מבצע החיסונים נגד קורונה בקופת חולים כללית בירושלים, 21 בינואר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

דיוויד שילד משווקת לישראלים בחו"ל פוליסת התחסנות בארץ למרות שכלל אינם זקוקים לה

ענקית הביטוח מודיעה ללקוחותיה, הגרים בחו"ל, שיוכלו להתחסן בארץ בקופת חולים כללית באמצעות פוליסה הכוללת כיסוי רפואי ● זאת, למרות שכל אחד שמגיע לישראל יכול להתחסן גם בלי ביטוח וללא תשלום, בין אם הוא אזרח ישראלי או לא, כך שאין שום צורך בפוליסה ● דיוויד שילד: "זה ההסדר עם קופת חולים כללית"

ענקית הביטוח דיוויד שילד – המבטחת ישראלים, ישראלים לשעבר וזרים השוהים בחו"ל ומגיעים לביקורים בארץ – מודיעה ללקוחותיה כי יוכלו להתחסן  בישראל, אבל רק בתנאי שיש להם את פוליסת הביטוח של החברה.

זאת, למרות שמשרד הבריאות הורה לחסן בחינם כל אדם שנמצא בישראל, בלי קשר לאזרחות, למעמד התושבות או לביטוח הרפואי שלו.

מבצע החיסונים המוצלח בישראל מושך ישראלים שחיים בחו"ל, בעיקר בארה"ב, להגיע לישראל לזמן המבצע כדי להתחסן הרבה לפני הזמן שבו יוכלו להתחסן במדינתם. רוב "תיירי החיסונים" והתושבים החוזרים להתחסן שכבר שהגיעו לארץ, עשו זאת לפני סגירת נתב"ג והפסקת הכניסה לישראל.

מרכז קבלת החיסונים בכיכר רבין בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרכז קבלת החיסונים בכיכר רבין בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

ישראלים ויהודים נוספים שחיים בחו"ל ונמצאו במקרה בארץ בזמן מבצע החיסונים מיהרו לנצל את ההזדמנות ולהתחסן גם הם. היקפה של התופעה אינו ידוע לרשויות, ולא ברור האם תתגבר לקראת הבחירות במרץ וחג הפסח.

"הגענו לארץ במיוחד כדי להתחסן", מספרת ישראלית המתגוררת בניו יורק מזה עשר שנים, "אנחנו עוד לא בני 40, והגענו לארץ כשרק התחילו לחסן, כשגם בישראל חיסנו בעיקר מי שמעל גיל 60.

"אבל הבנו שיש כאן עודף של חיסונים ושגם צעירים מתחסנים בפועל, ושאם יש לנו ביטוח של דיוויד שילד ואנחנו מתחסנים דרך המוקד שלהם, אז יחסנו אותנו.

"זאת הייתה ההזדמנות שלנו. עשינו ביטוח, הגענו, קבענו תור, התחסנו, הכול תיקתק. היה לנו מזל, כי הספקנו להתחסן במנה השנייה ולחזור לאמריקה לפני שסגרו את שדה התעופה".

עמוד הבית של אתר DavidShield (צילום: צילום מסך)
עמוד הבית של אתר DavidShield (צילום: צילום מסך)

ישראלים השוהים בחו"ל נשארים מבוטחים בביטוח בריאות ממלכתי אם הם ממשיכים לשלם ביטוח לאומי ומס בריאות במשך חמש שנים מרגע עזיבתם. מי ששוהה זמן רב יותר אינו מבוטח בביטוח בריאות ממלכתי בהגיעו לארץ וצריך לרכוש ביטוח לתיירים, כמו הפוליסה של דיוויד שילד.

לכאורה, תושבי חו"ל, ביניהם גם אזרחי ישראל, אינם יכולים להתחסן בישראל בלי ביטוח בריאות, אולם משרד הבריאות פרסם בתחילת מבצע החיסונים הוראה במסגרת תקנות שעת חירום המחייבת את בתי החולים וקופות החולים לחסן גם את מי שאינו מבוטח.

לפי ההוראה, "כל אדם שנמצא בישראל יכול לקבל חיסון בחינם במרכזי החיסונים בישראל לפי קבוצת הגיל שלו ולפי התיעדוף הניתן לתושבי ישראל. זאת, גם אם הוא תושב חוץ ואף אם אינו תושב ישראל ואף אם אינו אזרח".

המידע המטעה באתר דיוויד שילד (צילום: צילום מסך)
המידע המטעה באתר דיוויד שילד (צילום: צילום מסך)

אלא שדיוויד שילד פרסמה במידע שהפיצה ללקוחותיה את ההיפך. בפרסום החברה, שנכתב בפורמט של שאלות ותשובות, נשאלה השאלה: "אני נמצא בישראל, אני יכול להתחסן כאן?" והתשובה היא: "כן! אם הפוליסה שברשותך כוללת כיסוי רפואי בעת ביקור בישראל, אנו נכסה את עלות קבלת החיסון.

"את החיסון ניתן לקבל באמצעות תשתיות שירותי בריאות כללית, בכפוף לעמידתך בתנאי קבוצות התיעדוף של משרד הבריאות בישראל".

במלים אחרות: החברה מסרה ללקוחותיה שהחיסון מותנה בקיומה של פוליסת ביטוח כגון זה של דיוויד שילד, בניגוד למצב בפועל.

מדיוויד שילד נמסר בתגובה: "החברה מציעה כיסוי רפואי למבוטחים בעת ביקורם בישראל, באמצעות הסדר עם שירותי בריאות כללית. בתקופה האחרונה התקבלו פניות מרובות באשר לשאלה האם המבוטחים זכאים לקבלת חיסון במסגרת הביטוח, והחברה הוציאה הבהרה לכלל מבוטחיה כי הם אכן זכאים לקבלת החיסון באמצעות קופת חולים כללית ובהתאם לתיעדוף של משרד הבריאות".

עוד 445 מילים
סגירה