בני גנץ במטה כחול-לבן, 24 במרץ 2021 (צילום: אלעד מלכה / דוברות כחול-לבן)
אלעד מלכה / דוברות כחול-לבן

בכירי כחול-לבן איימו על גנץ שלא יצטרפו אליו לקואליציה עם נתניהו

חמישה ימים לפני שהמנדט חוזר לנשיא, נתניהו צובר הפסדים ומתרחק מכל סיכוי להקים ממשלה ● הוא הפסיד בקרב על הוועדה המסדרת בשבוע שעבר, והתקפל ברגע האחרון אתמול מהמהלך הלא חוקי של מינוי אקוניס לשר המשפטים ● את תקוותיו האחרונות הוא תולה בגנץ, אולם במפלגתו של ראש הממשלה החלופי הבהירו ליו"ר כי אין לו עם מי ללכת לקואליציה עם נתניהו ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו נבהל. התגובות הקשות על המהלך האנטי דמוקרטי שהוביל בישיבת הממשלה שלשום (שלישי) גרמו לו ללכת צעד אחד אחורה.

העימות של נתניהו עם היועץ המשפטי לממשלה הוא במתחם הקמפיין הרצוי לנתניהו, אבל הוא לא מעוניין לשבור את הכלים מול השופטים במדינה, שאיתם הוא עדיין נזהר מאז שהחל המשפט הפלילי שלו. עימות משודר בדיון שאמור היה להתנהל בבג"ץ, אחרי שכבר הוקפא המינוי של אופיר אקוניס לשר המשפטים, היה יכולה להסתיים בהשפלה נוספת בסדרה שאותה הוא עובר רק בשבועיים האחרונים.

עימות משודר בדיון שאמור היה להתנהל בבג"ץ, אחרי שכבר הוקפא המינוי של אופיר אקוניס לשר המשפטים, היה יכולה להסתיים בהשפלה נוספת בסדרה שאותה נתניהו עובר רק בשבועיים האחרונים

להזכיר, נתניהו הפסיד את הקרב על הרכב הוועדה המסדרת בהצבעה בכנסת לפני שבוע וחצי. ההפסד הזה מנע ממנו לקדם ברגע האחרון את תוכניתו להעביר את החוק לבחירות ישירות לראשות הממשלה בחקיקה מהירה בשלוש קריאות, אחרי שהצעת החוק של ש"ס כבר הוגשה לכנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בסוף השבוע שעבר שלף נתניהו שפן נוסף והחל לשגר הצעות לרוטציה לכל עבר. ההצעה המעניינת ביותר הייתה ליו"ר כחול-לבן בני גנץ, שנחשפה כאן לראשונה. גם ההצעות הללו נכשלו, אם כי גנץ מתקשה גם היום לומר שהוא פוסל לחלוטין את הרעיון.

בכל מקרה, ההצעה הזו בעייתית גם אם גנץ ייענה לה. לזמן ישראל נודע כי בכירים בכחול-לבן איימו על גנץ שלא יצטרפו אליו אם ילך לקואליציה עם נתניהו, גם אם יהיה הראשון ברוטציה. זו הסיבה שגנץ טען אתמול שוב ושוב, בראיון לחדשות 12, כי למהלך הזה "אין היתכנות".

בכירים בכחול-לבן איימו על גנץ שלא יצטרפו אליו אם ילך לקואליציה עם נתניהו, גם אם יהיה הראשון ברוטציה. זו הסיבה שגנץ טען אתמול שוב ושוב, בראיון לחדשות 12, כי למהלך הזה "אין היתכנות"

שלשום הגיע כישלון נוסף של נתניהו בסדרה האחרונה: הפארסה של המינוי ההזוי והבלתי חוקי של אופיר אקוניס לתפקיד שר המשפטים. נתניהו התקפל כי הבין שהאירוע יסתיים בתבוסה מול שופטים שהוא לא רוצה להסתבך איתם, בעיקר אחרי הסטנוגרמות המרשיעות שיצאו מישיבות הממשלה.

אקוניס, שעד היום חטף כמה מכות מנתניהו, ספג בעיטה נוספת. איש לא מבין מדוע הוא הסכים לתת יד למהלך לא חוקי וחסר סיכוי, למרות שאיבד מזמן את האמון שלו בנתניהו, ואפילו גילה כמה עמדות עצמאיות בשנים האחרונות. אקוניס הפך ביומיים האחרונים לכוכב הרשתות החברתיות שלא הפסיקו לרדת לחייו. ייקח לו הרבה זמן להשתקם.

בנימין נתניהו ואופיר אקוניס בישיבת הקבינת במשרד ראש הממשלה, 22 בדצמבר 2019 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
בנימין נתניהו ואופיר אקוניס בישיבת הקבינת במשרד ראש הממשלה, 22 בדצמבר 2019 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

נתניהו הסביר אתמול לבכירים בליכוד כי חזר בו והסכים בסוף למינוי של גנץ כשר המשפטים, אבל רק מתוך ראייה לאורך זמן וכחלק ממהלך נרחב יותר. כאן החלו הספקולציות, במרכזן עומדת הרוטציה המדוברת עם גנץ.

אם זה לא יסתייע, ביום שלישי הבא יעביר הנשיא את המנדט ליאיר לפיד ו/או נפתלי בנט, ונתניהו יאבד מייד גם את השליטה בוועדה המסדרת של הכנסת, ויו"ר הוועדה מיקי זוהר ייאלץ להתחלף עם מועמד של גוש השינוי. זו תהיה גולת הכותרת של הכישלונות האחרונים.

אבל התוצאה החמורה ביותר מבחינת נתניהו היא המוטיבציה והאנרגיות שהכניסו האירועים בישיבת הממשלה לתוך המשא ומתן של גוש השינוי.

אתמול התקיימו דיונים בין אנשי בנט וגדעון סער, ופגישה ממושכת ומעניינת יותר בין יאיר לפיד ובני גנץ, שני יריבים גדולים עד לא מזמן. השורה התחתונה: התקדמות גדולה בנושאים כמו מנגנון עבודת הממשלה, תכנים ותקציבים. אבל עדיין יש קיפאון בנושא חלוקת התפקידים בממשלה המיועדת.

עוד 493 מילים ו-1 תגובות
סגירה