הגיע הזמן להילחם בשנאה ברשת

תומכי טראמפ פורצים לבית הנבחרים בגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
AP Photo/Manuel Balce Ceneta
תומכי טראמפ פורצים לבית הנבחרים בגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021

בשעה טובה הרשתות החברתיות וענקיות האינטרנט נוקטות בצעדים אקטיביים על מנת לעצור את הטירוף שתודלק באמצעותן. חסימת חשבונותיו של טראמפ ברשתות החברתיות, לצד הפסקת שירותי אחסון הענן על ידי אמזון לפרלר שנסגרה כתוצאה מכך, הם בשורה מצוינת. פרלר שימשה כרשת חברתית נטולת צנזורה בה גזעניים, אנשטישמיים ומכורי קונספירציות משתמשים וחולקים את אידיאולוגיית השנאה שלהם.

חסימת טראמפ ברשתות, והפסקת שירותי אחסון הענן של אמזון לפרלר, שנסגרה כתוצאה מכך, הם בשורה מצוינת. פרלר שימשה כרשת חברתית נטולת צנזורה בה גזעניים, אנטישמים ומכורי קונספירציות חלקו אידיאולוגיית שנאה

אבל פרלר איננה הפלטפורמה היחידה בה משמשים כל אותם אנשים, ולמרות שנסגרה והמנכ"ל שלה הודיע כי ייקח יותר זמן מהצפוי להשיב אותה חזרה לפעילות (אם בכלל), ישנן עוד מספיק אלטרנטיבות אחרות.

צמתי השנאה ברחבי הרשת

gab היא רשת חברתית דמויית טוויטר (ללא הגבלת תווים וללא צנזורה) האהודה במיוחד על אותן קבוצות שהוזכרו. הרשת מתקיימת בזכות מימון של חבריה, ובדומה לאתרים שמציעים מוצרים לא חוקיים, אמצעי התשלום הקיימים שם הינם ביטקוין, צ'ק אלקטרוני ושליחת צ'ק בדואר.

העובדה כי ל-gab אין יכולת לעבד תשלומי כרטיסי אשראי, שאין אפשרות לשלם דרך ארנקים דיגיטליים (דוגמת PayPal או Skrill) או לקבל תשלום דרך העברה בנקאית, מעידה על רמת המפוקפקות שלה. אתרים שלא משתמשים באמצעי תשלום לגיטימיים ומסתמכים על אמצעי תשלום אנלוגיים או על ביטקוין, לרוב עושים זאת כיוון שאינם רוצים שחברות האשראי או הארנקים הדיגיטליים יקפיאו את נכסיהם.

אינני מעורה בתזרים התשלומים של gab, אך לא נראה לי מופרך להניח, לנוכח הבחירה באמצעי התשלום, שבעלי gab לא מדווחים על הכנסותיהם ולא משלמים מיסים. דבר שאיננו מעיד על אזרחות טובה, למרות שרבים ממשתמשי הרשת מכריזים על עצמם כ"פטריוטים".

מלבד gab, ישנן עוד פלטפורמות רבות בהן מהודהדים מסרי השנאה וההסתה. לדוגמה, פורום mymilitia שמטרתו לחבר בין חברי המיליציות העצמאיות בארה"ב וליצור שיתופי פעולה ותיאום "בכדי להגן על המדינה". פורום נוסף הידוע לשמצה – 8kun, המוכר יותר כ-4chan ו-8chan בגלגוליו הקודמים. בעבר הפורום נסגר, אך כל פעם שב וקם מחדש עם שם אחר ואוחסן בשרתים אחרים. הפורום הוא כר פורה לחסידי Qanon וניתן למצוא שם תכנים קיצוניים וגזעניים לצד תמונות עירום קשות וסרטוני deepfake. למרות שנסגר בעבר, 8kun ממשיך לפעול וסביר להניח שבדומה ל8kun, זה עניין של זמן עד שמנהלי פרלר ימצאו שירות אחסון ענן אחר ויפעילו את הרשת שלהם בחזרה.

בנוסף לפלטפורמות הללו, קיימים עוד מאות ערוצי טלגרם המחולקים לפי נושאי אידיאולוגיה ושנאה שונים – ערוצים שונאי שחורים, ערוצים לאנטישמיים וניאו נאציים, לחסידי Qanon, Proud Boys (ארגון הימין הפשיסטי-שובינסטי הקיצוני) ועוד כאלה ואחרים שמתאגדים סביב נושא שנאה מרכזי.

קיימים עוד מאות ערוצי טלגרם המחולקים לפי נושאי אידיאולוגיה ושנאה שונים – ערוצים שונאי שחורים, ערוצים לאנטישמיים וניאו נאציים, לחסידי Qanon, Proud Boys (ארגון הימין הפשיסטי-שובינסטי הקיצוני) ועוד

עם זאת, אותם ערוצים מתואמים וניתן למצוא תכנים זהים המשותפים בהם. כל תיאוריית קונספירציה וכל פייק ניוז שברצונם להפיץ (ואמור לעזור לטראמפ) מופץ עם טקסט כמעט זהה ובשעות כמעט חופפות.

רמת תיאום גבוהה

התפיסה שהייתה בעבר כלפי אותן קבוצות היא, כי אמנם הם מציפים את הרשתות החברתיות והאינטרנט בתכני שנאה ושטנה, אך היכולת שלהם להתארגן יחד ולתאם פעולה רחבת היקף, נמוכה עד לא קיימת. האירועים בקפיטול הוכיחו אחרת. ניתן למצוא ראיות רבות להתארגנות המקדימה ולכך שחברי פורומים מובילים נכחו שם בעצמם. מרגע שהחלה הפריצה לקפיטול, בתיאום נרחב בפלטפורמות ובקבוצות השונות, פומפמו נרטיבים שקריים לגבי האירועים. נטען כי תומכי טראמפ הפגינו בשלווה ובשלום מחוץ לקפיטול, ומי שפרצו פנימה הם פעילי אנטיפה ותנועת BLM  בהוראת ננסי פלוסי ומייק פנס, שחיפשו תירוץ להדחת טראמפ.

