וסער, שעשויים אחרי הבחירות להקים מחנה משותף: "על ראשי המפלגות להפסיק לירות בתוך הנגמ"ש" ● דיווח: העימות בין נתניהו ורגב שעליו דווח השבוע - מבוים ונועד לצרכי קמפיין

עוד 24 עדכונים

הטורקים טוענים שמטוסי קרב יוונים ביצעו יעף מאיים מעל ספינת הצי הטורקי ● היוונים מכחישים וטוענים שהטורקים מייצרים פרובוקציה לקראת חידוש השיחות בין המדינות בחודש הבא ● לתוך הקלחת הזו נכנסת ישראל שלא ברצונה, כשלמעשה הדבר האמיתי שמטריד את ארדואן הוא צינור הגז הישראלי-קפריסאי-יווני ● וזו גם בדיוק הסיבה לניסיונות ההתקרבות של ארדואן לישראל ● פרשנות

עוד 679 מילים

למקרה שפיספסת

החיסונים לא מצילים את נתניהו ובליכוד רואים את הקו האדום

נתניהו הגיע אתמול לאולפן ערוץ 13 כשהוא אינו במיטבו וישב מול מראיין שהצליח להוציא את ראש הממשלה מאיזון ● לנתניהו יש סיבות להיות בלחץ: מבצע החיסונים לא מסייע לליכוד בסקרים ואתמול השרים הבכירים אף ראו את המפלגה מתקרבת לקו האדום ● עכשיו ראש הממשלה משנה טקטיקה: חיסונים - אאוט, כלכלה - אין ● פרשנות

עוד 589 מילים ו-3 תגובות

האם מגילת אסתר היא מספרי הקודש?

מגילת אסתר היא סיפור-חצר. בכל סיפור החצר הזה כפשוטו, מתחילתו ועד סופו, אין ביטוי רוחני אחד, שלא לומר ביטוי דתי. אל תחפשו במגילה את שם אלוהים כי לא תמצאו. התכנים ארציים וכמובן בעייתיים (בלשון המעטה):

  • ההתחלה: משתה שיכורים, זלילה וסביאה שנמשך כחצי שנה!
  • תככי חצר. זימה. איסוף נערות בתולות מכל הממלכה לשימושו-בחירתו של המלך.
  • פקודה מלכותית להשמיד, להרוג ולאבד את רוב יהודי העולם (השראה ל"פתרון הסופי"?).
  • התגובה היהודית בגיבוי מלכותי "לְהִקָּהֵל וְלַעֲמֹד עַל נַפְשָׁם" מפני הצרים אותם (מידתית? בלתי-נמנעת?).

מגילת אסתר היא סיפור-חצר. בכל סיפור החצר הזה כפשוטו, מתחילתו ועד סופו, אין ביטוי רוחני אחד, שלא לומר ביטוי דתי. אל תחפשו את שם אלוהים כי לא תמצאו. התכנים ארציים וכמובן בעייתיים, בלשון המעטה

אנו קוראים במגילה:

"קִיְּמוּ וְקִבְּלוּ הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם וְעַל זַרְעָם וְעַל כָּל הַנִּלְוִים עֲלֵיהֶם וְלֹא יַעֲבוֹר לִהְיוֹת עֹשִׂים אֵת שְׁנֵי הַיָּמִים הָאֵלֶּה כִּכְתָבָם וְכִזְמַנָּם בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה. וְהַיָּמִים הָאֵלֶּה נִזְכָּרִים וְנַעֲשִׂים בְּכָל דּוֹר וָדוֹר מִשְׁפָּחָה וּמִשְׁפָּחָה מְדִינָה וּמְדִינָה וְעִיר וָעִיר וִימֵי הַפּוּרִים הָאֵלֶּה לֹא יַעַבְרוּ מִתּוֹךְ הַיְּהוּדִים וְזִכְרָם לֹא יָסוּף מִזַּרְעָם".

אולם חז"ל במסכת מגילה (ז ע"א) מעידים שהיו בתחילה קשיים בקבלת המגילה כספר קודש לקריאה בציבור ובהתקבלותו של החג, שצוין בתחילה רק בשושן הבירה. הם מתארים מעין ויכוח בין אסתר המלכה לחכמים:

"אמר רב שמואל בר יהודה: שלחה להם אסתר לחכמים: קבעוני לדורות. שלחו לה: קׅנְאה את מעוררת עלינו לבין האומות. שלחה להם: כבר כתובה אני על דברי הימים למלכי מדי ופרס…".

