שתי הרוגות מפגיעות ישירות באשקלון, הרוגה בראשון לציון; מטחים נורו למרכז הארץ

נתניהו: חמאס והג'יהאד האסלאמי ישלמו מחיר כבד מאוד; המערכה הזו תיקח זמן ● ישראל חיסלה את ראש מערך הרקטות של הג'יהאד האסלאמי ואת מפקד מערך הנ"ט של חמאס ● למעלה מ-20 פלסטינים נהרגו ● צה"ל תוקף רבי קומות ברצועה ● בוטלו הלימודים מהדרום עד הרצליה ● הנייה: ניצחנו במערכה על ירושלים ● תקלה, שאירעה במערכת כיפת ברזל באשקלון, הביאה להשבתתה

  • אוטובוס מפויח בחולון שנפגע ישירות מרקטה שנורתה מרצועת עזה, 11 במאי 2021 (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
    נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
  • רקטות נורות מרצועת עזה לישראל, 11 במאי 2021 (צילום: Khalil Hamra, AP)
    Khalil Hamra, AP
  • שריפה מתחוללת באשקלון בעקבות פגיעה של רקטה שנורתה מרצועת עזה, 11 במאי 2021 (צילום: Ariel Schalit, AP)
    Ariel Schalit, AP
  • עשן מיתמר בעיר עזה בעקבות הפצצה של חיל האוויר, 11 במאי 2021 (צילום: Hatem Moussa, AP)
    Hatem Moussa, AP
  • פגיעה ישירה בבניין באשקלון 11.5.2021 (צילום: Flash 90)
    Flash 90
  • טיל משוגר מסוללת כיפת ברזל באשקלון כדי ליירט רקטות שנורות מרצועת עזה, 11 במאי 2021 (צילום: Ariel Schalit, AP)
    Ariel Schalit, AP
  • מפעל ומוסכים בעיר עזה שנפגעו בהפצצות של חיל האוויר, 11 במאי 2021 (צילום: Adel Hana, AP)
    Adel Hana, AP
  • הזירה שבה פגעה רקטה בראשון לציון, 11 במאי 2021 (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
    נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

עשרות צעירים ערבים הפגינו אמש ברמלה, לוד ויישובים ערביים ברחבי ישראל נגד התקפות צה"ל בעזה והאלימות המשטרתית נגד המפגינים הערבים במזרח ירושלים. המפגינים חסמו כבישים, יידו אבנים ואף תועדו מחליפים דגלי ישראל שהיו תלויים בערים מעורבות בדגלי פלסטין. באחד המקרים תועד בקבוק תבערה שהכינו המפגינים, אף שככל הידוע הוא לא נזרק לבסוף. 16 מהמפגינים בשתי הערים נעצרו על ידי המשטרה.

מוסא חסונה, כבן 25, נהרג וצעיר נוסף כבן 20 נפצע באורח בינוני ברחוב החשמונאים בלוד, שם יידו ערבים אבנים לעבר בתים של יהודים, עקרו תמרורים והבעירו חפצים. המשטרה חושדת שהגבר נורה למוות בידי אחד התושבים היהודים.

ברמלה מספר צעירים ערבים יידו אבנים והציתו פחי אשפה ברחוב ביאליק בעיר. בין היתר הם רגמו באבנים אוטובוס של קו 249 לפתח תקווה, וכן יידו אבנים לעבר תושבים יהודים. אין נפגעים בשני האירועים, נזק נגרם לאוטובוס.

בלוד הפגינו עשרות צעירים ערבים בשכונת רמת אשכול בעיר. המפגינים חסמו את התנועה והציתו עץ סמוך לנקודת המשטרה המקומית.

בשדרות בן גוריון שבחיפה עשרות מפגינים הפרו את הסדר תוך שהם חסמו את צירי התנועה, הבעירו צמיגים ויידו אבנים, זיקוקים ובקבוקים לעבר כוחות המשטרה. במהלך ההפגנה, שוטר נפצע קל ופונה לקבלת טיפול רפואי. לאחר שההפגנה הוכרזה כלא חוקית, פיזרו השוטרים את המפגינים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. 15 מפגינים נעצרו בחשד ליידוי אבנים והפרת הסדר.

במרחב הנגב נעצרו 30 מפגינים לפחות בשורה של הפרות סדר במקומות שונים. ברהט עשרות מתפרעים תקפו נקודת משטרה, 5 חשודים ביידוי אבנים נעצרו. במקרה דומה מול תחנת המשטרה בתל שבע נעצרו גם כן 5 מיידי אבנים. בשגב שלום נעצרו מול תחנת המשטרה 15 חשודים ביידוי אבנים. בכביש 80 פועלים שוטרים "לסלק מפגעים מהכביש", על פי הודעת משטרת ישראל.

בצומת שוקת שבכביש 6, שם אלמונים הוציאו נהגת מרכבה והציתו אותו. מחקירה ראשונית עולה כי כמה חשודים חסמו את הנהגת, הוציאו אותה מן הרכב והעלו אותו באש. נהג משאית שעבר במקום אסף את האישה והעביר אותו לכוח משטרה. האירוע השני התרחש לא רחוק משם, סמוך ללקיה. נהג שנסע במקום נרגם באבנים ונפצע באורח קל.

גם בצפון נרשמו עשרות הפרות סדר בכפרים הערביים. מאות צעירים ירו זיקוקים, הציתו צמיגים, יידו אבנים וחסמו כבישים באזור. מהמשטרה נמסר כי "כוחות רבים פועלים להשבת הסדר במקום, נעצרו חשודים ונכון לרגע זה כל הכבישים פתוחים לתנועה".

