הערכות בכחול-לבן: אשכנזי בדרך החוצה

פרסום ראשון גורמים בכירים טוענים כי הרמטכ"ל לשעבר לא ירוץ שוב עם כחול-לבן לכנסת ● "אשכנזי לא ירצה להיות מספר שתיים או שלוש במפלגה מתפוררת", אמר אתמול לזמן ישראל איש בכיר מאד בכחול-לבן ● "אנחנו רואים את ההתנהגות שלו ברגע זה. הוא לא מעורב בכל המשבר הפוליטי" ● ובינתיים האפשרויות של גנץ להתפשר עם נתניהו הולכות ומצטמצמות ● פרשנות

גבי אשכנזי בכנסת (צילום: Oren Ben Hakoon/POOL)
Oren Ben Hakoon/POOL
גבי אשכנזי בכנסת

ההתפרקות של כחול לבן צוברת תאוצה. אחרי הפרישה של יועז הנדל וצבי האוזר והודעות הפיטורין שקיבלו השניים מיו"ר המפלגה בני גנץ, גורמים בכירים בכחול-לבן טוענים כי הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי יעזוב את כחול-לבן אחרי היציאה לבחירות ולא ירוץ שוב מטעמה לכנסת.

"אשכנזי לא ירצה להיות מספר שתיים או שלוש במפלגה מתפוררת שמקבלת חמישה או שישה מנדטים בסקרים", אמר אתמול לזמן ישראל איש בכיר מאד בכחול-לבן.

"אנחנו רואים את ההתנהגות שלו ברגע זה. הוא לא מעורב בכל המשבר הפוליטי, לא מעיר הערות קונסטרוקטיביות, לא אומר מילה אחת בתקשורת לטובת כחול-לבן ועוד בימים של משבר, כאשר המפלגה נלחמת על קיומה. אני מעריך שהוא ברגל וחצי מחוץ לעסק".

"אנחנו רואים את ההתנהגות שלו ברגע זה. הוא לא מעורב בכל המשבר הפוליטי, לא מעיר הערות קונסטרוקטיביות, לא אומר מילה אחת בתקשורת לטובת כחול-לבן. אני מעריך שהוא ברגל וחצי מחוץ לעסק"

יו"ר כחול-לבן בני גנץ אמר אתמול בכנסת לעיתונאי ששאל אותו כי "הכנסת מתפזרת, זהו", אבל בצמרת כחול-לבן טוענים שהוא עדיין לא איבד תקווה והיה שמח להגיע להסכם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הוא מוכן להיכנע, אבל הוא לא יודע איך", כפי שאמר מישהו בנימה של זלזול.

גבי אשכנזי ובני גנץ בישיבת הקבינט ב-31 במאי 2020 (צילום: Ronen Zvulun/Pool)
גבי אשכנזי ובני גנץ בישיבת הקבינט ב-31 במאי 2020 (צילום: Ronen Zvulun/Pool)

אתמול נפוצו שמועות ופורסמו מאמרים על הסכם שמתגבש בין נתניהו גנץ. לפי השמועות, תקציב 2020 יעבור עד ה-23 בדצמבר – בעוד שבוע בדיוק – ואילו התקציב הדו שנתי ל-2021-2022 יעבור בפברואר הבא. לפי הפרסום, מדובר גם על דחיית הרוטציה בין נתניהו וגנץ למאי 2022 והדחתם של ישראל כ"ץ מתפקיד שר האוצר ושל אבי ניסנקורן מתפקיד שר המשפטים בתמורה.

גנץ עצמו טוען כי הדרישה להוציא את ניסנקורן ממשרד המשפטים היא קשקוש ואין שום סיכוי שזה יקרה. הדחת ניסנקורן הוא תנאי בל-יעבור בקרב ראשי הליכוד, כי הוא האיש שיקבע וישפיע על המינויים של השופטים בעליון ושל הבכירים במשרד המשפטים.

בכלל, לתסריטים השונים שפורסמו יש מספר בעיות מבניות שקשורות בלוח הזמנים הפרלמנטרי, הרוב המיוחס הדרוש לתיקון חוק יסוד בשלוש קריאות, וליחסי האמון הגרועים בין נתניהו וגנץ (רק אתמול מינה ראש הממשלה את ראש המוסד הבא אפילו בלי דיווח מנומס לשר הביטחון וראש הממשלה החליפי). גם בסביבת שר האוצר כ"ץ גיחכו אתמול על האפשרות שהוא יודח במסגרת הסכם קואליציוני חדש.

אגב, בכירים בכחול-לבן לא מתפעלים גם מהנחרצות שגילה גנץ מול השר הנדל וח"כ האוזר שהחליטו להצטרף למפלגתו של גדעון סער.

"שני החצופים האלה רצו לקבוע את לוח הזמנים, להישאר או לעזוב מתי שהם יחליטו, אם יהיו בחירות ואם לא יהיו בחירות. לגנץ לא הייתה ברירה. כאן הוא היה חייב לחתוך", אמר אחד הבכירים לזמן ישראל.

יועז הנדל (מימין) וצבי האוזר. במרכז: מיקי חיימוביץ' (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
יועז הנדל (מימין) וצבי האוזר. במרכז: מיקי חיימוביץ' (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

מעבר לכל זה, גנץ יודע כי כל כניעה שלו בענייני התקציב או חילופי גברי תגרום לאינתיפאדה בתוך כחול-לבן. איום הפילוג מרחף מעליו כל הזמן.

לכחול-לבן 14 חברי כנסת, וכפי שפורסם לראשונה בזמן ישראל, חמישה מאיימים לפרוש אם גנץ ייכנע: אבי ניסנקורן, מירב כהן, אסף זמיר, מיקי חיימוביץ ורם שפע. "האנשים האלה לא יכולים לשאת יותר את מה שקורה בתוך הממשלה הזו. הלא מוכנים להתבזות יותר", אומר פוליטיקאי שמכיר אותם היטב.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 452 מילים ו-3 תגובות
סגירה