הלווייתו של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה באיראן ב-30 בנובמבר 2020 (צילום: Iranian Defense Ministry via AP)
Iranian Defense Ministry via AP

על רקע חיסול פחריזאדה, ייתכן שדווקא ברית ישראל והמפרציות תמנע הסלמה

חשד שאחד המומחים שקראו להסיר את סודן מרשימת המדינות התומכות בטרור - הופעל על ידי איש עסקים רב עוצמה ● אחרי שדבריה עוררו סערה, מחוקקת במצרים חזרה בה מהקביעה שאין בקוראן איסור על נשים מוסלמיות להינשא ליהודים או לנוצרים ● ואיחוד האמירויות חוגגת 49 שנות הצלחה ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

במפרץ מגנים את ההתנקשות בפחריזאדה

מותו המסתורי של המדען האיראני מוחסן פחריזאדה נשאר בכותרות התקשורת האיראנית והערבית גם השבוע, כשטהראן מפזרת איומים לכל עבר, ובבירות ערב מנסים להרגיע את הרוחות.

הגינויים שיצאו מהמפרץ – מכווית ועד ריאד – לא נשמעו אותנטיים. כששגריר סעודיה באו"ם, עבדאללה אל-מועלימי מדבר על "אובדן של מדען מוסלמי, שפירושו אובדן לכל האומה המוסלמית" – כל אחד יודע שבריאד מאחלים גורל דומה לכל מי שעוסק בתוכנית הגרעין, תוכנית הטילים ארוכי טווח וכל פעילות צבאית אחרת ברפובליקה האיסלאמית.

ועדיין, הגינויים יצאו לדרך, כיוון שהמרחק בין אבו-דאבי, מנאמה, ריאד ובירות ערביות אחרות לאיראן הוא כמה מאות קילומטרים בלבד, ובשנה שעברה הדגימה טהראן מה בדיוק היא יכולה לעשות לתעשיית הנפט הסעודי, כאשר הפציצה באמצעות פרוקסי את שדות הנפט ומפעלי הנפט באבקייק. עשרה טילים כבדים מספיקים כדי להרוס את דובאי הנוצצת או את אבו-דאבי השכנה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ (במרכז), עם שר החוץ הבחרייני עבד אל-לטיף אל-זיאני (משמאל), ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן, בטקס החתימה על הסכמי אברהם במדשאה הדרומית בבית הלבן בוושינגטון, 15 בספטמבר 2020 (צילום: Alex Brandon/AP)
טראמפ (במרכז), עם שר החוץ הבחרייני עבד אל-לטיף אל-זיאני (משמאל), ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן, בטקס החתימה על הסכמי אברהם במדשאה הדרומית בבית הלבן בוושינגטון בספטמבר האחרון (צילום: Alex Brandon/AP)

ההסכם עם ישראל מצד אחד בא להרתיע ולחזק את הברית האזורית בין המדינות הערביות הסוניות לבין ישראל וארצות הברית, ומצד שני הוא מגביר את סיכויי ההתנגשות עם איראן ומקרב את הסכנה.

מה שברור הוא, שבמדינות המפרץ הערביות לא ששים אלי קרב ולא מתכוונים להשתמש בנשק המתקדם – שאותו הם רוכשים בכמויות אדירות מארצות הברית – נגד הרפולביקה האסלאמית. בעבר הן כבר פעלו כדי למנוע צעדים פזיזים בוושינגטון שעלולים לסכן את קיומן.

ייתכן שדווקא בחשש הזה גלום הערך האסטרטגי של הקשר המתהדק בין ישראל למפרציות. החזית המאוחדת הזאת אמורה למנוע מלחמה – לא לקרב אותה.

2

שאלת נישואי התערובת מעוררת סערה במצרים

האם אישה מוסלמית רשאית להינשא לגבר נוצרי או יהודי? עד כה התשובה לשאלה זו הייתה חד משמעית "לא", וזאת הייתה הדעה שבה החזיקו מרבית העלמאא, חכמי הדת המוסלמים, בעולם הערבי והמוסלמי.

אמנה נוסייר, חברת הפרלמנט המצרי ומרצה בחוג ללימודי הפילוסופיה האסלאמית באוניברסיטת אל-אזהר בקהיר עוררה סערה אדירה כאשר יצאה בקביעה שונה בתכלית.

