בנימין נתניהו (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL

ככל שאוזל הזמן, הרעיונות והמהלכים בסביבת נתניהו הופכים להזויים יותר

הפרסום אתמול כאילו דרעי, נתניהו ובנט מבקשים לקדם בחקיקה זריזה בחירות ישירות לראשות הממשלה בתוך שבועיים מעיד על הפאניקה בסביבת נתניהו ושותפיו, שמבינים כי הזמן אוזל - ואין להם שום היתכנות להקים ממשלה ● וכך, הייאוש מתחיל לחלחל גם לתוך שורות הליכוד וגם ההכרה שאפילו באופוזציה, אף אחד לא ינסה להחליף את נתניהו בראשות המפלגה ● פרשנות

הייאוש בסביבת ראש הממשלה ככל שמגיעים לסוף תקופת המנדט, מצמיח כמה מהלכים ורעיונות הזויים. אתמול (ראשון) פרסם עמית סגל בחדשות 12 את בלון הניסוי החדש: בחירות ישירות בתוך שבועיים, במקביל לכישלון הצפוי של נתניהו להשיג רוב לממשלה שלו.

מעבר לטירוף התורן שכרוך בשינוי כללי המשחק באמצע המשחק; מעבר לחוסר ההיתכנות של ההצעה שמחייבת רוב של 61 חברי כנסת שדרושים לשינוי חוק יסוד; מעבר לצורך ברוב בוועדת חוק, חוקה ומשפט (שאינה קיימת) בשלוש קריאות; מעבר לעובדה שאין בכלל שר משפטים; ומעבר לאפשרות הסבירה שבג"ץ יפסול את הרעיון.

מעבר לכל אלה עולה שאלה אחת: למה נפתלי בנט, שיכול להיות ראש ממשלה, יוותר על האפשרות הריאלית הזו לטובת בחירות ישירות בין בנימין נתניהו ובין יאיר לפיד?

במלים אחרות, מדובר בעוד קריאת כיוון לא מציאותית שרק מעידה על פאניקה. לפניה באה ביום שישי הקריאה לגדעון סער לחזור לליכוד אחרי שמקורבי נתניהו עצמם טענו כי האיש נעול ואין שום אפשרות לשכנע אותו.

גדעון סער בירושלים יום לפני הבחירות, 22 במרץ 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
גדעון סער בירושלים יום לפני הבחירות, 22 במרץ 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

נתניהו דאג גם לשגר לסער מכתב של 300 ראשי סניפים ופעילים בליכוד, וגם זה לא יעזור. ראש הממשלה לא מבין שאת סער הוא היה צריך לשלב בצמרת הליכוד לפני שנתיים ולא עכשיו. גם אם נתניהו יהפוך לקיסר ההוא שהלך לקנוסה ועמד שלושה ימים בשלג, זה כבר לא ישנה. כך גם אומרים גורמים בתקווה חדשה.

לפיד ממשיך בינתיים במסע האלטרנטיבי שלו. אתמול הוא כינס מסיבת עיתונאים והכריז על "ממשלת אחדות ישראלית" שהוא מבקש להקים לפי החלוקה הבאה: שלוש מפלגות ימין (ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו), שתי מפלגות מרכז (יש עתיד וכחול-לבן) ושתי מפלגות שמאל (העבודה ומרצ).

כל המבנה הזה, שמונה 58 חברי כנסת, יישען על חברי הכנסת הערבים מרע"ם ו/או מהרשימה המשותפת. היום ייפגש לפיד בכנסת עם איימן עודה ואחמד טיבי.

האם יש לבנט את האומץ להצטרף למהלך מהפכני כזה בתמורה לראשות הממשלה? לפיד טוען שכן, בעיקר אם נתניהו ייכשל והברירה תהיה בחירות חמישיות.

יאיר לפיד ונפתלי בנט ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
יאיר לפיד ונפתלי בנט ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

בתוכנית האחרונה של "ארץ נהדרת" הציגו את בנט כמי שמרטיב מפחד. זה לא המצב. בנט קונה בינתיים לגיטימציה אצל נתניהו גם כראש ממשלה וגם כמי שיכול להישען על סיעות ערביות, בדיוק כמו נתניהו. אני חושב שהוא חצה את הרוביקון. פוליטית ונפשית – הוא כבר שם.

בתוכנית האחרונה של "ארץ נהדרת" הציגו את בנט כמי שמרטיב מפחד. זה לא המצב. בנט קונה בינתיים לגיטימציה אצל נתניהו גם כראש ממשלה וגם כמי שיכול להישען על סיעות ערביות, בדיוק כמו נתניהו

וכך, הייאוש מתחיל לחלחל גם לתוך שורות הליכוד. מצד אחד החלו הלחשושים על מאבקי הירושה ועל המחליפים של נתניהו. מצד שני חברי כנסת טענו בפני שנתניהו יישאר יו"ר הליכוד גם אם הוא לא ירכיב ממשלה.

"נתניהו חזק מאד אצלנו. השליטה שלו בציבור הליכודי עצומה", אומר לי אחד מחברי הכנסת בליכוד, "אנחנו נלך אתו גם לאופוזיציה. שם הוא יהיה עוד יותר אהוד.

"באופוזיציה הוא יהרוג את בנט ואת לפיד. כולם יודעים שהממשלה שהם יקימו לא תחזיק מעמד יותר מחודשיים. אף אחד לא יפגע בנתניהו. אל תשכח שהוא מביא לליכוד 30 מנדטים בכל רגע נתון".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
אדם גאון שהוא גם מוסרי, מועיל לחברה. בתי הכלא מלאים גאונים שמזיקים לחברה. ביבי חיסל כל אדם שהיווה אלטרנטיבה בליכוד. אין שם אף מנהיג, אין אף אחד שיכול להרים את הראש. ידרשו לליכוד מספר ש... המשך קריאה

אדם גאון שהוא גם מוסרי, מועיל לחברה. בתי הכלא מלאים גאונים שמזיקים לחברה.
ביבי חיסל כל אדם שהיווה אלטרנטיבה בליכוד. אין שם אף מנהיג, אין אף אחד שיכול להרים את הראש.
ידרשו לליכוד מספר שנים לחזור להיות מפלגה רלוונטית. מבחינתי הקושי הוא לא רק עם נתניהו אלא עם הליכוד כמפלגה שהרחיקה בעקביות כל חבר בעל פוטנציאל, והשאירה רק חברים איפוטנטים מנהיגותית עצמאית. הם מסוגלים רק לעזור לביבי ויהי מה.
כל יום ביבי פורץ גבול חדש.
כנראה שחדר השינה של חברי הכנסת בליכוד כל כך נוחים שעל אף הצפרדעים שהם בולעים כל יום, אין להם בעיות שינה.
הבעיה, שמאחר והם מפלגת שלטון, אנחנו נאלצים לאכול יחד איתם את הצפרדעים
הם כנראה שכחו שאין הכשר לאכול צפרדעים

עוד 449 מילים ו-3 תגובות
סגירה