איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בבת ים, 6 באפריל 2019 (צילום: פלאש 90)
פלאש 90

מרד החרדים ביהדות התורה מחזק את יורשי כהנא בדרכם לכנסת

אמש חגגו בציונות הדתית של סמוטריץ' סקר המנבא להם חמישה מנדטים ● ברשימה מסבירים את ההישג בנהירה של חרדים מאוכזבי יהדות התורה ● "בימי הסגר הקשים, סמוטריץ' בא ובן-גביר בא, צרח על השוטרים והגן משפטית על אנשים שהסתבכו עם החוק", אומר איש יהדות התורה, תושב בית"ר עלית, "אף אחד מיהדות התורה לא בא" ● ההימור של נתניהו הצליח: הכהניזם עולה כפורח ● פרשנות

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר חוגגים. סקר כאן 11 שפורסם אמש מעניק לרשימת הציונות הדתית חמישה מנדטים. אם מתחשבים בעובדה שחבר נוסף ממפלגתו של סמוטריץ', ח"כ אופיר סופר, משוריין ברשימת הליכוד, אז מדובר בשישה מנדטים – והיד עוד נטויה.

בקצב הזה, גם אבי מעוז, נציגו של הרב צבי טאו, ימצא את עצמו בכנסת. הכהניזם עולה כפורח בבית המחוקקים, ולצידו ההומופוביה.

"הציונות הדתית מתחזקת לחמישה מנדטים ומאפשרת לראשונה ממשלת ימין", נאמר בהודעה הרשמית. לפי חישוב המנדטים בסקר, מקבל גוש הימין של תומכי נתניהו – יחד עם ימינה – 62 מנדטים. מרצ, לפי הסקר, נמחקת מתחת לאחוז החסימה. ראש הממשלה בנימין נתניהו יכול לחייך. תוכנית הפירוק וההרכבה של המפלגות בגוש הדתי-לאומי, שבה השקיע מאמצים אדירים, עובדת היטב.

ההצלחה של סמוטריץ' ובן-גביר, שעוברים בכל הסקרים האחרונים את אחוז החסימה, מוסברת בנהירה החרדית אל הציונות הדתית. כל הבכירים ביהדות התורה או בסביבה של סמוטריץ' מדברים על התופעה הזו.

הזעם של הציבור החרדי על המנהיגים שלו מתנקז לתמיכה בראשי הציונות הדתית, שנלחמו עבורם מאז תחילת ימי הקורונה. סמוטריץ', כזכור, היה האיש שתבע ביולי האחרון להקים ועדת חקירה נגד התנהגות השוטרים והאכיפה הבררנית מול המגזר החרדי במהלך הסגר השני. חברי הכנסת החרדים הם שכינו את היוזמה "הטרלה", וההצעה נפלה.

סמוטריץ' היה האיש שתבע ביולי להקים ועדת חקירה נגד התנהגות השוטרים והאכיפה הבררנית מול המגזר החרדי במהלך הסגר השני. חברי הכנסת החרדים הם שכינו את היוזמה "הטרלה", וההצעה נפלה

"חברי הכנסת החרדים שותקים כבר שנה", אומר בכיר ביהדות התורה, תושב בית"ר עלית, "בימי הסגר הקשים הם לא באו לכאן. מי כן באו? סמוטריץ' בא פעמיים, נפתלי בנט בא פעמיים ובן-גביר בא, צרח על השוטרים והגן משפטית על אנשים שהסתבכו עם החוק. אף אחד מיהדות התורה לא בא. יעקב ליצמן בחיים לא היה בשטח. לא כאן בבית"ר עלית, לא במודיעין עלית, לא בבית שמש ולא באלעד.

איתמר בן-גביר בבית המשפט השלום בירושלים, 21 בספטמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
איתמר בן-גביר בבית המשפט השלום בירושלים, 21 בספטמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

"גם חסידי ברסלב לא שכחו את מה שעשו להם בכל הנסיעה לאומן, ואיך הם ישנו שם בגבולות. זה עוד רבע מנדט לפחות לסמוטריץ'. הכעס מתפרץ עכשיו ברחוב, בסקרים, והשיא יהיה בקלפי. זה המקום היחידי שיש לנו לנקום בהם. בישיבות, בבתי הכנסת או בתלמודי התורה אנחנו לא יכולים לומר מילה. רק מאחורי הפרגוד, עם הפתק שאף אחד לא רואה", מסכם איש יהדות התורה.

מצד שני, ישנם גם חרדל"ים קיצונים שהצביעו ליהדות התורה וחוזרים לציונות הדתית. אריה קינג – סגן ראש עיריית ירושלים, מנהל הקרן לאדמות ישראל ודמות ידועה בנוף ההתנחלות היהודית במזרח העיר – היה פעם איש עוצמה יהודית של בן-גביר. בבחירות האחרונות הוא הקים מטה של ציונים-דתיים לטובת יהדות התורה. לדבריו, הפעם הוא חוזר עם הכוחות שלו לסמוטריץ' ובן-גביר.

"גם חסידי ברסלב לא שכחו את מה שעשו להם בכל הנסיעה לאומן, ואיך הם ישנו שם בגבולות. זה עוד רבע מנדט לפחות לסמוטריץ'. הכעס מתפרץ עכשיו ברחוב, בסקרים, והשיא יהיה בקלפי. זה המקום היחידי שיש לנו לנקום בהם"

אם הציונות הדתית אכן תגייס חמישה מנדטים או יותר לכנסת, גם אורית סטרוק (מקום חמישי) תמצא את עצמה בפנים. סטרוק, מראשי ההתנחלות היהודית בחברון, הייתה מיועדת להשתלב במקום ה-26 בליכוד, במסגרת העסקה שרקם נתניהו לחיבור בין סמוטריץ' ובן-גביר.

סטרוק הגיעה לכנסת מביתה בחברון בליל הגשת הרשימות כדי למלא את טופס ההצטרפות לליכוד, אבל נתניהו הטיל וטו ברגע האחרון. "אין לי מושג למה זה קרה. לא באתי להם טוב", הסבירה סטרוק.

אורית סטרוק (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
אורית סטרוק (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

נתניהו רצה כנראה להשאיר את סטרוק בציונות הדתית, כי חשב שהיא אפקטיבית יותר שם ויכולה להביא קולות נוספים מההתנחלויות. לפי הסקר שפורסם אמש, הוא אכן צדק.

במקום סטרוק שלחו נתניהו וסמוטריץ' לליכוד את ח"כ אופיר סופר, מספר שתיים ברשימה, נגד רצונו. סופר התקומם, צעק, טען שסמוטריץ' עושה את טעות חייו, אבל שום דבר לא עזר. עכשיו הוא בגלות, במקום ה-28 בליכוד, מחכה לטלפון של בנימין נתניהו, מנהיג מפלגתו החדשה, שאפילו לא מכיר אותו.

עוד 574 מילים
סגירה