אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

המתקפה של ליברמן על החרדים מערערת את הקואליציה

ההחלטה של ליברמן להפסיק את סבסוד מעונות היום הקימה על שר האוצר גל שנאה יוצא דופן, שחוצה את גבול ההסתה ● ליברמן בינתיים עובד לטובת האינטרס שלו והמהלך מוצא חן בעיני בוחריו ● אבל בתוך הקואליציה גוברת הביקורת על יו"ר ישראל ביתנו ושלושה שבועות אחרי הקמתה, הצדדים שוב נקלעים למשבר ● פרשנות

אביגדור ליברמן ביקש להראות שהוא בעל הבית בממשלה, אבל דווקא ערער עוד יותר את היסודות שלה, שגם כך אינם יציבים במיוחד.

ההחלטה של שר האוצר להיכנס בחרדים בכל הכוח, בקטע הכי רגיש, שלושה שבועות בלבד אחרי הקמת הממשלה ואחרי כל המבחנים הקואליציוניים שאותם צלחה בקושי רב, קוממה עליו רבים דווקא בקואליציה, ובצדק.

שר בכיר אמר אתמול לזמן ישראל: "אני לא מבין את ליברמן. הבטחנו לא לפגוע בחרדים. גם בנט וגם לפיד חזרו על זה. מה הוא עושה? הורס הכול, גם את הסיכוי שהם ייכנסו אי פעם לקואליציה".

"אני לא מבין את ליברמן. הבטחנו לא לפגוע בחרדים. גם בנט וגם לפיד חזרו על זה. מה הוא עושה? הורס הכול, גם את הסיכוי שהם ייכנסו אי פעם לקואליציה"

"היום זה נראה רחוק" הוסיף השר, "אבל אם התקציב יעבור והממשלה תתייצב, אפשר יהיה פעם לדבר עם החרדים. הם הרי החוליה היחידה באופוזיציה שיכולה לנשור".

ביום רביעי הודיע ליברמן כי החל משנת הלימודים הקרובה, תלמידי ישיבה שאינם עובדים לא יהיו זכאים לסבסוד מעונות יום מפוקחים לילדיהם עד גיל שלוש. ההחלטה גרמה לסערה אדירה ברחוב החרדי, וגלי הכעס והשנאה כלפי ליברמן שברו שיאים.

אביגדור ליברמן על ספסלי הקואליציה במליאת הכנסת, 7 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אביגדור ליברמן על ספסלי הקואליציה במליאת הכנסת, 7 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ההחלטה של ליברמן פוגעת ב-20 אלף משפחות חרדיות, זה ברור, אבל הטענה החרדית היא שההחלטה פוגעת בעצם במדינה. אם האישה החרדית העובדת במקום הבעל שלומד בישיבה תשב מעכשיו בבית ותטפל בילדים הקטנים, המדינה תשלם למשפחות הללו דמי אבטלה גבוהים יותר מהסובסידיות.

מקורבי ליברמן טוענים כי הוא בעצם נלחם בכלכלה השחורה, והחרדים בעצם עובדים בלי תלושים ולא לומדים בישיבה, או לפחות לא בכל הזמן.

כך או כך, התגובות היו באמת חסרות תקדים. "ממשלת בנט ליברמן מרעיבה את ילדי ישראל", נאמר בכרוזים שהפיצה ש"ס. עיתון "המודיע", המזוהה עם ח"כ יעקב ליצמן, כינה את ליברמן בכותרת הראשית "שר האוצר של ממשלת הזדון והשמד".

"ממשלת בנט ליברמן מרעיבה את ילדי ישראל", נאמר בכרוזים שהפיצה ש"ס. עיתון "המודיע", המזוהה עם ח"כ יעקב ליצמן, כינה את ליברמן בכותרת הראשית "שר האוצר של ממשלת הזדון והשמד"

בעיתון "המבשר" של ח"כ מאיר פרוש נכתב בכותרת אדומה: "נמשך מסע הרדיפה של שר האוצר נגד הציבור החרדי". והעיתון החרדי "שחרית" דיווח על "גזרות השנאה".

הדיווחים האחרים והקריקטורות היו כבר בגדר הסתה של ממש. באחת מהן, בעיתון "יתד נאמן", נראה ליברמן מוביל פעוטות חרדים במריצה למזבלה, ובנט מביט בו ואומר "אני אגן בממשלה מכל פגיעה בחרדים".

