ראש שב"כ: השיח האלים ברשת עלול להביא לפגיעה בנפש

כ"ץ: "מצטרף לקריאת ארגמן, ניתן להתווכח באחריות בלי לחצות קווים" ● ח"כים מגוש השינוי: "ארגמן מתכוון להסתה של נתניהו", יואב קיש חושב להיפך ● ביש עתיד מצטרפים לקריאה למנוע את מצעד הדגלים ● מנצור עבאס: ההכרה ביישובים הבדואיים - יוזמה של נתניהו ● קארה: "לפיד ביצע ויתורים אדירים, מעריך אותו" ● הפגנה אלימה בשייח' ג'ראח, כתבת אל ג'זירה נעצרה ● מקורב למשפחת קצין המודיעין שמת בכלא: "איימו עליהם שלא ידברו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש שירות הביטחון הכללי נדב ארגמן, 11 באפריל 2021
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש שירות הביטחון הכללי נדב ארגמן, 11 באפריל 2021

ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור הפלסטיני חמאס, יחיא סנואר, מאיים שוב במתקפה על ישראל. סנוואר אמר הבוקר במפגש עם אנשי אקדמיה בעזה כי "הבהרנו לישראל שיש מי ששומר על מסגד אל-אקצה. אם העימות יפרוץ מחדש – המזרח התיכון יהיה שונה ממה שהוא כעת. חמאס והג'יהאד האיסלאמי השתמשו בסבב הלחימה האחרון רק בחמישים אחוזים מהיכולות שלהם".

לדברי סנואר: "מצבנו כעת הוא הטוב ביותר. מנהיגי מדינות ערב הפכו את תל אביב לכיוון התפילה שלהם. אנחנו הפכנו אותה לסמרטוט". סינואר ביקש להודות לפלסטינים המתגוררים ביהודה ושומרון ולערביי ישראל אשר הביעו תמיכה במאבקם ואמר כי "הלחץ שהפעילו היה משמעותי יותר למאבק מאשר הטילים ששוגרו מעזה".

סנוואר הוסיף כי "אללה קבע שעלינו לתקוף את תל אביב, ויש עוד יכולות שלא חשפנו. הוכחנו לאויב שיש לאל-אקצה מי שיגן עליו. לנוכח היהירות של הציונים, היינו צריכים לתמוך בעמנו ובמקומות הקדושים שלנו. במטח השיגורים האחרון מרצועת עזה לישראל, תכננו לשגר את כל הטילים הישנים שברשותם. חמאס וג'יהאד יכולים להשמיד את תל אביב בעזרת קצב שיגורים של 130 טילים בדקה".

"ישראל נכשלה ולא הצליחה להרוס את יכולותינו להתנגד לה. תוכניתם, להרוג עשרת אלפים לוחמים נכשלה", אמר סנוואר. סנוואר התייחס גם ל"מטרו" של חמאס מתחת לעזה, והכחיש את טענת צה"ל שה"מטרו" הושמד: "ישראל לא הרסה יותר מ3% מהמנהרות בעזה. המטרו לא נהרסה מכיוון שאנחנו אוהבים את האדמה שלנו והיא אוהבת אותנו בחזרה".

סנוואר פנה למדינות העולם וקרא להן להשקיע בעזה: "מי שירצה לתמוך ולהשקיע כספים, דלתנו תהיה פתוחה בפניו. לא ניקח כסף שמיועד לבנות את עזה ונפנה אותו ללוחמה בישראל". סנוואר התייחס לבקשתה של ישראל מארצות הברית למלא את מלאי מיירטי כיפת ברזל, ושאל: "מדוע מדינה שמחזיקה ברשות מטוסי קרב וטנקים זקוקה לכיפת ברזל? זאת מדינה עלובה ומזועזעת שלא תוכל לשאת מתקפה אמיתית עליה".

סנוואר החל להשמיע איומים כבר שלשום, אחרי שקטאר הודיע שלא תעביר לארגון בעזה את התשלום הקבוע של דולרים מזומנים, עקב התנגדות ישראל כל עוד לא נחתם הסכם הסדרה. עם זאת, היום החריף סנוואר את הטון, וההערכה בקרב כוחות הביטחון היא שהטריגר לכך הוא כוונת ארגוני הימין לערוך בירושלים את מצעד הדגלים ביום ה' הבא – בתאריך הלועזי של כיבוש העיר העתיקה בירושלים.

