מחזור 1949 של תלמוד התורה של סיאטל (משמאל) ובית הספר האסלאמי של סיאטל, 2007 (צילום: UW Special Collections/Washington State Jewish Archives; Joe Mabel/Wikimedia Commons)
UW Special Collections/Washington State Jewish Archives; Joe Mabel/Wikimedia Commons

תלמוד התורה שהפך למסגד - וחיבר בין היהודים והמוסלמים שביקשו להצילו

בסוף שנות ה-20 הוקם בית הספר היהודי הראשון בסיאטל ● אולם בחלוף השנים השתנו צרכי הקהילה היהודית, והבניין נמכר לבית הספר האסלאמי בעיר ● לאחרונה מצבו של המבנה הדרדר - הגג החל לדלוף, וטחב כיסה את הקירות ● אך במקום למכור את הבניין לקבלני בנייה החליטה הקהילה המקומית להתגייס ולשמר את המבנה

כמעט מאה שנים לאחר פתיחתו של בית הספר היהודי הראשון בסיאטל שבארצות הברית – המבנה המט לנפול שאכלס אותו משמש כעת גשר למפגש בין-דתי נדיר בין יהודים ומוסלמים בעיר.

תלמוד התורה שעבורו נבנה הבניין כבר עזב את המקום מזמן, והמבנה הפך ברבות הימים לבית ספר אסלאמי ולמסגד. הצרות שפקדו בעת האחרונה את המבנה – ובראשן הגג הדולף והעובש שפשה בקירות – מחברות את שתי הקהילות במאמץ משותף להציל את הבניין ולהפוך אותו למרכז שיוכל לשרת את בני שתי הדתות המתגוררים בעיר. ומה שנראה בלתי אפשרי במקומות אחרים, מצליח היטב בסיאטל, בזכות הגישה הליברלית של שני הצדדים השותפים למיזם – היהודים והמוסלמים.

"ההיבט הזה של הרוח הליברלית מחבר בינינו בצורה הדוקה", אמר דאג בראון, פעיל יהודי מארגון קדימה, השותף בפרויקט שיקום הבניין. "נראה לי שרובנו שותפים לנקודת הראייה הזאת – נתפתח ונבין טוב יותר את מסורותינו כשנקיים דיאלוג עם אנשים ממסורות אחרות. הסוגיות שאנחנו רוצים לקדם מחייבות חיבורים גדולים".

Posted by The Cherry Street Mosque on Thursday, April 29, 2021

סיפורו של הבניין מתחיל ב-1928, כאשר ראש תלמוד התורה של סיאטל, פרד ברגמן, שטח את תחינתו בפני הקוראים של העיתון היהודי של סיאטל, "ג'ואיש טרנסקריפט", להשקיע בחינוך יהודי.

"ביחד נקים תלמוד תורה חדש שיוקדש לאל ולעם ישראל", הוא כתב. "מבין השערים של המקום יצאו יהודים בריאים, זקופי-קומה ונאמנים, גאים במורשתם, יהודים עם מודעות".

"ההיבט הזה של הרוח הליברלית מחבר בינינו בצורה הדוקה", אמר דאג בראון, פעיל יהודי מארגון קדימה, השותף בפרויקט שיקום הבניין. "נתפתח ונבין טוב יותר את מסורותינו כשנקיים דיאלוג עם אנשים ממסורות אחרות"

הציבור התגייס ועד 1929 נאספו אלף דולרים ששימשו לרכישת חלקת אדמה ברובע המרכזי של סיאטל. האדריכל המוערך ב' מרקוס פריטקה, יהודי מסקוטלנד, הופקד על תכנון המבנה שישמש מוסד ללימודי היהדות, וכך נולד תלמוד התורה של סיאטל.

בחלוף השנים השתנו צרכי החינוך של הקהילה היהודית וב-1962 נסגרו שערי תלמוד התורה. ב-1980 נמכר הבניין לבית הספר האסלאמי של סיאטל. בית ספר זה נסגר ב-2012 ואז הוסב המקום למסגד צ'רי סטריט.