העמוד הראשי של יתד נאמן, 8 ביולי 2021
העמוד הראשי של יתד נאמן, 8 ביולי 2021

באיור אחר ליברמן נראה מושך בכוח כיכר לחם מילד חרדי רעב. באחד המאמרים נכתב "תוקף הילדים, ליברמן המולדובי מכה שוב". בעבר הורשע ליברמן בתקיפת ילד בן 12, שפגע לטענתו בבנו.

החרדים יחפשו עכשיו נקמה בכל פינה אפשרית. אתמול הבטיחו פרוש, ליצמן ומשה גפני כי ראש עיריית ירושלים משה ליאון יעוף מתפקידו בעוד שנתיים וחצי, רק בגלל שהוא מקורב של ליברמן. ליאון לא היה נבחר אלמלא תמיכת החרדים, אבל עכשיו הם מתכוונים להציב במקומו מועמד אחר.

אתמול הבטיחו פרוש, ליצמן ומשה גפני כי ראש עיריית ירושלים משה ליאון יעוף מתפקידו בעוד שנתיים וחצי, רק בגלל שהוא מקורב של ליברמן

ליברמן בינתיים עובד לטובת האינטרס שלו. המהלך מוצא חן בעיני בוחריו, אבל הממשלה והקואליציה משלמות מחיר. החרדים התגלו בשבועות הללו ככוח האופוזיציוני הנחוש ביותר בכנסת, ועכשיו ליברמן מחדיר בהם עוד אנרגיות לקראת המאבקים הקשים כבר בשבוע הבא.

לפי גורמים פוליטיים, ראש הממשלה נפתלי בנט לא אהב את ההחלטה של ליברמן, ולא ברור אם היא תואמה עמו. יו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן מימינה התבטאה נגד ההחלטה. מקורבי ליברמן טוענים מצדם כי מדובר בתוכנית סדורה של הגורמים המקצועיים במשרד האוצר שהייתה ידועה לבנט.

הביקורת על ליברמן הגיעה גם מהאגפים השמאליים של הממשלה והקואליציה. השר ניצן הורוביץ וחברות הכנסת אמילי מואטי ונעמה לזימי מהעבודה וגבי לסקי ממרצ תקפו את ההחלטה על הפסקת הסבסוד.

אמילי מואטי לצד יבגני סובה במליאה, 1.7.2021 (צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)
אמילי מואטי לצד יבגני סובה במליאה, 1.7.2021 (צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב)

ח"כ מוסי רז (מרצ) אמר לזמן ישראל: "ליברמן מעודד את החרדים לצאת לעבודה וזה טוב, אבל אתה לא יכול לחתוך להם את הכול בצורה כזו ולפגוע בילדים".

ח"כ מוסי רז (מרצ) אמר לזמן ישראל: "ליברמן מעודד את החרדים לצאת לעבודה וזה טוב, אבל אתה לא יכול לחתוך להם את הכול בצורה כזו ולפגוע בילדים"

את האירוע סיכם לפי שעה ח"כ גפני שטען כי ליברמן פוגע בחרדים בגלל ששמרו אמונים לשנוא נפשו בנימין נתניהו ולא הצטרפו לקואליציה החדשה. אולי. ההחלטה הזו חותכת את הסיכוי האחרון לחיבור כוחות כזה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
הפוכה. הפוכה. ברגע שהחרדים יבינו שבאמת יש ביצים בקואליציה לחתוך להם ...הם יתנתקו מביבי ויחזרו לקואליציה רק כדי שלא יחתכו להם עוד....החיבור שלהם עם ביבי היה כי הוא שמר עליהם. ברגע שביבי ... המשך קריאה

הפוכה. הפוכה. ברגע שהחרדים יבינו שבאמת יש ביצים בקואליציה לחתוך להם …הם יתנתקו מביבי ויחזרו לקואליציה רק כדי שלא יחתכו להם עוד….החיבור שלהם עם ביבי היה כי הוא שמר עליהם. ברגע שביבי לא יכול לשמור עליהם והם מפסידים מהחיבור איתו הם ירוצו לקואליציה רק כדי לא להפסיד עוד.
תמימים סער בנט ולפיד. תלמדו מליברמן

עוד 638 מילים ו-3 תגובות
סגירה