גם דובר חמאס בירושלים, מוחמד חמאדה, נאם היום נאום מאיים שבו התייחס למצעד הדגלים. חמאדה קרא להמונים להגיע ביום חמישי למסגד אל-אקצא בזמן מצעד הדגלים. "אנו קוראים לאנשינו בירושלים להגיע בהמוניהם למסגד אל-אקצא כדי להגן עליו", אמר חמאדה, "אנחנו קוראים לאנשינו בגדה המערבית להסלים את העימותים.

מצעד הדגלים מתוכנן להתקיים ביום חמישי, במקום המצעד שהחל ביום ירושלים והופסק באמצע בשל המהומות בבירה וירי הרקטות של חמאס על ירושלים. את המצעד מתכננות מפלגת הציונות הדתית, תנועות הנוער אריאל, עזרה ובני עקיבא, המועצות האזוריות גוש עציון ובנימין וכן תנועת הימין החילונית אם תרצו. האירוע טרם אושר על ידי משטרת ישראל.

בהודעה משותפת שפרסמו ארגוני הימין נכתב כי: "פרעות תשפ"א והטרור מעזה עצרו את ריקודגלים מלבוא בשערי העיר במסלול המקורי. אנו חוזרים לצעוד ברחובות ירושלים, בראש מורם עם דגלי ישראל, נשיר ונרקוד לארץ ציון ולירושלים! בואו בהמוניכם להניף את הדגל, ולשמוח בשמחתה של ירושלים!".

המצעד, שבין מארגניו מפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ', מתוכנן לעבור גם בשער שכם – תוואי שלא אושר בפעם הקודמת בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בהודעה של חמאס נכתב כי: "חמאס מזהיר את הכיבוש מניצול ירושלים כדרך לחמוק מהמשברים הפנימיים במדינה ומהכישלון בפתרון הבעיות הפוליטיות בה".

מחר תתקיים הערכת מצב במשטרה, שבסיומה תתקבל החלטה על אישור המצעד. ההערכה היא כי הצעדה תאושר, ייתכן שעם כמה שינויים במתווה המתוכנן. זאת, למרות שגורמים במשטרה ובכוחות הביטחון אמרו לחדשות ערוץ 12 כי הם תוהים אם מאחורי המצעד לא עומדת כוונה פוליטית לטרפד שוב את הקמת ממשלת האחדות של גוש השינוי, וחוששים שיביא לחידוש המהומות האלימות, שכבר החל במידה מסויימת, ואולי אף לחידוש חילופי האש עם חמאס.

מתן פלג יו"ר תנועת "אם תרצו", ממארגני העצרת בירושלים, אמר כי: "ירושלים מהווה טבורה של אומה ולכן אויבי ישראל שואפים לנתק אותנו ממנה. בלי ציון אין ציונות וחידוש צעדת הדגלים הוא ניצחון ירושלים הציונית, החופשית והפתוחה על ארגוני ציר הרשע והחושך. אנו קוראים לכל הציבור באשר הוא להגיע ביום חמישי הקרוב ולחגוג אתנו את אחדות ירושלים ומדינת ישראל".

בארגון "תג מאיר" פנו למפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי כדי למנוע את קיום הצעדה, שכן יש לה פוטנציאל להצית את האזור כולו פעם נוספת.

גם ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ שיגר היום מכתב למפכ"ל המשטרה שבתאי, בדרישה שימנע את "מצעד הדגלים השני".

"מדובר בפרובוקציה שנראית כמו ניסיון להצית מחדש את האלימות באזורנו, אולי מתוך רצון שהדבר יישרת אינטרסים פוליטיים כאלו או אחרים", טען פריג', "בפנייה למשטרה עלתה בקשה לאשר מתווה שכולל גם את שער שכם, האזור שנפסל על ידי ראש הממשלה גם במצעד הדגלים. מדובר במקום נפיץ ורגיש שהפך להיות סמלי".

חבר הכנסת רם בן ברק ממפלגת יש עתיד אמר היום בכנס שבת תרבות במודיעין כי "מצעד הדגלים שיתקיים ביום חמישי הקרוב הוא ניסיון להבעיר את השטח ולמנוע את הקמת הממשלה הצפויה ביום שני שלאחר מכן. משטרת ירושלים אישרה את הצעדה, שתעבור דרך שערי כניסה ורחובות בעיר העתיקה".

בתשובה לשאלת המראיינת בשבתרבות – כתבת חדשות ערוץ 12 דפנה ליאל, האם מבצע צבאי לא יביא להתפרקות מיידית של הקואליציה עקב התנגדות רע"ם, אמר בן ברק: "רע"מ ימנעו אם וכאשר יצטרכו להצביע על מבצע צבאי. ובכל מקרה, אני לא מאמין כי הליכוד יצביע נגד מבצע צבאי, אם נדרש, בכנסת".

