נתניהו ישמור על ממשלת השינוי מאוחדת

הבוקר צפוי יאיר לפיד להודיע לנשיא המדינה: "עלה בידי להקים ממשלה" ● זהו ארוע היסטורי בתולדות המדינה, 12 שנה אחרי שנתניהו נכנס ללשכת ראש הממשלה בפעם השנייה ● הקרדיט להקמת הממשלה שייך גם לנתניהו עצמו - והוא גם זה שישמור על קיומה ● בליכוד מכירים את המציאות הזו ולא באמת יודעים איך להתמודד איתה ● פרשנות

בנימין נתניהו (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
בנימין נתניהו

יאיר לפיד אמור להודיע בשעות הקרובות לנשיא המדינה: "עלה בידי להקים ממשלה". זהו בהחלט אירוע היסטורי בתולדות המדינה – ואם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, אפשר לתת קרדיט ענק גם לראש הממשלה בנימין נתניהו על הקמת ממשלת השינוי הזו. הוא גם האיש שישמור על קיומה.

אין כמעט איש בצמרת הליכוד שלא רוצה לראות את נתניהו מפנה את הדרך. גם האנשים שנשבעים בשמו ברדיו ובטלוויזיה חושבים שהוא צריך ללכת. לא בגלל שאיבד כנראה את השלטון, אלא בגלל שהמשך הנוכחות שלו יחבר את כל חלקי הממשלה השברירית של נפתלי בנט ולפיד.

אין כמעט איש בצמרת הליכוד שלא רוצה לראות את נתניהו מפנה את הדרך. לא בגלל שאיבד כנראה את השלטון, אלא בגלל שהמשך הנוכחות שלו יחבר את כל חלקי הממשלה השברירית של בנט ולפיד

אם נתניהו נשאר בראשות האופוזיציה, כל ראשי המפלגות בגוש השינוי יעשו הכול כדי למנוע ממנו לחזור לשלטון. "הוא הדבק שלהם", כפי שאומר בכיר בליכוד. אין מכנה משותף כמו הנקם והשנאה לנתניהו, וגם החשש האמיתי ממנו, שמאחדים יריבים כמו לפיד ובני גנץ, בנט וגדעון סער, אביגדור ליברמן וניצן הורוביץ.

סער, שהיה מזכיר הממשלה של נתניהו, בנט שהיה ראש המטה שלו, וליברמן שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה – כולם אומרים שהוא איש מסוכן למדינה ולדמוקרטיה. לשלושתם יש דוגמאות מהחיים במחיצת ראש הממשלה.

בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן וגדעון סער, ארכיון 2013 (צילום: גדעון מרקוביץ' פלאש 90)
בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן וגדעון סער, ארכיון 2013 (צילום: גדעון מרקוביץ' פלאש 90)

ליברמן בכלל חושב שנתניהו איבד את היציבות הנפשית שלו בימים האחרונים. התגובות האלימות של נתניהו ואנשי הימין נגד ממשלת השינוי המתגבשת רק מחזקות את הטענות. כך גם האבטחה בדרגה הגבוהה שהוצמדה ללפיד, בנט ושקד. וזה לא עומד להיפסק. אמש שיגרו ראשי הימין את הפעילים להפגין בכפר המכבייה, שם התנהל המו"מ הקדחתני בין מרכיבי ממשלת השינוי.

בליכוד מכירים את המציאות הזו ולא באמת יודעים איך להתמודד איתה. רוב פעילי הליכוד וחברי המפלגה תומכים בנתניהו ללא סרק. בפרייימריז נתניהו עשוי לנצח כל יריב, ולכן הוא גם מבקש לקיים אותם במהירות, אולי עוד החודש, אם וכאשר תושבע ממשלת לפיד-בנט.

