על חודו של קול, הכנסת הביעה אמון בממשלת בנט-לפיד

בנט וביידן שוחחו בטלפון ● לא יהיה טקס חילופים: בנט ונתניהו ייפגשו לחפיפה ● מיקי לוי נבחר ליו"ר הכנסת וויתר על נאום כדי שאמילי מואטי תוכל להצביע ולהתפנות לבית חולים ● סערה במליאה: ח"כים מהימין הפריעו לבנט בצעקות, חלקם הוצאו מהאולם ● בנט לנתניהו: "תודה שסללת את הדרך לשיתוף פעולה עם עבאס" ● נתניהו: "זו ממשלת רעננה-מראענה. נחזור לשלטון"

  • מימין לשמאל: ליהיא לפיד וגילת בנט ביציע האורחים בישיבת ההשבעה של ממשלת לפיד-בנט. 13 ביוני 2021 (צילום: דוברות הכנסת / דני שם טוב)
    דוברות הכנסת / דני שם טוב
  • ח"כ בצלאל סמוטריץ' מוצא מהמליאה בפתח ישיבת השבעת ממשלת לפיד-בנט, 13 ביוני 2021 (צילום: דוברות הכנסת / נועם מושקוביץ)
    דוברות הכנסת / נועם מושקוביץ
  • נפתלי בנט בנאומו בישיבת אישור הממשלה ה-36, 13 ביוני 2021 (צילום: דוברות הכנסת / נועם מושקוביץ)
    דוברות הכנסת / נועם מושקוביץ
  • ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו נואם בישיבה שקדמה להצבעה על אישור הממשלה ה-36, 13 ביוני 2021 (צילום: דוברות הכנסת / נועם מושקוביץ)
    דוברות הכנסת / נועם מושקוביץ
  • יו"ר הכנסת הנכנס מיקי לוי לוחץ יד ליו"ר היוצא יריב לוין, 13 ביוני 2021 (צילום: דוברות הכנסת / דני שם טוב)
    דוברות הכנסת / דני שם טוב
  • המונים חוגגים את הקמת הממשלה החדשה בככר רבין בתל אביב, 13 ביוני 2021 (צילום: Tomer Neuberg/FLASH90)
    Tomer Neuberg/FLASH90
  • הממשלה ה-36 מתכנסת לישיבה ראשונה באולם נגב בכנסת, 13 ביוני 2021 (צילום: דוברות הכנסת / דני שם טוב)
    דוברות הכנסת / דני שם טוב
  • שרי הממשלה ה-36 מתמקמים לאחר השבעתם, 13 ביוני 2021 (צילום: דוברות הכנסת / דני שם טוב)
    דוברות הכנסת / דני שם טוב

אם לא יהיו היום הפתעות – תסתיים היום אחר הצהריים הקדנציה השנייה של בנימין נתניהו כראש ממשלה – הארוכה ביותר בתולדות מדינת ישראל, שנמשכה 4,456 ימים.

לפי הלו"ז שפרסם אתמול יו"ר ימינה נפתלי בנט, תחת הכותרת "לו"ז ראש הממשלה המיועד", היום ב-14:00 בצהריים יתכנסו ראשי מפלגות הקואליציה המיועדת לישיבה בחדר סיעת ימינה בכנסת. ב-15:15 תיערך ישיבת סיעת ימינה בחדר הסיעה בכנסת, ובמקביל יתכנסו שאר סיעות הקואליציה המיועדת לישיבות שסגורות לתקשורת.

ב-16:00 יתכנסו חברי הכנסת להצבעה על כינון הממשלה בנוכחות נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. בנט יזומן לדוכן הנואמים ויציג את ממשלתו ואת קווי היסוד שלה, כמו גם את חלוקת התפקידים של השרים.

בהמשך הישיבה החגיגית כינון הממשלה יועמד להצבעת אמון של הכנסת, שבה צפוי, לפי כל ההערכות, להיות בה רוב – אלא אם מספר ח"כים יחוללו תרגיל מפתיע ביותר.

לאחר מכן, אם אכן תעבור הצבעת האמון בכנסת, תושבע הממשלה. לאחר מכן ינאמו בנט ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד – האיש שחתום על ההסכמים הקואליציוניים הרכיב את הממשלה בפועל.