בכביש 754, סמוך לכפר כנא, מפגינים ערבים עצרו רכב של תושב נוף הגליל, יהודי דתי בשנות ה-40 לחייו, ניפצו את שמשות רכבו ותקפו אותו. כמה תושבי כפר כנא חילצו אותו מהמקום והזעיקו טיפול רפואי. מהמשטרה נמסר כי "כוחות רבים עורכים סריקות לאיתור חשודים ופועלים לפיזור הצעירים שהחלו לידות אבנים לעבר שוטרים".

בכפר שיבלי עשרות צעירים חסמו את כביש 65 ידו אבנים והחלו להבעיר צמיגים. שוטרים שהגיעו למקום פיזרו את הצעירים ועצרו חשוד אחד. הכביש נפתח לתנועה מאוחר יותר. בנוסף, במהלך הלילה רכבם של 2 גברים שעברו במקום נרגם באבנים, והשניים הגיעו לתחנת מד"א בעפולה עם פציעות מדממות בפנים. משם הם פונו לבית החולים העמק ומצבם הוגדר קל. גם בכביש 85 צעירים תושבי כפר נחף חסמו את הכביש והבעירו עצים במקום. כוח משטרה פיזר את הצעירים והכביש נפתח לתנועה.

באום אל-פחם מאות צעירים הפגינו החל משעות הערב המוקדמות במחאה שגלשה עד מהרה לאלימות וליידוי אבנים לעבר השוטרים. לוחמי יס"ם ומג"ב שפעלו במקום החלו בפיזור ההתפרעות ועצרו נער בן 17 בחשד ליידוי אבנים לעבר שוטרים. הפרות סדר בהשתתפות עשרות תושבים נרשמו גם ביפו.

בהודעת המשטרה נכתב כי "משטרת ישראל לא תאפשר לאף גורם להפר את הסדר הציבורי ולסכן את שלומו וביטחונו של הציבור. משטרת ישראל ערוכה ותגיב לכל ניסיון להפרת הסדר בנחישות. במקביל משטרת ישראל קוראת למנהיגים הפורמליים והבלתי פורמליים לפעול למניעת התנהגות בריונית ואלימה. אירועים אלה עלולים להטיל צל כבד על מרקם היחסים בין התושבים".

ראש העיר לוד יאיר רביבו אמר בתגובה לתקרית ולמהומות כי הוא "מגנה בכל תוקף את אירועי האלימות של צעירים ערבים מלוד וקורא להרגעת הרוחות בלוד ולהימנע מלהיגרר לפרובוקציות. המשטרה אשר מטפלת ברגעים אלו בהפרות הסדר תביא את הפורעים על עונשם במלוא החומרה. נפעל יחד באפס סובלנות כלפי כל גילוי אלימות, הפרת סדר ופגיעה בביטחון הציבור ונעשה את הכל כדי לשמור על סמלי השלטון והמשילות בלוד. בשלב זה הנחתי לבטל את השוק העירוני מחר, כדי למנוע כל סיכון כלפי הסוחרים והקונים".

ראש העיר רמלה מיכאל וידל אמר כי "ערב קשה עובר עלינו כעיר, עשרות רבות של פורעי חוק פגעו בסמלי שלטון, תחנת משטרה, מצלמות, רגימת ניידות ואוטובוס באבנים. יש עשרות שוטרים ויחידות מיוחדות פרוסות בכל אזורי ההתפרעויות. מצלמות העירייה וכוחות המשטרה הצליחו לחשוף רבים ממבצעי הוונדליזם. זה הזמן של מנהיגי הקהילה הערבית ברמלה לגלות אחריות ולהרגיע את השטח. לפני דקות אחדות סיימתי הערכת מצב עם כלל גורמי הביטחון בעקבות ההתפרעויות בעיר, שוחחתי עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה על מנת לתגבר את עירנו בכוחות ביטחון נוספים".

טיל שנורה מעזה פגע הבוקר בבניין מגורים באשקלון. שישה פצועים, מהם ארבעה בני משפחה אחת, פונו לבית החולים ברזילי. האב, כבן 40, במצב בינוני-קשה, האם, בת 39, במצב בינוני.

בנין פגוע באשקלון.
בנין פגוע באשקלון

גלי צה"ל מדווחים כי רכב ישראלי עולה באש באיזור תקוע כתוצאה מבקבוק תבערה שיידו פלסטינים וחדר פנימה. בצה"ל מדווחים כי כוחות הביטחון התמודדו הלילהבגדה עם יותר מ-40 אירועי פח"ע, אך אף אחד מהם לא היה חריג במיוחד ביחס לגדה: אבנים, בקת"בים, צמב"רים. גורמים במערכת הביטחון אמרו לגלי צה"ל כי הם "מופתעים מהשקט היחסי לעומת שאר הגזרות".

מבט לבית שמש מטיילת הבנים שבגוש עציון (צילום: שמואל בר-עם)
מבט לבית שמש מטיילת הבנים שבגוש עציון (צילום: שמואל בר-עם)

המו"מ להרכבת ממשלה חלופית של גוש השינוי תקוע בשל סבב האלימות, שעצר את השיחות בין ראשי הגוש, יאיר לפיד ונפתלי בנט, לבין ראשי רע"ם והרשימה המשותפת. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מפרסם בינתיים תגובה ממלכתית לאירועים הקשים:

ח"כ יועז הנדל וצבי האוזר מתקווה חדשה, עד לאחרונה חברים בקואליציה של בנימין נתניהו, מאשימים את חולשתה של הממשלה במצב. האוזר קורא, למעשה, לכיבושה מחדש של רצועת עזה:

סגירה