הוויכוח בין אסתר לחכמים ממשיך, ובמהלכו אף מעוררים האמוראים אפשרות שמגילת אסתר אינה מכתבי הקודש. סוף דבר נקבעת עמדת חכמים ברוח דברי הפסוקים במגילה על קביעתם של ימי הפורים וקדושתה של המגילה.

כמובן שהדיון בגמרא הוא תיאורטי, ואולי בא לדחות דברי ביקורת על החג ועל תוכן המגילה שכן בימיהם של החכמים הנזכרים ודורות רבים לפניהם, חגג עם ישראל בכל קהילותיו ותפוצותיו את ימי הפורים. הם נחגגו בקריאת המגילה, משתה ושמחה, משלוח מנות ומתנות לאביונים וחשיבותם הלכה והעצימה.

עד כמה התחזקה חשיבותם של ימֵי הַפּוּרִים?

פורים כתיקון למעמד קבלת התורה בסיני

למדנו במסכת שבת (פח ע"א):

"וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר (שמות יט, יז) – אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא: מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא עליהם את ההר כגיגית, ואמר להם: אם אתם מקבלים התורה – מוטב; ואם לאו – שם תהא קבורתכם. אמר רב אחא בר יעקב: מכאן מודעא רבה לאורייתא. אמר רבא: אף על פי כן, הדור [חזרו] קבלוה בימי אחשורוש. דכתיב: "קִיְּמוּ וְקִבְּלוּ הַיְּהוּדִים" (אסתר ט, כז) – קיימו מה שקיבלו כבר".

לפי גישת חז"ל היה פגם בקבלת התורה בהר סיני בכך שהיא נכפתה על העם שלא בחר בה מרצונו החופשי. קבלת ימי הפורים על-ידי היהודים שניצלו במלכות אחשוורוש בימי מרדכי ואסתר היא גם קבלה מחודשת מרצון של התורה ומהווה מעין תיקון למעמד קבלתה בסיני.

לגישת חז"ל היה פגם בכך שהתורה בהר סיני נכפתה על העם, שלא בחר בה מרצונו החופשי. קבלת ימי הפורים על-ידי היהודים היא גם קבלה מחודשת מרצון של התורה ומהווה מעין תיקון למעמד קבלתה בהר סיני

טענה זו חוזרת ומדגישה שהבסיס לחג הפורים, מקור עוצמתו הוא התקבלותו על ידי העם ולא עמדתם הערכית או רצונם של חכמי ישראל.

קריאת המגילה כמצווה שווה למצוות התורה

מכאן ואילך עומדת מצוות המגילה, שהיא מצווה מדרבנן, בשורה אחת עם מצוות התורה כפי שכתב המחבר (בעקבות בעל הטורים) בשולחן ערוך תרפ"ז סימן ב':

מְבַטְּלִים תַּלְמוּד תּוֹרָה לִשְׁמֹעַ מִקְרָא מְגִלָּה, קַל וָחֹמֶר לִשְׁאָר מִצְוֹת שֶׁל תּוֹרָה שֶׁכֻּלָּם נִדְחִים מִפְּנֵי מִקְרָא מְגִלָּה, וְאֵין לְךָ דָּבָר שֶׁנִּדְחָה מִקְרָא מְגִלָּה מִפָּנָיו חוּץ מִמֵּת מִצְוָה שֶׁאֵין לוֹ קוֹבְרִים…

הרמ"א בהגהותיו אמנם מסייג שמדובר רק בעת שיש מספיק זמן לקיים את שתי המצוות, ורק אז מקדימים את מצוות קריאת מגילה,

"אֲבָל אִם אִי אֶפְשָׁר לַעֲשׂוֹת שְׁתֵּיהֶן אֵין שׁוּם מִצְוָה דְּאוֹרַיְתָא נִדְחֵית מִפְּנֵי מִקְרָא מְגִלָּה…".

ניסוחים אלה מעצימים את חשיבותה של המגילה ומבטאים את המשקל הרב שהעניקו לה לא רק חכמים אלא הציבור הרחב בכללו.

אז מה ניתן ללמוד מחג שבמרכזו סיפור די בעייתי מבחינה רוחנית ודתית ועם ישראל לדורותיו מחשיב אותו עד כדי תפיסתו כתיקון לקלקול של קבלת התורה בסיני והשוואתו למצוות התורה?