רוב פעילי הליכוד וחברי המפלגה תומכים בנתניהו ללא סרק. בפרייימריז נתניהו עשוי לנצח כל יריב, ולכן הוא גם מבקש לקיים אותם במהירות, אולי עוד החודש, אם וכאשר תושבע ממשלת לפיד-בנט

שלשום (שני) פרסמנו כאן לראשונה כי יולי אדלשטיין מתכוון להתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד. אדלשטיין, שזכה במקום הראשון בפריימריז האחרונים בליכוד, משוכנע כי יש לו סיכוי. אם הליכוד יהיה באופוזיציה, מצב הרוח בתנועה יהיה שונה וגם המעמד של נתניהו יתערער.

אגב, אנשיו של אדלשטיין יעצו לו לקיים היום מסיבת עיתונאים ולתבוע מנתניהו לוותר על ראשות הממשלה כבר עכשיו לטובת אדלשטיין. "הסיפור הוא פשוט", מסביר אחד המקורבים. "נתניהו מציע את ראשות הממשלה לכל אחד – לגנץ, בנט או סער. למה שלא יציע את ראשות הממשלה למספר שתיים שלו, איש הליכוד?

יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו (צילום: Hadas Parush/Flash90)
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו (צילום: Hadas Parush/Flash90)

"זו לא חתרנות. אדלשטיין לא מדיח את נתניהו. הוא הדיח את עצמו בכך שהוא מוותר על ראשות הממשלה לאחרים. זו גם הדרך היחידה להקים ממשלת ימין, ולא ממשלת שמאל. מה יותר הגיוני מזה?"

"זו לא חתרנות. אדלשטיין לא מדיח את נתניהו. הוא הדיח את עצמו בכך שהוא מוותר על ראשות הממשלה לאחרים. זו גם הדרך היחידה להקים ממשלת ימין, ולא ממשלת שמאל. מה יותר הגיוני מזה?"

הדיאדוכים האחרים בליכוד לא מוכנים להתמודד נגד נתניהו, ובינתיים מנהלים מלחמה בינם ובין עצמם. מדובר בניר ברקת וישראל כ"ץ, גם הם דמויות פופולריות בליכוד.

ברקת הוא סוג של תעלומה. הוא לא צמח בליכוד, הגיע לכנסת רק לפני שנתיים ואפילו לא מונה לשר, אבל הוא תופס תאוצה מרשימה ומוביל ברוב הסקרים, אחרי נתניהו. ההסבר הוא הכסף והתחזוקה. ברקת הוא מולטי מיליונר שלא חוסך במאום על המרוץ שלו ועל המפגשים היומיומיים שהוא מקיים לאורך שנים עם אלפי ליכודניקים ברחבי הארץ.

ביום חמישי הבא, יום לאחר ההשבעה המיועדת של ממשלת בנט-לפיד, יקיים ברקת כנס גדול בגני התערוכה תחת הכותרת "באנו להצליח".

ברקת יציג שם לדבריו את החזון שלו למדינת ישראל חזקה ודמוקרטית. זה יהיה מפגן כוח ראשון של ברקת, ולכן הוא מעורר חשש גדול בקרב היריבים. ישראל כ"ץ תבע מברקת לבטל את "הכנס החתרני", אבל זכה להתעלמות. לאלפי הפעילים שהזמין ברקת מובטחת תקרובת נאה וחנייה חינם.

אבל נתניהו לא הולך בינתיים לשום מקום. האנשים שלו עדיין מתחייבים בשיא הרצינות כי הוא זה שיקים את הממשלה הבאה ולא בנט ולפיד. ואם תקום ממשלת השינוי, הם מבטיחים להפציץ אותה בהצעות אי-אמון בכל יום שני ובהצעות חוק שיביכו אותה בכל יום רביעי.

נתניהו לא הולך בינתיים לשום מקום. אם תקום ממשלת השינוי, הם מבטיחים להפציץ אותה בהצעות אי-אמון בכל יום שני ובהצעות חוק שיביכו אותה בכל יום רביעי

נתניהו יוביל את המאבק מהאופוזיציה, וזו, כאמור, תעודת הביטוח ליציבותה האפשרית של הממשלה החדשה ושמונה הסיעות שמרכיבות אותה.

עוד 697 מילים
סגירה