בני דתות שונות, בהם יהודים ומוסלמים, מפגינים יחד בסיאטל במחאה על איסור הכניסה שהטיל הנשיא דונלד טראמפ על אזרחים ממספר מדינות ערביות, 18 באוקטובר 2017 (צילום: Elaine Thompson, AP)
בני דתות שונות, בהם יהודים ומוסלמים, מפגינים יחד בסיאטל במחאה על איסור הכניסה שהטיל הנשיא דונלד טראמפ על אזרחים ממספר מדינות מוסלמיות, 18 באוקטובר 2017 (צילום: Elaine Thompson, AP)

אבל כעת, הבניין לא יכול עוד לשמש גם למטרה זו. גגו דולף, חדריו הוצפו וטחב מכסה את קירותיו. בפני הקהילה המוסלמית, שלה שייך המסגד, עמדה האפשרות להתעלם מהמצב או למכור את החלקה לקבלן תאב בנייה.

תחת זאת, היא החליטה לשמר אותו.

לצורך מימון הפרויקט הענק הוקמה קבוצת "צ'רי סטריט וילאג'", שיצאה במערכה לגיוס כספים לתיקון הבניין ולהסבתו לקולקטיב רב-דתי.

סיפורו של הבניין מתחיל ב-1928, כאשר ראש תלמוד התורה של סיאטל, פרד ברגמן, שטח את תחינתו בפני קוראי "ג'ואיש טרנסקריפט", להשקיע בחינוך יהודי. "יחד נקים תלמוד תורה חדש שיוקדש לאל ולעם ישראל", הוא כתב

"זה החל כפעילות של מספר חברים וכעת מתרחב", הסבירה קולוד "קיי" טראפולסי, מנהלת הפרויקט. "יש לנו תוכניות רבות, הדבר היחיד שמעכב אותנו הוא הדמיון שלנו".

עד כה גייסה הקבוצה, אשר כוללת כיום את מוזיאון התרבות סאלאם, את הפקות התיאטרון דוניה, את קהילת המשפצים קדימה ואת מחנה השלום למזרח התיכון, יותר מ-40 אלף דולר למלאכת השיפוץ.

שכונת קפיטול היל בסיאטל, 14 באפריל 2020 (צילום: Ted S. Warren, AP)
סיאטל, 14 באפריל 2020 (צילום: Ted S. Warren, AP)

לטראפולסי יש חזון של ממש לאכלוס הווילאג' – אמנים שיבואו לעבוד שם, שירותים חברתיים ומסעדות על גלגלים. היא מדמיינת דירה לאמנים אורחים, חדרים להשכרה, מקום לשירותים חברתיים. גן פסלים. גן קהילתי. וגם אירועי דת משותפים לשתי הדתות – בני מצווה, לילות רמאדאן ותפילות.

ג'ונתן רוזנבלום פעיל בקדימה זה עשרים שנה משמש כאיש הקשר עם וילאג'. רוזנבלום פנה למנהיגי מסגד צ'רי סטריט והציע לשתף פעולה. הארגון שלו מתכנס בבניין שצר כבר מלהכילם, והחיבור עם הקבוצה האסלאמית נראה טבעי. "שמנו לב שהאדריכלות של הבניין מאוד יפה, שיש אולם גדול מאוד והתחלנו לדמיין כיצד נוכל להתכנס שם ביחד", הסביר רוזנבלום. "התחייבנו לעמול על תיקון הגג ואכן הגיעה תמיכה רבה מאוד, מה שהיה נפלא".

לצורך מימון הפרויקט הוקמה קבוצת "צ'רי סטריט וילאג'", שיצאה במערכה לגיוס כספים לתיקון הבניין ולהסבתו לקולקטיב רב-דתי. "יש לנו תוכניות רבות, הדבר היחיד שמעכב אותנו הוא הדמיון שלנו", אומרת קולוד "קיי" טראפולסי, מנהלת הפרויקט

יהודים ומוסלמים תחת קורת גג אחת? זה כבר קרה: בפרבר בפריז, בבית ספר בלונדון, בבית כנסת בעיר ניו יורק.

