• טירת אוהקה בהנטינגטון שבניו יורק, 24 בפברואר 2014 (צילום: Frank Eltman, AP)
    Frank Eltman, AP
  • טירת אוהקה בהנטינגטון, ניו יורק, 3 בנובמבר 2020 (צילום: מאט ליבוביץ', זמן ישראל)
    מאט ליבוביץ', זמן ישראל
  • אחוזתו של אוטו הרמן קאהן מהאוויר (צילום: רשות הציבור)
    רשות הציבור

מאה שנים אחרי הקמתה, ממשיכה הטירה הניו יורקית להלך קסם על מבקריה

אחרי שהמועדונים החברתיים של ניו ג'רזי סירבו לקבל את הבנקאי היהודי, הקים אוטו קאהן את טירת אוהקה - שהפכה לאתר עלייה לרגל עבור ידוענים ובני אצולה ● בשיאה, עבדו בטירה למעלה ממאה עובדים, שהשתמשו במערכת סודית של מעברים כדי להישאר מחוץ לטווח הראייה של האורחים ● אחרי שיפוץ מקיף, הפכה הטירה לבית מלון, וכיום אף ניתן להזמין חדרים במחיר מופחת בשל הקורונה

בתחילת המאה ה-20, סירבו המועדונים החברתיים בניו ג'רזי לקבל את אוטו הרמן קאהן כחבר. אז הבנקאי החליט להקים לעצמו טירה ומסלול גולף בנקודה הגבוהה ביותר בחוף הזהב – החוף הצפוני – בלונג איילנד.

בניית אוהקה, ראשי תיבות של שמו, או-טו ה-רמן ק-אהן, הושלמה לקראת חתונתה של בתו מוד ב-1920, והייתה מבנה המגורים הפרטי השני בגודלו בארצות הברית – תואר שעליו היא שומרת עד היום. בשנים האחרונות משמשת הטירה כיעד מוביל לחתונות של סלבריטאים ולצילומי קליפים, אחרי שנכללה ב-2004 במרשם הלאומי האמריקאי למקומות היסטוריים.

אנתוני וינר, חבר הקונגרס האמריקאי יהודי, התחתן פה ב-2010, שנה בלבד לפני שנאלץ להתפטר בבושת פנים אחרי שהודה ששלח "צילומים מיניים בלתי הולמים" לנשים באמצעות הטוויטר, ושבע שנים לפני שנגזר עליו עונש מאסר אחרי שהורשע בהתכתבות "בעלת אופי מיני" עם ילדה בת 15. ב-2014 ירה חמוש רעול פנים ביזם שבבעלותו הטירה, גארי מליוס.

אוטו הרמן קאהן על השער של מגזין טיים, 1925 (צילום: רשות הציבור)
קאהן על השער של מגזין טיים, 1925 (צילום: רשות הציבור)

כך או כך, אוהקה, היום מלון יוקרה, נשארת בחדשות כבר מאה שנים. הטירה עברה את השיפוץ הפרטי היקר ביותר בהיסטוריה האמריקאית, שהציל אותה מהגורל המר של עשרות אחוזות לאורך החוף.

קאהן נולד במנהיים שבגרמניה ב-1867, ותהילתו נקנתה לו, בתחילה, באמצעות "ארגון מחדש" של המימון במערכת הרכבות האמריקאית. בזכות הניתוחים והתכנונים שלו זכה הבנקאי הסלבריטאי הראשון בהערצה מצד החברות הגדולות – וגם מצד הממשלה.

למרות שהיה לו קל יותר להצליח בעסקים אם היה מסתיר את שורשיו היהודיים, קאהן ראה בהם מקור לגאווה. כשאנשים שאלו אותו אם הוא קתולי או אפיסקופלי, "המלך של ניו יורק" אהב לענות תשובה קבועה: "ההורים שלי לא היו יהודים מאמינים, ולא גידלו אותי להיות יהודי מאמין, אבל מעולם לא עזבתי את היהדות ואין לי שום כוונה לעשות את זה".

