זה עכשיו או לעולם לא

ממשלת לפיד-בנט לא תושבע השבוע, למרות כל המאמצים ● יש עדיין מחלוקות רבות ופינות שצריך לסגור, ועדיין לא ברור אם לממשלה הזו יש בכלל רוב ● בליכוד מוכנים להישבע שברגע האמת, רע"ם תצביע נגד ממשלת בנט ● בעבודה עדיין לא הגיעו להסכמה על התיקים ● אבל היתרון של הגוש הוא האמון בין הצדדים והמנהיגות של לפיד, שמנהל את המו"מ בחוכמה ונדיבות מתוך מרתף ביתו ● פרשנות

יאיר לפיד במסיבת עיתונאים, 6 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty
יאיר לפיד במסיבת עיתונאים, 6 במאי 2021

ממשלת השינוי לא תושבע השבוע, למרות כל המאמצים וההבטחות המוקדמות. זה לא ריאלי. הפערים גדולים מדי והזמן קצר ביותר, אם רוצים להודיע מחר (שלישי) לנשיא כי "עלה בידינו להקים ממשלה" ולהביא בפני הכנסת את ההסכמים הקואליציוניים.

פירוש הדבר שהקמת הקואליציה תידחה לעוד שמונה ימים לפחות, מה שמסכן את ההצלחה של כל המהלך, שהוא גם כך בעייתי בעליל.

המחלוקות והפינות שצריך לסגור רבות. לא מדובר רק על מבנה השלטון וההתגברות על הפערים האידאולוגיים, בעיקר בענייני דת ומדינה. בממשלה המיועדת יש 24 שרים והמחלוקות הן גם על עניין התיקים הבכירים והזוטרים, ההחלפה והזהות של יו"ר הכנסת וראשי הוועדות.

עדיין לא ברור האם לממשלה הזו יש בכלל רוב, בגלל העמדה המתחמקת של מנסור עבאס ורע"ם, ועמדתם של חברי כנסת ברשימה המשותפת. השאיפה היא כי שתי הסיעות הערביות יימנעו בהצבעה וכך יהיה רוב לגוש השינוי, אבל חברי הכנסת הערבים ברובם הודיעו שיהיו שחקנים פעילים בתהליך ויתבעו מחיר בהתאם.

מנסור עבאס (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
מנסור עבאס (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)

אתמול נועד נפתלי בנט במשך זמן רב עם מנסור עבאס, ועל הפרק עמדו דרישות לתפקידים בעיקר בוועדות הכנסת. הדיווח ההדדי הוא על התקדמות רצינית, אבל הלחץ על עבאס מופעל עדיין גם מצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אתמול סימס לי אחד האנשים הקרובים ביותר לראש הממשלה: "הערבים יצביעו נגד הממשלה שבנט עומד בראשה. נקודה".

הלחץ על עבאס מופעל עדיין גם מצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אתמול סימס לי אחד האנשים הקרובים ביותר לראש הממשלה: "הערבים יצביעו נגד הממשלה שבנט עומד בראשה. נקודה"

היתרון של הגוש הוא האמון בין הצדדים והמנהיגות של יאיר לפיד, שמנהל את המשא ומתן בחוכמה ונדיבות מתוך מרתף ביתו ברמת אביב. בניגוד למו"מ הקואליציוני הקודם בין נתניהו וגנץ, הצדדים לא נזקקים הפעם לפרקליטים צמודים ולא לערבויות.

לפיד גם הצליח לבנות ציר כוח פוליטי משמעותי יחד עם אביגדור ליברמן, אחרי שנים רבות שהשקיע ביחסים איתו. השניים מחזיקים ביחד 24 מנדטים ומתואמים על כל פרט. "בסופו של דבר, אם יהיו בעיות קשות, לפיד יהיה הבורר. יש לו את האמון של כולם", כפי שאמר גורם בכיר בגוש השינוי.