לאחר מכן יינתנו הצהרות אמונים של ראשי הסיעות  המרכיבות את הממשלה – יו"ר העבודה ושרת התחבורה המיועדת מירב מיכאלי, יו"ר כחול לבן בני גנץ, שיסיים את תפקידו כראש ממשלה חליפי אך יישאר שר הביטחון, יו"ר ישראל ביתנו ושר האוצר המיועד אביגדור ליברמן, יו"ר מרצ ושר הבריאות הנכנס ניצן הורוביץ, יו"ר תקווה חדשה ושר המשפטים המיועד גדעון סער ויו"ר רע"ם מנצור עבאס, המיועד לתפקיד שר במשרד ראש הממשלה.

לבסוף יתקיים נאום של נתניהו, כראש מממשלה יוצא וראש האופוזיציה. ב-21:00 תתקיים ישיבתה הראשונה של ממשלת ישראל ה-36, בראשות נפתלי בנט, ועם לפיד -כראש הממשלה החליפי ושר החוץ.

מרבית חברי הכנסת של גוש השינוי המרכיבים את הקואליציה המיועדת גזרו על עצמם בימים האחרונים שתיקה תקשורתית. אתמול השתתפו לפחות שניים מהם – יאיר גולן ממרצ ואלי אבידר מישראל ביתנו – בהפגנה שכנראה הייתה האחרונה נגד ראש הממשלה נתניהו מול מעון רה"מ בירושלים. ואילו בנט הצהיר ש"זו לא העת להפגנות ולפרובוקציות. אני קורא לנהוג בכבוד בנתניהו ובמשפחתו".

כל המפלגות הגישו אתמול את רשימת השרים ובעלי התפקידים שלהם בכנסת, פרט לישראל ביתנו, שבה התחולל משבר מאחר וח"כ אלי אבידר סירב לתפקיד שר במשרד האוצר שהציע לו יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן, והודיע שיתמוך בהקמת הממשלה וימשיך לתמוך בה, אך מעתה ייקח לעצמו חופש הצביעה בכל הנושאים ולמעשה כבר לא יהיה חבר רגיל במפלגה.

עדיין לא ברור אם נתניהו יגיע לטקס חילופי השלטון או יעביר חפיפה מסודרת לבנט, וחרף סירובה של לשכת רה"מ להשיב לפניות הכתבים בנושא – הליכוד הדגיש כי העברת השלטון תתבצע באופן מסודר. כמו כן, עדיין לא ברור מתי ראש הממשלה היוצא ומשפחתו יצאו מהמעון ברחוב בלפור, ומתי, אם בכלל, ייכנס לשם באופן חלקי בנט, שהצהיר שמשפחתו תישאר לגור ברעננה. עם זאת, יועמ"ש משרד רה"מ כבר הבהירה שהמימון למשפחת נתניהו יסתיים היום.

האלימות בירושלים ממשיכה, על אש קטנה: 3 צעירים ערביים בשנות ה-20 לחייהם נעצרו בחשד לתקיפת רכב שבו נוסעים חרדים בשכונת א-טור בירושלים.

נחמן שי, שהיה מועמד מפלגת העבודה לכנסת ולמרות שלא נבחר, מיועד לשמש מטעמה כשר התפוצות, התראיין הבוקר לגלי צה"ל ואמר: "הכל סגור ותפור מכל הכיוונים. תמיד יש משהו שצריך להשקיט או להרגיע, אבל אני חושב שהיום תקום ממשלה חדשה בישראל. יוצאים לדרך חדשה עם הרבה מהמורות, היא לא תהיה פשוטה".

לדברי שי: "זה לא רק נתניהו, בשנים האחרונות השתררה בישראל תרבות שלטונית פגומה, רעועה ומושחתת. זה לא האיש, אלא השיטה שהוא מביא איתו והפגיעה בדמוקרטיה".

נחמן שי בכנסת, 27 ביוני 2017 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נחמן שי בכנסת, 27 ביוני 2017 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כתב "כיכר השבת" מדווח:

בליכוד, בציונות הדתית ובמפלגות החרדיות נערכים לתפקידם החדש כאופוזיציה – ובינתיים נראה שהם יבצעו אותו היטב.

בצלאל סמוטריץ' ממשיך לתקוף את תקווה חדשה על חבירתם לממשלה בהשתתפות רע"ם – אותה ממשלה שסמוטריץ' עצמו מנע מנתניהו להקים:

ואילו סגן שר הבריאות היוצא, יואב קיש מהליכוד, מגיב בסרקזם לעימות בין שר האוצר המיועד, אביגדור ליברמן, לח"כ אלי אבידר ממפלגתו שהודיע שלא יהיה מתואם איתה יותר בכנסת:

סגירה