בניית אוהקה – ראשי תיבות של שמו של אוטו הרמן קאהן – הושלמה לקראת חתונתה של בתו מוד ב-1920, והייתה מבנה המגורים הפרטי השני בגודלו בארצות הברית – תואר שעליו היא שומרת עד היום

ב‎⁨ראיון שפורסם ב"הארץ" ב-1928 אמר: "הוריי, שהיו קוסמופוליטים נלהבים ולקחו חלק במהפכה של שנת 1848, לא נתנו לי שום חינוך יהודי – לא במובן היהודי ולא במובן הלאומי. ובכל זאת, ככל שאני הולך ומזקין, אני חדור רגש זה, כי היהדות היא עניין של גזע ודם, שאין אנו יכולים להיחלץ ממנו בחיים עד עולם".

קאהן המשיך ואמר: "אין אני בגיל זה, שאדם יכול לחזור בתשובה פנימית, לאחר שעברו עליי רוב שנותיי בהתנגדות ללאומיות כל שהיא – להיות לציוני אקטיבי".

אחרי שנישא לאשת החברה אדי וולף, הפך קאהן מתוסכל עוד יותר מחיי החברה במוריסטאון, ניו ג'רזי, שם לא הורשו היהודים להצטרף למועדונים או למסלולי הגולף. כדי לתקן את המצב, ובגלל שביתו הקודם Cedar Court הושמד בשריפה ב-1905, החליט לרכוש כ-1,800 דונם בלונג איילנד.

כשנשאל אם הוא קתולי או אפיסקופלי, קאהן אהב לענות תשובה קבועה: "ההורים שלי לא היו יהודים מאמינים, ולא גידלו אותי להיות יהודי מאמין, אבל מעולם לא עזבתי את היהדות ואין לי שום כוונה לעשות את זה"

בהתחלה עבדו הפועלים במשך שנתיים כדי להקים פלטפורמה דמוית גבעה, כדי שלטירה יהיה נוף לכפר קולד ספרינג הרבור ולאחוזות נוספות, ביניהן זו של משפחת ונדרבילט. הוקמו גם חממות גדולות – בין הגדולות בארצות הברית בזמנו – וחווה פעילה, במקביל למסלול גולף עם 18 גומות שתכנן אדריכל הגולף סת' ריינור.

האחיות מרגרט ומוד קאהן (צילום: רשות הציבור)
האחיות מרגרט ומוד קאהן (צילום: רשות הציבור)

בשיאה, עבדו בטירה, על 127 חדריה, יותר ממאה עובדים, שתפעלו אותה ביום יום והכינו אותה למסיבות בהשתתפות כ-600 אורחים. העובדים השתמשו במערכת סודית של מעברים ומנהרות כדי להישאר מחוץ לטווח ראייתם של האורחים, שחלקם – בין היתר בני ובנות מלוכה – הגיעו אליה באמצעות שדה התעופה הפרטי של אוהקה.

מה שמאחד אותנו

קאהן, אחד הנדבנים הגדולים של תקופתו, היה שותף מייסד לפדרציה היהודית של ניו יורק, וייסד פרסים לאמנים שחורים.

כשהיה ילד בגרמניה, דנו קאהן ואביו בעתידו של אוטו בבנקאות, במקום במוזיקה – הנטייה הטבעית של קאהן הצעיר, אחרי שלמד לנגן על מספר כלים לפני שסיים את התיכון. הם הסכימו שהוא ישתמש ברווחיו העתידיים כדי לממן את האמנויות. עבור תמיכתו המתמשכת בתרבות, זכה קאהן לכינוי "אוטו הגדול". בנו, רוג'ר וולף קאהן, היה מוזיקאי ג'אז פופולרי ומלחין.

קאהן תרם רבות גם לתרבות בישראל: ב-1928 שלח אלף דולר "לתמיכת התיאטרון היהודי של שווארץ" אחרי שב-1927 גייס כספים ל‎⁨העברת הבימה לארץ ישראל, כ-50,000 דולר, לפי הדיווחים בעיתוני התקופה.

