• גדעון סער, נפתלי בנט, עידית סילמן, יאיר לפיד ובני גנץ בעת נפילת חוק האזרחות בכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
    יונתן זינדל/פלאש90
  • הרשימה המשותפת חוגגת אחרי הפלת חוק האזרחות, 6 ביולי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
    יונתן זינדל/פלאש90
  • בנימין נתניהו נואם במהלך הדיון על חוק האזרחות, 5 ביולי2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
    נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
  • גדעון סער עם מאיר יצחק הלוי במליאת הכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
    נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
  • הסערה במליאת הכנסת בעקבות הוויכוח על הקיזוז של ח"כ מאיר יצחק הלוי, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
    נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

משחק מלוכלך

"אנחנו בועטים ברגליים, עושים עבירות. זה לא הזמן למשחק יפה", כך תאר אתמול ח"כ מש"ס את הקרבות שמתנהלים מסביב לשעון בימים האחרונים בכנסת ● לפיד, לעומת זאת, מאמין שבמאבק על חוק האזרחות האופוזיציה ניצחה פרלמנטרית, הקואליציה ניצחה ציבורית, אבל בעיקר - המדינה הפסידה ● מה שבטוח, המנצחת הגדולה היא הרשימה המשותפת - והמפסיד הגדול אבי דיכטר ● פרשנות

מבין כל הפוליטיקאים שדיברתי איתם אתמול (שלישי), אחרי הלילה הדרמטי בכנסת, אני לוקח תיאור של אחד מחברי הכנסת של ש"ס, חובב כדורגל. "אנחנו משחקים משחק מלוכלך", אמר הח"כ, אולי בהשראת אחת הנבחרות ממשחקי היורו.

"אנחנו מכסחים, בועטים ברגליים, עושים עבירות, רבים עם כולם וגם עם הקהל שלנו. זה לא הזמן למשחק יפה. מה שחשובה לנו זו התוצאה בסיום המשחק, והתוצאה היא אחת אפס לטובתנו".

"אנחנו מכסחים, בועטים ברגליים, עושים עבירות, רבים עם כולם וגם עם הקהל שלנו. זה לא הזמן למשחק יפה. מה שחשובה לנו זו התוצאה בסיום המשחק, והתוצאה היא אחת אפס לטובתנו"

ואם תשאלו את הבכיר בצד השני של המתרס, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד, מי ניצח במאבק על חוק האזרחות הוא יאמר כי האופוזיציה ניצחה פרלמנטרית, הקואליציה ניצחה ציבורית אבל בעיקר – המדינה הפסידה.

אני נוטה לקבל את דעתו של לפיד. נתניהו ושותפיו בימין עשו אמנם הישג יפה. הם ערערו את יסודות הקואליציה מבפנים. הם גם חשפו הרכב מפלגות בעייתי שהצליח עד עתה לצלוח כמה מבחנים שנראו בלתי עבירים, כמו מצעד הדגלים וההתנחלות הלא חוקית באביתר – אבל כשל במבחן החשוב מאד אתמול.

ראשי הקואליציה במליאת הכנסת במהלך מרתון ההצבעות, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראשי הקואליציה במליאת הכנסת במהלך מרתון ההצבעות, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

נתניהו גם זכה במהלכים שלו לתמיכה עצומה בקרב חברי הליכוד והביביסטים, שהלכו איתו לאורך כל הדרך. הם רצו לראות את ראש הממשלה נפתלי בנט ולפיד מובסים, ולא היה אכפת להם להקריב ערכים. "משחק מלוכלך", בדיוק כפי שהגדיר הח"כ מש"ס.

אבל נתניהו גם הפסיד. התמונות הצוהלות מאולם המליאה אתמול בבוקר של נתניהו ואנשי הליכוד לצד חברי הכנסת של הרשימה המשותפת – שהניפו את ידיהם בתנועת וי – תיזכר גם בימין לדיראון עולם.

אבל נתניהו גם הפסיד. התמונות הצוהלות מאולם המליאה אתמול בבוקר של נתניהו ואנשי הליכוד לצד חברי הכנסת של הרשימה המשותפת – שהניפו את ידיהם בתנועת וי – תיזכר גם בימין לדיראון עולם

יהיה מי שיפמפם את האירוע הזה כל הזמן ובכל הזדמנות, ויש לו יכולת להדהד את המסר. ראש הממשלה בנט אמר אתמול כי "האופוזיציה פגעה פגיעה ישירה בביטחון המדינה בכוונה תחילה. ביבי דרך טיבי ועד שיקלי בחרו בפוליטיקה קטנה על פני טובת המדינה, ויצטרכו לתת דין וחשבון הרבה זמן".

חברי הרשימה המשותפת בסלפי ניצחון לאחר הפלת חוק האזרחות, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברי הרשימה המשותפת בסלפי ניצחון לאחר הפלת חוק האזרחות, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מעבר לזה, התמונות הקשות מהמליאה מבריחות מנתניהו את הימין הרך. נתניהו יודע את זה. גיבורי השעה של האופוזיציה הם בדיוק האנשים שנתניהו הסתיר בכל כוחו במערכת הבחירות, כי הבין שהם גורמים לו נזק.

חברי הכנסת מירי רגב, מיקי זוהר, דוד אמסלם, דוד ביטן, שלמה קרעי ואחרים מנהלים את האופוזיציה בנחישות ראויה לציון, אבל גם בגסות רוח ולעתים באלימות מילולית בלתי נתפסת.

