• דייוויד רובינשטיין מראיין את מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ולמחלות זיהומיות, אנתוני פאוצ'י (צילום: באדיבות דייוויד רובינשטיין)
    באדיבות דייוויד רובינשטיין
  • אופרה וינפרי בטקס גלובוס הזהב ה-75 שנערך בבוורלי הילס, קליפורניה, ב-2018 (צילום: Paul Drinkwater/NBC via AP)
    Paul Drinkwater/NBC via AP
  • דייוויד רובינשטיין מראיין את יושבת ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי, 8 במרץ 2019 (צילום: באדיבות דייוויד רובינשטיין)
    באדיבות דייוויד רובינשטיין
  • שופטת בית המשפט העליון של ארצות הברית, רות ביידר גינסבורג, משוחחת עם דייוויד רובינשטיין בוושינגטון, 10 בינואר 2008 (צילום: Kevin Wolf, AP)
    Kevin Wolf, AP

החומרים שמהם עשויים מנהיגים

איזו דרך הובילה את ביל קלינטון לנשיאות, מה עשתה אופרה וינפרי אחרי שהורדה בדרגה, וכיצד הפכו ביל גייטס וג'ף בזוס לענקים ● המיליארד היהודי דייוויד רובינשטיין פגש את כולם בתוכנית הטלוויזיה שלו, והפך את הראיונות לספר רב מכר ● בסוף המסע הוא גילה שתשוקה, מיקוד, יושרה, חזון והיכולת ללמוד מטעויות הם החומרים מהם עשוייה מנהיגות

כשמחלה מסתורית ומדבקת התחילה לפגוע בעולם לפני קצת יותר משנה, האמריקאים פנו למנהיג שיעורר בהם השראה: ד"ר אנתוני פאוצ'י, מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ולמחלות זיהומיות. פאוצ'י ניסה להרגיע. בעדכונים היומיים שלו הסביר את ההנחיות הלאומיות החדשות – המסכות, הריחוק החברתי והסגרים.

פאוצ'י הוא אחד המנהיגים הבולטים שרואיינו לספרו החדש, How to Lead: Wisdom from the World's Greatest CEOs, Founders, and Game Changers (איך להנהיג: החוכמה של המנכ"לים, המייסדים והאנשים שמשנים את העולם), שכתב איש העסקים והפילנתרופ היהודי-אמריקאי דייוויד מ' רובינשטיין. הספר, שיצא בסתיו, טיפס במהירות לרשימות רבי המכר.

כריכת ספרו של דייוויד רובינשטיין (צילום: באדיבות דייוויד רובינשטיין)
כריכת ספרו של רובינשטיין (צילום: באדיבות המחבר)

רובינשטיין, מיליארדר יליד בולטימור, הוא יושב ראש שותף של קרן ההשקעות קרלייל. יש לו שלל תפקידים פילנתרופיים והתנדבותיים, כמו יושב ראש מרכז קנדי. בין תחביביו – רכישת מסמכים היסטוריים, ביניהם המגנה כרטה, והשאלתם לממשל האמריקאי.

עותק של המגנה כרטה הוא מצרך נדיר, אבל מתברר שמנהיגות היא עניין נדיר גם כן. בכובעו האחר – כנשיא המועדון הכלכלי של וושינגטון – קיבל רובינשטיין את הרעיון לראיין מנהיגים בולטים מול קהל. כמה שנים מאוחר יותר הציעה רשת הטלוויזיה בלומברג טי-וי שהוא יערוך את הראיונות במסגרת תוכנית טלוויזיה בהנחייתו – שיחות בין עמיתים. רובינשטיין בחר את הראיונות הטובים ביותר לטעמו והפך אותם לספר.

באחד הראיונות האלה אמר רובינשטיין לאופרה וינפרי, שעוד כשהייתה עיתונאית טלוויזיונית בבולטימור – אמא שלו זיהתה שמדובר במשהו מיוחד. לצד הריאיון הזה מופיעים בספר ראיונות עם ענקי טכנולוגיה כמו ג'ף בזוס וביל ומלינדה גייטס, ושיחה משותפת עם שני נשיאים לשעבר, ביל קלינטון וג'ורג' ווקר בוש.

רובינשטיין ראיין את שופטת בית המשפט העליון רות ביידר גינסבורג שנה לפני מותה, בסתיו 2020. גינסבורג הלכה לעולמה שבועיים וחצי אחרי פרסום הספר. "כמובן שהיא הייתה אדם רהוט מאוד, עם חוש הומור נפלא ומאוד-מאוד חכמה", אומר רובינשטיין, שהכיר את השופטת באופרות שבהן הגיעה לצפות במרכז קנדי.

כשרובינשטיין ראיין את המנהיגים, הוא ביקש להבין דברים על עברם הרחוק שיעידו על מה שבהמשך הפך להצלחתם. במקרה של וינפרי, למשל, גם אחרי שהורדה בדרגה בעבודתה כמנחת טלוויזיה בבולטימור, היא לא ויתרה. לרובינשטיין הסבירה שתמיד עמדה על שלה.