אחוזתו של אוטו הרמן קאהן מהאוויר (צילום: רשות הציבור)
אחוזתו של אוטו הרמן קאהן מהאוויר (צילום: רשות הציבור)

למטרופוליטן אופרה בניו יורק הייתה חשיבות רבה עבור קאהן ואשתו. קאהן, יושב ראש חבר מועצת המנהלים של האופרה, נהג לכסות את החובות של הארגון, על אף שלמרבה השערורייה נדרשו שנים ארוכות לפני שמועצת המנהלים הותירה לקאהן – יהודי! – לקנות תא צפייה משל עצמו.

קאהן היה כותב פורה של נאומים בנוגע לאמנויות, מיסוי והאימפריאליזם האמריקאי. כמו יהודים אמריקאים רבים ששורשיהם המשפחתיים בגרמניה, אחרי פרוץ מלחמת העולם הראשונה ב-1914, נותקו הקשרים שלו עם בני משפחתו.

"אני לא מתנצל, וגם לא מתבייש, בכך שנולדתי בגרמניה", כתב קאהן במאמר "זכות מעל גזע", שבו תקף את המיליטריזם הגרמני. ברחבי אוהקה נשתלו עצי תרזה, סמל של עיר הולדתו מנהיים.

"אבל אני מתבייש – עד עמקי נשמתי ובכאב גדול – במעשים המחליאים שבוצעו בבלגיה ובצפון צרפת, ברצח המחריד של נוסעי אניית הדואר המלכותי לוסיטניה, ההפרות הרבות מספור של אמנת האג וההסכמים הבינלאומיים… פשע על גבי פשע תוך התעלמות מחפירה מחוקיו של אלוהים והאדם", כתב קאהן.

מלחמת העולם הראשונה הסתיימה בזמן שקאהן היה עסוק בגימורים הסופיים בטירה שלו. הבנקאי התנגד להסכמי ורסאי ולחבר הלאומים, מתוך אמונה שיש למחול למדינות אירופה על החוב שצברו במלחמה בתמורה לסיום העימותים החמושים.

בשנות ה-20 הסוערות, הקיצים בטירת אוהקה התאפיינו במה שאשתו, אדי, כינתה "גן חיות": כוכבים הוליוודיים, פוליטיקאים וטייקונים מהתעשייה. במספר מקרים, קאהן אירח קרקס שלם – כולל פילים. האורחים יכלו לשחות בבריכה המקורה ולהתרועע עם צ'רלי צ'פלין והרפו מרקס, בזמן שבנו של קאהן, רוג'ר, צילם סרטים עם אחיותיו הלבושות באלגנטיות.

בתחילת שנות ה-30 הפך קאהן ליריב קולני ומר של המפלגה הנאצית בגרמניה, והוא הדגיש את יהדותו כדי לבטא את הזעזוע שלו מהמצע האנטישמי של המפלגה. ב-1933 הגיבו הנאצים בסגירת ספרייה במנהיים שמומנה על ידי קאהן. הספרייה, שנוסדה ב-1927, נקראה על שם אביו של קאהן, ברנהרד.

אוטו הרמן קאהן וצ'רלי צ'פלין (צילום: רשות הציבור)
אוטו הרמן קאהן וצ'רלי צ'פלין (צילום: רשות הציבור)

בנוסף לטירתם בלונג איילנד, קאהן ואשתו ניהלו בית דמוי מאר-א-לאגו, שנקרא גם הוא אוהקה, בפאלם ביץ', פלורידה. בבית המשפחה במנהטן, שמנה 80 חדרים ונבנה בהשראת ארמון איטלקי, הזמינו לפעמים את ג'ורג' גרשווין לנגן על הפסנתר להנאת האורחים.

קאהן – שנודע בזכות הנימוס והתחכום שלו – ניהל קרנות של ארגונים רבים. הוא קירב בין אנשים לטובת מטרות שונות ומשותפות, מהרישום הראשון של ביטחונות אמריקאיים בפריז ועד מימון בנות הברית במלחמת העולם הראשונה. "אנחנו צריכים לחפש ולהדגיש, הרבה יותר מכפי שעשינו, את הדברים שמאחדים בינינו, במקום לחפש ולהעצים, להגזים ממש, את הדברים שמפרידים בינינו", כתב קאהן במאמרו "אמנות ואנשים".

