ננסי פלוסי ויצחק (בוז'י) הרצוג בתל אביב במרץ 2018 (צילום: חשבון הטוויטר של יצחק הרצוג)
חשבון הטוויטר של יצחק הרצוג

איך התגלגל "אין לי ארץ אחרת" לידי יו"ר בית הנבחרים בארה"ב

הוא ניסה להתאושש מההפסד בבחירות ● היא ניסתה להשתקם אחרי התבוסה לטראמפ ● חצי שנה היא נדנדה לו כדי לקבל את מילות השיר שכתב אהוד מנור ● מאז לא הפסיקה לחזור על המילים בפגישות ובכנסים ● כך הפך "אין לי ארץ אחרת" לנאום חייה של ננסי פלוסי

שלושה שבועות לאחר שארצות הברית בחרה בדונלד טראמפ לנשיא ה-45, מצאה ננסי פלוסי אוזן קשבת אצל פוליטיקאי שספג גם הוא תבוסה.

זה היה בסוף השבוע הראשון של דצמבר, 2016. פלוסי התארחה ב"פורום סבן", כנס שנתי בארגונו של חיים סבן למפגש של פוליטיקאים ואנשי ביטחון לאומי ישראלים ואמריקאים. לצידה של פלוסי בשולחן, במלון ווילארד המפואר סמוך לבית הלבן, ישב יצחק (בוז'י) הרצוג. גם הוא היה במצב צבירה דומה לשלה – אחרי ההפסד בבחירות לכנסת שנה קודם לכן, כשעמד בראש המחנה הציוני.

פלוסי, יו"ר בית הנבחרים ואז מנהיגת מפלגת המיעוט הדמוקרטי, הרהרה בצפוי בארבע השנים הבאות תחת דונלד טראמפ, שזה עתה ניצח בבחירות למרות שהסקרים היו נגדו לכל אורך הקמפיין ולמרות שקיבל שלושה מיליון קולות פחות מיריבתו, הילארי קלינטון. הרצוג הזדהה והשתתף בצערה לאחר שגם הוא הפסיד בבחירות לבנימין נתניהו, למרות שהסקרים ניבאו אחרת.

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי נועלת את ישיבת הקונגרס בה הוחלט להעמיד למשפט הדחה את הנשיא דונלד טראמפ, 13 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי נועלת את ישיבת הקונגרס בה הוחלט להעמיד למשפט הדחה את הנשיא דונלד טראמפ, 13 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

השיחה גלשה למחוזות הספרות, והרצוג לחש דבר מה על אוזנה של פלוסי.

"מה קורה שם?", שאלה העוזרת של פלוסי את אחד מעמיתיה. פלוסי מיהרה לרשום משהו על מפית. הייתה זו שורה משירו של אהוד מנור, "אין לי ארץ אחרת": "ארצי שינתה את פניה", כתבה.

עוזריה של פלוסי מספרים שכבר ב-2016 מילות השיר העסיקו אותה. היא רצתה לדעת עוד, וביקשה מהרצוג שישלח לה את כל מילות השיר כמו גם רקע על מנור.

הרצוג, המכהן היום כיו"ר הסוכנות היהודית, לא מיהר להשיב, ופלוסי הינחתה את עוזריה לנדנד לו. במאי 2017 הוא סוף סוף ענה. הוא שלח לה את "אין לי ארץ אחרת", והסביר כי השיר נכתב על ידי מנור ב-1982, הולחן על ידי קורין אלאל.

הקטע שדיבר אל ליבה של פלוסי היה הבית השני:

לא אשתוק כי ארצי
שינתה את פניה,
לא אוותר לה,
אזכיר לה,
ואשיר כאן באוזניה
עד שתפקח את עיניה.

השיר הוקלט בשנת 1986 על ידי גלי עטרי והפך להיות מזוהה עם ההתנגדות למלחמת לבנון הראשונה, על אף שמנור כתב את השיר על אחיו הצעיר, שהיה חייל כשנהרג במלחמת ההתשה.

הרצוג סיפר לפלוסי שהשיר נוגע במשבר אמון של אדם במדינתו, תהיה עמדתו הפוליטית אשר תהיה. השמאל הישראלי השתמש בשיר כחלק מהאבל על מותו של ראש הממשלה יצחק רבין, והימין הישראלי השתמש בו כדי להתאבל על פינוי המתנחלים מרצועת עזה עשר שנים מאוחר יותר.

פלוסי נאחזה בשיר, ובמפגש הבא ביניהם, כשפלוסי עמדה בראש משלחת של הקונגרס לישראל במרץ 2018, היא הודתה להרצוג על שחלק איתה את השיר, ומאז ציטטה אותו שוב ושוב בשיחות ובכנסים סגורים.

"השיר ממש כבש אותה", מספר אחד מעוזריה. היא הזכירה אותו בשנה שעברה בנאום בג'יי סטריט, השדולה הפרו-ישראלית הליברלית בארה"ב, רגע שניתן היה לחשוד כי נכתב על ידי אחד מיועציה היהודים.

וכך, כשפלוסי נאמה בבית הנבחרים לאחר הפּרעות בקפיטול, היא אמרה: "במיוחד בתקופה העצובה הזו, אני נזכרת במילותיו של המשורר הישראלי הדגול, אהוד מנור: 'לא אשתוק כי ארצי שינתה את פניה, לא אוותר לה, אזכיר לה ואשיר כאן באוזניה עד שתפקח את עיניה'.

"'לא אשתוק כי ארצי שינתה את פניה'", חזרה פלוסי. "אני קוראת לעמיתיי הרפובליקאים לפקוח את עיניהם ולגרום סוף סוף לכך שהנשיא הזה ייתן את הדין".

עוד 455 מילים
סגירה