מחקר חדש מגלה: יהדות ארה"ב הופכת לרב-גזעית

מחקר חדש של מכון פיו מגלה כי האוכלוסייה היהודית-אמריקאית נעשית מגוונת יותר מבחינה אתנית, בעיקר בגילאים הצעירים ● 17% מיהודי ארצות הברית מזדהים כאפריקאים, אסייתיים או היספאנים ● כ-90% נולדו בארצות הברית ● רק ל-3% מהם שורשים בישראל

חניכים בקייטנת 'בכל לשון', המיועדת לבני נוער יהודים לא לבנים (צילום: באדיבות 'בכל לשון')
באדיבות 'בכל לשון'
חניכים בקייטנת 'בכל לשון', המיועדת לבני נוער יהודים לא לבנים

רוב יהודי ארה"ב, כ-83%, חולקים את אותו פרופיל דמוגרפי, אבל יהדות ארצות הברית הופכת למגוונת יותר. הרוב הגדול מורכב מיהודים שמגדירים עצמם לבנים, ואינם מזדהים בתוויות אתניות נוספות כמו היספאני, ספרדי או מזרחי. כולם נולדו באותם אזורים – ארצות הברית, קנדה ואירופה, וכן במדינות ברית המועצות לשעבר – וכך גם הוריהם.

השאר, כ-17% מיהודי אמריקה, אינם חולקים את אותו הפרופיל. היהודים האלה מזדהים כאפריקאים, כאסייתיים, כרב-גזעיים או כמיעוט אחר. בצד הזה מקובצים גם יהודים בני כל הגזעים שמזדהים כהיספאנים, ספרדיים או מזרחים – וכן כל מי שנולד בשאר העולם, כולל ישראל.

ממצאים אלה מפורטים בדוח שפרסם בשבוע שעבר מכון המחקר פיו, ובו המידע המקיף ביותר עד כה על הגיוון הגדל והולך של יהדות אמריקה. הגיוון רחב יותר בקרב הצעירים היהודים. על פי האומדנים החדשים, 15% מיהודי ארה"ב עד גיל שלושים מזדהים כהיספאנים, אפריקאים, אסייתיים או רב-גזעיים.

הגיוון רחב יותר בקרב הצעירים היהודים. על פי האומדנים החדשים, 15% מיהודי ארה"ב עד גיל שלושים מזדהים כהיספאנים, אפריקאים, אסייתיים או רב-גזעיים

הסקר הנרחב בנושא גזע, אתניות, מורשת והגירה יעצים את הוויכוח הטעון סביב הדמוגרפיה של הקהילה היהודית, על רקע המאמצים להפוך את מוסדות הקהילה – שעד לאחרונה נשלטו על ידי גברים לבנים – ליותר מכילים.

הרבה אנג'לה בוכדל (צילום: באדיבות המצולמת)
הרבה אנג'לה בוכדל (צילום: באדיבות המצולמת)

בתגובה לדוח של מכון פיו, אומרת הרבה אנג'לה בוכדל, אמריקאית אסייתית שעומדת בראש קהילה רפורמית בניו יורק, "אנשים סוף כל סוף ערים לעובדה שהקהילה היהודית שלנו היא רב-תרבותית".

גם אם הדוח של מכון פיו כולל מידע רב בנושא הגיוון האתני של יהדות ארה"ב, הוא אינו מספק הערכה חדשה באשר למספרם של היהודים הלא-לבנים, זאת משום שבסקר הופיעו קטגוריות של גזע ומוצא אתני על פי הנוהג המקובל במפקד האוכלוסין של ארצות הברית.

ככל שנפוץ בעשור האחרון השימוש במונח יהודי לא לבן (Jew of color), התלבטו מומחים ומנהיגי הקהילה כיצד בדיוק להגדיר את המונח וכיצד להעריך את גודלה של הקבוצה שעליה הוא חל. כמה דמוגרפים של יהדות ארצות הברית פרסמו הערכות שנעו סביב 6%. אחרים טוענים שאפשר להגדיר 12%-15% מיהודי ארצות הברית כלא-לבנים.

"המחקר של מכון פיו אינו שם קץ לוויכוח", טוען ארי קלמן, מרצה מאוניברסיטת סטנפורד ואחד ממחבריו המובילים של מחקר משנת 2019, שבו נטען כי מספר היהודים הלא לבנים אינו מוערך נכונה, וכי הנתון האמיתי עשוי להגיע עד כ-15%.

המחקר של קלמן, במסגרת היוזמה לקידום יהודים לא-לבנים, היה חלק ממאמץ שמטרתו לעודד בממסד היהודי הכלה כלפי מגוון תרבותי רחב יותר. האומדן הגבוה יחסית הגביר את הקריאות לשכור יותר ויותר יהודים שאינם לבנים, להשיק יוזמות חינוך והסברה ולהגדיל את המימון לקבוצות ולארגונים כמו הרשת היהודית הרב-גזעית או בכל לשון.

הדוח גם מצא כי שני שליש מזדהים כאשכנזים. אבל הממצאים אינם שופכים אור על הרקע של השליש הנותר. הסיבה לכך היא ש-25% רואים בעצמם "פשוט יהודים", או שלא ניתן לסווגם משום שהמשיבים סירבו לענות על השאלה.