"בקוראן לא קיים איסור של נישואי נשים מוסלמיות למי שאינם מוסלמים. הדבר ברור מאוד במיוחד כשמדובר בנישואין בין מוסלמיות לנוצרים או יהודים. רק נישואין עם עובדי אלילים אסורים בתכלית", פסקה. נוסייר גם התייחסה לכך שעל פי הקוראן גברים מוסלמים רשאים להינשא לנשים מ"אנשי הספר", כלומר נשים יהודיות או מוסלמיות.

למחרת שידור הדברים, דחו באל-אזהר את קביעתה על הסף והכריזו שהדבר אינו מותר, וכי נשים מוסלמיות רשאיות להינשא אך ורק לגברים מוסלמים.

זוג במצרים ביום חתונתם, 16 באפריל 2020 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty, File)
זוג במצרים ביום חתונתם, 16 באפריל 2020 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty, File)

עבר עוד יום, ונוסייר עצמה טענה שדבריה "הוצאו מהקשרם" וכי אין כל שינוי בעמדה המסורתית שאוסרת על נשים מוסלמיות לבוא בברית הנישואין עם גברים שאינם משתייכים לדת האסלאם.

שאלת הנישואין עם זרים נידונה בשנים האחרונות בהרחבה בארץ הנילוס, לאור ריבוי מקרי הנישואין בין גברים מצרים לנשים זרות

לא רק במצרים מתחבטים בסוגיה של נישואי תערובת. לאחרונה מועצת העולמא ברוסיה פרסמה פתווה חדשה האוסרת גם על גברים מוסלמים להינשא לנשים שאינם מוסלמיות בשטחה של הפדרציה הרוסית. הפתווה הזאת עוררה ויכוח נוקב ברשתות, וגולשים רבים טענו שמדובר בדבר אבסורדי וקיצוני לנוכח שכיחות של מקרים כאלה במדינה.

3

מה הביא לקריאה להוציא את סודן מרשימת תומכי הטרור?

האם כאשר באו"ם ממליצים להוציא מדינה זאת או אחרת מרשימה של תומכות הטרור ולהסיר ממנה את הסנקציות – פירוש הדבר שהמדינה האמורה אכן שיפרה את דרכה והפסיקה לתמוך בארגוני הטרור? האם כאשר מומחים של הארגון הבינלאומי דורשים להעניק סיוע כלכלי דחוף או לסייע בדרך אחרת כי המדינה חווה קשיים כלכליים רציניים – ניתן לסמוך על חוות דעתם?

השבוע פורסם כי ניקולאי דוברונרבוב, מומחה רוסי שהיה חבר בוועדת המומחים של האו"ם לענייני סודן, בעצם שיתף פעולה עם איש העסקים הרוסי יבגני פריגוז'ין, שלו עסקים רבים בסודן ובמדינות אפריקאיות אחרות.

פריגוז'ין, המכונה לעיתים קרובות "הטבח של פוטין", חולש על אימפריה אדירה של צבאות פרטיים, כלי תקשורת, חברות נפט ועסקים אחרים. על פי הפרסומים הזרים, אנשיו ניסו לסייע לנשיא לשעבר של סודן, עומר אל-באשיר, כאשר החלה נגדו מהפכה בשנת 2018.

נשיא סודאן עומר אל-בשיר, משמאל, נואם בחרטום ב-2012 (צילום: AP Photo/Abd Raouf)
נשיא סודאן עומר אל-בשיר, משמאל, נואם בחרטום ב-2012 (צילום: AP Photo/Abd Raouf)

המאמצים הללו לא צלחו, ולאחר הדחתו ומעצרו, רוסיה הייתה המדינה הראשונה שהכירה בשלטון החדש בסודן והמשיכה להעמיק את נוכחותה ואת השפעתה שם. לפני כשבועיים פורסם כי ממשלת סודן הסכימה להעניק לרוסיה את הזכות להקים נמל ימי צבאי בפורט-סודן – מכאן החשיבות של הסרת הסנקציות מהמדינה האפריקאית.

קיים חשד, כי אנשיו של פריגוז'ין אף סייעו לדוברונרבוב להתקבל לוועדה הרלוונטית באו"ם ואף הכינו עבורו את המסמכים הדרושים.

לאחרונה הכריזה סודן על כוונתה לנרמל את היחסים עם ישראל, אך בהמשך "התקררה" ואף הודיעה שתעשה זאת אך ורק בתמורת להענקת החסינות לחברי הממשלה הנוכחית, שרבים בה השתייכו לצמרת השלטון של אל-בשיר.