ח"כים ואנשי ציבור מהשמאל כבר מזהירים מהכוונות הפוליטיות שעומדות מאחורי הכוונה לערוך את המצעד ומפני הסכנות הגלומות בו.

 

 

ח"כ מאיר כהן מיש עתיד, שהתראיין הערב לתוכנית "פגוש את העיתונות" של חדשות ערוץ 12, התייחס לכוונת פעילי הימין הקיצוני לקיים בירושלים השבוע את מצעד הדגלים. לדברי כהן: "אין לנו ויכוח על זכותם של אנשים להפגין בכל מקום, וגם לא על זכותנו, זכותה של מדינת ישראל בירושלים. אבל יש מצבים שבהם לא צריך להיות צודק אלא גם חכם".

לדברי כהן: "אנחנו עדיין מריחים את אדי הדלק של הפיצוץ האחרון. כך שאני מקווה שהמשטרה תפעיל שיקול דעת. אם היא תאשר את המצעד – זאת אחריותה. אחריותה שלא יהיו פרובוקציות גזעניות, וכן גם לשמור על הצועדים ולאבטח את מה שאישרה. אני מקווה שלא נמצא שוב בדלקה שבה ניכווה כולנו".

בתשובה לשאלת המראיינת, רינה מצליח, האם מאחורי האירוע יש כוונה פוליטית להבעיר את השטח כדי לטרפד את הקמת הממשלה של גוש השינוי, אמר כהן: "אין ספק שמאחורי אירועים כאלה יש כוונות פוליטיות".

בתשובה לשאלה, עד כמה הממשלה תהיה מסוגלת לתפקד ולשמור על שיתוף הפעולה עם רע"ם במקרה של מבצע צבאי או מלחמה, אמר כהן: "זה יהיה אתגר לא קטן. נצטרך לשבת ולחשוב איך לעשות את זה. אני מקווה ומאמין שנמצא פתרון ביחד. דבר אחד צריך להיות ברור: "זה לא ימנע מישראל ומצה"ל להגן על ישראל. דבר לא ימנע מצה"ל להגן על ישראל ולהכות בחמאס כאשר יהיה צורך".

"אם ממשלת השינוי תקום – ייתכן שיתקיימו פריימריז נוספים בליכוד".  כך הצהיר הערב סגן שר הבריאות, יואב קיש מהליכוד, בפאנל בתוכנית "פגוש את העיתונות" בחדשות ערוץ 12. מדובר באחת הפעמים הראשונות שח"כ או שר מהליכוד מצהיר בגלוי על האפשרות שנתניהו יוחלף בשל החלפת הממשלה.

עם זאת, קיש העריך כי ממשלת גוש השינוי לא תקום בסוף, ובאותו זמן גם ניצל את ההזדמנות לתקוף אותה. לדבריו: "אני חושב שהממשלה לא תקום, כי בימין, בתקווה חדשה ובימינה, מבינים שבנט עשה טעות חמורה כשהלך כל כך רחוק בוויתורים שלו למנצור עבאס".

לדברי קיש: "מנצור עבאס עשה צחוק מבנט במו"מ. אמר לו שקיבל מנתניהו דברים ובנט על סמך 'מנסור אמר..' מכר הכול. בנט לא מסוגל להתמודד במשא ומתן, הממשלה בידים של עאבס. הנגב ישלם את המחיר. בנט הפקיר את הבדואים לדרום, נתן לו שם ממש דרישה ביטחונית וגם מוותר על חוק קמיניץ. זה לא יעבור בימין".

בתשובה לשאלה אם ראש הממשלה נתניהו לא הציע לעבאס את אותן הצעות עצמן, אמר קיש: "ממש לא. לא היה ולא נברא. ברגע שעבאס ביקש את ביטול חוק קמיניץ, נתניהו הפסיק את המשא ומתן איתו, זה מה שגמר את המשא ומתן".

סגן שר הבריאות יואב קיש, אמר לוועדת קורונה כי ימליץ לממשלה למצוא מתווה שישאיר את חופי הים פתוחים בסופי שבוע (צילום: Miriam Alster/Flash90)
יואב קיש (צילום: Miriam Alster/Flash90)

אחרי חברי כנסת ממרצ וארגונים חברתיים, גם הרשימה המשותפת פנתה למפכ"ל בדרישה למנוע את מצעד הדגלים.

סגירה