כנשיא המועדון הכלכלי של וושינגטון קיבל רובינשטיין את הרעיון לראיין מנהיגים בולטים מול קהל. כמה שנים מאוחר יותר הציעה רשת הטלוויזיה בלומברג טי-וי שהוא יערוך את הראיונות במסגרת תוכנית טלוויזיה בהנחייתו

כשהייתה ילדה, הפגינה את יכולותיה כשכתבה את כל המילים הכי גדולות ומסובכות שהצליחה לחשוב עליהן, ביניהן שמות של נביאים עבריים מהתנ"ך. וכשהנהלת הרשת פקפקה בכך שהצופים יתחברו לשם הלא רגיל שלה – שגיאת כתיב של השם ערפה, גיסתה של רות המואבייה – היא סירבה לשנות אותו.

התעלות בשעת משבר

רובינשטיין מייחס היווצרות של מנהיג למספר גורמים. בנוסף למזל ולעבודה קשה, הוא מתייחס ל"תשוקה להנהיג" ול"יכולת לתקשר לאנשים – מי הולך אחריך ומה אתה מנסה לעשות". הוא גם מציין "חזון של המקום שאליו אתה רוצה לקחת את ההולכים אחריך" וגם "התמקדות בדבר אחד בכל פעם", לצד יושרה, צניעות והיכולת ללמוד מטעויות.

דייוויד רובינשטיין (צילום: באדיבות דייוויד רובינשטיין)
דייוויד רובינשטיין (צילום: באדיבות המצולם)

כשהוא מסתכל על משברי עבר בהיסטוריה האמריקאית, כמו פרוץ מלחמת האזרחים או מלחמת העולם השנייה, הוא אומר שבשני האירועים, שאותם הוא מכנה "אירועי משבר", הנשיא של הרגע הצליח "להתעלות על עצמו. אני חושב שגם זאת תכונה חשובה מאוד, אם אפשר להתעלות כשהמשבר מתרחש".

מכל המנהיגים איתם דיבר רובינשטיין, פאוצ'י היה היחיד שזכה לשני ראיונות – בגלל משבר הקורונה. הם ישבו לשיחה ב-2019, אבל אז פרצה המגפה ורובינשטיין ידע שהוא מוכרח לשאול את פאוצ'י עוד כמה שאלות.

עבור רובינשטיין, הסוד של פאוצ'י מורכב משילוב של אלמנטים: "גנים טובים למדי, עבודה קשה, ומשטר כושר שכולל צעידה מהירה של חמישה קילומטרים ביום. פאוצ'י די מקפיד על הבריאות והמשקל שלו. הוא בבירור מגן על עצמו. הוא יודע איך להימנע ממחלות מדבקות יותר מכל אחד. הוא בכושר מצוין יחסית לגבר בן 80".

כשהוא מסתכל על משברי עבר בהיסטוריה של ארה"ב, כמו מלחמת האזרחים או מלחמת העולם השנייה, רובינשטיין אומר שבשני האירועים הנשיא הצליח "להתעלות על עצמו. אני חושב שגם זאת תכונה חשובה מאוד, אם אפשר להתעלות כשהמשבר מתרחש"

רבים מהמנהיגים שראיין רובינשטיין ניהלו קריירות שנמשכו עשורים: פאוצ'י עבד 36 שנים במכון הלאומי למחלות זיהומיות. התוכנית של וינפרי שודרה במשך 25 שנים. ננסי פלוסי, יושבת ראש בית הנבחרים של ארצות הברית, נבחרה לקונגרס לראשונה ב-1986. ובכל זאת, מציין רובינשטיין, שמנהיגים רבים לא מתחילים את הקריירה שלהם מוקדם.

"זאת אולי הנמקה של הכישלון שלי בלהפוך למנהיג גדול", הוא צוחק. "הבחנתי שאנשים רבים שהם כוכבי על כשהם צעירים לא מתגלים ככוכבי על בשלבים מאוחרים יותר בחיים. לעיתים קרובות, סוג האלילים כשאנחנו צעירים לא בדיוק עובד בהמשך. אין להם את אותו סוג מזל. הם לא הופכים לנשיאי ארצות הברית, למזכירי ממשלה, באותה מידה שאנשים שלא היו כל כך מוכרים וידועים בתיכון או באוניברסיטה".

חלק מהמנהיגים שהתראיינו לספר השפיעו דווקא בחודשים שאחרי פרסומו. וינפרי ערכה את הריאיון הנדיר והכל כך מדובר עם הנסיך הארי ומייגן מרקל. פלוסי שמרה על הפוקוס של הקונגרס אחרי מהומות ה-6 בינואר, וניהלה את עימות ספירת הקולות לנשיאות בבית – כמו גם את משפט ההדחה השני של מי שהוא עכשיו הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ. ופאוצ'י המשיך להסביר את התגובה האמריקאית לקורונה ולהגן עליה, כמו גם ניהול שיח בלתי נשכח עם הסנאטור רנד פול על עטיית מסכות.

עוד 780 מילים
סגירה