4

מקרון מנסה להציל את לבנון

הבנק העולמי שוב מוציא אזהרה חמורה ללבנון, שפשטה רגל ואיננה מסוגלת לצאת מהמשבר הפוליטי המתמשך. האבטלה במדינה הקטנה חצתה את הרף של 35%, והמטבע הלאומי איבד כ-80% משוויו מתחילת השנה.

גם המאמצים של נשיא צרפת עמנואל מקרון לגרום לפוליטיקאים הלבנונים להתאחד בעת צרה ולהתגבר על המריבות הישנות והאינטרסים המנוגדים לא צלחו עד כה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון מבקר בביירות לאחר אסון הפיצוץ בנמל (צילום: AP Photo/Thibault Camus, Pool)
מקרון מבקר בביירות לאחר אסון הפיצוץ בנמל באוגוסט האחרון (צילום: AP Photo/Thibault Camus, Pool)

השבוע ערך מקרון כינוס מיוחד של הוועדה ההומניטרית שנוסדה בחודש אוגוסט לאחר הפיצוץ האדיר בנמל ביירות. מקרון, שמתכוון לערוך עוד ביקור בלבנון עד סוף השנה האזרחית, הדגיש כי ארצו איננה מתכוונת שוב להיחלץ לעזרתה של לבנון מבלי לקבל התחייבויות ברורות בנוגע להחזר ההלוואות וניהול תקין של הסיוע ההומניטרי.

בינתיים אישר הפרלמנט הלבנוני לערוך בדיקה קפדנית של התנהלות הבנק המרכזי במדינה וגם של גופים ציבוריים אחרים. אלא שלבית הנבחרים אין שום יכולת לכפות את הבדיקה הזאת על הבנק המרכזי וכרגע נראה שגם המאמץ הזה לטהר את מוסדות המדינה משחיתות וממעורבות מסוכנת של מדינות זרות, כגון איראן, לא יצלח.

5

49 להקמת איחוד האמירויות

בורג' חליפה נצבע בצבעי הדגל האמירתי, כל קיר פנוי עוטר בדיוקנם של שייח' זאיד בן סולטאן אל-נהיאן ובנו, יורש העצר שייח' מוחמד בן זאיד, וסירות מסורתיות, בשם אברה, מקושטות בדגלונים קטנים וגרילנדות, חצו את מפרץ דובאי לאורכו ולרוחבו. שלשום – 2 בדצמבר – צוין היום הלאומי של האמירויות.

להבדיל ממדינות רבות במזרח התיכון שכשלו כישלון מוחלט בבניית מוסדות המדינה ובשיפור רמת החיים של האזרחים שלהם, לאמירתים יש במה להתגאות.

לפני 49 שנים אבי המדינה האמירתית, שייח' זאיד בין סולטאן אל-נהיאן, הצליח לאחד שש אמירויות (כעבור שנה הצטרפה האמירות השביעית, ראס אל-חיימה). השאר – היסטוריה.

השליטים האמירתים הצליחו לתעל את הרווחים ממכירת הזהב השחור באופן חכם ומאוזן. הם השקיעו בתיירות, בפיתוח העירוני ובחינוך, הם הצליחו למשוך למדינה את טובי המומחים בעולם והפכו את פינת המדבר שלהם למדינה מודרנית ויעד תיירותי קסום.

הם פתחו את המדינה למערב, הגבילו מאוד את האסלאם הפוליטי והצליחו במשימה הבלתי-אפשרית: להצעיד את מדינתם הצעירה מימי הביניים הישר אל תוך המאה ה-21.

בשנים האחרונות אבו-דאבי גם הפכה את עצמה לשחקן חשוב בזירה המזרח-תיכונית, והמדינה הקטנה מצליחה למשוך בחוטים הרבה מעבר לגבולותיה.

איחוד הנסיכויות איננה דמוקרטיה, והיא לא מתיימרת להיות כזאת, ונראה שלצעירים הערבים הרבים שהיו רוצים להגר לאבו-דאבי ולעבוד בה – זה לא ממש מפריע.

מי שכן צריך לזכור כל הזמן שמדובר במונרכיה אבסולוטית שפועלת קודם כל למען שימור וחיזוק השלטון, הן מדינות הדמוקרטיות שבאות איתה במגע. הקשרים המתהווים והרווחים האדירים שצפויים לא צריכים לסנוור עד כדי עיוורון ביחס למהלכים הסמויים של המדינה המרתקת הזאת באזור שלנו ובעולם.

עוד 1,046 מילים
סגירה