הדוח מצא כי שני שליש מזדהים כאשכנזים. אבל הממצאים אינם שופכים אור על הרקע של השליש הנותר. הסיבה לכך היא ש-25% רואים בעצמם "פשוט יהודים", או שלא ניתן לסווגם משום שהמשיבים סירבו לענות על השאלה

ובשעה ש-4% הזדהו כמזרחים או ספרדים, ייתכן בהחלט שבסיווג הזה לא נכללים יהודי איראן, סוריה ושאר יהודים ממוצא מזרח תיכוני.

משתתפים בסימפוזיון על יהודים לא לבנים באוניברסיטת ברקלי (צילום: Jews of Color Field Building Initiative)
משתתפים בסימפוזיון על יהודים לא לבנים באוניברסיטת ברקלי (צילום: Jews of Color Field Building Initiative)

האם גם היהודים הספרדים והמזרח תיכונים מייצגים גיוון אתני בתוך יהדות ארצות הברית, בדיוק כמו יהודים אפריקאים? זו כבר שאלה אחרת, כך לדברי מיכל ביטון, החוקרת את נושא הגיוון היהודי. יש יהודים אשכנזים שאינם לבנים, ואילו רבים מהיהודים הספרדים או המזרחים הם כן לבנים, כך טענה ביטון בהערה שהופיעה גם היא בדוח של מכון פיו.

"עצם הרעיון שיהודי סוריה, שאותם חקרתי, יקוטלגו בתור לא-לבנים ייראה להם מוזר מאוד ואולי אף מגוחך", אומרת ביטון. "רבים מהם עשויים להזדהות כלבנים, אחרים יסווגו את עצמם כמזרח תיכונים, ויהיו גם כאלה שיראו בעצמם לא-לבנים – אבל לא יהודים שאינם לבנים".

בניסיון לספק מדד נוסף לגיוון, שאלו מחברי הסקר גם שאלות שעסקו בהגירה, ומהן עולה כי 90% לערך מיהודי אמריקה נולדו בארצות הברית. כ-10% נולדו בארצות אחרות. ל-21% נוספים יש לפחות הורה אחד שנולד בארצות זרות. ובמילים אחרות, כשליש מיהודי ארצות הברית הם מהגרים דור ראשון או שני, רובם מאירופה או מברית המועצות לשעבר.

כ-90% נולדו בארצות הברית. השאר נולדו בארצות אחרות. ל-21% יש לפחות הורה אחד שנולד בארצות זרות. ובמילים אחרות, כשליש מיהודי ארצות הברית הם מהגרים דור ראשון או שני

על פי הדוח של מכון פיו, היו ביניהם פחות ישראלים מכפי שקבעו הערכות אחרות. רק כ-3% מיהודי אמריקה, 225,000 איש ואישה, נולדו בישראל או שאחד מהוריהם נולד שם.

חברי הקהילה היהודית בסן פרנציסקו, שם הגיוון האתני גבוה במיוחד (צילום: JFNA)
חברי הקהילה היהודית בסן פרנציסקו, שם הגיוון האתני גבוה במיוחד (צילום: JFNA)

בסקרים שנערכו בשנים האחרונות, ואפילו בעשורים האחרונים, לא נשאלה האוכלוסייה היהודית בארה"ב שאלות שקשורות לגזע ולמוצא אתני, מה שהקשה עוד יותר על אומדן השינוי.

על פי הדוח הקודם שפרסם מכון פיו בשנת 2013, יהודים שהזדהו כהיסאפנים, אפריקאים, לא-לבנים אחרים או רב-גזעיים היוו 6% מכלל האוכלוסייה היהודית בארצות הברית.

ההערכה הנוכחית של מכון פיו סובבת סביב 8%, נתון מעט גבוה יותר, אך שני האומדנים כלולים במסגרת מרווח הטעות.

ובכל זאת, המחקר החדש מציע עדויות לכך שהקהילה היהודית בארה"ב הולכת ונעשית מגוונת יותר. רק 3%-4% מיהודי ארה"ב בני החמישים ומעלה מזדהים כהיספאנים, אפריקאים, אסייתיים, בני מיעוטים אחרים או רב-גזעיים. אצל היהודים מתחת לגיל חמישים, עולה השיעור הזה ל-15%.

משמעותי לא פחות הוא המגוון ברמת משק הבית. על פי הערכות, 17% מיהודי אמריקה מתגוררים בבית שיש בו לפחות אדם אחד היספאני, אפריקאי, אסייתי, רב-גזעי או לא-לבן.

משמעותי לא פחות הוא המגוון ברמת משק הבית. על פי הערכות, 17% מיהודי אמריקה מתגוררים בבית שיש בו לפחות אדם אחד היספאני, אפריקאי, אסייתי, רב-גזעי או לא-לבן

"אני מקווה שהמחקר החדש יעשה שימוש בנתונים הקיימים על היהודים הלא-לבנים וישלים אותם", אומר ג'ארד ג'קסון, מנכ"ל עמותת יהודים מכל הצבעים. "המוסדות יהודיים עדיין לא מרגישים מחויבים לכלל יהודי ארצות הברית. המחקר הזה יעניק לנו הזדמנות לקבל החלטות טובות יותר כקהילה".

עוד 872 מילים
סגירה