• מחסן טילים במיקום לא ידוע באיראן (צילום: Sepahnews via AP)
    Sepahnews via AP
  • מחסן טילים במיקום לא ידוע באיראן (צילום: Sepahnews via AP)
    Sepahnews via AP
  • תהלוכה לכבוד יום השנה ה-42 למהפכה האיראנית בטהרן, 10 בפברואר 2021 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
    AP Photo/Ebrahim Noroozi
  • שיגור טיל במהלך תרגיל באיראן, ינואר 2021 (צילום: Iranian Revolutionary Guard/Sepahnews via AP)
    Iranian Revolutionary Guard/Sepahnews via AP

אם איראן אי פעם תתקוף את הכור בדימונה, זה יהיה מתימן - לא מסוריה

זיהוי הטיל הסורי מעל שמי הנגב עורר אצל רבים את המחשבה כי הנה, מתממש תסריט הנקמה האיראני - כור תמורת כור ● אלא שתגובת צה"ל מעידה כי כללי המשחק לא הופרו ● איראן מבינה שהמחיר בתקיפה מסוריה יכול להיות גבוה לעין ערוך מהתועלת - ואם בכלל תתקבל החלטה לתקוף, זה יהיה מהאזור ממנו איראן משגרת חדשות לבקרים טילים ומל"טים לעבר סעודיה ● פרשנות

אין ספק כי בדקות הראשונות של זיהוי הטיל הסורי מעל שמי הנגב, היה מי שחשב שהנה, מתממש תסריט הנקמה האיראני, כור תמורת כור. יעיד על כך ניסיון היירוט (שכשל) והשתיקה הישראלית במשך כמה שעות.

לא מן הנמנע שמעבר למאמץ המודיעיני הקדחתני בשעות שאחרי השיגור, הגיע גם מסר מסוריה כי לא הייתה כאן כוונה כלשהי לפגוע בדימונה.

בין אם זה היה מסר שעבר מממשל אסד דרך רוסיה או הבנה ישראלית על בסיס מודיעין – או שניהם גם יחד – התגובה של צה"ל מעידה כי כללי המשחק לא נשברו אלא הופרו על ידי הסורים באופן לא מתוכנן.

גם עניין העיתוי מעיד על כך. השבוע הודיע הפרלמנט הסורי על בחירות לנשיאות שייערכו בחודש הבא, ולכן לא נראה שמישהו תכנן להיכנס בפרק הזמן הזה למלחמה עם ישראל.

שיגור טיל במהלך תרגיל באיראן, ינואר 2021 (צילום: Iranian Revolutionary Guard/Sepahnews via AP)
שיגור טיל במהלך תרגיל באיראן, ינואר 2021 (צילום: Iranian Revolutionary Guard/Sepahnews via AP)

כל הצדדים מבינים היטב מה היא המשמעות של ניסיון פגיעה בכור בדימונה וכיצד תראה התגובה שאחרי. בשאר אל-אסד, בהקשר הזה, הוא חפץ חיים – לו ולשלטונו.

ההיגיון הזה ברור גם לאיראנים. תקיפה של מטרה אסטרטגית בישראל משטח סוריה תגרור פגיעה מאסיבית ונרחבת לא רק במוסדות שלטון ואישים סורים אלא גם במטרות איראניות – שישראל בגובה הלהבות הנוכחי לא בהכרח רוצה לתקוף.

תקיפה של מטרה אסטרטגית בישראל משטח סוריה תגרור פגיעה מאסיבית ונרחבת לא רק במוסדות שלטון ואישים סורים אלא גם במטרות איראניות – שישראל בגובה הלהבות הנוכחי לא בהכרח רוצה לתקוף

במילים אחרות, איראן מבינה שהמחיר בתקיפה מסוריה יכול להיות גבוה לעין ערוך מהתועלת ולסכן את המטרה האסטרטגית של הצבת כוחות איראנים בגבול ישראל-סוריה.

לכן, על פי ההגיון הזה, אם תתקבל החלטה לתקוף את הכור בדימונה, סביר יותר להניח שהיא תתבצע מאזור תימן. שם פרסה איראן סוללות טילי קרקע-קרקע מדויקים יחד עם טייסות של מל"טים מתאבדים, והפקידה אותם בידי המורדים הח'ותים.