מצוות ימי הפורים חוזרות ומדגישות את העובדה התרבותית וההיסטורית שבמוקד ההוויה היהודית עומדים המעשים, המצוות ואלה הם תוצאה של רצון העם לדורותיו ומסורתו. האמונה, הרעיונות הרוחניים והדתיים חשובים אך אינם היסוד. הללו מולבשים בדיעבד על הפרקטיקה המקובלת והנהוגה בציבור.  בדרשות רבות מספור מנסים להסביר כך טקסט בעייתי, גם כזה שחף מרוחניות ודתיות.

אין בכוחן של השאלות הגדולות על התוכן של המגילה והאתגר שהיא מעמידה לערכים חשובים שרובנו דוגלים בהם, כדי לשנות הוויה תרבותית מושרשת של חגיגת הפורים.

במוקד ההוויה היהודית עומדים המעשים, המצוות ואלה הם תוצאה של רצון העם לדורותיו ומסורתו. האמונה, הרעיונות הרוחניים והדתיים חשובים, אך אינם היסוד. הללו מולבשים בדיעבד על הפרקטיקה המקובלת והנהוגה בציבור

ברמה העיונית נפתח לנו פתח להמשיך את המדרשים והפירושים הרבים הרחק מהכתוב בפשט הפסוקים. אין צורך לקלקל את השמחה ולהחריב את המסיבה. ברמה המעשית, עובדת היות

הַיָּמִים הָאֵלֶּה נִזְכָּרִים וְנַעֲשִׂים בְּכָל דּוֹר וָדוֹר מִשְׁפָּחָה וּמִשְׁפָּחָה מְדִינָה וּמְדִינָה וְעִיר וָעִיר קובעת בסופו של דבר שימֵי הַפּוּרִים הָאֵלֶּה לֹא יַעַבְרוּ מִתּוֹךְ הַיְּהוּדִים וְזִכְרָם לֹא יָסוּף מִזַּרְעָם.

פורים שמח!

הרב נפתלי רוטנברג הוא רב המועצה המקומית הר אדר, עמית מחקר במכון ון ליר בירושלים, וחוקר בתוכניות על אהבה ודת וחוק ודת בריג'נט פארק קולג', באוניברסיטת אוקספורד. תחומי התעניינותו העיקריים: חוכמת האהבה; הלכה ומדרש; חינוך דמוקרטי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 767 מילים
עודכן לפני 4 שעות

תגובות אחרונות

זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

פרשת ילדי ארה"ב

אמהות וזוגות צעירים אולצו במשך שנים לוותר על התינוקות שלהם, ולמסור אותם ● זה קרה בארה"ב בין שנות ה-50 לשנות ה-70 ● לפחות 2.5 מיליון תינוקות לבנים נמסרו לסוכנויות אימוץ, ועברם נמחק ● בספר חדש חושפת גבריאל גלזר את זוועות השיטה, כולל הניסויים הכואבים שערכו רופאים יהודים בתינוקות יהודים שרק נולדו

עוד 1,201 מילים

החוק מטומטם ולכן הציבור ישלם

בחירות זה עסק יקר, וחוק מימון מפלגות מ-1973 לא מתאים למציאות שבה מתקיימות בחירות כל שני וחמישי ● הבנקים כבר לא ששים לתת הלוואות למפלגות שאולי לא יצליחו להחזיר את הכסף, וכך הפכה הכנסת לבנק מממן בתנאים נוחים ● לא פלא שהמפלגות החדשות מעדיפות ערבויות מטייקונים על פני תרומות קטנות מהציבור ● כך או אחרת, זו יוצא מהכיס שלנו - וכרגע חייבים לנו 196 מיליון שקל

עוד 2,653 מילים

האיחוד בציונות הדתית מקרב יותר מאי-פעם את איתמר בן-גביר למושב בכנסת ● בעקבות זאת, החל מאמץ חסר-תקדים להלבין את הפעיל הקיצוני שהחל את דרכו כמי שגנב עיטור מרכב הקדילק של יצחק רבין שבועות לפני הירצחו והפך לעו"ד פעלתני ומרואיין מבוקש בתקשורת ● אך הוויכוח הוא לא באמת על בן-גביר אלא על נתניהו, ועד כמה ירחיק לכת כדי להבטיח את המשך שלטונו