מירי רגב, מיקי זוהר, דוד אמסלם, דוד ביטן, שלמה קרעי ואחרים מנהלים את האופוזיציה בנחישות ראויה לציון, אבל גם בגסות רוח ולעתים באלימות מילולית בלתי נתפסת

שניים וחצי המנדטים שעברו ישירות מהליכוד לגדעון סער בגלל התופעות הללו הן שהכריעו את הבחירות. "בגללי אני עומד פה ואתה יושב שם", קרא סער מהדוכן לעברו של ח"כ אמסלם בשבוע שעבר.

האופוזיציה במהלך מרתון ההצבעות במליאת הכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
האופוזיציה במהלך מרתון ההצבעות במליאת הכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

האנשים הללו רואים עכשיו שוב את נתניהו הישן, האינטרסנט, מי שמוכן להקריב הכול לטובת השלטון, כולל הצבעה נגד חוק האזרחות שאותו הוא הוביל לאורך כל השנים. האנשים הללו לא יעשו עכשיו את הדרך חזרה לליכוד. סביר להניח שהם רק התחזקו בדעתם נגד ראש הממשלה לשעבר.

אגב, נתניהו: בליכוד טוענים כי מי שהניע את עמיחי שיקלי לשנות את דעתו ברגע האחרון היה יו"ר האופוזציה. נתניהו דיבר איתו וזה כנראה מה שגרם לו להתהפך. לאיש לא ברור מה הובטח באותה שיחה באמצע הלילה בכנסת.

בליכוד טוענים כי מי שהניע את עמיחי שיקלי לשנות את דעתו ברגע האחרון היה יו"ר האופוזציה. נתניהו דיבר איתו וזה כנראה מה שגרם לו להתהפך. לאיש לא ברור מה הובטח באותה שיחה באמצע הלילה בכנסת

אנשי נתניהו טוענים כי ההחלטה של הקואליציה להפוך את הצעת החוק להצבעת אמון בממשלה היא מה שהניע את שיקלי, שלא רצה להביע אמון בממשלה הזו.

היום ברור כי אחרי הדברים של בנט, שיקלי הוא כבר לא איש ימינה וסביר להניח שהוא יוכרז כח"כ פורש במוקדם או במאוחר. במקרה כזה, שיקלי ייזרק מכל הוועדות בכנסת ולא יוכל להתמודד בכנסת הבאה ברשימה קיימת.

בנימין נתניהו נואם במהלך הדיון על חוק האזרחות, 5 ביולי2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו נואם במהלך הדיון על חוק האזרחות, 5 ביולי2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הקואליציה לא נפלה, אבל נכונים לה עוד ימים של מבוכה ומבחנים קשים. השותפות עם מנסור עבאס ורע"ם תזמן ימים של מתח ותסכול כל פעם שיעלו לדיון ולהחלטה הנושאים שקשורים בקיום הדו-לאומי שלנו כאן.

הקואליציה לא נפלה, אבל נכונים לה עוד ימים של מבוכה ומבחנים קשים. השותפות עם רע"ם תזמן ימים של מתח ותסכול כל פעם שיעלו לדיון ולהחלטה הנושאים שקשורים בקיום הדו-לאומי שלנו כאן

אתמול בערב, יחד עם הסערה סביב ח"כ מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה) שהגיע לכנסת שעתיים אחרי הלווית אחותו, הקואליציה משכה את חוק שירות הביטחון מהמליאה, שוב בגלל רע"ם.

הרוב הדחוק מחייב גם את הממשלה לתחזק את הקואליציה ברמה היומיומית וקשה מאד לנהל כך את סדר היום העמוס. ראינו היטב במה היו עסוקים השבוע ראש הממשלה, שר החוץ, שרת הפנים ומזכיר הממשלה. אתמול בערב, למשל, הופסקו הדיונים בקבינט הקורונה כי השרים הוזעקו לכנסת.

גדעון סער עם מאיר יצחק הלוי במליאת הכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גדעון סער עם מאיר יצחק הלוי במליאת הכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

שתי הערות נוספות לסיום.

המנצחת הגדולה של כל האירוע היא הרשימה המשותפת. ששת חבריה הפילו את חוק האזרחות אחרי 18 שנה. הם עשו את זה נטו, בלי כאבי בטן, בלי מחויבות קואליציונית או הצבעה בניגוד למצפון. ועל הדרך הם גם הכניסו מכה לשנואי נפשם מרע"ם, מפלגה שהתפרקה אתמול מול העיניים במהלך ההצבעה.

המפסיד הגדול הוא ח"כ אבי דיכטר. השר לביטחון פנים וראש שב"כ לשעבר, מי שתמך בכל מאודו בחוק האזרחות, הצביע בסוף נגדו.

המפסיד הגדול הוא ח"כ אבי דיכטר. השר לביטחון פנים וראש שב"כ לשעבר, מי שתמך בכל מאודו בחוק האזרחות, הצביע בסוף נגדו

דיכטר רואה את עצמו מועמד לראשות הליכוד, והייתה לו הזדמנות גדולה לקנות את עולמו בהצבעה אידיאולוגית, על נושא ביטחוני ודמוגרפי באלמנט שלו (דיכטר הוא גם אבי חוק הלאום).

נתניהו הצביע נגד כולם בעד הבחירה הישירה בתחילת שנות ה-90, אבל דיכטר התקפל. ככה לא בונים מנהיגות. ככה יוצאים לפנסיה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 876 מילים ו-1 תגובות
סגירה