אספה של המורדית הח'ותים בצנעה, תימן, בספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Hani Mohammed)
אספה של המורדית הח'ותים בצנעה, תימן, בספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Hani Mohammed)

הטילים והמל"טים הללו משוגרים חדשות לבקרים לעבר מטרות בערב הסעודית, חלקם כוון בעבר גם לארמון בריאד והופל על ידי סוללות טילי פטריוט אמריקאים שנפרסו במדינה.

כוח האש הח'ותי מדיר שינה כבר זמן רב מעיני הסעודים וזו הסיבה שהם חתמו השבוע על הסכם הגנה עם יוון. חלק מההסכם כולל פריסה בשבועות הקרובים של סוללות טילי פטריוט  מצבא יוון על אדמת סעודיה.

לכן, המשמעות של ירי מתימן הוא בבחינת אי-סיכון של הישג איראני ממשי – כמו זה בסוריה – ושמירת עקרון השימוש בשליח מבלי שטהרן תצטרך לשלם מחיר ישיר.

המשמעות של ירי מתימן הוא בבחינת אי-סיכון של הישג איראני ממשי – כמו זה בסוריה – ושמירת עקרון השימוש בשליח מבלי שטהרן תצטרך לשלם מחיר ישיר

מעבר לכך, תקיפה איראנית מתימן גורמת לצמצום קשת אפשרויות התגובה מצד ישראל בהשוואה לזו מול סוריה, הן בשל המרחק והן בשל הכיסוי המודיעיני.

אגב, לא אחת הזהירה ישראל את איראן באופן עקיף לגבי אופציית ירי מתימן על ידי פרסום חומר מודיעיני עדכני בכלי תקשורת בינלאומיים. בבחינת 'אנחנו יודעים, רואים ולא נהסס לתקוף'.

שאריות של טיל שיוט איראני שהיה בשימוש בהתקפה מתימן על ערב הסעודית בספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
שאריות של טיל שיוט איראני שהיה בשימוש בהתקפה מתימן על ערב הסעודית בספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

כך קרה מיד אחרי שליחת המל"ט האיראני לישראל בפברואר 2018: ישראל השמידה את קרון הבקרה של המל"ט ששוגר משדה התעופה T-4 ליד העיר תדמור בעומק סוריה.

לצד זאת, בישראל חייבים לעשות תחקיר יסודי לגבי יירוט הטיל הסורי. צה"ל הודה רק שעות אחרי האירוע כי המיירט הישראלי ששוגר לעבר הטיל החטיא את המטרה. לא בכדי לא ממהרים בצה"ל לפרסם איזו מערכת הופעלה נגד הטיל הסורי, כנראה – ובצדק – בכדי לא לחשוף חולשות של המערך.

בישראל חייבים לעשות תחקיר יסודי לגבי יירוט הטיל הסורי. צה"ל הודה רק שעות אחרי האירוע כי המיירט הישראלי ששוגר לעבר הטיל החטיא את המטרה. לא בכדי לא ממהרים בצה"ל לפרסם איזו מערכת הופעלה

ביולי 2018 נכשלה ישראל ביירוט של שני טילים סורים מעל רמת הגולן, לאחר ששוגרו לעברם מיירטים של מערכת "קלע דוד", המיועדת ליירוט טילים לטווח בינוני. ככל הידוע מאז לא שוגרו מיירטים כאלה באופן מבצעי אלא בניסויים בלבד.

כך או כך, הכישלון ברביעי בלילה הוא אירוע שאמור להדיר שינה מעיני צה"ל. בפעם השנייה בתוך שלוש שנים, נכשלת המערכת ביירוט טילים לטווח בינוני.

שני האירועים הללו היו אירועים של טיל ישן, ירי בודד ולא מטח כמו במלחמה – ובשני האירועים הללו הקשב וזמן קבלת ההחלטות היה נוח הרבה יותר מתרחיש לחימה של אלפי טילים ביום.

עוד 619 מילים
סגירה