אגב, ליברמן: אם תקום ממשלת השינוי, עודד פורר יהיה שר מטעמו.

לפיד לקח אתמול את תפקיד המבוגר האחראי כאשר נפוצו שמועות על השרטון שעליו טיפס המו"מ מול מפלגת העבודה. בפרסומים אתמול נטען כי מיכאלי מעוניינת בתיק האוצר או המשפטים לעצמה וגם בחינוך או בתיק הפנים לעמר בר-לב, אבל כל התיקים הללו כבר תפוסים.

מרב מיכאלי, אביגדור ליברמן ויאיר לפיד ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
מרב מיכאלי, אביגדור ליברמן ויאיר לפיד ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

לפיד יצא נגד הטענות כאילו מיכאלי מטרפדת את המו"מ וצייץ שהיא מרכיב חשוב בקואליציה. אתמול היו שתי פגישות עם היועץ רונן צור, שעובד עם מיכאלי. היום תהיה עוד אחת. הדבר היחידי שמסתמן בסבירות גבוהה הוא שוועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת תהיה של העבודה.

החשש הוא כי השיהוי עלול לטרפד את כל המהלך. המצב הביטחוני הולך ומתדרדר בירושלים, בעזה וברחוב הערבי-ישראלי והלחץ על חברי הסיעות יגבר. בשיחות סגורות מדברים חברי כנסת בשמאל על מהלכים מתוכננים של ראש הממשלה.

"נתניהו רוצה לפוצץ את הקואליציה הזו גם אם בדרך ירושלים מתפוצצת", התבטא אחד מהם. "לפני מועד ב', בספטמבר 2019, נתניהו תכנן פעולה בעזה ורק ההתערבות של הרמטכ"ל אביב כוכבי ובהמשך היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שדרש הצבעה בקבינט – מנעו את הפעולה. לא שכחנו את זה. מי שרוצה להבעיר את השטח, יכול".

מעבר לזה, נתניהו ינסה כבר השבוע להכניס טריז בין מרכיבי הגוש גם באמצעות החוקים השנויים במחלוקת שזכו לפטור מחובת הנחה בכנסת, ביניהם חוקי פסקת ההתגברות וההתיישבות הצעירה. מי שיוביל את ההתמודדות הזו יהיה זאב אלקין, שימונה קרוב לוודאי לשר המקשר בין הממשלה לכנסת.

ח
ח"כ זאב אלקין בפגישת תקווה חדשה, 19 באפריל 2021 (צילום: Fitoussi/FLASH90)

במקביל מגבירים תומכי נתניהו והליכוד את הלחצים והאיומים על בנט וחברי הסיעה שלו, מה שמחייב את זירוז המהלכים. אתמול נאלצה ח"כ איילת שקד להחליף את מספר הטלפון הנייד שלה, אבל גם המספר החדש נחשף מהר מאד והנאצות המשיכו.

נתניהו יודע שיש תסיסה גם במחנה שלו. בליכוד המעמד שלו יציב, אם כי חברי כנסת במפלגה פגשו לפני כמה זמן בכירים בגוש השינוי וביקשו מהם "לשמור לנו מקום בממשלה שלכם". אתמול שיגרו שני חברי הכנסת החסידים של יהדות התורה, מאיר פרוש וישראל אייכלר, מכתב לנתניהו ודרשו ממנו לזוז, כדי לפנות מקום לממשלת ימין.

נתניהו יודע שיש תסיסה גם במחנה שלו. בליכוד המעמד שלו יציב, אם כי חברי כנסת במפלגה פגשו לפני כמה זמן בכירים בגוש השינוי וביקשו מהם "לשמור לנו מקום בממשלה שלכם"

ביהדות התורה טוענים כי מדובר במאבק פנימי על גבו של ראש הממשלה, אבל המכתב מערער את התמיכה הגורפת של החרדים בנתניהו, וגם זה לא היה מתקבל על הדעת עד לפני כמה ימים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 674 מילים ו-1 תגובות
סגירה