האירועים בקפיטול, טראומתיים ככל שיהיו, משמשים כנורה אזהרה למה שכל אותם חסידי טראמפ ו-Qanon מסוגלים לעשות. ישנם כמה נרטיביים מסוכנים שמופצים ומתודלקים בקרב Qanon. באחד, נטען כי העולם נמצא בשליטת סינדיקטות פשע חוצות דורות וכתות מוות שהתאחדו כדי לכונן ממשלה עולמית אחת, שתמחה 90% מאוכלוסיית העולם, ואילו באחר נטען כי הסינים משתלטים על העולם וכי ישנם 70,000 חיילים סינים בוונקובר שמחכים לפקודה לפלוש לארה"ב מצפון.

אותם נרטיבים, הזויים ככל שיהיו, מצליחים לעורר זעם בקרב אוכלוסיה זאת. גם אם קיימים חורים וסתירות רבות בתכנים המופצים, הם יותר ממספיקים בשביל ששנאת ההמון תתורגם לפעולות מעשיות מחוץ למרחב הוירטואלי.

התפיסה הרווחת בעבר כלפי אותן קבוצות היא, כי אמנם הם מציפים את הרשתות החברתיות והאינטרנט בתכני שנאה ושטנה, אך יכולתם להתארגן יחד ולתאם פעולה רחבת היקף, נמוכה עד לא קיימת. האירועים בקפיטול הוכיחו אחרת

עד לא מזמן העולם סבל מארגון הטרור הרצחני דאע"ש. דאע"ש הצליח ליצור לעצמו שם, לגייס פעילים ולהוציא לפועל מתקפות ברחבי העולם בזכות האינטרנט, רשתות חברתיות ופורומים שונים. מימדי ההרס והאימה זכורים לכל, אך ניכר שהלקח עוד טרם נלמד ויושם. עתה העולם מבין כי לא רק פנאטים דתיים מנצלים את האינטרנט לרעה, אלא גם אזרחי המעצמה הגדולה בעולם.

צעדים מגבילים

ברור לכל אדם שפוי שצריכה להיות הגבלה וצנזורה על התכנים המופצים באינטרנט. זאת משום שהם מובילים לפעולות אלימות ומסוכנות המביאות למוות של אנשים ומערערות את יציבות החברה.

המהלכים האחרונים של ענקיות האינטרנט אכן חשובים, אך נדרשים עוד צעדים מרחיקי לכת. על חברות הטכנולוגיה וענקיות האינטרנט להתאחד, להביא לסגירת כל הערוצים, הקבוצות השונות, האתרים והפורומים בהם משתמשים אותם קיצוניים ולהביאם לעלטה דיגיטלית. פירוק אותן פלטפורמות לא ישים קץ לתופעה אך יביא לדילול בכמות האנשים אליהם מופצים תכנים אלה, לפגיעה אנושה בתיאום, ויגרום לבזבוז משאבים אדיר של אותן קבוצות בכדי להקים פלטפורומות חלופיות.

בימים האחרונים הרשתות החברתיות חוסמות עוד ועוד תומכי טראמפ ו-Qanon, ולצד זה גובר הדיון אודות גבולות חופש הביטוי. לרוב, אותם דיונים מגיעים להתנצחות ללא סוף, בה מחפשים סימטריה בין החופש להגבלות, בין הקבוצה בחברה שנפגעת לבין הקבוצה המוגבלת.

הניסיונות למצוא סימטריה לא מעלים חרס, והאירועים בגבעת הקפיטול, אחד מהסמלים הגדולים ביותר של הדמוקרטיה האמריקאית, הם הדוגמה המוחשית ביותר למה שקורה כשלא מגבילים ונותנים לכל אדם להתבטא כרצונו. כשחופש הביטוי הופך להיות הערך העליון, לתהליך כזה יש רק תוצאה אחת בסוף והיא הרס הדמוקרטיה.

נדרשים עוד צעדים מרחיקי לכת. על חברות הטכנולוגיה וענקיות האינטרנט להתאחד, להביא לסגירת כל הערוצים, הקבוצות השונות, האתרים והפורומים בהם משתמשים אותם קיצוניים, ולהביאם לעלטה דיגיטלית

חברות אנושיות וקהילות ברחבי העולם לא התקיימו ושגשגו בזכות חופש הדיבור אלא בזכות רצון לשתף פעולה, התחשבות בצרכי האחר והכרה בגורל החיים המשותפים וחיזוק האמצעים המאפשרים זאת. הרשתות החברתיות הביאו הרבה טוב לעולם, אך הגיע השלב בו יש לקבוע גבולות ולהבטיח שלא נראה עוד אירועים כאלה המערערים על המשך קיום חברה דמוקרטית.

גיא רוה הוא אנליסט לאיתור הלבנות כספים באינטרנט, קצין במיל', סטודנט לתואר שני במדע המדינה, מתעניין וחוקר יחסים בינלאומיים ואת הקשר בין ספורט לפוליטיקה בפרט. לולא הקורונה היה אמור להתחתן בעוד כמה חודשים, אבל החתונה נדחתה לשנה הבאה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 962 מילים
סגירה