עוד 1,916 מילים

נתניהו: אני תוקף את התקשורת הישראלית כי מגיע לה

נתניהו שהתראיין לערוץ 13 הבטיח: לא אקדם חוקים שיעניקו לי חסינות ● היועמ״ש בודק את תכנית חלוקת החיסונים למדינות זרות שהוקפאה בינתיים ● סקר מנדטים: הליכוד נחלש, לנתניהו אין קואליציה ● דירקטוריון קק״ל אישר תקציב לרכישת קרקעות בשטחים ● עדות יועץ הזוג נתניהו: אין אחד שלא מפחד משרה, כל הלשכה ידעה על המגעים עם מוזס ● פורסם מדד רמזור לחופים

עוד 32 עדכונים

החוק שאושר אתמול בכנסת, המאפשר למסור מידע על מתחסנים ולא-מתחסנים לשורת רשויות ציבוריות, לא היה עובר אלמלא ההיסטריה הציבורית סביב מגפת הקורונה והחיסונים ● ואלמלא אותה היסטריה, סביר להניח שבית המשפט העליון היה פוסל את החוק ● השאלה היא, מה תהיה הפגיעה הבאה בזכויות היסוד של האזרחים ● פרשנות

עוד 712 מילים ו-1 תגובות

חמש הערות על המצב

המשרד להגנת הסביבה עבר מהתמודדות עם זיהום הים לפארסת זיהום החקירה ● מיקי זוהר הוציא צו איסור דיון שערורייתי ● שוב הוכח שבישראל, האינסטינקט ההישרדותי מציף מייד את פתרון הקסם: צה"ל ● בניקוי הזפת מהידיים, מתברר שאסון סביבתי אחד מסייע להיפטר מאסון סביבתי אחר ● וכמה אירוני שגם המבנים בים נושאים שמות של אנדרטאות לזכר הטבע שהולך ונעלם ● פרשנות

עוד 1,517 מילים

"מגן אבות ואמהות" מתיר לבקר דיירי דיור מוגן בביתם

מעקב זמן ישראל מנהלת "מגן אבות ואמהות" הודיעה השבוע כי קרובי משפחה וחברים של דיירים בדיור מוגן יורשו מעתה לבקרם בדירתם - לראשונה מזה שנה ● הביקורים מותרים כרגע רק בדיור המוגן ולא בבתי אבות וכפופים לכללי התו הירוק ● המשמעות היא כי מחוסנים, מחלימים וכן בעלי בדיקה שלילית יוכלו לשהות בדירת הדיירים ● עם זאת, לא כל רשתות הדיור המוגן מאמצות את ההיתר החדש

עוד 527 מילים

בדיקת זמן ישראל גדרות עתיקות לא בונות שכנות טובה

הרס החומה סביב מזבח הר עיבל עורר סערה גדולה בחודש שעבר ● המתנחלים מאמינים שהפלסטינים, שפרקו אבנים מהחומה בת ה-3000 שנה, ביצעו "פיגוע טרור" ● צה"ל לא יכול, או לא רוצה, להיכנס למקום, בעומק שטח B שבשליטת הרשות הפלסטינית ● אז המתנחלים התגייסו לתקן את הנזק בעצמם ● ד"ר אסף אברהם: "אני לא יודע מה יותר טרגי, ההרס המקורי או ניסיון השיקום"

עוד 2,014 מילים ו-1 תגובות

דיווח: נתניהו ביקש מביידן שלא להסיר את הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על התובעת בהאג

הקמפיין של מפלגת העבודה יתמקד בסוגיות מגדריות ● יועמ״ש משרד האוצר: בניגוד לדבריו, כ״ץ אמר לי לא לקדם את התכנית הכלכלית ● כ"ץ: עומד מאחורי דבריי ● סערה במליאה לאחר שח״כ שטרן מהליכוד תקף בנאומו את מרב מיכאלי על רקע פרשת קסטנר ● נתניהו מעריך שבחודשים הקרובים יחלו בישראל לחסן גם ילדים ● עקב הזיהום: משרד הבריאות אוסר שיווק של דגים מהים התיכון

עוד 42 עדכונים

נתניהו מגרש את הנשיא והופך כל אירוע ממלכתי לקמפיין בחירות

בבית הנשיא בירושלים שוררת בימים האלה תחושת כעס, מבוכה וחיסול חשבונות ● נתניהו משתלט בכל פעם על ארועים ממלכתיים, ברגע האחרון, ומתעלם מפרוטוקולים וסדרי עולם למען צרכיו האישיים ● ריבלין אינו היחיד שמסרב לשתף פעולה עם קמפיין הבחירות של נתניהו ● אבל ריבלין הוא היחיד שעוד ייפגש איתו כשנתניהו יבקש מנדט להרכיב ממשלה ● פרשנות

עוד 999 מילים ו-1 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה