"אם בחמישה סקרים לפני הבחירות לא נעבור את אחוז החסימה, לא נתמודד"

בליכוד מרכיבים כבר בביטחון קואליציה עם החרדים והציונות הדתית, ובעיקר עם ימינה של נפתלי בנט ● זה לא אומר שנתניהו לא ינסה לעזור לציונות הדתית על חשבון בנט, שקד וימינה ● בכחול-לבן מרגישים הקלה גדולה - והלחץ עובר לכיוון מרצ, שם הדילמה גדולה ● וביהדות התורה רועדים מפחד מבצלאל סמוטריץ' והחלו בקמפיין בוטה במיוחד ● פרשנות

ארכיון: הבחירות לראשות מרצ, 2018 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90
הבחירות לראשות מרצ ב-2018

1

נתניהו הולך שוב על הראש של בנט

בסקרים הפנימיים של הליכוד ובנימין נתניהו, יאיר לפיד מזנק למספרים שעליהם הוא לא חלם מאז שנכנס לפוליטיקה בתחילת 2013. לפיד מגרד שם את המנדט ה-22, על חשבון כחול-לבן, העבודה, אביגדור ליברמן ובעיקר גדעון סער שיורד לתשעה מנדטים. העניין הוא שגם הליכוד מגביר את כוחו באופן די דרמטי ומתייצב כבר על 32 מנדטים.

גם בסקר שפרסם אתמול ערוץ 12, מגמת העלייה דומה אצל הליכוד ויש עתיד, אבל בממדים צנועים יותר. אצל נתניהו מרכיבים כבר בביטחון קואליציה עם החרדים והציונות הדתית, ובעיקר עם ימינה של נפתלי בנט – שנחשבת שם שותפה בטוחה של הגוש שתומך בנתניהו. אתמול כבר חילקו שם את התיקים: נפתלי בנט שר הביטחון ואיילת שקד שרת החוץ. לא פחות.

הפוליטיקאי הכי משופשף בכנסת אחרי נתניהו הוא אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו. בשיחות פרטיות הוא לא איש בשורות למחנה המתנגדים, שאליו הוא משתייך. ליברמן סופר מתחילת הדרך את בנט עם נתניהו, אבל מעבר לזה, הוא חושב שאם נתניהו ישיג 61 מנדטים פלוס, גם בני גנץ יצטרף לממשלה שלו בלי הרבה עכבות.

בנימין נתניהו ובני גנץ, נובמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו ובני גנץ, נובמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מי שמכיר היטב את ראשי ימינה חוזר וטוען שגם אם בנט ירצה ללכת עם סער ולפיד, שקד תטיל וטו. לפני שבוע דיווחנו על שיחות ששקד מנהלת עם שרים וראשי ערים בליכוד על עתידה בצמרת התנועה הזו. בנט עצמו נשמע אתמול כמו נתניהו כאשר אמר כי "יאיר לפיד יכול להיות ראש הממשלה רק בפנטזיות שלו".

נתניהו, כך אומרים בסביבתו, ינסה לפני הבחירות לעזור לציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ולפרק עוד יותר את בנט, שקד וימינה. נתניהו רוצה להעביר קולות מימינה לליכוד, כדי שבנט יצטרף אליו בלי גיבוי ציבורי ובלי תביעות לרוטציה.

נתניהו יודע איך לעשות את זה. הוא יכול לשלוף את הטקסטים ואת הבדיחות שלו על בנט מהקמפיין בסיבוב הראשון באפריל 2019, אז הצליח להוריד את שקד ובנט מתחת לאחוז החסימה, וכך גם הפסיד למעשה ניצחון בבחירות.

2

הלחץ עובר מכחול-לבן למרצ

במוצאי שבת הגיע שר התרבות והספורט חילי טרופר למשחק הכדורסל בארנה בירושלים בין הפועל ירושלים ומכבי ראשל"צ. המשחק האחרון בארנה מול קהל התקיים לפני שנה בדיוק, במרץ 2020. למשחק במוצאי שבת הורשו להיכנס 300 אוהדים, ההתרגשות הייתה עצומה וגם טרופר, אוהד שרוף של ירושלים, הגיע לחגוג.

לטרופר הייתה עוד סיבה להיות מרוצה. הסקרים מבטיחים לכחול-לבן באופן קבוע חמישה מנדטים. "אשתי ואני ישבנו בסוף השבוע והחלטנו גנץ", זרק מישהו לטרופר, והוא קרן. "ירד מעלינו עול כבד, לחץ עצום", הוא סיפר.

שנה פחות יומיים מאז המשחק האחרון עם קהל בארנה והערב חזרנו. תכלס, מרגש.יחד עם חנוך דאום ועוד 300 אוהדים חווינו שוב את…

Posted by ‎חילי טרופר | Chili Tropper‎ on Saturday, March 6, 2021

הלחץ עובר עכשיו למרצ. ההיסטריה שם גדולה. גם בסקר שפרסם אתמול ערוץ 12 מרצ נשארת בחוץ. התירוץ הרווח שמפלגת העבודה קיימה פריימריז, ההתלהבות הראשונית העבירה מנדטים, והעניין עוד יתאזן – כבר לא תופס. שלשום זרק היו"ר ניצן הורוביץ התבטאות אמיצה ומעוררת מחלוקת שמצדיקה את החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג לחקור פשעי מלחמה של ישראל.

לא כולם במרצ אהבו את הדברים. "לא אהבו את זה, אבל אף פעם לא אוהבים את כל מה שאנחנו אומרים", טוען מוסי רז, ח"כ לשעבר ומקום שישי ברשימה. "אבל זה הייחוד שלנו. אם אנחנו רוצים קולות אנחנו צריכים לבדל את עצמנו גם ממפלגת העבודה. אנשי שמאל אמיתיים רוצים לשמוע דברים ברורים".

אנשי מרצ יודעים שאם המפלגה תיכשל בבחירות, היא תיעלם ללא שוב. מאד נדיר למצוא מפלגות שעלו מחדש על המפה הפוליטית אחרי שלא עברו את אחוז החסימה. מצד שני, אם מרצ תתמודד ולא תעבור, הראשון שיגרוף את מנדטים יהיה ראש הממשלה נתניהו.

דילמה. מה הפתרון? "מרצ לא תפרוש, אנחנו נחושים להמשיך", אומר רז. ומה יהיה אם בכל זאת הסקרים יראו בישורת האחרונה שמרצ לא עוברת, אני שואל אותו. "אם יהיו חמישה סקרים לפני הבחירות שבהם לא נעבור את אחוז החסימה, לא נתמודד", מבטיח רז.

מוסי רז (צילום: גילי יערי/פלאש90)
מוסי רז (צילום: גילי יערי/פלאש90)

3

ביהדות התורה רועדים מפחד

שני סרטונים בוטים במיוחד שפורסמו אמש (ראשון) רק מלמדים על מלחמת העולם שמתרחשת בעולם החרדי, הליטאי והחסידי נגד בצלאל סמוטריץ' והציונות הדתית.

בסרטון אחד נראים אלפי קולות של בוחרים עולים באש, סמל לאפשרות שסמוטריץ' לא יעבור את אחוז החסימה. בסרטון השני מתנפלים החרדים על מיכל וולדיגר, מספר שתיים ברשימת הציונות הדתית, על התמיכה שלה בגיוס בנות לצה"ל, ואפילו על רמזים של אהדה לעולם הלהט"בי, רחמנא לצלן.

ביהדות התורה רועדים מפחד. סמוטריץ' נוגס במפלגה. הם רואים פעילים חרדים צעירים מצטרפים אליו בלי עכבות, יחד עם אנשי חב"ד, חסידי ברסלב ותנועות חרדיות נוספות. הלחץ עצום.

בשבוע שעבר הציע סמוטריץ' לראשי יהדות התורה הפסקת אש. הוא הבטיח שלא לעשות מולם קמפיין, אבל הם השיבו בפשקווילים וסרטונים שגובלים בהסתה.

מעניין במיוחד לראות איך סמוטריץ' שהואשם לאורך שנים בהומופוביה, אחרי שהשתתף במצעד הבהמות, עומד עכשיו במתקפה בגלל שיש לוולדיגר, סגניתו,  "לא מעט חברים עם ילדים להטב"ים דתיים", כפי שסיפרה באחד הראיונות. בחרת סמוטריץ – קיבלת וולדיגר, קובע אחד הסרטונים החרדים המושקעים.

זהו קרב מרתק. לחיים ולמוות. השאלה הגדולה ברחוב היא האם הרבנים הגדולים יצאו בקריאת קודש לפני הבחירות להצביע רק ליהדות התורה, ולשלשל את האות ג', והאם הבוחרים ייענו להם.

מה יכריע? הזעם העצום של הציבור על הפוליטיקאים החרדים שבגדו בהם לתחושתם בימי הקורונה, או הציווי של הרב קנייבסקי, אם יגיע? התשובה שאני שומע ברורה. שום דבר כבר לא יעזור. מנדט ואולי יותר ערקו לציונות הדתית, ויהיה קשה להשיב אותם הביתה.

עוד 774 מילים
סגירה