אשר למה שקורה בסיאטל, קל לראות כיצד ניתן יהיה לחלוק בחלל שכן הן קדימה והן ארגון המסגד של צ'רי סטריט הם ליברלים בנוגע למסורותיהם הדתיות. קדימה מתגאה באג'נדה של צדק חברתי וסולידריות עם מצוקת הפלסטינים – עמדות שלפעמים מרחיקות אותה מהקהילה היהודית של הזרם המרכזי.

צ'רי סטריט הוא מוסד ייחודי גם בקרב המוסלמים, בית הספר המוסלמי של סיאטל הוקם בידי חמש נשים אמריקאיות שרצו בית ספר מוסלמי מתקדם שיחנך לפי שיטת מונטסורי.

סיאטל, 27 במאי 2020 (צילום: Ted S. Warren, AP)
סיאטל, 27 במאי 2020 (צילום: Ted S. Warren, AP)

"הילדים שלנו גדלו במשפחות מסוגים שונים", אמרה ליילה קבני, תלמידתה של מקימת בית הספר אן אל-מוסלימני. "למעשה זה היה בית ספר בין-דתי".

אל-מוסלימני נפטרה בינואר אולם היא מוערכת מאוד כחלוצה בתחום החינוך. המסגד יוצא דופן בכך שבראשו עומדת אימאם אישה.

"רוב המסגדים האחרים לא היו מוכנים להעמיד בראשם אישה", הסבירה טראפולסי. "זה מאוד מאוד מתקדם. אנחנו יחידים במיננו ופתוחים לכול, לא משנה הנטייה המינית , צבע העור או משהו אחר".

"בכל קשר יש עימותים, החוכמה היא איך מנהלים אותו", אומר ג'ונתן רוזנבלום. "אנחנו נאבקים כדי להצליח. כשנוכחים לדעת כמה סכסוכים קיימים בעולם, לא רק בסיאטל, החשוב הוא להעמיד דוגמה לדור הצעיר כדי שילמדו איך לנהוג איש ברעהו"

רעייתו של בראון, סנדי זילברשטיין פעילה בתחום יצירת קשר עם הקהילות המוסלמיות ועם "מחנה השלום של המזרח התיכון", הפועל בשיתוף עם קדימה. מדי קיץ מתכנסים במחנה ילדים יהודים, מוסלמים, ערבים, ישראלים ונוצרים מתוך כוונה לבנות קשרים והבנה.

"אנחנו יודעים שכאשר האסלמופוביה והאנטישמיות מרימות ראש, נזכה לתמיכה זה מזה", אומרת זילברשטיין.

הקולקטיב ערך עד כה אירוע אחד, הדגמת בישול מקוונות עם שפית פלסטינית. במפגשי אפיית עוגיות אין סיכון רב, אך מה יקרה אם יתעורר עימות בעתיד בין השותפים?

Please join Cherry Street Village in welcoming Palestinian cooking instructor and Instagram foodie influencer Nadia…

Posted by Cherry Street Village on Wednesday, March 10, 2021

"בכל קשר יש עימותים, החוכמה היא איך מנהלים אותו", אמר רוזנבלום. "אנחנו נאבקים כדי להצליח. אנחנו מתמודדים עם האמונה שלנו באל, אנחנו עובדים עם אנשים גם במהלך סכסוך. כשנוכחים לדעת כמה סכסוכים קיימים בעולם, לא רק בסיאטל, החשוב הוא להעמיד דוגמה לדור הצעיר כדי שילמדו איך לנהוג איש ברעהו".

אבל קודם כל – הגג. "הצעד הראשון הוא למנוע מהגשם לדלוף פנימה", אמר רוזנבלום.

מבחינתה של קבני, צ'רי סטריט וילאג' הוא המשך ישיר למורשתה של אל-מוסלימני. "היא נפטרה, אך רוחה עדיין שורה עלינו", הוסיפה. "צ'רי סטריט וילאג' מתכוון להמשיך להפיץ שמחה ואמונות שונות תחת קורת גג אחת".

עוד 935 מילים
סגירה