גרוע יותר משיכונים

15 שנים אחרי שהשלים את בניית טירת אוהקה, נפטר קאהן בעקבות התקף לב קשה. קאהן, בן 67, נקבר בבית קברות סמוך לטירה, שם נערכו חלק מטקסי הלוויה.

אחרי שנמכרה הטירה ב-1939 על ידי משפחת קאהן, החליפה אוהקה ידיים כמה פעמים. ב-1979 ננטשה הטירה, והשתלטו עליה פולשים. אחרי לא פחות ממאה ניסיונות הצתה בחמש שנים, קרא לוביסט מקומי לטירה "גרועה יותר משיכונים בדרום ברונקס שנשרפו בשנות ה-60".

טירת אוהקה בהנטינגטון, ניו יורק, 3 בנובמבר 2020 (צילום: מאט ליבוביץ', זמן ישראל)
טירת אוהקה בהנטינגטון, ניו יורק, 3 בנובמבר 2020 (צילום: מאט ליבוביץ', זמן ישראל)

קאהן, למוד לקחים משריפת ביתו הראשון, התעקש שהטירה תהיה חסינת אש – עשויה פלדה ובטון. לכן הצליח המבנה לשרוד את ניסיונות ההצתה. מצד שני, השימוש התכוף במים כדי לעצור את התפשטות הלהבות הוביל להתפתחות של עובש שחור.

ב-1984 הציל יזם הנדל"ן גארי מליוס את אוהקה, אחרי שרכש אותה בתמורה ל-1.5 מיליון דולר. לפני שיכול היה לתקן משהו, פונו כ-300 מכולות של פסולת מהאתר, במשך שישה חודשים.

בשנות ה-20 הסוערות, הקיצים בטירת אוהקה התאפיינו במה שאשתו אדי כינתה "גן חיות": כוכבים הוליוודיים, פוליטיקאים וטייקונים מהתעשייה. במספר מקרים, קאהן אירח קרקס שלם – כולל פילים

במהרה יצא לדרכו פרויקט השיפוץ הפרטי הגדול ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, כולל הזמנה של 4,000 רעפים מאותה מחצבה בוורמונט, שממנה הזמין קאהן את האריחים המקוריים לביתו. אלפי עצים חדשים נשתלו כדי להחזיר לחיים את הגינה הצרפתית המרשימה שתכננו אדריכלי הנוף האחים אולמסטד.

מליוס, מעריץ של קאהן ובעל הון בעצמו – שזכה לתיאור "בעל חוכמת רחוב" במהדורת ניוזדיי של לונג איילנד – שיפץ את "חדר המערה במרתף". הוא גם פינה את המנהרות התת קרקעיות והרחיב אותן, על פי הדיווחים – כך שיגיעו לקולד ספרינג הרבור.

גארי מליוס (צילום: Paul Prince, AP)
גארי מליוס (צילום: Paul Prince, AP)

השיפוץ של אוהקה נקטע ב-1988, כשמליוס לא יכול היה להמשיך ולממן אותו. אחרי שמספר בעלים חדשים לא הצליחו גם הם להתמודד עם הטירה, חזר מליוס אל הזירה ורכש את הנכס באמצעות חוזה השכרה ארוך טווח.

כמו כדי לציית למוטו המשפחתי של משפחת קאהן, "לחתור תמיד קדימה", מליוס הצליח לרכוש מחדש את המבנה, ופתח אותו מחדש כמלון יוקרה ומסעדות.

ב-2014 נורה מליוס בראשו שלוש פעמים כשהיה במכונית מחוץ לטירה. הוא ניצל בדרך נס, שרד והתאושש לאיטו. למרות שניסיון הרצח בוצע באור יום וצולם, לא בוצעו שום מעצרים.

מאז שצולמה חתונתה של מוד קאהן למהדורות החדשות של 1920, רוב האחוזות הגדולות שנבנו לחופה של לונג איילנד נהרסו. אך הליבה של מה שבנה קאהן באוהקה נותרה על כנה ופתוחה לציבור – תמורת תעריף מגפה מופחת של פחות מ-300 דולר ללילה.

עוד 1,361 מילים
סגירה