האסון בהר מירון: זוהו 42 מבין 45 הקורבנות בהילולה

דיווח: בישיבה שנערכה לפני שבועיים שורת קצינים קראה לא לאשר את האירוע; מהמשטרה נמסר בתגובה, כי הקצינים קראו שלא לקיים את האירוע בשל חשש מהקורונה ולא מטעמים אחרים ● אוחנה: "אני אחראי, אך אחריות - אין פירושה אשמה" ● המפכ"ל: "לא אשקוט עד שיתבררו כל הנסיבות שהובילו לאסון" ● המפכ"ל לשעבר אהרונישקי: "מישהו מנסה להטיל את כל האחריות על המשטרה"

  • נרות שהודלקו בתל אביב לזכר 45 ההרוגים שנספו באסון שאירע בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון, 1 במאי 2021 (צילום: Oded Balilty, AP)
    Oded Balilty, AP
  • הלווייתו של מנחם קנולוביץ, שנהרג באסון שאירע בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון, 1 במאי 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
    יונתן זינדל, פלאש 90
  • אנשי משטרה ואזרחים ליד המרכז הלאומי לרפואה משפטית, 1 במאי 2021 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
    אבשלום ששוני, פלאש 90
  • מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון, 1 במאי 2021 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
    דוד כהן, פלאש 90

כ-40 שעות חלפו מאז האסון בהר מירון, שבו נספו 45 איש כ-150 נוספים נפצעו. 32 מההרוגים זוהו; זהותם של 13 מהקורבנות טרם התבררה. עם צאת השבת, בסביבות השעה 20:00 בערב, תתחדש מלאכת הזיהוי במרכז הלאומי לרפואה משפטית בתל אביב. רובם של הפצועים שוחררו מבתי החולים. כעת מאושפזים 16 מהנפגעים, חלקם במצב קשה.

מחר יצוין בישראל יום אבל לאומי. דגלי המדינה יורדו לחצי התורן במבני ציבור, במחנות צה"ל ובנציגויות ישראל בעולם.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי: "יצרנו מתווה שיצמצם את ההתקהלות במירון, לצערי הדברים לא נשמרו והייתה התקהלות רבתי עד כדי שקרה האסון הזה". המתווה שאליו התייחס לוי, בריאיון לתאגיד השידור כאן, נוגע לתקנות שנועדו לצמצם את התפשטות הקורונה.

מפכ"ל המשטרה, יעקב שבתאי, מגבה את מפקד המחוז הצפוני, שמעון לביא – כך דווח היום במספר כלי תקשורת. השניים שוחחו היום זה עם זה.

אחדים במערכת הפוליטית ציינו את חג הפועלים, שחל היום, 1 במאי.

מפכ"ל המשטרה לשעבר שלמה אהרונישקי התייחס לאסון שאירע בהר מירון –

יש שם מגדל בבל, שאלוהים רק מבין. יש שם מגדל בבל שקשור להמון גופים שקיימים שם. אני זוכר בתקופה שלי – אני מניח שגם בתקופות אחרות – החששות הגדולים היו לאו דווקא מאיזה מעבר, לא שהוא לא חשוב, אלא דווקא מהגג – כמה אנשים יכולים להיות שם? איך מנהלים את המקום?

מה הבעיה המרכזית? שמישהו מנסה להעביר את כל האחריות למשטרה. אבל הסמכויות שלה, בהרבה תחומים, לא קיימות. היא לא יכולה לקבוע כמה אנשים יגיעו, היא לא יכולה לקבוע מתי יגיעו, היא לא יכולה לקבוע מתי ההדלקה תהיה. זה שמהנדס בטיחות אומר שהגשר כן טוב או לא טוב – זה לא עניין של המשטרה.

מפכ"ל המשטרה לשעבר שלמה אהרונישקי נושא דברים באירוע לזכר הרוגי נחל צפית, 19 במאי 2019 (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
שלמה אהרונישקי נושא דברים באירוע לזכר הרוגי נחל צפית, מאי 2019 (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

צריך להבין: המקום הזה, במציאות הנוכחית הזאת, לא רק שאין שם אחראים, אלא עם כמות כזאת של קהל, עם מתקנים ומבנים בלתי אפשריים – פשוט לא יכול להכיל את האירוע. ולא בכדי אחרי כל אירוע פשוט אנשים נשמו לרווחה. אמרו איזה נס שזה נגמר בלי כלום.

אהרונישקי אמר את הדברים בריאיון לרינה מצליח בחדשות 12.

בריאיון בתאגיד השידור כאן קרא אהרונישקי להקמת ועדת חקירה ממלכתית והביע התנגדות לכך שהמחלקה לחקירות שוטרים תחקור את המקרה.

סגירה